Световен ден на потребителите
На 15 март по традиция отбелязваме Световния ден на потребителите. Повод да говорим отново за нашите права и тяхната защита. Този ден има своя предистория. На 15 март 1963 г. американският президент Джон Ф. Кенеди обявява за първи път пред Сената идеята за Закон за защита на потребителите. Той формулира четири основни права на потребителя: правото на безопасност, на информация, на избор и да бъдеш чут. Впоследствие са добавени още четири права: на образование, на задоволяване на основните потребности, на обезщетение и на здравословна околна среда. Тези осем основни права са залегнали в правилата за защита на потребителите, приети от ООН. За първи път празникът е отбелязан на 15 март 1983 г. и оттогава става важна дата за потребителските организации в цял свят. Две години по-късно, на 9 април 1985 г., Общото събрание на Организацията на обединените нации одобрява идеята той да стане Световен ден за защита на потребителите. В България се чества от 1991 г.
Асоциация „Активни потребители“ ви поздравява със Световния ден на потребителите и ви призовава да бъдем активни, да познаваме своите права и се борим за тях! Да не бъдем просто „консуматори“, а да потребяваме така, че да съхраним света около нас. Да настояваме производителите и правителствата да се съобразяват с нас и нашите интереси, да ни осигуряват вярна и полезна информация, която да ни позволи ежедневно да правим на пазара информиран и полезен за обществото избор. Честит празник на правата и тяхната защита!
Във фокуса – устойчивото потребление
Потребителският интернационал е избрал за мото на Световния ден през тази година „Устойчивото потребление“, за да се подчертае какви промени в начина си на живот могат да правят хората и какво трябва да направят правителствата и бизнесът, които да доведат до глобални промени за предотвратяване на разпада на околната среда. Акцентът този път се поставя върху енергията и храните. „Спешно се нуждаем от драстични действия за справяне с глобалните кризи на изменението на климата и загубата на биологично разнообразие – се казва в обръщението на Потребителския интернационал към потребителите и техните организации по света. Десетилетието на 2020-те години е последният ни шанс да ограничим глобалното затопляне в съответствие с Парижкото споразумение и да обърнем текущата тенденция на широкомащабна загуба на биологично разнообразие. За целта трябва да намалим емисиите на парникови газове, отпадъците и използването на ресурси от всички сектори“. Един от начините, по които можем да извършим това, е да направим по-устойчив начина, по който произвеждаме и консумираме стоки и услуги. Защото при модерния начин на живот на обикновения човек в Западна Европа са нужни ресурсите на три планети! За американския начин на живот са нужни ресурсите на пет планети! В същото време се наблюдава все по-голямо търсене и производство на потребителски стоки, за които са нужни допълнителни ресурси от планетата.
За потребителите устойчивото потребление
означава потребяване на по-качествени продукти, създадени с по-малко ресурси, при ограничени разходи и с минимално въздействие върху околната среда. Търсенето на устойчиви продукти нараства, особено сред по-младите потребители. Глобално проучване е установило, че 66% от потребителите са готови да платят повече за устойчиви производства. Но докато потребителите могат да играят важна роля, те не могат да се справят сами. Правителствата и предприятията също трябва да действат за създаване на по-устойчиви вериги за доставки, като изхвърлят отпадъците и неефективността от производството преди продуктите да стигнат до магазините, създавайки инфраструктурата, необходима за рециклиране и осигурявайки на потребителите информацията, която им е необходима, за да направят информиран избор.
Ролята на потребителите нараства
Преходът към по-устойчив икономически модел изисква както да запази основните природни ресурси, но също и да осигури социална справедливост, защита на човешките права и нужди.
Всяка бъдеща социално-икономическа система трябва да предлага справедливи цени, безопасни и висококачествени продукти, отворен достъп, зачитане на човешкото достойнство и неприкосновеност на личния живот, които са сред основните интереси на потребителите.
Лостовете
Един от лостовете към постигане на устойчиво потребление е преминаването към кръгова икономика. Това означава отдалечаване от модела "направете, вземете, консумирайте и изхвърлете" и ориентиране към модела за повторна употреба и рециклиране. Това означава да се използва/консумира по-малко, по-ефективно, както и да се проектират продукти, които могат да бъдат поправени, повторно използвани или преработени. Така новият модел би помогнал за ограничаване на изменението на климата и намаляване загубите на биологично разнообразие. Хората по целия свят започват да разбират спешността на кризата в околната среда и вече я възприемат като една от основните заплахи за страната си. Потребителите са основен компонент на всяка система на производство и потребление и са от решаващо значение за успеха на всяка промяна. Някои ключови начини, с които като потребители можем да повлияем на света около нас, са: чрез избора си какви продукти и услуги да използваме, как да ги използваме, как да се разпореждаме с тях, когато стигнат до края на жизнения си цикъл, и да настояваме за промяна на системата на производство и предлагане или за промени в законовото регулиране.
В сферата на енергията
Достъпът до енергия е един от основните двигатели на устойчивия растеж, но производството и използването на енергия също е един от основните фактори, допринасящи за емисиите на парникови газове и изменението на климата. В много по-слабо икономически развити части на света някои потребители нямат достъп до енергия, в Африка малко над 40% имат достъп, а в световен мащаб около три милиарда души разчитат на енергия, която уврежда здравето. Въпреки това, възобновяемата енергия расте (7,9% през 2018 г.) - една трета от световния енергиен капацитет вече се основава на възобновяема енергия. Във всеки случай потребителите трябва да имат по-лесен достъп до безопасна, устойчива и достъпна енергия с ясна информация за начините за ефективното й използване.
В сферата на храните
Хранителните системи допринасят за 37% от глобалните парникови газове. Производството на храни, особено животновъдството, причиняват голямо потребление на енергия, обезлесяване, емисии на парникови газове и прекомерно използване на вода. 60% от нашата пластмаса, голяма част от която идва от хранително-вкусовата промишленост, се озовава в депата или в околната среда. Земеделието и животновъдството са изиграли важна роля за значителната загуба на почвено биоразнообразие и генетично разнообразие при растенията и животните. От 6 000 растителни вида, отглеждани за храна, само девет представляват 66% от общото производство на култури. Тези предизвикателства се изострят от факта, че до 2030 г. светът ще трябва да изхрани допълнително един милиард души в световен мащаб.
Идеи за промяна
Потребителите могат да играят важна роля, като ядат сезонни храни, отглеждани на местно ниво, с по-малко животински продукти и като купуват храна от производители, които използват по-устойчиви практики. Например, диета на растителна основа намалява използването на земните ресурси със 76% в сравнение с яденето на месо, така че замяната на количеството месо, което ядем, с алтернативни протеинови източници, е един от начините да бъдем по-устойчиви. За да можем да направим екологичния избор, ние потребителите се нуждаем от достъп и информация. Устойчивото потребление трябва да бъде лесният избор. Всички по веригата трябва да работят за намаляване на объркването около това как да купуваме устойчиво, като се гарантира, че производителите, търговците на дребно и политиците правят всичко възможно, за да станат продуктите безопасни, трайни и ефективни, както и е нужно да се предоставя ясна, надеждна информация, която да ръководи избора на потребителите. Предстоят големи предизвикателства и ще ни трябват нови технологии, които да ни подкрепят. Те могат да помогнат за по-устойчиво потребление чрез: • Създаване на алтернативи на месо, отглеждани в лаборатории или на растителна основа • Интелигентни измервателни уреди за мониторинг на индивидуалното потребление на енергия • Електрически автомобили • IT сензори, помагащи на енергийните компании да намалят емисиите на парниковите газове.
Различни проучвания установяват, че реалните покупки на устойчиви продукти са в диапазона от 20-30%. По принцип устойчивостта не е лесният избор за потребителите и изисква усилия от тяхна страна за изследване или идентифициране на правилната покупка, промяна на поведението или изисква плащане на по-висока цена. Изборът на потребителите има сила извън реалната покупка. Като призоваваме за по-добра инфраструктура около нашата устойчива покупка, можем да насърчим по-нататъшното използване на устойчиви продукти. Например, ако закупим бутилка за вода за многократна употреба, можем да изискваме от местната власт или бизнеса да ни предоставят безплатна вода, за да пълним бутилката многократно. След като на повече места се предоставя безплатна вода, повече хора ще купуват бутилки за многократна употреба.
Бариерите пред потребителите, които избират устойчивия вариант, трябва да бъдат разрушени, независимо дали това увеличава достъпа, достъпността и удовлетворяването на техните потребности.
Думата на потребителите
Последното проучване на Евробарометър от 3 март т.г. показва, че за 94% от гражданите в ЕС опазването на околната среда е важно, като според 83% от интервюираните за това е необходимо европейско законодателство. Те вярват, че отговорността трябва да се поеме от едрите предприятия, националните правителства и ЕС, както и от самите граждани.
- 78% от участниците в проучването вярват, че проблемите на околната среда влияят пряко върху тяхното ежедневие и здравето им.
- Повече от осем на всеки десет граждани се тревожат за въздействието на химикалите, съдържащи се в продукти за ежедневна употреба.
- Мнозинството граждани подкрепят предлаганите мерки за намаляване на пластмасовите отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне.
- Гражданите искат стоките да се проектират така, че да се улеснява рециклирането на пластмасата; промишлеността и търговците да положат усилия за намаляване на пластмасовите опаковки; хората да се научат да генерират по-малко пластмасови отпадъци; местните власти да осигурят повече и по-добри съоръжения за тяхното събиране.
Пазарът в цифри
- По данни на БНБ най-често използваните банкови услуги са поскъпнали на гише с 10-12%.
- Средният размер на таксата за откриване на разплащателна сметка в офис на банката вече е 1,94 лв., а с издадена към нея дебитна карта – 1,42 лева.
- За обслужване на разплащателна сметка в офис на банките се плаща средно по 2,39 лв. на месец, а с издадена дебитна карта към сметката - с 0,16 лв. по-малко.
- Тегленето на пари в брой от банкомат от банката – издател струва средно 0,19 лв., а когато е от друга банка - 0,98 лева.
- Внасянето на средства по разплащателна сметка в офис на банката до 3652 лева е без такса.
- За теглене на пари на гише до 1000 лева се дължи такса 2,26 лв. – срещу 1,37 лв. преди година.
- За превод на пари от една към друга банка увеличението на таксата е средно с 1.20 лв.
- Банките са спечелили от такси 1,32 млрд. лева през 2019 г. Приходите от такси са с 5,8% повече от предходната година.
- Електронното банкиране спестява на потребителите много от банковите такси.
Календар на потребителя
От 20 до 22 март в Интер експо център ще се проведе годишното изложение „Бебемания“, организирано от Асоциацията на търговците на стоки за детето в България.
От 25 до 29 март на Пловдивския панаир ще се състои изложението „Природа, лов, риболов“, на което ще се покажат изделия и услуги от различни браншове, свързани с ловния, риболовния и алтернативния туризъм, както и дейността на държавните горски предприятия. Посетителите ще се запознаят с интересни туристически дестинации и модерни тенденции в зелената икономика. Ще се представи и Изложбата на общините.
На 26 март в Експо центъра се организира eCommCongress, чиято цел е да се градят мостове между търговци, клиенти и доставчици на услуги за електронна търговия.
|