Вашите права – цените на стоките и услугите
В целия ЕС съществува норма: продавачите трябва да посочват цените на стоките достатъчно ясно, за да можете лесно да сравнявате сходни продукти и да сте добре информирани преди да направите избор, независимо от това как са пакетирани стоките или колко единици стока се продават заедно. Когато рекламират или продават нещо, търговците са правно задължени да ви предоставят напълно ясна информация за цената, която ще трябва да заплатите.
Казус 1
Магазин за хранителни стоки на бул. „Луи Пастьор“ в София. Откакто е отворен преди години, в него се продават по над 15 вида хляб. Нито един от тях няма цена. Нея можете да разберете едва от касовата бележка. Но има изненади – редовно се предлагат различни видове хляб с добавки, чиято цена на килограм излиза около десет лева. Като не знаете цената предварително, на касата можете да изпаднете и в конфузно положение. Никакво сравнение на цените на отделните видове хляб не можете да направите.
Казус 2
Център за стоматологични услуги. Никъде не се вижда ценоразпис и никой предварително не ви съобщава колко ще трябва да платите. Всеки зъболекар пише на едно листче някаква цена, която сте длъжни да заплатите на касата, независимо дали можете в момента да извадите 80 лева за една процедура. Формирането на цените се извършва „на тъмно“. Обслужването е в пълна мъгла, а сравнение между десетките подобни центрове и стотици кабинети не може да се направи.
Казус 3
Фризьорски салон. Обслужва деца и възрастни. Има ги по няколко във всеки квартал. И всичките са в ценово затъмнение. Ценоразписи няма, а мине се не мине някой друг месец и фризьорката ви съобщава след като сте ползвали услугата, че има поскъпване – защо, никой не казва. Тези салони съществуват като че ли извън правния мир – няма касови апарати и касови бележки, надали се плащат данъци и се води някаква отчетност. Потребителите не реагират, за да „не се излагат“ и си развалят отношенията с обслужващия персонал.
Пълна ценова информация
Цената, посочена за дадена стока или услуга, трябва да включва всички данъци и разходи за доставка. Ако има допълнителни разходи, които не могат да бъдат изчислени предварително, трябва да ви уведомят за това. Когато нещо се рекламира като „безплатно", почти сигурно става дума за сиренце в капан. Бъдете предпазливи и скептични към всичко, което се представя за безплатно.
Лесно сравняване - цена за единица мярка
Трябва да имате възможност да сравнявате цените на различни марки и на опаковките с различни размери, за да видите например колко ще спестите, ако купите голяма опаковка зърнена закуска вместо малка кутия. За да можете да правите това, на всички стоки трябва да е отбелязана не само продажната цена, но и цената на единица мярка — например цената на килограм или на литър. Тази информация трябва да е ясна, четлива и лесно забележима. Това правило се отнася и до рекламите, в които се споменава продажна цена. Има няколко случая, за които могат да не се прилагат правилата за единичната цена:
- продукти, продавани в автомати за продажба;
- предмети, продавани на търг;
- произведения на изкуството или антики.
И най-важното! Активният потребител познава правата си и държи търговецът да ги спазва.
С вашите въпроси – на „ти“ с кредита
В края на юни 2020 г. броят на кредитите на сектор Домакинства е 2.828 млн. Размерът им нараства на годишна база с 8.0%, като достига 24.559 млрд. лева.
Както се вижда от статистиката на БНБ, броят и размерът на кредитите за домакинствата расте. Остава големият въпрос – как да изберете банката и кредита, за да се предпазите от грешки и парични загуби? Най-надеждното средство е сравнението - проучете офертите на няколко банки преди да кандидатствате. Един от сигурните начини за това е Стандартния европейски формуляр, който имате право да получите във всяка банка или фирма за бързи кредити. Такъв формуляр можете и трябва да получите при поискване както за потребителски, така и за ипотечни кредити.
С какво ще ви помогне?
Първо, Стандартния формуляр ще ви осигури пълна и разбираема информация за кредита, от който имате нужда. И второ, чрез него ще сравните всички предложения за кредит на търговските банки и фирмите за бързи кредити, защото ще са представени в съпоставима форма. Така по-лесно можете да обмислите условията по предлагания кредит и да прецените доколко той е подходящ за вас. Информацията във формуляра се представя по ясен и разбираем за потребителя начин с еднакъв шрифт. Той трябва да съдържа следните основни елементи:
Част І. Идентификационни данни и данни за контакт на кредитора/кредитния посредник.
Част ІІ. Описание на основните характеристики на съответния кредит.
Част ІІІ. Разходи по кредита.
Част ІV. Други важни условия по договора за кредит.
Част V. Когато е приложимо за съответния вид кредит, допълнителна информация при предоставяне на финансови услуги от разстояние: а) по отношение на кредитора; б) по отношение на договора за кредит; в) по отношение на извънсъдебни начини за обезщетяване на потребителя.
На какво да обърнете внимание?
Най-важната част от съдържанието (Част ІІ.) на формуляра е изложението на основните характеристики на кредита. Тук трябва задължително да бъдат посочени:
- максимален размер на кредита или исканата сума;
- информация кога и как ще се получат парите;
- срок на договора;
- размер и брой на погасителните вноски;
- обща сума за връщане;
- обезпечение;
- лихвен процент – дали е фиксиран или променлив (плаващ);
- годишен процент на разходите (ГПР).
ГПР е индикатор за реалната цена на кредита. Това е най-точният показател, който може да се използва за сравнение на два кредита и включва дължимата за връщане от потребителя главница, заедно с всички разходи – преки и косвени, лихви, такси, комисионни и др. ГПР се изразява в процент.
Нашият съвет
Всички кредитори са длъжни да предоставят стандартен европейски формуляр по определен от закона образец. Така лесно могат да се сравнят условията по предлаганите на пазара потребителски заеми. Разумно би било, преди да изтеглите заем, да съберете стандартни европейски формуляри от няколко банки, след което да сравните предлаганите параметри. Чак след като сте наясно с различните опции, кандидатствайте за одобрение. Трябва да знаете също, че всеки отказ от представяне на европейския формуляр е нарушение на закона и се наказва с глоба.
Образец на формуляра можете да изтеглите от сайта на Комисия за защита на потребителите.
Специфични изисквания при етикетите на храните
Запознахме ви с основните изисквания при етикетирането на храните. Има, обаче, някои специфични изисквания за особени категории храни:
- Ако опаковката на колбасите не е ядивна, то това трябва да е посочено;
- Храни, които са били замразени преди продажбата, а се продават като размразени, трябва да бъдат означени като такива;
- Ако купувате месни продукти, месни заготовки и рибни продукти, съдържащи добавени протеини, включително хидролизирани протеини с различен животински произход, в наименованието на храната се посочва наличието им и техният произход. Същите тези продукти не трябва грешно да създават впечатлението, че са произведени от едно цяло парче месо или риба, за това те трябва да се казват „формовано месо“ и „формована риба“. На всеки вид месо трябва да е обозначен неговият произход, както и къде е отгледано самото животно;
- Ако в съответния продукт има съставки, които са под формата на специално създадени наноматериали, то това трябва да е ясно заявено чрез думата „нано“ в скоби;
- Етикетът специално трябва да съдържа наименованието на редица съставки, към които широк кръг от хора имат алергии. Например зърнените култури, съдържащи глутен или соя;
- Вече няма да е позволено да се изписват съставки с химическите им термини – например Е-300 трябва да бъде обозначено като Витамин С, а Е-385 – като калциев дисодиум.
Има редица продукти, за които не е необходимо да има етикет със съдържанието, например плодовете, зеленчуците, газираната вода, сиренето, маслото, ферментиралото мляко и сметаната, но само ако към тях не са били добавяни други съставки освен млечни продукти.
Обучение за потребителски активисти и професионалисти
БНА „Активни потребители” организира безплатно националното обучение за надграждане на уменията и знанията на професионалистите, работещи с потребителите в държавните институции и потребителските организации, по ключови теми от потребителското законодателство, най-новата законова уредба, нейното прилагане и практики, актуалното законодателство за дигиталните права на потребителите.
Обучението е част от инициативата на Европейската комисия за изграждане на капацитет на европейското потребителско движение – Consumer PRO и се осъществява от екип на BEUC - Европейската организация на потребителите.
Специално внимание ще се обърне на директивите, които предстои да бъдат транспонирани в българското законодателство: Директива (ЕС) 2019/770 за някои аспекти на договорите за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги; Директива (ЕС) 2019/771 за някои аспекти на договорите за продажба на стоки и Директива (ЕС) 2019/2161 за по-доброто прилагане и модернизирането на правилата за защита на потребителите в Съюза.
Водещ обучител е г-н Игнат Арсенов - Главен директор на дирекция „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите.
Обучението ще се проведе на 5-6 ноември 2020 г., в гр. София. Повече информация за събитието и за регистрационната форма може да се получи на ел. поща: [email protected].
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ общият доход средно на лице от домакинство през второто тримесечие на 2020 г. е 1 698 лв. и спрямо същия период на 2019 г. се повишава с 9.7%. С най-висок относителен дял e доходът от работна заплата (57.5%), следван от доходите от пенсии (28.3%) и от самостоятелна заетост (5.9%).
- Общият разход на лице от домакинство през второто тримесечие на 2020 г. е 1 384 лв. и намалява с 1.3% спрямо същото тримесечие на 2019 година.
- С най-голям относителен дял са разходите за храна и безалкохолни напитки (32.7%), за жилище (17.3%), данъци и социални осигуровки (15.1%) и за транспорт и съобщения (10.9%).
- Спрямо второто тримесечие на 2019 г. разходите за храна се увеличават с 1.3 пр. п., за жилище - с 1.8 пр. п., а за данъци и социални осигуровки - с 0.9 пр. п. Намалява относителният дял на разходите за: здравеопазване; облекло и обувки; транспорт и съобщения; свободно време, културен отдих и образование.
Календар на потребителя
На 1 септември започна онлайн играта ,,Открий превода!“, посветена на Европейския ден на езиците 26 септември, която цели популяризиране на културното богатство на езиците на Европа и професията на преводача. Участниците трябва да отговорят на 18 въпроса от викторина чрез попълване на онлайн формуляр.
ЕК потвърди интереса си да участва в механизма COVAX за справедлив и повсеместен достъп до финансово достъпни ваксини срещу COVID-19 за всички, които се нуждаят от тях. Като част от усилията на „Екип Европа“ Комисията обяви, че ще предостави 400 милиона евро за гаранции в подкрепа на COVAX и на неговите цели.
На 24 септември в Бизнес център „Доверие“ ще се проведе семинар на тема: „Практическо приложение на Регламент 2016/679 (GDPR)“.
|