• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.

  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2018 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.44, 09.11.2018 г.

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.44, 09.11.2018 г.

Публикуван на: 09/11/2018 Последна редакция: 16/11/2018
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 44.2018 (212)

Опасен спанак без име

На 7 ноември БАБХ спря разпространението на опасен спанак от търговската мрежа, за който имаше сигнали и сериозни съмнения, че съдържа примеси от опасния плевел татул (потенциално отровен за човека). След получени два сигнала от Търговище и Костинброд на 5 ноември БАБХ е предприела ефективни действия за спиране и изтегляне на засегнатите партиди от пазара, но както знаем никой контролен орган в света не е в състояние да спре вече продаденото. Затова в такива случаи се предоставя информация на потребителите чрез медиите, за да се намали рискът от консумация на опасна храна до възможния минимум. В този случай Агенцията ни съобщи, че става въпрос за пакетирани листа от спанак от по 500 гр., сорт Горила, произведен в област Пловдив и отправи призив към гражданите, да не го консумират и да го върнат в търговския обект. Резонно възниква въпросът, това достатъчно ли е за потребителите, да се ориентират или трябваше да видят името и снимки на продукта.

На пръв поглед добре свършената работа от Агенцията, обаче, трябва да разпали дебат за това, трябва ли да се съобщават имената на производителите, когато е застрашено общественото здраве.

НАШИЯТ КОМЕНТАР

Когато има и най-малка опасност за човешкото здраве, имената на производители и/или търговци задължително трябва да се съобщават, за да могат тези, които вече са закупили опасен продукт, да бъдат информирани и да могат да се предпазят. Недостатъчната информация само засилва страховете и на практика спира консумацията на всички сходни продукти, от което ощетени са и потребителите и производителите.

„Е“като риск

В отговор на нарастващите притеснения в обществото поради редовната консумация на преработени храни,  Френската потребителска асоциация „L’UFC-Que Choisir“ направи независима оценка на 300 разрешени хранителни добавки и опасностите, които крият за човешкото здраве. Проучването се основава на най-съвременните научни изследвания от международно признати органи като Европейски орган за безопасност на храните, Световната здравна организация към ООН и Международната агенция за изследване на рака. Предвид обезпокоителните резултати, френската потребителска асоциация призовава европейските власти спешно да преразгледат регламентите за хранителните добавки. Френските експерти ги разделят на две категории: приемливи и рискови за здравето.

Рискови добавки 

Повече от ¼ или около 87 от изследваните добавки се оказват рискови. Сред тях са нитратите и нитритите (E249, E250, E251 и E252).  Използват се за консервиране на месни продукти и като подобрители и фиксатори на цвета на колбаси, наденици, пушено месо и др. Срещат се също и в производството на някои сирена. Приемът на голямо количество такива хранителни добавки би могъл да предизвика рак на червата.

Карамелените оцветители

Е150/с/ и Е150/d/ се употребяват широко в хранително-вкусовата промишленост – в производството на бисквити, крекери, вафли, кексове, кола, шоколад, конфитюри и др. Предполага се, че те имат токсично въздействие и водят до рак.

Оцветителите

Е102, Е104, Е110, Е122, Е124 и Е129 се използват често в производството на сладкарски изделия. Те могат да доведат до хиперактивност.

Рисковите хранителни добавки са в центъра на вниманието на асоциация „Активни потребители“ от създаването й. За повече информация следете http://aktivnipotrebiteli.bg/.

Легалната измама

Предлагаме ви поредица от материали, разкриващи планираното остаряване на стоките - в ущърб на потребителите и таен двигател на консуматорското общество.

Защо е нужно?

Планираното остаряване влияе върху живота ни още от 20-те години, когато производителите започват да съкращават живота на продуктите, за да увеличат продажбите си. Електрическата крушка е негова първа жертва. През 1925г. се създава "Комитет за хиляда часа издръжливост", имащ за цел технически да ограничи полезната работа на крушките. 80г. по-късно Хелмут Хоге - берлински историк, открива доказателства за действията на комитета сред документи на фирми като "Филипс" в Холандия, "Осрам" в Германия и "Лампарас Зета" в Испания. Колкото повече планираното остаряване набира скорост, полезното действие на лампите намалява. През 40-те години картелът постига целта си: една крушка издържа вместо 2500, само 1000 часа. През следващите десетилетия се патентоват десетки нови лампи, включително и една, чиято издръжливост е 100 хиляди часа, но нито една от тях не излиза на пазара.

Кого обслужва?

Планираното остаряване се свързва със зараждането на индустриалната революция. С новите машини стоките стават все по-евтини и това е страхотно за потребителите, но те не успяват да следват ритъма на машините, които произвеждат твърде много. Още през 1928г. едно прочуто рекламно списание предупреждава: "Стоките, които не се чупят, са трагедия за търговията." С масовата продукция цените спадат все повече и стоките стават лесно достъпни. Хората често започват да пазаруват за удоволствие, а не от нужда. Икономиката бързо расте. 20години по-късно, през 50-те, планираното остаряване възкръсва, но с една основна разлика: вече не става дума консуматорът да се задължи, а да се съблазни. "Планирано остаряване - желанието на консуматора да притежава нещо ново преди да има наистина нужда от него!"- казва Брукс Стивънс, негов апостол в следвоенен САЩ. Той създава от кухненски уреди до автомобили, винаги с планирано остаряване. Целта е да се формира консуматор, който след време да е недоволен от продукта, който използва, да го продаде за втора употреба и си купи нов, по-модерен. Дизайнът и рекламата съблазняват потребителя да търси винаги последния модел. Американският начин на живот през 50-те поставя основите на днешното консуматорско общество.

Добрите практики

Вече ви запознахме с новата стратегия на ЕК за кръгова биоикономика, чиято цел е суровините да се използват най-ефективно. За радост вече има фирми, които показват, че това е постижимо.

„Екопак България“ инвестира в първото у нас съоръжение за сортиране по цвят и рециклиране на стъклени опаковки. Капацитетът му е 100 тона на ден. В инсталацията са инвестирани 2.5 млн. лева и се внедрени иновативни технологии от водещите европейски компании. Полученото вторично стъкло е готово за повторно използване в производството и осигурява намаляване на изхвърленото стъкло в депата и нуждата от нови ресурси. Стъклото може да се рециклира безкрайно без да губи свойствата си. Пакетът за кръгова икономика на ЕК изисква рециклиране на стъклото на 75% до 2025 г.

Сръбската фирма „Фепло“ произвежда водоустойчиви еко-дъски от рециклирани кутии за напитки, така наречените тетра опаковки. Новата технология не използва лепила, добавки и формалдехид. За получаването на 2.5 кв. м еко-дъски се използват 20 кг опаковки. Само в Сърбия на година се произвеждат 12 хил. тона такива опаковки.

Моливи от… кафе. Това не е фантастика, а ново производство на хърватската фирма „Фабула С“. Моливите се произвеждат от рециклирани органични отпадъци от кафе, чай и цветя. Но те не само са ново изделие с определени свойства, но могат да служат като тор за отглеждане на нови растения. Моливът е плод на кръгово проектиране, което е спечелило престижна награда за зелена икономика в Милано.

Нова гражданска инициатива за етикетите

Европейската комисия взе решение да регистрира европейска гражданска инициатива, озаглавена „Задължително етикетиране на храните като подходящи за невегетарианци, вегетарианци или вегани“.Регистрацията й ще се осъществи на 12 ноември 2018 г. От този момент започва да тече едногодишен срок, в който организаторите могат да събират подписи в нейна подкрепа. Ако в рамките на една година инициативата получи един милион изявления за подкрепа от поддръжници от най-малко седем различни държави от ЕС, Комисията ще трябва да реагира в срок от три месеца - да реши да предприеме или не действия във връзка с искането, като и в двата случая трябва да се обоснове.

Пазарът в цифри

  • 80 милиона европейци нямат цифрови умения.
  • В следващия програмен период ЕК е предвидила 9 млрд. евро за програми, свързани с единния цифров пазар.
  • 700 млн. евро са за развитието на специалисти с високи цифрови умения.
  • 2 млрд. евро - за киберсигурност и защита на личните данни.

Календар на потребителя

На 15 и 16 ноември в зала 6 на НДК Национално сдружение „Недвижими имоти“организира международен форум за новите стратегии и програми за жилищни политики и управление на земя под наслов „Моят град, моят дом, моят бизнес“.

На 23 ноември Black Friday се завръща. Преди големия предпразничен пазар търговците ще предложат широк асортимент от стоки с намаления до 90%.

На 29 и 30 ноември в Голямата зала на Институтаза икономически изследвания на БАН ще се проведе научната конференция „Икономическо развитие и политики: реалност и перспективи”.

Научете повече за знака за доверие Е надежден

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia