• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022
    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове

  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система Stripe

Дарете

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Други > Статии > Повече права, повече защита: колективните искове

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Повече права, повече защита: колективните искове

09/12/2022
Tweet
photo

Повече права, повече защита: колективните искове 

     Българска национална асоциация „Активни потребители” проведе онлайн обучителен курс по актуалната тема за Колективните искове. Целта на обучението е да се надградят знанията и уменията относно новата законодателна уредба, регламентираща правилата за колективна защита на потребителите в ЕС (Директива (ЕС) 2020/1828 относно представителни искове за защита на колективните интереси на потребителите) и в България (Закон за защита на потребителите и проект на Закон за представителните искове за защита на колективните интереси на потребителите). Както е известно, колективната защита е съдебната процедура, позволяваща на групи от лица да действат колективно, за да търсят прекратяване на незаконна практика и/или да търсят мерки за обезщетение, включително компенсация, за колективно претърпените вреди.

    Обучението е подготвено с помощта на Consumer Pro - инициатива на ЕС, която има за цел да направи потребителските организации и други участници в политиката за защита на потребителите по-добре подготвени за защита на потребителите в тяхната страна. Consumer PRO е инициатива на Европейската комисия в рамките на Европейската програма за защита на потребителите и се изпълнява от BEUC – Европейската организация на потребителите. Целта й е да изгради капацитет на европейските потребителски организации и други участници в политиката за защита на потребителите чрез неформално образование. Проектът обхваща държавите-членки на ЕС, Исландия и Норвегия.

 

Защо колективната защита има значение

    Проучванията показват, че потребителите обикновено решават да не предприемат правни действия, когато смятат, че това ще отнеме твърде много време (41%), когато сумите са твърде малки (35%), когато оплакването няма да доведе до задоволително решение (34%) или когато не знаят къде и как да адресират оплакването си (20,1%). Много потребители също се възпират да предявят искове срещу мултинационални компании, които мнозина смятат за загубени или небалансирани битки от самото начало. Казано по-просто, в много случаи потребителите може да нямат достатъчно стимули да защитят правото си, тъй като очакват изходът от съдебния спор да изисква твърде много ресурси и/или време и в крайна сметка да не си струва усилието. Тази ситуация е особено проблематична в случаите, когато общата загуба за всички засегнати потребители е значителна, но когато всеки отделен потребител понася само малка вреда поотделно. В такива ситуации никой няма желание да предяви иск, което позволява на някои търговци да реализират значителна незаконна печалба. Следователно механизмите за колективна защита улесняват достъпа на потребителите до правосъдие, позволяват им да обединяват информация и улесняват икономии от мащаба, като същевременно допринасят за изравняване на условията на конкуренция с търговците. В същото време механизмът за колективна защита има голямо значение за съдиите и юристите, както и за търговците.

 

Добрият пример

    През 2005 г. Нидерландия е приела правила за колективно уреждане на масови искове като практично и спешно решение на случая с диетилстилбестерол (DES). След решение от 1992 г., при което Върховният съд на страната призна някои фармацевтични компании за солидарно отговорни, всички индивидуални ищци трябваше да се изправят индивидуално, за да получат обезщетение. Успоредно с това търговците трябваше да се справят индивидуално с хиляди индивидуални искове. Тази ситуация накара Министерството на правосъдието и индустрията да поискат въвеждането на нов процедурен инструмент, съчетаващ справедливост и ефективност. Следователно така наречената процедура „WCAM“ („Wet Collectieve
Afwikkeling Massaschade“) позволи на всички ищци и ответници да уредят всички висящи искове веднъж завинаги.

 

Обхват на Директивата

    Обхватът на приложение на Директивата за представителните искове на ЕС обхваща
отношенията между предприятия и потребители, регулирани от правото на съюза. Държавите-членки могат, ако желаят, да направят механизма, приет за транспониране на директивата, приложим за защитата на правата на групи, различни от потребителите, включително предприятия. Представителните искове не се ограничават до общия потребителски закон, но могат да бъдат инициирани за нарушения на правилата в широк кръг от сектори, включително например финансови услуги, защита на данните, пътувания и туризъм, енергетика или
телекомуникации, доколкото правата на потребителите са засегнати. Следователно, няма значение дали потребителите се наричат „пътуващи“, „потребители“, „инвеститори на дребно“, „непрофесионални клиенти“, „субекти на данни“ или други. На ниво държави членки колективната защита може да е достъпна хоризонтално или само в няколко сектора. Например, във Франция е възможна колективна защита в областите на защита на потребителите, конкуренция, здравеопазване, дискриминация и въпроси, свързани с околната среда, докато в Белгия само искове на потребителите могат да бъдат преследвани колективно.

 

Вреди и предвидени обезщетения

    Съгласно Директивата за представителните искове представителни искове могат да бъдат предявени както за мерки за възбрана, така и за мерки за обезщетение.
    Могат да се търсят възбранителни мерки, независимо от това дали отделните потребители са претърпели действителна загуба или щета. Няма значение дали търговецът е извършил практиката умишлено или поради небрежност. Възбранителната мярка може например да изисква търговците да премахнат неравноправните клаузи, да предоставят липсващата информация или да оповестят публично решението на съда или административния орган. Индивидуалните потребители, увредени от практиката, предмет на възбранителната мярка, остават свободни да предявяват индивидуални искове за обезщетителни мерки. Могат да се търсят мерки за обезщетение под формата на обезщетение, ремонт, замяна, намаление на цената, възстановяване на платената цена или прекратяване на договора, според случая и според правото на съюза или националното право, в зависимост от обстоятелствата на всеки случай.

Tweet

Дарение

Ако съдържанието Ви е било полезено можете да направите дарение

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia