• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • COVID 19
    • Как да избираме дезинфектант
    • Какъв дезинфектант - течност/спрей или гел
    • Как да разпознаем истинските дезинфектанти
    • Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?
    • Кога да използваме ръкавици за предпазване от коронавируса
    • Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
    • Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
    • COVID-19: полезни ли са пулсовите оксиметри
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Спорт и отдих
    • На ски
    • Авто гуми
    • Автомобили
    • Екскурзии
    • Спорт
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2019
    • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2020

    • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2021
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 1, 03.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 2, 10.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 3, 17.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 4, 24.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 5, 31.01.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 6, 07.02.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 7, 14.02.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 8, 21.02.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 9, 28.02.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 10, 06.03.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 11, 13.03.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 12, 20.03.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 13, 27.03.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 14, 03.04.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 15, 10.04.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 17, 24.04.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 18, 01.05.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 19, 08.05.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 20, 15.05.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 22, 29.05.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 23, 05.06.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 24, 12.06.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 25, 19.06.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 26, 26.06.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 27, 03.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 28, 10.07.2020

  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 29, 17.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 30, 24.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 31, 31.07.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 32, 07.08.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 33, 14.08.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 33, 21.08.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 35, 28.08.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 36, 04.09.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 37, 11.09.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 38, 18.09.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 39, 25.09.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 40, 02.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 41, 09.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 43, 23.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 42, 16.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 44, 30.10.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 45, 06.11.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 46, 13.11.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 47, 20.11.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 48, 27.11.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 49, 04.12.2020
  • Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 49, 11.12.2020

Анкета

Трябва ли да се публикуват марките на опасни храни и стоки?

ДА, при наличие на обосновани съмнения за опасност
ДА, но само когато безусловно се докаже, че стоката е опасна
НЕ, така се накърняват правата на производителя
НЕ, контролните органи трябва да работят на спокойствие

Гласувай

Начало > Други > БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2020 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 28, 10.07.2020

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 28, 10.07.2020

Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 28.2020 (297)

Нови мерки срещу дезинформацията

Пандемията от коронавирус е придружена от масирана вълна от невярна или подвеждаща информация, включително опити за оказване на влияние върху европейските граждани и вмешателство от външни на ЕС субекти във вътрешноевропейските дебати. Освен това, много потребители бяха подведени да закупят на завишени цени безполезни или потенциално опасни продукти.

Примери за дезинформация:

  • Неверни твърдения, като например „пиенето на белина или чист алкохол може да лекува инфекции с коронавируса“ — точно обратното, пиенето на белина или чист алкохол е много опасно. Белгийският център по токсикология е регистрирал увеличение с 15% на броя на инцидентите, свързани с белина.
  • Конспиративни теории, например, че коронавирусът е „инфекция, създадена от световния елит с цел намаляване на нарастването на населението“. Научните данни са ясни — вирусът е от семейство вируси с животински произход, което включва други вируси, като например тези, предизвикващи ТОРС и MERS.
  • Твърдения, че „вирусът се разпространява чрез 5G мрежите“. Тези теории са необосновани и доведоха до нападения срещу антени.

Поуки от кризата

Разбиране — важно е да се разграничи незаконното съдържание от онова, което носи вреди, но не е незаконно. Невярната или повеждаща информация относно коронавируса може да навреди на сплотеността на обществото, но преди всичко тя е заплаха за общественото здраве. Тя се разпространява под различни форми, които изискват различни ответни мерки:

  • Съдържанието може да не е незаконно, но въпреки това да е вредно.
  • То може да варира от дезинформация /разпространявана умишлено/ до невярна информация.
  • То може да включва подвеждаща здравна информация, измами на потребителите, киберпрестъпления, незаконно слово на омразата, целенасочени операции за оказване на влияние от страна на чуждестранни субекти.
  • Мотивацията може да варира от икономическа изгода /онлайн измами/, причинявайки обществени вреди, до политически цели.

Комуникация — ЕС активизира работата си по осведомяване на гражданите относно рисковете и засили сътрудничеството си с други международни субекти срещу дезинформацията. ЕК публикува опровержения на митовете около коронавируса

Сътрудничество – онлайн платформите да се насърчават за популяризиране на достоверните източници, да не популяризират съдържание, за което е доказано, че е невярно или подвеждащо, и да премахват незаконно съдържание или съдържание, което може да доведе до физическо нараняване.

Прозрачност — ЕК следи отблизо действията на онлайн платформите в съответствие с Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията. Новосъздадената Европейска обсерватория за цифрови медии ще окаже по-сериозна подкрепа на проверителите на факти и анализаторите.

Ваксините – равен и справедлив достъп за всички

Не стихва през последните години борбата между потребителите „за“ и „против“ ваксините. Въпреки категоричните доказателства в полза „за“, движението „против“ упорито продължава да настройва обществото в тяхната вреда. Резултатите от двубоя са особено актуални с разпространението на коронавируса. Още преди дори да се открие ваксина срещу него, противниците й набират сили и се организират за масово отхвърляне. На фона на разгарящата се пандемия, обаче, единственото спасение е в разума.

Европейската комисия представи стратегия за ускоряване на разработването, производството и въвеждането на ваксини срещу COVID-19. Ефективната и безопасна ваксина срещу вируса е най-добрият ни шанс да постигнем трайно излизане от кризата, породена от пандемията. Времето е от решаващо значение. Всеки месец, спечелен при откриването на такава ваксина, ще спаси живота и поминъка на много хора и ще спести милиарди евро. Вече е направена важна стъпка към съвместни действия между държавите от ЕС чрез създаването на приобщаващ Алианс за ваксини от Франция, Германия, Италия и Нидерландия. Стратегията на ЕС за ваксините се основава на съвместен подход.

Стратегията на ЕС се основава на два стълба:

- Осигуряване на производството на ваксини в ЕС и достатъчен запас за неговите държави членки чрез предварителни споразумения за закупуване с производителите на ваксини чрез Инструмента за спешна подкрепа. Допълнително финансиране и други форми на подкрепа могат да бъдат предоставени в допълнение към тези споразумения.

- Адаптиране на регулаторната рамка на ЕС към извънредните обстоятелства в момента и използване на съществуващата регулаторна гъвкавост, за да се ускори разработването, разрешаването и наличността на ваксини при спазване на стандартите за качество, безопасност и ефикасност на ваксините.

За да се подкрепят дружествата при бързото разработване и производство на ваксина, Комисията ще сключи споразумения с отделни производители на ваксини от името на държавите членки. В замяна на правото да закупи определен брой ваксини в даден срок, Комисията ще финансира част от първоначалните разходи на производителите на ваксини. Това ще стане под формата на предварителни споразумения за закупуване. Предоставеното финансиране ще се смята за авансово плащане за ваксините, които в действителност ще бъдат закупени от държавите от ЕС. Средствата ще бъдат осигурени чрез Инструмента за спешна подкрепа, чийто бюджет е 2,7 милиарда евро. Допълнителна подкрепа ще бъде предоставена чрез заеми от Европейската инвестиционна банка.

Отвъд кризата: кръговата икономика

Започнахме темата за кръговата икономика и нейното значение за възстановяването на Европа след голямата пандемия. Кръговата икономика като философия и стратегия има място както в общественото стопанство, така и в живота на гражданите и потребителите в частност.

Храна, вода и хранителни вещества

Кръговата икономика може значително да намали отрицателното въздействие на добива и използване на ресурсите върху околната среда и да допринесе за възстановяване на биоразнообразието и природния капитал в Европа. Биологичните ресурси са ключов принос за икономиката на ЕС и ще играят още по-важна роля в бъдеще.
Около 20% от общата произведена храна се губи в ЕС. Комисията ще предложи цел за намаляване на хранителните отпадъци.

  • В съответствие с целите на ООН за устойчиво развитие държавите членки трябва да се стремят да намалят хранителните отпадъци с 30% до 2025 г. и с 50% до 2030 г.
  • За да се предотврати изхвърлянето на храни, държавите членки трябва да предоставят стимули за събирането на непродадени храни и тяхното безопасно преразпределение.
  • Осведомеността на потребителите относно значението на датите на етикетите „Използвай до“ и „Най-добър до“ също трябва да бъде подобрена.

Комисията също ще разгледа конкретни мерки за повишаване на устойчивостта на разпределението и потреблението на храни. В рамките на инициативата за устойчиви продукти Комисията ще започне аналитична работа за определяне на обхвата на законодателна инициатива за повторна употреба за заместване на опаковки, прибори за хранене и прибори за еднократна употреба с продукти за многократна употреба в хранителни услуги.
Новият регламент за повторна употреба на вода ще насърчи кръговите подходи за повторна употреба на вода в селското стопанство. Комисията ще улесни повторната употреба и ефективността на водата, включително в промишлените процеси. Освен това Комисията ще разработи интегриран план за управление на хранителните вещества с оглед осигуряване на по-устойчиво прилагане на хранителни вещества и стимулиране на пазарите на възстановени хранителни вещества. Комисията ще направи също преглед на директивите относно пречистването на отпадъчните води и утайките от канализацията и ще предостави оценка на естествените средства за отстраняване на хранителни вещества, като водораслите.

Важни срокове

- До 2025 г. поне 55% от битовите отпадъци (от домакинствата и бизнеса) трябва да бъдат рециклирани, до 2030 г. – до 60%, и 2035 г. - 65%.

- 65% от материалите за опаковки трябва да бъдат рециклирани до 2025 г., а 70% – до 2030 г. Предвидени са отделни цели за различните видове опаковъчни материали като хартия и картон, пластмаса, стъкло, метал и дърво.

- България е рециклирала 32% от отпадъците през 2016 г.

- Предвижда се да се намали делът от битови отпадъци, който може да бъде депониран в сметища, до максимум 10% до 2035 г. Частта от отпадъците в България, която е изхвърлена на сметища през 2016 г., е 64%.

- Текстилните продукти и опасните отпадъци от домакинствата ще трябва да бъдат събирани разделно до 2025 г.

- До 2024 г. биоразградимите отпадъци ще трябва да бъдат събирани разделно или да бъдат рециклирани като компост в домашни условия.


Пазарът в цифри

  • Последните данни на БНБ показват, че домакинствата държат в банките 56,889 млрд. лв. /в края на месец май/.
  • За една година спестяванията на населението са нараснали със 7,8% или с 4,1 милиарда лева.
  • Само през май - третият месец от пандемията, депозитите на гражданите са се повишили с около 180 млн. лв.

Календар на потребителя

Започва обучение относно изискванията на Закона за защита на потребителите при предоставяне на услуги към крайни потребители, организирано от КЗП. Участниците ще получат отговор на следните въпроси: Каква информация трябва да бъде предоставяна на потребителите при предлагане на услуги? Какви са изисквания на Закона за защита на потребителите към безопасността на услугите, в т.ч. гаранции и право на рекламации? Какво представляват нелоялните търговски практики в сферата на услугите? Кои са спецификите при упражняване на туроператорска, турагентска, хотелиерска и ресторантьорска дейност - изисквания на Закона за туризма и Закона за мерките и действията по време на извънредното положение? Обучението е еднодневно и безплатно за участниците. То ще се проведе в: София – 13 юли - хотел „Централ Форум“; Пловдив – 20 юли – Парк хотел „Пловдив“, Варна – 30 юли – хотел „Черно море“, Бургас – 3 август – хотел „Мираж“. За повече информация: https://kzp.bg/.

На 15 юли ще се проведе онлайн курсът „Как да си направим сами онлайн магазин“. Участниците ще овладеят основните стъпки, техники и елементи, нужни за създаване и публикуване на собствен онлайн магазин или сайт в интернет. За повече информация: www.seminari.bg.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebookи в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Проекти |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia