COVID-19 и вашите права като пътници
Кризата с коронавируса обърка напълно плановете за пътувания. Все още не малко европейци са блокирани в други страни принудително, поради затварянето на границите или спирането на транспорта.
Европейската комисия публикува насоки за прилагане на правата на пътниците по въздух, с железопътен транспорт, кораб или автобус, морски и вътрешни водни пътища, както и съответните задължения за превозвачите. Ако например, пътниците са изправени пред отмяната на пътуването си, те могат да избират между възстановяване на цената на билета или пренасочване, за да стигнат до крайното си местоназначение на по-късен етап. Насоките определят настоящите обстоятелства като „извънредни“ (форсмажор), поради което някои права - като обезщетение в случай на отмяна на полет по-малко от две седмици от датата на отпътуване, не могат да бъдат прилагани. Ето най-важното:
1. При анулиране доставчикът на транспортни услуги трябва да възстанови стойността на билета или да пренасочи пътниците., а при нужда, да осигури хранене и настаняване.
В случай на пренасочване, това трябва да стане при „най-ранна възможност”. В настоящата ситуация превозвачите може да не намерят възможност пренасочване рамките на кратък период от време или да не е ясно кога ще стане възможно пренасочването. Правото на избор между възстановяване и пренасочване е на пътуващия.
2. Ако пътник сам отмени пътуването си, възстановяването на стойността на билета зависи от вида на самия билет, като превозвачът може да предложи ваучер за последващо използване.
При отмяна по собствена инициатива пътникът трябва да следва условията на билета, който може да позволява презаверяване и възстановяване или не. Добрите практики показват, че някои превозвачи започнаха да предлагат ваучери на пътници, които не искат (или нямат право) да пътуват. Пътниците могат да използват тези ваучери за друго пътуване със същия превозвач в срок, определен от него.
3. По отношение на обезщетението правилата се различават между различните видове транспорт.
Обещетенията се прилагат, когато закъснението или отмяната са по вина на превозвача и не се прилагат при извънредна ситуация (форсмажор).
Очаквайте в следващите броеве – правата ви в условията на пандемия при различните видове транспорт.
Облекчава се репатрирането на граждани
На 27 март Европейската комисия предложи да се осигурят 75 милиона евро за репатриране на граждани на ЕС и за увеличаване на бюджета на RescEU (Механизмът за гражданска защита) за запасяване с медицинско оборудване.
Полети с цел репатриране
- Благодарение на полетите с цел репатриране, организирани по линия на Механизма за гражданска защита на ЕС и съфинансирани от ЕС, в Европа вече бяха репатрирани 2 312 души от Китай, Япония, САЩ, Мароко, Тунис, Грузия, Филипините и Кабо Верде от началото на избухването на епидемията.
- През следващите дни са планирани още 80 полета. По силата на Механизма на ЕС за гражданска защита ЕС допринася за разходите за полети с цел репатриране, които превозват граждани на повече от една държава членка.
Запаси в rescEU
С това предложение на ЕК ще бъде увеличен общият бюджет за първия по рода си запас от медицинско оборудване в rescEU (апарати за вентилация, защитни маски и основно медицинско оборудване) до 80 милиона евро. 3,6 милиона евро са предвидени за Европейския център за профилактика и контрол върху заболяванията, за да се увеличи капацитетът за идентифициране, оценка и съобщаване на заплахите за човешкото здраве от заразни болести.
Свободно движение на работниците от критично значение
На 30 март ЕК издаде нови съвети за гарантиране безпрепядствено движение на мобилните работници в рамките на ЕС, особено на тези свързани с критични професии в борбата с пандемията от коронавируса (напр. работещи в здравеопазването и медицинските изделия, транспорта или храните). Комисията настоява държавите членки да въведат бързи процедури, за гарантиране безпроблемното преминаване през границите на такива работници, в това число и пропорционален здравен скрининг.
Що се отнася до сезонните работници, въпрос важен за много български граждани, особено в сектора на селското стопанство, държавите членки се приканват да обменят информация относно различните си нужди и да въведат специални процедури за гарантиране на безпрепятственото преминаване на такива работници, за да се отговори на породения от кризата недостиг на работна ръка.
Срещу дезинформацията за пандемията
Коронавирусът отключи и информационна вълна на верни и неверни твърдения. СЗО заяви, че „слуховете се разпространяват по-бързо от вируса” и ги определя като “информационна епидемия от планетарен мащаб”.
Европейският парламент съобщи на 30 март официално, че ЕС се стреми да предоставя обективна и надеждна информация. Затова е създадена обща страница за европейските мерки срещу кризата, която скоро ще съдържа и специална информация за развенчаване на често срещани митове, свързани с нея. Оказва се натиск и върху онлайн платформите за вземане на мерки срещу измамите в интернет.
Защо хората нарочно публикуват погрешна информация?
Някои хора го правят, за да извлекат изгода - например, за да продават продукти със съмнителна стойност или да привличат посетители на страницата си, което би увеличило приходите им от реклами. Според доклад на специалния екип на ЕС срещу дезинформацията, източникът на някои неверни твърдения са отделни политически сили и в тези случаи целите са да се подкопае ЕС и да се провокират политически промени. В много случаи обаче хората, които разпространяват дезинформация, просто вярват в съответните твърдения и нямат намерения да причиняват вреди. Дори и ако хората не повярват на митовете, тяхното разпространение може да подкопае доверието в обективно установени истини и в експертното знание. В крайна сметка това може да доведе до ситуация, в която спонтанно публикуван туит на лаик има същата тежест като задълбочен анализ на професионалист. Дезинформацията разчита, че хората ще ѝ повярват и ще я споделят с други. Лесно е човек да се заблуди.
Как да се защитите?
От ЕП съветват:
- Бъдете особено внимателни, когато споделяте новини, предизвикващи силна реакция, или такива, които изглеждат твърде хубави или твърде лоши, за да са верни.
- Проверете в интернет дали има повече от един надежден източник, който публикува същото нещо.
- Можете да сигнализирате на съответната социална мрежа, където се сблъсквате с невярното твърдение. Много от дигиталните компании са поели ангажименти да се борят със спекулации, свързани с коронавируса.
- Можете да говорите с човека, който разпространява твърдението: вероятно той не го прави нарочно. Според изследователите, най-добрият начин да промените мнението на хора, които вярват в конспиративни теории, е да се опитате да ги разберете, да ги подканите да мислят критично и да не им се присмивате.
Полезна информация
В усложнената обстановка във връзка с разпространението на COVID-19 в световен мащаб държавите налагат допълнителни мерки и рестрикции при преминаване на границите, включително и затваряне на гранични пунктове. Ситуацията е динамична, а актуални данни се публикуват от МВР, МВнР и Министерство на здравеопазването на следните адреси:
|