Срещу енергийната бедност: кога?
Асоциация „Активни потребители” даде свое становище за обсъждания проект на Плана за възстановяване и устойчивост. В него тя поставя въпроса за формулиране на ясни политики и мерки за преодоляване на енергийната бедност в България. Основна цел на стълб „Зелена България” следва да е изпълнението на мерки за повишаване на енергийната ефективност вкл. на жилищните сгради. Считаме, че авторите на плана не са отчели важни европейски актове и препоръки относно явлението „енергийна бедност". Този сериозен пропуск следва да бъде преодолян, като ясно се формулира цялостна политика за ефективно справяне с енергийната бедност в България.
Съгласно Препоръка на ЕК от октомври 2020 г. за енергийната бедност, националните планове следва да са инструмент за постигане целите за енергийна ефективност и да са насочени към защита на домакинствата в енергийна бедност. Препоръката на ЕК от 2019 г. за саниране пък насърчава правителствата да насочат публичните средства към сградния фонд с най-лоши характеристики и към потребителите, засегнати от енергийна бедност. Нищо подобно не откриваме в проекта на плана. В схематично описаната Програма за енергийна ефективност (като основен инструмент в плана) не откриваме нито дума по този въпрос. Ето защо следва да се формулира комплексна политика за преодоляване на енергийната бедност и да се очертаят ясни критерии и правила как ще се изразходват публичните средства и по какви критерии ще се изберат за саниране многофамилни и еднофамилни жилищни сгради. Нашата позиция е, че с публични средства на 100% следва да се санират само жилищата на енергийно бедни семейства. По този начин парите ще стигнат за повече проекти. Освен това, ако се реализира идеята за създаване на фонд за декарбонизация, той също следва да е инструмент за устойчиво финансиране на политиката за преодоляване на енергийната бедност. Чрез него приоритетно може да се осигурява безвъзмездна финансова помощ или облекчени безлихвени или нисколихвени заеми за енергийна бедни домакинства при извършване на енергоефективни мероприятия от тях. В условията на либерализация на енергийния пазар планът следва да очертае и гарантира финансовото обезпечаване на процеса на преодоляване на енергийната бедност в България.
60 години в защита на потребителите
На 17 ноември Потребителският интернационал (световната организация на потребителите) навърши 60 години. Асоциация Активни потребители членува в него от 2005 г. Потребителското движение се разраства от новаторска група от основатели през 1960 г. до невероятно разнообразна и мощна глобална мрежа през 2020 г. През последните 60 години имаше някои вдъхновяващи успехи в сътрудничеството и моменти на въздействие; включително промяна на политиката, кампании, лобиране и застъпнически призиви. С над 200 организации, членуващи в повече от 100 държави, Потребителският интернационал продължава да изгражда мощно международно движение, което да помогне за защита и овластяване на потребителите навсякъде. Този важен етап е момент за признаване и честване на изключителните постижения на потребителското движение, но също така е ключова възможност да се обърнем към бъдещето и да подчертаем централната роля на потребителите и защитниците на потребителите, която ще нараства в периода до 2030 г.
Потребителите - двигател на прехода
Европейската комисия прие на 13 ноември новата програма за потребителите, която ще даде възможност на европейските потребители да играят активна роля в екологичния и цифровия преход. Целта е ЕС да бъде по-добре подготвен за:
- преодоляване на новите предизвикателства породени от екологичния и цифровия преход и възстановяването от COVID-19пандемията;
- по-ефективна защита на уязвимите потребители в контекста на новите икономически реалности на кризата с COVID-19;
- отчитане на нарастващото значение на международното сътрудничество и ефективното правоприлагане за гарантиране на правата на потребителите в ерата на глобализацията.
По-конкретно, в програмата се предлагат приоритети и ключови действия на европейско и национално равнище, които да бъдат изпълнени през следващите 5 години заедно с държавите членки. Те включват, наред с другото, ново законодателно предложение, насочено към предоставянето на по-добра информация за потребителите за устойчивостта, адаптиране на съществуващото законодателство към цифровата трансформация, както и план за действие с Китай относно безопасността на продуктите. Новата програма представя визия за политиката на ЕС за защита на потребителите в периода 2020 — 2025 г., съсредоточена върху пет ключови приоритетни области.
Правата и кризата
Програмата очертава и начините за повишаване на защитата и издръжливостта на потребителите по време на и след пандемията от COVID-19, която доведе до значителни предизвикателства, засягащи ежедневието им. Независимо дали става въпрос за онлайн измами или за отменени пътувания, пандемията от COVID-19 засегна много области от живота на потребителите. Комисията ще продължи усилията за справяне с измамите на потребителите в сътрудничество с мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите и в диалог с платформите и всички заинтересовани страни. Освен това Комисията ще продължи да гарантира защитата на правата на пътниците и туристите в ЕС в случай на отменено пътуване. Комисията ще анализира дългосрочното въздействие на COVID-19 върху моделите на потребление на европейците като основа за бъдещите инициативи на политиката.
Кои са петте ключови приоритетни области в новата програма? Четете в следващия брой.
Тема с продължение: DESI срещу COVID-19
Европейската комисия следи напредъка на държавите членки в областта на цифровите технологии чрез Индекса за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото (DESI).
Приоритетите на националната програма
„Цифрова България 2025“ включват: нова регулаторна рамка в сектора на електронните съобщения; хармонизирано използване на радиочестотния спектър; преодоляване на регионалните различия чрез инвестиране в ИКТ инфраструктури и технологии; научни изследвания и иновации в областта на ИКТ; цифровизация на индустриалните сектори в България и развитие на икономика, основана на данни; модернизиране на училищното и висшето образование в областта на ИКТ; повишаване на компетентностите в областта на ИКТ на работната сила; увеличаване на броя на квалифицираните специалисти в областта на ИКТ; защита на правата на децата в цифрова среда; електронно управление; равен достъп до цифрови обществени услуги; устойчивост на кибер атаки; управление на българските домейни от първо ниво (.bg и .бг), с цел да се превърнат в предпочитано място за регистрация; по-безопасен интернет за децата. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е в процес на изготвяне на документа „Цифрова трансформация на България за периода 2020—2030 г.“. В него ще бъде обхванат потенциалът й по отношение на растеж, работа и благосъстояние, здравеопазване, енергийна политика, равни възможности и социално участие, както и за прозрачност в управлението.
Стъпки напред
Настоящата криза с COVID-19 оказва значително въздействие върху ключови обществени показатели, свързани с използването на интернет услуги от гражданите. Нужно е да се обърне специално внимание на показателите за по-силна и устойчива цифрова трансформация и икономическо възстановяване, особено мрежи с много голям капацитет (ММГК) и 5G мрежи, цифрови умения, модерни цифрови технологии за предприятията и цифрови обществени услуги. Извънредното положение доведе до нови електронни услуги, като по този начин се ускориха цифровизацията на публичната администрация и обменът на информация между институциите и гражданите:
- Държавната агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ) откри национален телефонен номер за информация относно електронните услуги.
- Агенцията по заетостта започна да предлага електронна услуга за лицата, които търсят работа, за да подават заявления и да се регистрират.
- НОИ осигури възможност да се поиска и издаде по електронен път персонален идентификационен код (ПИК).
- Министерството на здравеопазването стартира национална информационна система за борба с COVID-19 с информация за всички диагностицирани и поставени под карантина лица, свързваща всички съответни институции. Безплатното мобилно приложение ViruSave дава възможност за споделяне на здравен статус с националния оперативен щаб, здравните органи и общопрактикуващия лекар. Министерството на здравеопазването ускорява въвеждането на националната здравна информационна система. Очаква се до декември 2020 г. да бъдат готови електронното досие, електронната рецепта, електронното направление, електронните регистри и системата за мониторинг на лекарствените средства.
- Министерството на образованието и науката разработи национален портал за електронно обучение, като със средства от бюджета училищата могат да финансират разходите за предоставяне на домашен интернет на студенти, които нямат достъп до него, и за дистанционно обучение. България одобри допълнителни бюджетни разходи в размер на 7 млн. лева и пренасочи 20 млн. евро от оперативна програма „Региони в растеж“ за закупуване на оборудване и материали.
От значение за икономическото възстановяване след кризата с COVID-19 е, че България изостава по отношение на 5G, цифровите умения и цифровизацията на показателите на предприятията. По внедряване на ММГК тя заема 20-то място, а резултатите ѝ в цифровите обществени услуги са сравнително слаби.
Пазарът в цифри
- Дезинфектанти, предпазни маски и тоалетна хартия за пръв път са сред водещите позиции в годишния топ 10 на веригата за търговия с дрогерийни стоки dm България.
- Данните от последното проучване без изненада разкриват, че коронавирусът е трансформирал потреблението на дрогерийни стоки в България.
- През 2020 година здравето вече е топ приоритет и хората търсят продукти за дезинфекция и лична хигиена. Такива са 6 от 10-те топ артикула в класацията.
- Сред новите продукти, които вече са в топ 10, са влажни кърпи за дезинфекция на повърхности, вода за уста, био храни и храни за бебето.
Календар на потребителя
От 1 януари 2021 г. банкнотите с номинал 2 лева, емисии 1999 г. и 2005 г., престават да бъдат законно платежно средство. След тази дата те ще се обменят на касите на БНБ по номинална стойност без ограничение на количеството, без такса и без краен срок на обмяна.
Патентното ведомство сигнализира, че се разпространява нова измама сред потребителите на услуги на EUIPО, която е под формата на фалшива фактура за подновяване на обекти от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO). Отличителните характеристики на тези фалшиви фактури е използването на: лого, име, съкращение и друга официална информация на EUIPO, като адреса на институцията.
С проекта на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване се предвиждат три вида пенсионни продукти, които ще се изплащат от универсалните пенсионни фондове (УПФ): пожизнена пенсия за старост; разсрочено изплащане на средствата по индивидуалната партида; еднократно изплащане на средствата по партидата.
|