С вашите въпроси: Митове и истини за проследяването в ЕС
Коронавирусът активира и още една сфера – разпространението на митове и легенди. Фейсбук „новините“ за мащабни заговори, пъклени намерения и недоказани истини намериха богата почва в безвремието на социалната изолация. Но доколко опасни са намеренията за проследяване на европейските граждани? Има ли заговори срещу тях с помощта на мобилните приложения? На тези и още ваши въпроси отговаряме с помощта на Европейската комисия.
Какво представлява мобилното приложение за проследяване и сигнализиране?
Приложенията за проследяване и сигнализиране се инсталират доброволно и служат за предупреждаване на потребителите, които са били в близост за определен период от време до лице с положителен резултат за COVID-19. Заедно със сигнала приложението може да предоставя полезна информация относно здравни органи, съвети за наличните възможности за тестване или самоизолация, както и къде може да се потърси съдействие.
Защо са необходими тези приложения?
В усилията за овладяване на пандемията проследяването на контактите е толкова важно, колкото тестовете и изолацията. Мобилното проследяване ще допълни традиционното, което се извършва чрез телефонни разговори с пациентите със симптоми, при които органите за обществено здравеопазване научават за техните контакти през последните 48 часа. Приложенията за проследяване на контактите могат да предупредят максимален брой хора, които са били потенциално в контакт, и да им осигурят възможност да реагират по начин, който да прекъсне веригата на заразяване и да ускори ограничаването на вируса.
Какво целят насоките за трансгранична оперативна съвместимост?
Става дума за общи и основни принципи, чиято цел е да се гарантира, че приложенията за проследяване могат да комуникират помежду си, когато това е необходимо, така че гражданите да са в състояние да изпращат или да получават предупредителни сигнали, независимо къде се намират в ЕС или какво приложение използват. Приложенията за проследяване са доброволни, прозрачни, сигурни, оперативно съвместими и зачитат неприкосновеността на личния живот, като не ползват данни за географското местоположение и придвижване. Те следва да функционират навсякъде в ЕС, във всички държави и с всички операционни системи.
Защо са необходими насоки за оперативна съвместимост?
Оперативно съвместимите приложения ще улеснят проследяването на трансграничните вериги на заразяване и ще бъдат от полза за трансграничните работници, туризма, пътуванията със стопанска цел и за държавите, които са съседни. Доброволното и мащабно използване на приложенията ще подкрепи отмяната на ограничителните мерки, постепенното премахване на граничния контрол в рамките на ЕС и възстановяването на свободата на движение.
Какви данни ще споделям при използването на тези приложения?
След активиране приложението генерира произволен идентификатор. Той ще бъде използван при обмена чрез Bluetooth между телефони на близко разстояние. Обменът позволява откриване на други устройства с подобно активно приложение в близост.
Как точно работи приложението за проследяване?
Първо се инсталира приложението на телефона. Може да се изисква въвеждане на известна ограничена информация при регистрацията. Приложението иска съгласие да използва Bluetooth за засичане на близост, след което започва да генерира временни идентификатори, които обменя с други устройства с активни приложения на ЕС за проследяване на контактите. Ако се почувствате зле и получите положителен резултат при тестване за COVID-19, вашият здравен орган ще ви даде възможност да въведете тази информация в приложението. Тогава електронното проследяване на контакти започва да подава сигнал до хората, с които сте били в контакт. Те ще бъдат уведомени, че са били изложени на риск и ще получат инструкции, например за самоизолиране или за тестване. Те могат също така да се свържат със здравен орган. Вашата самоличност, местоположение или времеви интервал на контакт не се разкриват в нито един момент. Използването на приложението е доброволно. То ще бъде дезактивирано автоматично след края на пандемията и ще го премахнете от телефона си.
Нужна ли е интернет връзка, за да използвам приложението?
За целите на самото проследяване не е необходима постоянна свързаност с интернет. За засичането на близост с други потребители се използва Bluetooth, което не изисква интернет. Когато обаче искаме да следим веригите на заразяване, да получаваме предупреждения и евентуално да добавим функции на приложенията, ще ни трябва връзка с интернет.
Какво става с тези, които нямат модерен смартфон или въобще нямат смартфон?
Здравните органи ще поддържат обичайните канали за връзка особено с възрастните хора и хората с увреждания. Тяхната работа ще стане по-точна и ефикасна, когато приложенията покрият съществена част от останалото население.
Ще се обменят ли лични данни между държавите членки?
Ако приложение от една държава се наложи да работи в друга държава членка, някои криптирани данни ще се споделят със сървъра, който обработва събираните от приложението данни в тази друга държава. Тези сървъри следва да бъдат под контрола на компетентния национален орган. Всяко приложение трябва да спазва изцяло правилата на ЕС за защита на данните и неприкосновеността на личния живот.
Изпит за цифровите технологии
2020-те и 2030-те ще бъдат двете най-динамични десетилетия в човешката история. Основната причина за това ще бъде по-нататъшното цифровизиране на всички сектори на икономиката. Вече е очевидно, че цифровите технологии са станали гръбнакът на всички аспекти на европейското общество. COVID-19 демонстрира колко е важна сложната цифрова инфраструктура, за да поддържа не само икономиките да работят дори на основно ниво, но и да продължи самият живот на обществото.
Изводите
По време на карантина дигиталните услуги дават възможност за работа от дома, поръчка на храна и стоки или социален живот за много хора. Правителствата и администрациите могат да управляват и взимат решения чрез цифрови операции и срещи от разстояние. Тъй като Законодателството за цифровите услуги ще бъде правната рамка в ЕС за всички цифрови разработки през следващото десетилетие, е време за осмисляне на тяхното място не само за следващите години, но и за десетки години, защото успешното бъдеще изисква ЕС да развие „апетит“ към дигитално лидерство, за да се конкурира в световен мащаб.
Целите
Безпроблемност на цифровите услуги. Всички предстоящи цифрови услуги ще се влеят безпроблемно в ежедневния свят. Услугите ще работят навсякъде, по всяко време, на всяка платформа и без сътресения. Безпроблемността в този контекст означава, че те ще работят чрез човешко взаимодействие - чрез жест, глас и разпознаване на лицето.
Хипериндивидуализация. Дигиталните услуги ще се базират все повече на данни за всички потребители в ЕС. Продуктите и услугите ще са пригодени за всеки отделен потребител.
Устойчивост. Тя ще влияе върху живота на всеки европеец през следващите години. Всички европейски граждани искат да получават устойчиви цифрови услуги. Тоест, услугите да са устойчиви, дигитални и персонализирани. Как да стане, обаче, всичко това? ЕК разработва
три плана за действие:
1. Европейски облак /Европейски интернет/ ще стимулира конкуренцията и ще постави стандарти, подобни на случилото се в Китай през последните 20 години. Основите на такъв европейски облак са демократичните ценности, прозрачността, конкуренцията и защитата на данните.
2. Програма за финансиране на електронното управление, чиято цел е да инвестира пари в компании с потенциал за изграждане на цифрови услуги и инфраструктура.
3. Програма за визуална комуникация. Тя се основава на общата идея, в следващите няколко години ще настъпят нови фундаментални технологични постижения като квантовите изчисления и изкуствения интелект. Новото им развитие няма да стане еднократно и набързо. Предвиждат се реалистично три перспективи за постигането на целите: краткосрочна (2021 г.), средносрочна (2025 г.) и дългосрочна (2030 г.).
Очаквайте в следващия брой: Къде сме ние в цифровите технологии.
Отвъд кризата: кръговата икономика
Започнахме темата за кръговата икономика и нейното значение за възстановяването на Европа след голямата пандемия. Кръговата икономика като философия и стратегия има място както в общественото стопанство, така и в живота на гражданите и потребителите в частност.
Пластмасите
Стратегията на ЕС за пластмасите в кръговата икономика даде ход на набор от инициативи в отговор на сериозно обществено безпокойство. Както се очаква, потреблението на пластмаси ще се удвои през следващите 20 години, затова ЕК ще предприеме допълнителни мерки за справяне със замърсяването с пластмаси на глобално ниво. За да се увеличи усвояването на рециклирани пластмаси и се допринесе за по-устойчивото им използване, ЕК ще предложи задължителни изисквания за рециклирано съдържание и отпадъци от тях, мерки за намаляване на ключови продукти като опаковки, строителни материали и превозни средства. В допълнение към мерките за намаляване на пластмасовите отпадъци, Комисията ще се заеме с наличието на
микропластмасите
в околната среда чрез: • прогнозиране на умишлено добавени микропластмаси и справяне с пелетите, като се вземе предвид становището на Европейската агенция по химикалите; • разработване на мерки за етикетиране, стандартизация, сертифициране и регулиране на неволно освобождаване на микропластмаси, включително за увеличаване на улавянето им на различни етапи от жизнения цикъл на продуктите; • по-бързо разработване и хармонизиране на методите за измерване на неволно освободени микропластмаси, особено от гуми и текстил, и предоставяне на хармонизирани данни за концентрацията им в морската вода; • намеса на науката по въпроси, свързани с риска и появата на микропластмаси в околната среда, питейната вода и храните.
Нови задачи
Кръговата икономика налага да се справим и с други предизвикателства за устойчивост чрез разработване на политики за: • употреба, етикетиране и използване на био пластмаси на базата на преценка кои суровини водят до истински ползи за околната среда и намаляват използването на изкопаеми ресурси; • използване на биоразградими или компостируеми пластмаси въз основа на оценка на приложенията, където такава употреба може да бъде полезна за околната среда. Трябва да се гарантира, че етикетирането на продукт като „биоразградим“ или „компостируем“ не подвежда потребителите.
ЕК ще осигури прилагане на новата директива за пластмасовите изделия за еднократна употреба и риболовни принадлежности за справяне със замърсяването на морската вода, по-специално по отношение на: хармонизирано тълкуване на продуктите, обхванати от директивата; забрана за еднократни чаши за напитки и мокри кърпички и въвеждане на завързани капачки за бутилки, за да се предотврати замърсяване с тях; разработване на правила за измерване на рециклираното съдържание в продуктите.
Пазарът в цифри
- Доклад, публикуван от Службата на ЕС за интелектуална собственост (EUIPO), показва, че броят на фалшивите продукти в интернет почти се удвоява всяка седмица по време на кризата.
- Правителствата в ЕС губят общо до 29,3 млрд. лева годишно от наличието на пазара на фалшифицирани стоки чрез намалени преки и косвени данъци, както и поради неплатени вноски за социално осигуряване от страна на незаконни производители.
- Българската държава губи най-малко 490 млн. лева годишно заради фалшифициране. На толкова се равняват икономическите и социални щети, причинени от фалшиви стоки, само в четири сектора у нас - фармацевтични продукти, козметика и стоки за лична хигиена, вино и спиртни напитки, играчки и игри.
Календар на потребителя
Re-open EU е новата интернет платформа на Европейската комисия, разработена на всички официални езици с основна информация, позволяваща безопасно възобновяване на свободното движение и туризъм в цяла Европа. За да помогне на хората уверено да планират своите пътувания и почивки през лятото и след това, платформата предоставя информация в реално време за границите, наличните транспортни средства, ограниченията за пътуване, мерките за обществено здраве и безопасност, като например физическо дистанциране или носене на предпазни маски, както и друга практическа информация за пътуващите.
На 26 юни в Бизнес център „Доверие“ Обучителен център „Темида“ организира семинар на тема „Практическо приложение на Регламент 2016/679 GDPR“. Ще бъдат представени практическите аспекти на принципите на Регламента, като ще се дадат подробни насоки за определяне на приложимите правни основания за обработване на „обикновени“ и специални категории лични данни, изпълнение на задълженията за прозрачност на обработването и прилагането на другите принципи на Общия регламент относно защитата на данните.
|