Статия
Едно наум: пътуване по празниците
И в кризата десетки хиляди българи се стягат да пътуват по време на Коледните и Новогодишните празници. Освен за страната, потребителите стягат куфарите най-вече за Гърция, Турция, Германия, Италия и Испания, а 5 хил. наши сънародници са успели да си осигурят почивка на екзотични дестинации, по данни на Института за анализи и оценки в туризма.
Въпреки че онлайн резервирането на хотели и полети се превръща във все по-обичайна практика, потребителите се сблъскват с все повече проблеми във връзка с пътническите услуги в интернет. Според европейските потребителски центрове днес тези услуги са сред най-честите поводи за оплаквания на потребителите. По този повод Европейският потребителски център – България припомня резултатите от направен анализ. Преди време Европейската комисия и органите на ЕС за защита на потребителите са стартирали координирана проверка на 352 уебсайта за сравняване на цените и за резервиране на пътувания, действащи на територията на ЕС. Те констатират, че цените, публикувани на 235 уебсайта — две трети от проверените сайтове, не са достоверни. Така например, на по-късен етап от процеса на резервиране са добавени допълнителни елементи към цената, без потребителят да е получил ясна информация за това, или са посочени промоционални цени, които не съответстват на налична услуга.
Резултати от извършената проверка
От общия проверен брой уебсайтове – 352, 23,6% сравняват цени за настаняване, 21,3% сравняват цени за билети (самолетни, корабни, влакови, автобусни), 5,1% сравняват цени за отдаване на автомобили под наем, а 44,6% сравняват комбинирано предлаганите продукти и услуги (билети, настаняване, туристически пакети и пр.). При проверката са установени редица нередности в областта на онлайн инструментите за сравняване. Основните нередности са свързани с цената и начина, по който е била изчислена и представена:
- в 32,1% от случаите цената на страницата със сравнителния списък не е същата като цената, посочена в крайна сметка на страницата за резервиране;
- при 30,1% от уебсайтовете не става ясно каква е общата цена (с включени данъци) или как е била изчислена;
- 20,7% от уебсайтовете представят специални цени, за които впоследствие се оказва, че не са налични в този вид на страницата, на която се прави действителната резервация;
- 25,9% от уебсайтовете създават впечатлението, че някои оферти са ограничени (напр. „остават само 2“, „само днес“), без да се уточнява, че това се отнася само за конкретните сайтове.
Други нередности, установени от органите за сътрудничество в областта на защитата на потребителите, се отнасят до:
- данните за доставчика на инструмента за сравняване: 22,7% дават само ограничена информация (например име, адрес на предприятието), докато 4% не предоставят никаква информация;
- представянето на отзиви от ползвателите: 21,3% от уебсайтовете представят отзивите от потребителите по неясен и непрозрачен начин (и/или включват елементи, които биха могли да поставят под въпрос тяхната достоверност);
- обхват на сравнението: 10,5% от уебсайтовете не представят важна информация, която е от съществено значение за сравнението.
За да се избегнат проблемите и неприятните преживявания при пътуване и почивки, потребителите трябва да се информират предварително за своите права. В същото време е важно да знаят, че имат и задължения – да се запознаят с условията по договора, да пазят документите и касовите бележки, а ако ще пътуват - да имат изрядни документи и визи, в случай, че това се налага.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous