Стратегията на ЕС срещу пластмасовите отпадъци
Сигурни сме, че няма жител на планетата, който да не е виждал апокалиптични ТВ кадри или снимки на едва дишащата под пластмасови боклуци красива иначе родна планета. И да е останал равнодушен. Разбира се, на битово ниво си оставаме все така равнодушни – пластмасовите бутилки се търкалят по улиците, а ветровете гонят изкуствените торбички.
Европа, обаче, иска да намали тези отпадъци. Предвидените мерки се простират от увеличаване на рециклирането до забрана на някои пластмасови продукти.
Снимка на злото
Пластмасата е траен и евтин материал и това я прави широко използвана. Производството й по света нарасна скокообразно ‒ от 1,5 млн. тона през 1950 г. на 322 млн. тона през 2015 г. Очаква се през 2020 г. да достигне 500 млн. тона - с 900% повече от 1980 г. Това доведе и до появата на купища пластмасови отпадъци. Цената, която плащаме, е замърсяването на околната среда, природата и моретата, което застрашава в буквален смисъл и човешкото здраве. През януари 2018 г. Европейската комисия предложи стратегия за пластмасите, която поставя като цел до 2030 г. всички пластмасови опаковки на пазара в ЕС да подлежат на повторна употреба или на рециклиране. Употребата на еднократни пластмасови продукти и на пластмасовите микрочастици ще бъде постепенно ограничена. Какво ни очаква?
Рециклиране
Всяка година в ЕС се генерират приблизително 26 млн. тона пластмасови отпадъци. По-малко от една трета от тях се събират за рециклиране, останалото количество отива на сметището, бива изгаряно или, в още по-лошия случай, остава несъбрано и замърсява гори, брегове, реки и морета.
Факти в подкрепа
Ето какво се случва с пластмасовите отпадъци в ЕС:
- 39% се изгарят
- 31% се изхвърлят на сметищата
- 30% се рециклират
Делът на рециклирането варира силно по страни. Около половината от пластмасата, която се събира за рециклиране, се изнася за преработка в страни извън ЕС, поради липсата на капацитет и финансови ресурси за местна преработка на отпадъците. В миналото значителен дял от износа е бил насочван към Китай, но Пекин наложи забрана на вноса на пластмасови отпадъци и това прави още по-спешно намирането на други решения. Ниската степен на рециклиране в ЕС води до загуби за икономиката и замърсяване на околната среда - изгарянето на пластмаса генерира всяка година 400 млн. тона въглероден диоксид по света.
Микрочастици пластмаса
Микрочастиците пластмаса са парченца с дължина под 5 милиметра. Все по-често такива парченца се откриват в океаните, но също и в храни и напитки, включително в океанската и морската риба, стигнала до трапезата ни, минералната вода.
Пластмасови продукти за еднократна употреба
През декември 2018 г. ЕП прие забрана на някои пластмасови продукти за еднократна употреба като прибори, чинии и дръжки за балони. Компаниите за производство на опаковки ще трябва да допринасят за почистването на изхвърлените пластмаси. Законодателството за ограничаване на използването на найлонови торбички в ЕС бе прието през 2015 г. У нас, обаче, не се забелязват усилия за въвеждане на тези забрани и ограничения и по стар наш обичай може би ще се сетим, когато влязат в сила и паричните санкции. Найлоновите торбички шестват безпрепятствено, докато Ню Йорк – по-голям отколкото цяла България, ги забрани напълно от 1 март. Значи не е трудно.
Очаквайте в следващия брой: как да опазим храните си от пластмасовите микрочастици.
Защита от съда
В свое Определение от 20.02.2020 г. по дело C-606/19 Европейския съд посочва, че когато пътуване с потвърдена единична резервация се състои от няколко свързани полета, извършвани от отделни превозвачи, обезщетение поради анулиране на последния полет от пътуването може да се търси пред съдилището на мястото на отпътуване на първия полет.
Казусът
Двама пътници резервират пътуване със свързани полети при потвърдена единична резервация. Пътуването е разделено на три етапа: от Хамбург до Лондон чрез британската авиокомпания British Airways; другите два етапа - от Лондон до Мадрид и от Мадрид до Сан Себастиан (Испания)- от испанската авиокомпания Iberia. Полетът до Сан Себастиан е отменен. Пред местния съд в Хамбург е подаден иск за обезщетение на потърпевшите срещу Iberia, в размер на по 250 евро на пътник. Хамбургският съд пита Европейския съд дали има юрисдикция по спора по отношение на отменения полет от пътуването, като се има предвид, че мястото на отпътуване и на пристигане на последния етап на пътуването са извън териториалната му юрисдикция.
Решението
В съответствие с Решение на Европейския съд от 11 юли 2019 г. относно отговорността при свързани полети, направени в рамките на една резервация, се потвърждава, че иск за обезщетение поради отмяна на последния полет от свързано пътуване може да бъде предявен пред съдилищата на мястото на отпътуване на първия участък от пътуването, дори ако искът се отнася срещу въздушния превозвач за крайния етап. Според Съда, в случай на договор за въздушен превоз с потвърдена резервация за цялото пътуване, първият въздушен превозвач е задължен да превози пътника от точка А до точка D. В този смисъл, мястото на изпълнение на свързаното пътуване по смисъла на европейското законодателство следва да бъде мястото на отпътуване на първия етап, тъй като това е едно от основните места за предоставяне на услугите, които са предмет на договора за въздушен превоз. По отношение на възможността да се предяви иск срещу въздушния превозвач, който отговаря за последния етап на пътуването (Iberia) пред съда, който има териториална юрисдикция спрямо мястото на отпътуване на първия полет (Хамбург), Съдът изтъква, че въздушният превозвач по последния полет, който макар да няма договор с пътника, следва да се счита за действащ от името на първия превозвач, сключил този договор и за изпълняващ задълженията, произтичащи от него.
Вашите права
Започнахме да ви запознаваме с правото на потребителите в ЕС, сключили договори за търговия от разстояние, да се откажат от тях. Според ЗЗП, обаче, има случаи, при които потребителите нямат право на отказ за договори. Ето кои са те:
1. Ако услугата е предоставена напълно и изпълнението ѝ е започнало с изричното съгласие на потребителя и потвърждение от негова страна, че знае, че ще загуби правото си на отказ, след като договорът бъде изпълнен изцяло от търговеца;
2. За доставка на стоки или услуги, чиято цена зависи от колебанията на финансовия пазар, които не могат да бъдат контролирани от търговеца и които могат да настъпят по време на срока за упражняване правото на отказ;
3. За доставка на стоки, изработени по поръчка на потребителя или съобразно неговите индивидуални изисквания;
4. За доставка на стоки, които поради своето естество могат да влошат качеството си или имат кратък срок на годност;
5. За доставка на запечатани стоки, които са разпечатани след доставката им и не могат да бъдат върнати поради съображения, свързани с хигиената или защита на здравето;
6. За доставка на стоки, които след като са били доставени и поради естеството им са се смесили с други стоки, от които не могат да бъдат отделени;
7. За доставка на алкохолни напитки, чиято цена е договорена при сключването на договора за продажба, при които доставката може да бъде извършена в срок не по-рано от 30 дни, считано от сключването на договора, и чиято действителна стойност зависи от колебанията на пазара, които не могат да бъдат контролирани от търговеца;
8. Ако потребителят е поискал от търговеца да го посети в дома му с цел извършване на неотложни дейности за ремонт или поддръжка и при това посещение търговецът предоставя и други услуги в допълнение към тези, поискани от потребителя, или достави стоки, различни от резервните части, необходими за извършване на ремонта или на поддръжката;
9. За доставка на запечатани звукозаписи или видеозаписи или запечатан компютърен софтуер, които са разпечатани след доставката;
10. За доставка на вестници, периодични издания или списания с изключение на договори за абонамент за доставката на такива издания;
11. Сключени по време на публичен търг;
12. За предоставяне на услуги за настаняване, които нямат за цел живеене, транспорт на стоки, автомобили под наем, услуги за хранене или развлекателни дейности, ако договорът предвижда конкретна дата или срок за изпълнение;
13. За предоставяне на цифрово съдържание, което не се доставя на материален носител, когато изпълнението е започнало с изричното съгласие на потребителя.
Потребителите губят правото на отказ, ако: Не се връщат издадените фактура, касова бележка, гаранционна карта и други документи; Стоката е повредена или похабена от потребителя (в този случай търговецът има право на обезщетение).
Пазарът в цифри
- По данни на БНБ през миналата година бързите кредити са нараснали със 17.5%.
- В крaя нa дeкeмври бързитe крeдити зa дoмaкинcтвaтa ca нa cтoйнocт 2,275 млрд. лв.
- Бързитe зaeми зa дoмaкинcтвaтa ca 79% oт oбщия oбeм нa oтпуcнaтите кредити от финансовите компании.
- В зависимост от срока им, преобладават бързитe зaeми нaд 5 гoдини – 44% от всички, за 1,282 млрд. лв., следвани от кредитите със срок от 1 до 5 години и до 1 година.
- В края на 2019 г. рaзмeрът нa лoшитe бързи крeдити e 196,6 млн. лв. – с 4,1% по-малко от края на 2018 г.
Календар на потребителя
На 19 март в София, зала Essence Center, ул. "6-ти септември" 37 ще се проведе семинар на тема: „Добри практики по прилагането на общия регламент за защита на личните данни GDPR“
На 25, 26 и 27 март в София, Бизнес център „Доверие”, се организира специализиран курс за длъжностни лица по защита на личните данни.
МС прие държавна гаранция за нови кредити през 2020 г. в размер до 50 млн. лв. по Закона за кредитиране на студенти и докторанти. С тези средства се гарантират главниците и лихвите по кредитните задължения на студентите и докторантите.
ЕК предложи 2021 г. да бъде обявена за Европейска година на железопътния транспорт, за да се подпомогне постигането на целите от Европейския зелен пакт в областта на транспорта. Ще се организират кампании и инициативи, които да насърчат жп транспорта като устойчив, иновативен и безопасен вид транспорт. Целта е да се подчертават ползите му за хората, икономиката и климата и създаване на единно европейско жп пространство без граници.
|