• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни

    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други

  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

  • Тест

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Храни > Други > Статии > Не на фалшивите биохрани

Още по темата:

Фалшив зехтин беше изтеглен от пазара

На война срещу млечните ментета

Крие ли риск консумацията на сурови кълнове

Статия

Не на фалшивите биохрани

Публикуван на: 25/08/2007 Последна редакция: 12/04/2011
Tweet
photo

БНАП и Фондацията за биологично земеделие „Биоселена" стартираха проект който цели да създаде нетърпимост към фалшивите биологочни храни.  Само седмици след началото на проекта се събрани десетки етикети на храни с неверната информация „био", „еко", „екологични", „произведено в екологично чист район"...

През последните години биологичното земеделие доби гражданственост поради нарастващата загриженост за здравето на хората и замърсяването на околната среда, породени от бурното развитие на хранителните  технологии. Въпреки малкият обем на биологично производство в страната и по-високите цени на биологичните хранителни продукти, интересът към тях нараства постоянно както от страна на производителите, така и от страна на потребителите.

За да може да бъде продаван с означението „биологичен" или "екологичен", всеки продукт трябва да бъде призведен по биологичен начин, контролиран и сертифициран от организация или фирма, която отговаря на строго определени с нормативна уредба изисквания. Освен означението „биологичен", който е официалният термин за България, на етикета на продукта трябва да има името и кодовият номер на контролния орган.

Твърдението, че даден продукт е произведен в „екологично чист район", без да е сертифициран в биологично производство според изискванията внушава на потребителите измамната асоциация, че е произведен по биологичен начин. Това е само един пример взимстван от марка кисело мляко за това как се нарушава законодателството и се подвеждат потребителите.

Фалшивите биохрани нанасят и още една сериозна вреда -  на производителите  на истински биологичните продукти. Засега в България са сертифицирани 168 производители, общата площ на биологичните култури е над 16 хиляди хектара. Увеличават се щандовете, на които може да бъде купена биологично сертифицирана продукция - мляко, мед, сладка, консерви, подправки, билки, чайове... Тези продукти обаче са подложени на нечестна конкуренция от по-евтините фалшиви „биохрани".

Проектът цели да заостри вниманието на потребителите за това какво купуват, на производителите, които заради печалби или от незнание злоупотребяват с думите „еко" и „био", както и на компетентните държавни органи.

Заблуждаващите биоетикети нарушават няколко закона - за храните, за животновъдството, за прилагането на общата организация на пазарите на земеделски продукти на ЕС. Глобите варират от 1000  до 10 000 лева. Екипът на проекта възнамерява да се обърне към производители, които злоупотребяват с етикетите за биохрани, към веригите магазини, които ги продават и към контролните органи, а ако няма ефект -  и към съда и така да предизвика обществен интерес към проблема и нетърпимост към фалшификатите.

Проектът „Не на фалшивите биохрани!" ще се изпълнява до края на 2007 година с финансовата подкрепа на Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество.

В следващите броеве ще ви представим конкретни примери на продукти, чиито етикети въвеждат в заблуждение.

ВАЖНО

Най-често срещаните подвеждащи и заблуждаващи означения:

-         екологично чист продукт

-         продукт от екологично чист район

-         екологичен

-         биологичен продукт

-         био продукт

-         органик

различни съчетания с представката "био": био програма; био плод и др.
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia