COVID-19: Полезни ли са пулсовите оксиметри?
Въпреки че те се използват често в клинични условия, полезността им за иначе здрави хора у дома е ограничена. Използвани неправилно, те могат да дадат неточни или лоши показания и е неразумно да се разчита на тях без по-широка медицинска диагностика..
Пулсовият оксиметър е малко електронно устройство, което се закрепва върху пръста и измерва сърдечната честота и насищането с кислород в кръвта. В нормални условия то се ползва основно за оценка на състоянието при пациенти с белодробни заболявания, а понякога и от спортисти и пилоти, които трябва да следят нивата на кислород в кръвта. В настоящата пандемия оксиметрите придобиха неочаквана популярност, когато хората научиха, че ниските нива на насищане с кислород могат да бъдат признак за COVID-19.
Може ли пулсов оксиметър да диагностицира COVID-19?
Нормалното ниво на насищане на кръвта с кислород (сатурация) при здрав човек е около 95-97%. Ако нивото на кислород е под това, това може да е индикатор, че има белодробен проблем. Ниво под 92% е индикатор за сериозен проблем и човек може да се нуждае от допълнителен кислород или болнично наблюдение. Някои лекари предлагат на пациентите си да използват пулсов оксиметър, ако са диагностицирани с COVID-19 или имат съмнения за симптоми, но състоянието им не налага болнично лечение. Няма консенсус относно това как и кога това би било най-полезно или осъществимо, така че това е разговор между пациент и неговия лекар.
Трябва ли да си купите пулсов оксиметър?
Ако нямате хронични проблеми с дишането и нямате препоръка от лекар, не е нужно да си харчите парите. Ползването му няма да ви е толкова полезно без принос от медицински специалист и може да го използвате неправилно или да интерпретирате резултатите погрешно. Въпреки това, някои хора се запасяват с всичко, което облекчава страха и безпокойството им – лекарства, храни и дори тоалетна хартия.
Правилно използване на пулсов оксиметър
Оксиметрите трябва да се използват правилно, за да дадат най-добрата информация.
- Не трябва да ползвате устройството навън при студено време или веднага щом се приберете и ръцете ви са още студени.
- При измерване уредът трябва да се държи стабилно и неподвижно за 30 секунди - ако има много движение, лошо разположение или недостатъчно време за калибриране на компютъра, показанията може да са неточни.
- Не ползвайте уреда със замърсени ръце. Преди измерване измийте и подсушете!
- За най-коректни резултати направете 3 последователни измервания през няколко минути и изчислете средната стойност.
- Не ползвайте веднага след физическа дейност или спорт. Изчакайте поне 5 - 10 минути!
- Не пушете 10 минути преди измерването.
- Избягвайте лак за нокти и изкуствени нокти - те могат да блокират проникването на светлина от устройството до кръвта ви и могат да повлияят на четенето.
- Някои медицински състояния, като анемия и синдром на Рейно (където пръстите са необичайно студени) могат да повлияят на точността на отчитанията.
Не забравяйте, че може да попаднете на евтин и некачествен уред, закупен от интернет търговци, при който качеството на LED диодите, фотодетекторите или електрониката, да повлияе на точността на отчитанията. Вижте пример за дефектен уред във видеото:
https://www.youtube.com/watch?v=oWbpEbGeYxg.
Изпращаме 2020: Какво направихме за българските потребители
Краят на годината е традиционен повод да направим равносметка на работата си през нея, да отчетем постигнатото и начертаем бъдещите си планове. В тази тежка за цялото човечество година Асоциация Активни потребители продължи да защитава правата на българските потребители, да отстоява европейските правила и общественото си място на неправителствена организация, работеща в интерес на хората и техните проблеми на пазара на стоки и услуги. През годината българските потребители станаха по-активни, търсеха информация не само за пазара, търсенето и предлагането на него, цените и качеството, но все повече разбиращи, че познаването на правата им е в основата на тяхната защита.
COVID-19
Както целият свят, така и дейността на асоциацията през 2020 г. преминава под знака на COVID-19. В условията на растящата епидемия, която промени коренно ежедневието на всички българи и съобразно указанията на СЗО и властите относно индивидуалните мерки за предотвратяване на заразяването с вируса, тя предприе проучване на разпространяваните в търговската мрежа препарати за дезинфекция на ръце. Резултатите от проведения тест бяха оповестени на https://aktivnipotrebiteli.bg и в медиите. Организираната от нас кампания подпомогна информирания избор на българските потребители и насочи вниманието към личната хигиена и правилния избор на дезинфектантите за ръце.
Туристическите пакети
В условията на COVID -19 обърнахме специално внимание и на проблемите на потребителите на туристически пакети, които поради отмяна на пътувания и почивки не могат да получат в законоустановения срок обратно парите си. Обърнахме се към отговорните институции (МС, МТ и КЗП) с предложение да се даде на потребителите право на избор: да получат ваучер за ново пътуване/почивка или, ако потребителят не приеме ваучера, туроператорът да възстанови заплатената сума. Призовахме институциите да работят отговорно в посока защита интересите на потребителите, независимо от сложната икономическа и здравна обстановка.
Срещу оводненото сирене
Поредният ни тест на 30 марки бяло саламурено сирене установи, че в повече от 80% от тестваните марки водното съдържание е повече от 62%, а в 53% е над 70%. Така поставихме пред обществото въпроса с какви нерегламентирани добавки се задържа водата в т.н. „сирене“. Проведохме активна медийна кампания за резултатите от проучването. Обърнахме се и към отговорните институции, в резултат на което са предприети марки от МЗХГ за промяна на нормативната уредба с цел предотвратяване на негативните практики и продуктите, които „наподобяват” сиренето, да бъдат ясно обозначени и постепенно изтласкани от пазара.
Срещу енергийната бедност
Вниманието на Асоциация Активни потребители бе насочено и към социално-икономическите процеси, свързани с явлението „енергийна бедност” в страната. Във връзка с усилията на властите да разработят политики за възстановяване и устойчиво развитие след преминаване на пандемичната обстановка, тя участва активно в обществените дискусии.
Изразихме своята ясна позиция относно проекта на Стратегия за устойчиво енергийно развитие на Република България до 2030 г. с хоризонт до 2050 г.
- Изискахме от народното представителство да инициира обсъждане и разработване на национална дефиниция на понятието „енергийна бедност” в условията на либерализиращ се енергиен пазар.
- Защитихме нашата позиция, че само въз основа на яснота относно понятието „енергийна бедност” е възможно създаването на механизми за преодоляване на това явление, като: диференцирано финансиране и/или достъп до безлихвен финансов ресурс (вкл. при запазване на възможността за 100-процентово финансиране на най-уязвимите домакинства) за прилагане на енергийно ефективни мерки и дейности с цел намаляване на разходите; за оптимизация на потреблението чрез: въвеждане на интелигентни измерителни системи, създаване на условия за т.н. просуматори (произвеждащи потребители), стимулиране създаването на енергийни общности на собствени затворени разпределителни мрежи и други подобни.
- Изискахме от отговорните институции да разпишат ясно своите ангажименти – нормативни, регулаторни, технологични, времеви.
При общественото обсъждане на Плана за възстановяване и развитие представихме своето становище, като поискахме в него ясно да се формулира необходимостта от цялостна политика за ефективно справяне с енергийната бедност в България, както и да се очертаят ясни критерии и правила как ще се изразходват публичните средства и по какви критерии ще се избират за саниране многофамилни и еднофамилни жилищни сгради.
Обърнахме се към отговорните институции (НС, МС, МЕ, МТСП, Омбудсман на Р България), като предложихме конкретни мерки за справяне с енергийната бедност. Една от тях е финансовото подпомагане на енергийно бедните домакинства при закупуване на уреди за дистанционно отчитане на използваната от тях топлоенергия. Призовахме за конкретни действия от страна на държавата за извършване на подмяна на старите топломери с такива с дистанционно управление в съществуващите сгради-етажна собственост, което би било разумно и полезно действие както конкретно за потребителите, така и за обществото като цяло. Мярката следва да включва ясни критерии за определяне обхвата на енергийно бедните домакинства, а резултатът би бил по-ефективно и ефикасно потребление, повишаване на енергийната ефективност при използване на топлофикационната услуга.
Срещу вредните храни за децата
В началото на новата учебна година организирахме проучване на съдържанието на пакетираните сандвичи, продавани в близост на училищата в София, Варна, Шумен, Велико Търново, Перник, Благоевград. Въз основа на резултатите, проведохме кампания в медиите като подпомогнахме информирания избор на потребителите при закупуване на този продукт. Обърнахме се и към отговорните институции (БАБХ), като в сигнала насочихме към съществени пропуски при изписване на съставките на сандвичите, както и че те са приготвени от индустриални продукти, съдържащи множество технологични добавки, известни като Е-номера, консерванти, оцветители и др.
Изпращаме 2020: Нагласите на потребителите
Проучването на НСИ сочи, че в края на годината общият показател на доверие на потребителите нараства с 0.8 пункта спрямо нивото му отпреди три месеца, което се дължи изцяло на повишеното доверие сред градското население. През октомври по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял леко намалява в сравнение с три месеца по-рано. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за "покупка на кола", за "покупка или построяване на жилище (вила)" и за "подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца.
- Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца бележи леко подобрение, в резултат на което общият показател се покачва с 3.6 пункта.
- Очакванията на живеещите в градовете са тази положителна тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца, за разлика от населението в селата, което е малко по-песимистично настроено в сравнение с три месеца по-рано.
В сравнение с юли се наблюдава намаление на негативизма както в оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца, така и в прогнозите им за следващите дванадесет месеца.
Уважаеми потребители, скъпи приятели,
Изпращаме една трудна година, която постави на изпитание целия ни живот. Дано успяхме да се поучим от грешките си и си направим правилните изводи. Защото очакваме предизвикателствата и на Новата година. Но между тях е Рождество и ние от сърце ви желаем светли празници, много топлина и обич във вашите семейства, здраве, сили и вдъхновение. А като потребители – бъдете информирани и активни! Нека не забравяме, че силата ни е в единението, в общите усилия и вяра.
Честити Празници!
|