• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни

    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Лични данни и драми в мрежата
  • Регламент за личните данни

  • Съвети как да защитим данните си онлайн
  • Какво са личните данни и как могат да бъдат откраднати?
  • Какво са “бисквитки” (cookies) ?
  • Какво да правя при кражба на лични данни?
  • Как да разбера какво знае Google за мен?
  • Какво крият „бисквитките“
  • Интернет бисквитките, които не искате
  • Вярно – невярно: Ще станем ли дигитални роби?

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Лични данни > Регламент за личните данни

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Регламент за личните данни

Публикуван на: 26/10/2018 Последна редакция: 22/02/2019
Tweet
photo

 Вашите права и личните данни

 

Регламентът за защита на личните данни на ЕС, известен още като GDPR, влезе в сила. Какво трабя да знаете?

 

Какви са правата ви, свързани с този регламент?

• Имате право да бъдете информирани, по ясен и лесен за разбиране начин, за това как се използват личните ви данни. От съответния оператор трябва да разберете кои данни се използват, от кого и за какви цели.

• Вие имате право на достъп до данните, които организациите притежават за вас и да получите копие от тях.

• Можете да коригирате данните си, ако са неточни.

• Вие имате право да накарате организациите да изтрият данните ви, като преустановят използването им временно или завинаги.

• Ако желаете, можете да получите данните си в някой често използван формат, така че да ги използвате някъде другаде.

• Имате право да ви информират, ако вашите данни са загубени или откраднати.

 

Защо да се грижите за вашите данни?

• Защитата на данните и неприкосновеността на личния живот са основни права в ЕС. Те ви позволяват да решите сами дали, кога и при какви условия те могат да бъдат на разположение и използвани от други хора.
• Вашите лични данни са от голяма полза за фирмите, които ги използват да печелят пари. 
• Компаниите могат да знаят много за вас, като събират и анализират данните ви. Това може да бъде полезно, например, когато ви дава изгодни персонализирани оферти. Но може също така да се използва за дискриминация срещу вас или за манипулиране на вашето поведение. Това може да доведе до: 1) Заплащане на повече средства за конкретни услуги. 2) Закупуване на ненужни в момента стоки и услуги, като фирмите следят кога вие сте най-възприемчиви.
• Интернет не забравя (по свое усмотрение). Последствията от неправилното използване на данни могат да бъдат много сериозни за вас и за обществото като цяло. Например, вашите данни могат да се използват, за да се повлияе на резултата в изборите. Или могат да ви създадат проблеми, когато кандидатствате за работа.

 

Какво да направите, ако вашите права са нарушени?

• Можете да подадете жалба в националния си орган за защита на данни или да се обърнете към съда. Можете също да поискате потребителска група да направи това от ваше име.

• Можете да поискате обезщетение за материални или нематериални нанесени щети. Например, могат да възникнат материални щети, ако хотелът не защитава адекватно данните за кредитната ви карта. Нематериална щета може да настъпи при неправомерно разкриване на чувствителни медицински данни за вас и др.

• Дружествата, нарушили правата ви, подлежат на санкции до 20 милиона евро или 4% от годишния им оборот.

 

Как компаниите печелят от вашите данни?

        Онлайн гиганти, като Facebook и Google, печелят пари, като продават лични данни на рекламодатели и други организации, които имат интерес да ви показват насочени реклами. За да направят това, те проследяват всичко, което потребителите четат и правят в мрежата или на свои собствени платформи. Вероятно е те да следят движенията ви онлайн, дори и да не сте регистриран потребител на техните услуги. Брокери на данни и рекламни технологични компании - като например, Axiom, Criteo и Experian, дори не са добре известни сред потребителите. Те работят предимно зад кулисите, без да се обръщат директно към потребителите, и печелят пари от продажбата на данни за вас и предоставяне на рекламни средства на търговците. Това може да стане по всяко време и на всяко устройство, което използвате.

 

Запомнете

 

Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ описа ситуациите, при които администраторът не следва да иска съгласие от лицето за обработване на личните му данни: 

 

1. Администратор – публичен или частен, събира определен обем лични данни в изпълнение на свое задължение по силата на закон, напр. на Закона за здравето, Закона за счетоводството, Закона за административните нарушения и наказания, Кодекса на труда, Кодекса за социалното осигуряване, Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за гражданската регистрация, Закона за туризма, Закона за предучилищното и училищното образование и т.н.

2. Личните данни се събират във връзка с предоставянето на различни административни услуги от държавни органи или органи на местното самоуправление.

3. Личните данни се събират и обработват за целите на трудово правоотношение.

4. Личните данни са необходими за сключване и изпълнение на договор, по който субектът на данните е страна.

5. Личните данни са необходими за защита на легитимните интереси на администратора или на трета страна, ако тези интереси имат преимущество над интересите и/или основните права и свободи на лицето, например, мерки за сигурност и охрана, включително чрез видеонаблюдение, проверка на лица и регистрация на достъпа до сгради, действия за гарантиране на информационната и мрежовата сигурност и др.

6. Личните данни се предават от един администратор на друг в резултат на прехвърляне на вземания (цесия).

7. Личните данни се предават от администратора на обработващ лични данни.

8. Специфична хипотеза на обработване на лични данни, без да се изисква съгласие на субекта на данните, е фотографирането и видеозаснемането на лица на публично място.

9. В случаите, когато се обработват специални категории (чувствителни) лични данни, като например данни за етнически произход, политически възгледи, религиозни убеждения, синдикално членство, биометрични данни, данни за здравословното състояние, сексуална ориентация и др. В тази връзка обработването на данни за здравословното състояние е законосъобразно, ако се извършва за целите на превантивната или трудовата медицина, за оценка на трудоспособността на служителя, медицинската диагноза, осигуряването на здравни и социални грижи, лечение, за управление на системите за здравеопазване или социални грижи, в областта на общественото здраве, за защита срещу сериозни трансгранични заплахи за здравето и др.

 

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia