• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • COVID 19
    • Как да избираме дезинфектант
    • Какъв дезинфектант - течност/спрей или гел
    • Как да разпознаем истинските дезинфектанти
    • Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?
    • Кога да използваме ръкавици за предпазване от коронавируса
    • Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
    • Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
    • COVID-19: полезни ли са пулсовите оксиметри
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Спорт и отдих
    • На ски
    • Авто гуми
    • Автомобили
    • Екскурзии
    • Спорт
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2019
    • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2020

    • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2021
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 1, 03.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 2, 10.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 3, 17.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 4, 24.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 5, 31.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 6, 07.02.2020

  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 7, 14.02.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 8, 21.02.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 9, 28.02.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 10, 06.03.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 11, 13.03.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 12, 20.03.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 13, 27.03.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 14, 03.04.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 15, 10.04.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 17, 24.04.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 18, 01.05.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 19, 08.05.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 20, 15.05.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 22, 29.05.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 23, 05.06.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 24, 12.06.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 25, 19.06.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 26, 26.06.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 27, 03.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 28, 10.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 29, 17.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 30, 24.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 31, 31.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 32, 07.08.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 33, 14.08.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 33, 21.08.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 35, 28.08.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 36, 04.09.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 37, 11.09.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 38, 18.09.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 39, 25.09.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 40, 02.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 41, 09.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 43, 23.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 42, 16.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 44, 30.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 45, 06.11.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 46, 13.11.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 47, 20.11.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 48, 27.11.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 49, 04.12.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 49, 11.12.2020

Анкета

Трябва ли да се публикуват марките на опасни храни и стоки?

ДА, при наличие на обосновани съмнения за опасност
ДА, но само когато безусловно се докаже, че стоката е опасна
НЕ, така се накърняват правата на производителя
НЕ, контролните органи трябва да работят на спокойствие

Гласувай

Начало > Други > БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2020 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 6, 07.02.2020

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 6, 07.02.2020

Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 6.2020 (275)

Отново за сиренето от палма

По инициатива на Асоциация „Активни потребители“ през изминалата седмица Българска агенция по безопасност на храните извърши проверка в търговски обекти за продажба на млечни продукти при участие и на представители и на сдруженията на млекопреработвателите. Взети бяха проби от осем различни производители на сирене, като още първите три готови проби се откриват съществени нарушения.

Какво показват проверките?

  • В един от обектите експертите дори не са допуснати;
  • На един и същи щанд се продават сирена и имитиращи продукти с палмова мазнина;
  • Млечни продукти се продават извън хладилните витрини;
  • При една от пробите на кутията е посочен един производител, а в действителност е друг;
  • Продават се имитиращи продукти, неопаковани предварително от производителя;
  • При първите три анализирани проби се установи: в едната има вложена хидрогенирана растителна мазнина, а в другите две – около 75% вода и силно занижена масленост, което говори за използване на обезмаслено сухо мляко и влагозадържащи агенти.

Предстои да излязат лабораторните резултати и за останалите пет сирена, за да се установи какво на практика съдържат продуктите, наречени и продавани като „сирене“.

Какво казва законът?

- Продукт, произведен с немлечна мазнина, не може да бъде наричан и продаван като сирене.

- Производителите на мляко и млечни продукти и производителите, които разфасоват и преопаковат мляко и млечни продукти, не могат да произвеждат, разфасоват и преопаковат имитиращи продукти в същия този обект, регистриран по Закона за храните.

- Имитиращите млечни продукти трябва да бъдат опаковани в индивидуална потребителска опаковка още в самото производство.

- В магазините имитиращите продукти трябва да се предлагат на отделен щанд със специален надпис, опаковани и с обозначени съставки.

- Забрана за производство с растителни мазнини у нас няма.

Само факти

  • По данни на Министерството на земеделието в страната са регистрирани 235 производители на млечни продукти.
  • 29 фирми са регистрирани като производители на имитиращи продукти.
  • През миналата година в България са произведени над 71 хиляди тона сирене от краве мляко.
  • Обявените произведени имитиращи продукти – с растителни мазнини, са 12 хиляди тона.

Телекомите – така се прави

Наскоро италианската комисия за защита на конкуренцията оповести решението си, с което осъжда телефонните оператори Wind 3, Vodafone, TIM и Fastweb да платят общо 228 милиона евро обратно на потребителите, тъй като са сформирали картел, който елиминира ефективно конкуренцията на пазара. Тези компании начисляват сметки на потребителите на всеки 28 дни, общо 13 пъти в годината вместо 12. Altroconsumo - най-голямата италианска потребителска асоциация, освети тази практика и след 2 години разследвания правосъдието реши в полза на потребителите.

Санкциите възлизат на 14 756 250 евро за Fastweb, 114 398 395 евро за TIM, 59 970 351 евро за Vodafone Italia и 38 973 750 евро за Wind Tre и засягат 12 милиона стационарни потребители.

Готови за 5G

Европейската комисия одобри съвместен инструментариум от мерки, по който се споразумяха държавите членки на ЕС, за да противодействат на рисковете за киберсигурността, свързани с разгръщането на 5G, петото поколение мобилни мрежи. Инструментариумът третира всички рискове, включително свързаните с нетехнически фактори, като риска от намеса от неевропейска държава или подкрепени от държава участници чрез веригата на доставки на 5G.

Очаквания за бъдещето

5G ще играе ключова роля за бъдещото развитие на цифровата икономика и обществото на Европа. Тази технология ще бъде главен фактор за бъдещите цифрови услуги в основните области на живота на гражданите и важна основа за цифровите и зелените трансформации.

Очаква се, че през 2025 г. приходите от 5G в световен мащаб ще възлизат на около 225 млрд. евро и поради това 5G е ключов фактор за конкурентоспособността на Европа на световния пазар, а киберсигурността в тази област е от съществено значение за гарантиране на стратегическа автономност на ЕС. Засегнати са милиарди свързани системи във важни сектори като енергетиката, транспорта, банковото дело, здравеопазването, промишления контрол, пренасящи чувствителна информация и подпомагащи системите за безопасност.

ЕК призовава за въвеждането на ключовите мерки до 30 април 2020 г., като тя ще подкрепя подход към киберсигурността в областта на 5G и ще действа по искане на държавите членки, за да гарантира сигурността на 5G инфраструктурата и веригата на доставки.

  • Европа е един от най-развитите региони в света по въвеждането на 5G услуги с търговска цел, като инвестициите възлизат на 1 млрд. евро, вкл. 300 млн. евро финансиране от ЕС.
  • До края на тази година се очаква първите 5G услуги да станат достъпни в 138 европейски града.

Тема от деня: Липсващите здравни услуги

През последните месеци зачестиха сигналите от граждани и пациентски организации за незаконно изписвани лечебни процедури, дори сложни операции, лекарства и консумативи, които не са използвани за потребителите, но са „натоварили“ с милиони Здравната каса и съответно – обогатили лечебните заведения и персонала им. Тоест, класическо източване на средства. В действителност до такива драми можеше и да не се стига, ако гражданите познаваха и ИЗПОЛЗВАХА правата си, дадени им от закона. Това става много лесно и то безплатно! Всеки гражданин на РБ има право да провери какви услуги, медикаменти и средства се изписват срещу името му от личния лекар или здравните заведения.  

Как става

На здравния портал www.nhif.bg на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) в меню "Услуги за граждани" в секция "Отчетени дейности за здравноосигурени лица от договорни партньори на НЗОК", всяко здравноосигурено лице може да провери използваната от него медицинска помощ за период от 5 години. Визуализираната информация е обединена по дейности - болнична, извънболнична, лабораторни изследвания и др. Справката се извършва чрез въвеждане на собствено име, ЕГН и код за спам, без да съдържа лични здравословни данни и медицинска информация. При изявено желание от страна на здравноосигурения, той може да се абонира за автоматично известяване за всяко регистрирано движение по здравното му досие на посочен от него електронен адрес. Достъпът до пълната информация, съдържаща се в здравното досие, както и абонаментът, са възможни от портала на НЗОК, меню "Услуги за граждани", прозорец "Преглед на досие от здравноосигурените лица". Проверката се осъществява с електронен подпис, с уникален код за достъп (УКД) или ПИК на НАП. УКД се издава от районните здравноосигурителни каси (РЗОК). Изгражда се и мобилно приложение, което ще предоставя информация за услугите от сайта на НЗОК. При открити несъответствия всеки може да подаде сигнал до съответната РЗОК.

Експериментът

Активен потребител реши да провери реалността на контрола над здравното обслужване. На гише в Районната здравна каса за по-малко от 5 минути му бе издаден безплатно уникален код за достъп /УКД/. С него той провери какви здравни услуги и за колко пари са му начислени и за радост при него всичко беше ОК. Но до какви изводи стигна в експеримента си? На гишето нямаше кандидати за УКД. Бързата анкета сред познати и съседи показа, че никой не е чувал или ползвал тази услуга, а и никой не е проявил интерес да получи УКД. Тоест, никой от непредставителната извадка на нашето проучване НЕ Е контролирал, а и НЕ ИСКА да контролира здравната система със средствата, дадени му от закона.

Поуките

Оплакваме се от скъпите здравни услуги и лекарства, но не прилагаме никакъв контрол. Искаме качествено и евтино здравеопазване, но не си познаваме правата и не искаме да ги прилагаме. А е толкова лесно! Да си спомним барон Мюнхаузен, който, изпаднал в беда, се хвана за косата и се изтегли сам от нея.


Пазарът в цифри

  • Завърши традиционното проучване на онлайн търговията в ЕС.
  • Установени са нарушения при едва една трета от проучените 21 български онлайн магазини.
  • Общо за ЕС две трети от прегледаните 500 електронни магазина не се съобразяват с основните права на потребителите.
  • Преобладаващото нарушение е неспазването на едно от най-новите изисквания на европейското законодателство – на сайта да бъде поставена връзка към платформата за онлайн решаване на спорове.
  • На второ място са нарушенията с липсата на информация относно правото и реда за разваляне на договора в срок от 14 дни, гаранционната отговорност и начисляването на допълнителни такси към цената.

Календар на потребителя

На 10 февруари в Хотел Експо в София ще се проведе Национална кръгла маса във връзка с двойния стандарт при храни и напитки, организирана от Комисия за защита на потребителите

На 11 февруари в Дома на Европа в София дискусионния форум на тема "Енергийни политики, нови технологии и НПЕК на България"

На 13 февруари в Парк хотел „Витоша“ в София се организира курс "Работа с жалби и рекламации от недоволни клиенти".

На 28 февруари в София, ул. “Г. С. Раковски” 108, ФНТС, ще се проведе семинарът за непрофесионалисти „Защита на сайт от хакери“.

От 19 до 23 февруари в Пловдив ще се състои Международната изложба за лозарство и винарство „Винария 2020“, съпътствана от уникалния Град на виното и деликатесите.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebookи в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Проекти |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia