Жива ли е туршията?
От 12 анализирани проби туршии 4 имат проблем с качеството, а 2 от тях и с хигиената. Това не бива да омаловажава полезността и високото качество на останалите. Въпреки че се среща все по-рядко, качествената туршия си остава една от най-полезните храни.
Изследвахме 12 проби туршия (7 кисело зеле и 5 кисели краставички) закупени от търговски обекти и пазари в София с цел да проверим хигиената и да определим вида и количеството на полезните пробиотични бактерии в тях.
Резултати от теста за колиформи
В туршиите високата концентрация на сол и киселинността, създават неблагоприятна среда за развитие на вредните за здравето на хората бактерии и затова те се считат за нискорискови за микробиологична зараза. Въпреки това при неспазване на технологията, или при силно замърсяване това е възможно. Резултатите от теста показват, че в 2 от 12 проби се установява наличие на колиформи. Двете положителни проби са краставици, и са напазарувани в насипно състояния от бидони.
Преброяване на лактобактериите в туршиите
Количеството на полезните пробиотични бактерии е критерий за качество. По-голямата численост води до здравни ползи за консуматорите. Броя на лактобактериите варира в огромни граници. Най-ниската отчетена стойност при опаковани краставици закупени от супермаркет е 2400 клетки на милилитър. В другата крайност, зеле придобито от бидон се преброяват 130 милиона клетки на милилитър, т.е. 54000 пъти повече! Усреднено в пробите от зеле се откриват 47 милиона клетки/мл, докато в киселите краставички те са само 6,3 милиона, т.е. около 7 пъти по-малко.
Общо при 4 проби са отчетени по-ниски стойности на лактобактериите. Това се дължи на непротекла правилно ферментация, или направо на отсъствие на такава, защото производителите са мариновали съответните продукти и не са имали желание да чакат да протече ферментация.
Проблеми с ферментацията се установяват при повечето проби с краставици – при 3 от общо 5. При зелето само при една от 7 проби има подобно затруднение.
Като цяло резултатите от това тестване на качеството на туршиите, посредством преброяване на полезните лактобактерии, са по-добри от обичайните ни тестове, въпреки че имаме поне 4 продукта където малкия брой бактерии сочи непротекла ферментация. От друга страна са налични две проби зеле, където числеността на бактериите надхвърля 100 милиона клетки/мл, стойности сравними с тези на пробиотиците в киселото мляко. Това показва, че някои производители се стремят да произвеждат качествена туршия, докато други са бързали да изкарат просто някакъв продукт на пазара.
Пълното проучване можете да намерите на https://aktivnipotrebiteli.bg
Единното зарядно става реалност
Европейският парламент чрез своята Комисия по вътрешен пазар и защита на потребителите настоява за единно зарядно за всички мобилни устройства. На Европейската комисия се възлага в срок до юли 2020 г. да предложи мерки за въвеждане на единно зарядно, което да работи за всички смартфони, таблети, електронни четци, часовници и други. Комисията на ЕП заявява от името на потребителите: „Трябва да демонстрираме лидерство и да спрем да позволяваме на технологичните гиганти да ни налагат стандарти. Ако суверенитетът в дигиталната област означава нещо, ние очакваме предложение за създаване на стандарт за единно зарядно в следващите шест месеца“.
Защо ни е нужно
Въвеждането на единно зарядно би довело до намаляването както на електронните отпадъци, така и на разходите за потребителите, подобряване на безопасността и на взаимозаменяемостта.
- Изследване от 2014 г. показва, че броят на видовете зарядни за смартфони е спаднал от 30 през 2009 г. на три. Въпреки това всеки нов апарат идва с ново зарядно при покупка.
- Електронните отпадъци са най-бързо растящият вид отпадъци в ЕС, като се очаква те да достигнат над 12 милиона тона през 2020 г.
Депутатите в Европейския парламент призоваха за създаването на единно зарядно още през 2014 г. Досега ЕК залагаше на доброволен подход, като насърчаваше производителите на мобилни телефони да си сътрудничат. Сега обаче от нея се иска да предложи обвързващи правила чрез специален регламент до лятото на тази година.
Аргументите
- Потребителите да не са задължени да купуват нови зарядни с всяко ново устройство, като по този начин би се намалило количеството на ежегодно произвежданите зарядни устройства;
- Отделянето на продажбата на зарядни от продажбата на устройства би довело до по-големи ползи за околната среда;
- Всяка мярка, насочена към отделяне на продажбите, следва да избягва потенциално по-високи цени за потребителите.
Незабавните плащания вече и у нас
„Борика“ АД въвежда незабавните плащания в България, а причините са: възможност за развиване на нови бизнес модели, въвеждане на нови банкови услуги и повишаване на конкурентоспособността на банките на пазара на финансови и финтех услуги. Услугата „незабавни плащания“ се предлага в почти всички европейски страни. По данни на Европейската централна банка незабавните плащания в Скандинавските страни са около 40-50% от всички кредитни трансфери.
Незабавните плащания представляват електронни решения за плащания на дребно, достъпни 24/7/365, в резултат на които платежната сметка на получателя се кредитира с незабавен или близък до незабавния ефект. Възможността плащанията от сметка в сметка да се изпълняват в рамките на 10 секунди позволява освен бързи B2B плащания, също така и бързи плащания на POS, т.е. на място при търговеца. По този начин технологията стига до реалния, крайния потребител и това е една от целите на проекта. Друго сериозно предимство от изпълнението му е преминаване на плащанията към SEPA формат и възможността банките в България да ползват единна инфраструктура за всички разплащания – било то незабавни от сметка в сметка или пакетни. Преминаването към инфраструктура за незабавни плащания обаче ще изисква сериозни инвестиции от страна на банките, както и регулаторни промени и ще бъде успешно само с усилията на цялата банкова общност в България.
Пенсията от А до Я
Продължаваме да ви запознаваме със съветите на д-р Любомир Христов - пpeдceдaтeл нa УС нa Инcтитyтa нa диплoмиpaнитe финaнcoви ĸoнcyлтaнти.
Сред потребителите се пораждат идеи, че „Парите в ДОО не се инвестират, те се губят“, а „Парите в УПФ са лично мои“. Вярно, пари в НОИ не се трупат. В НОИ се трупат права. Всяка година осигуряване носи право на пожизнена месечна пенсия в размер на 1.2 % от “дохода, от който се изчислява пенсията”.
Пример
Да речем, осигурявате се върху 308 лв. среден осигурителен доход през 2004 г. и се пенсионирате през 2005 г. Осигуряването през 2004 г. ви носи 1.2% х 308 лв. = 3.70 лв. месечна пенсия. (308 лв. е средният осигурителен доход през 2004 г.). Ако се пенсионирате през 2019 г., същата осигурителна вноска, платена върху 308 лв. доход, ви носи 1.2 % от средния осигурителен доход през 2019 г. от 890 лв. или 10.80 лв. месечно. Правото на пенсия от ДОО нараства с растежа на средния осигурителен доход за страната. Ако починете преди да се пенсионирате, съпругът/ съпругата имат право на наследствена пенсия пет години преди те да достигнат възраст за пенсия. Ако починете след като се пенсионирате, преживелият съпруг има право на “вдовишка добавка”.
“Парите в УПФ са си мои”
“Мои” са парите, които можете да похарчите сега по свое усмотрение. Нямате достъп до парите си в УПФ, докато не ви пенсионира държавата. Ако искате съпоставима с държавната пожизнена пенсия от УПФ, парите веднага се преливат в общ кюп към пенсионното дружество. Ако починете и един ден след пенсиониране, никой няма да види и лев от парите ви, нито вие, нито наследниците ви. Цялата осигурителна вноска в ДОО носи право на пенсия. От вноските в УПФ се удържат такси. За 40 години около една трета от вноските ви отиват за покриване на таксите и не ги виждате в партидата си.
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ общият доход средно на лице от домакинство през третото тримесечие на 2019 г. е 1 716 лв. и нараства с 11.3% спрямо същото тримесечие на 2018 година.
- Общият разход средно на лице от домакинство през третото тримесечие на 2019 г. е 1 583 лв. и се увеличава с 4.3% спрямо същото тримесечие на 2018 година.
- През третото тримесечие на 2019 г. настъпва промяна в потреблението на основни хранителни продукти средно на лице от домакинство в сравнение със същото тримесечие на 2018 година.
Календар на потребителя
От 19 до 23 февруари в Международния панаир в Пловдив ще се проведе Международната изложба за храни и напитки, опаковки, машини и технологии „Фудтех 2020“, чиято тема тази година е чистата храна.
На 20 февруари от 10.30 ч. в прес клуба на Международния панаир в Пловдив се организира дискусионен форум „Тенденции в развитието на хранителната индустрия и опазване на околната среда“.
На 21 февруари в София, Парк Хотел Витоша, се организира обучение на тема „Практически умения за продажби по телефон". На него ще се проведат тренировки на различни техники, ще се разгледат казуси от практиката.
2020-та е обявена за „Година на растителното здраве“. Една от целите й е да се повиши осведомеността сред населението за значението на растенията и тяхното здраве, с цел опазване на околната среда.
Чрез справочните електронни услуги на НОИ потребителите получават необходимата информация в реално време, без да се изисква непосредствен контакт с администрацията. Достъпът до тях е безплатен чрез интернет страницата на институцията (www.nssi.bg), рубрика “Е-услуги”. Те са групирани в зависимост от степента на защитата на достъпа до информацията в тях.
|