Статия
Къде е България?
Най-недоволни сме от автомобилите втора употреба, горивата, ипотечните заеми и електроснабдяването става ясно от ново проучване на ЕС.
Проучването Индекс на потребителските пазари предоставя сравними потребителски мнения за 27 страни и Норвегия, за 50 пазара на дребно. Подобно проучване беше направено за първи път преди две години. Това позволява да се сравни развитието във времето.
Функционирането на пазарите в България се оценява като най-слабо от всички държави-членки на ЕС. Това не е изненада за никого и до голяма степен потвърждава резултатите от предишното проучване. Класацията на пазара на стоки през 2012 г. остава подобна на тази от 2011. В негативен план силно се открояват два от пазарите на бързо оборотни стоки. Това са пазарите на хляб, зърнени храни, ориз и варива, както и този на млечни продукти, при които има най-голяма негативна разлика спрямо средното за ЕС.
В класацията за доставчиците на услуги, един пазар се откроява в сравнение с миналата година. предоставянето на телевизионни услуги (кабелна телевизия) се е подобрило с 13 места. Това може да се обясни с увеличаване на разнообразието и навлизането на нови атрактивни оферти. От друга страна, на пазара за културни и развлекателни услуги се представя по-лошо отколкото през 2011 г., с намаление от 3.7 пункта.
Два пазара (кабелна телевизия и доставка на интернет) показват положителна разлика от 14 места в сравнение със средното за ЕС. Пазарите на авиокомпании и пощенските услуги също имат по-висока оценнка от ЕС-27.
Четири пазара обаче, се оценяват по-негативно в България, отколкото в ЕС27 - водоснабдяване, мобилни телефонни услуги, ипотечни кредити и доставките на електричество.
Пазари на стоки
България
|
Книги, списания и вестници
|
108.8
|
Очила и лещи
|
104.4
|
Безалкохолни напитки
|
103.3
|
…………..
|
…………
|
Месо и месни произведения
|
93.4
|
Автомобили втора употреба
|
92.0
|
Автомобилни горива
|
91.2
|
Средно за ЕС
|
Книги, списания и вестници
|
103.7
|
Безалкохолни напитки
|
102.8
|
Хляб и варива
|
102.6
|
…………..
|
…………
|
Облекла и обувки
|
97.1
|
Автомобилни горива
|
93.8
|
Автомобили втора употреба
|
92.0
|
Услуги
България
|
Услуги за красота
(Фризьорски и козметични услуги, СПА)
|
109.7
|
Авиокомпании
|
109.6
|
Пощенски услуги
|
108.6
|
………
|
…….
|
Услуги свързани с недвижими имоти
|
91.3
|
Ипотечни заеми
|
87.4
|
Електроснабдяване
|
85.8
|
Средно за ЕС
|
Услуги за красота
(Фризьорски и козметични услуги, СПА)
|
107.7
|
Култура и развлечения
|
106.6
|
Спортни състезания
|
105.4
|
………
|
…….
|
Услуги свързани с недвижими имоти
|
94.7
|
Ипотечни заеми
|
94.6
|
Финансови услуги
(инвестиционни и пенсионни консултанти)
|
93.6
|
Как е направено проучването?
Проучването обхваща 5 основни аспекта на изследваните потребителски пазари: сравнимост, доверие, проблеми и жалби, удовлетвореност и смяна на доставчика.
• Сравнимост – възможността за потребителите да сравняват стоките и услугите по цена и качество.
• Доверие – доколко потребителите считат, че компаниите зачитат потребителските права.
• Удовлетвореност - посочва дали пазарите отговарят на желанията на потребителите, като косвено информира за сериозността на други недостатъци, които са останали неразкрити от конкретните показатели.
• Проблеми и жалби - комбинацията от „жалби“ и „проблеми“ дава представата за сериозността на проблемите и за вероятността потребителите да са в неизгодно положение, като съчетава честотата на проблемите и честотата на жалбите.
• Смяна на доставчика – възможността за избор на доставчик и липсата на бариери пред този избор.
На базата на 4 от 5-те аспекта (сравнимост, доверие, проблеми и жалби и удовлетвореност) е калкулиран обобщен пазарен индекс (Показател за функционирането на пазарите (MPI). За 11-те пазара, за които съществуват данни относно смяната на доставчика, е изчислен допълнителен индекс (MPIS – Показател за функционирането на пазарите, включително смяната на доставчика).
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous