Вашите права при пътуване
Здравето на гражданите остава най-важно при преодоляване на последиците от кризата с коронавируса. За да се осигури защита на служители и пътници, Европейската комисия огласи мерки за възстановяване на транспортните услуги и свързаността в ЕС.
- За да има възможно най-малък контакт при заминаване, пътниците се насърчават да си купуват самолетни билети и се регистрират по интернет. При проверките за сигурност и при предаването и получаването на багажа следва да се осигурява спазване на отстояние;
- В превозните средства (например, автобуси, влакове или фериботи) ще може да се допускат по-малко пътници, за да се улесни спазването на отстояние, а лицата, които не са от едно домакинство, може да бъдат настанявани на разстояние;
- Когато е по-трудно спазването на отстояние между хората, следва да бъдат въведени допълнителни предохранителни мерки, например, носенето на маски за лице.
- Транспортните работници трябва да имат подходящи предпазни средства;
- Превозвачите може да поставят защитни ограждения, например, между пътниците и водача, а пътниците да бъдат помолени да се качват през задната врата;
- Вратите да се отварят автоматично или дистанционно от водача на всяка спирка, така че на пътниците да не се налага до пипат копчета или дръжки на врати;
- В превозните средства и транспортните центрове следва да има гел за дезинфекция;
- Превозните средства трябва да бъдат редовно почиствани и дезинфекцирани;
- В тях вече няма да се продават храна, напитки и други стоки, за да се ограничи възможно най-много контактът;
- Следва да се засили вентилацията, например, чрез използване на подходящи въздушни филтри, и да се предпочита естественото проветряване, когато това е възможно;
- На превозвачите се препоръчва да разработят планове за действие за случаите, в които пътник има симптоми на коронавирусно заболяване по време на пътуването.
- За служителите допълнителна информация за работните места има и в насоките, издадени от Европейската агенция за безопасност и здраве при работа.
Трябва ли да нося маска, когато пътувам?
Пътниците следва да носят маски за лице в транспортните центрове и превозните средства, използвани за колективен транспорт, особено когато не е възможно постоянното спазване на отстояние между тях. Не е нужно маските да бъдат медицински. Националните органи на здравеопазването или безопасността ще определят точните изисквания за всеки вид транспорт според епидемиологичния риск в страната, наличността на маски и други съображения. Препоръчва се транспортните работници да имат лични предпазни средства.
Кога транспортните връзки ще се възстановят напълно?
Облекчаването на ограниченията върху пътуванията и дейностите ще бъде постепенно, за да се осигури защита на здравето на гражданите, но и за да се даде възможност на транспортните системи и услуги и на другите свързани с тях системи (напр. граничния контрол между ЕС и държавите извън ЕС) да се приспособят отново, когато пак се увеличи броят на пътуващите. Постепенното възстановяване на транспортните услуги и свързаността ще зависи изцяло от разхлабването на ограниченията върху пътуванията, оценките на епидемиологичната обстановка и експертните медицински съвети по отношение на потребностите от здравна и санитарна защита.
При пътуване със самолет
При възобновяването на въздушния транспорт най-важната задача е да се защитят пътниците, екипажите и транспортните работници. Подходът към правилата за разполагане на пътниците по места е същият като към другите транспортни средства, за да се намали рискът, защото не може да го премахнем изцяло. От ЕК се препоръчват редица предпазни мерки, които намаляват предаването на заразата, като употреба на лични предпазни средства, мерки за хигиена и почистване, по-малко взаимодействие между хората на борда, както и подсилване на системите за вентилация и филтриране на въздуха в кабините на въздухоплавателните средства. В очаквания протокол за здраве и безопасност, който се разработва от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (ЕААБ) и Европейския център за профилактика и контрол върху заболяванията, ще бъдат определени допълнителни мерки за намаляване на риска, с които да се преодолее проблемът със спазването на отстояние на борда. На пътниците още преди пътуването следва да се предоставят достъпни сведения за реда на летището и правилата на въздушните превозвачи.
Това лято ще се къпем ли в чисти води?
Всички държави членки на ЕС наблюдават обектите си за къпане в съответствие с разпоредбите на Директивата за водите за къпане в ЕС. Според тазгодишната оценка за качеството на водите за къпане в Европа то остава в исоко. Близо 85% от наблюдаваните през 2019 г. обекти за къпане в Европа отговарят на най-високите и строги „отлични“ стандарти за качество на ЕС. Резултатите, публикувани от Европейската агенция за околната среда (ЕАОС) и Европейската комисия, дават добра представа къде са водите с най-високо качество, в които може да се плува. От друга страна, поради разпространението на коронавируса и въведените в Европа ограничителни мерки, на хората се препоръчва да търсят от местните и националните органи и управителите на плажове актуализирана информация за мерките за безопасност на обектите за къпане.
Фактът, че се къпем в чисти води, обикновено се приема за даденост, но всъщност е важно водите за къпане да бъдат редовно наблюдавани и оценявани. При оценка се следят стойностите на два микробиологични параметъра: чревни ентерококи и Escherichia coli. Основни източници на замърсяване са отпадните води и водите, оттичащи се от земеделски стопанства и земи. Когато качеството на водата е оценено като „лошо“, държавите са длъжни да предприемат определени мерки - да забранят или да препоръчат да се избягва къпането, да осведомят потребителите, както и да предприемат подходящи действия за почистване.
Факти в подкрепа
- Почти всички 22 295 водни обекта за къпане, наблюдавани миналата година в Европа, отговарят на минималните изисквания за качество.
- Водите за къпане в Европа с „отлично“ качество са 85%, а тези, които отговарят на минималното „задоволително“ качество — 95%.
- Качеството на крайбрежните места за къпане е по-високо от това на намиращите се във вътрешността.
- През миналата година с „лошо“ качество са оценени 1,3% от наблюдаваните в Европа обекти.
- В България 65.3% от водите за къпане са получили оценка „отличен“, 29.5% - „добър“ и 4.2% - „задоволителен“.
Отвъд кризата: кръговата икономика
Започнахме темата за кръговата икономика и нейното значение за възстановяването на Европа след голямата пандемия. Кръговата икономика като философия и стратегия има място както в общественото стопанство, така и в живота на гражданите и потребителите в частност.
Опаковките
Количеството материали, използвани за опаковане, расте непрекъснато и през 2017 г. отпадъците от опаковки в Европа са достигнали рекордните 173 кг на жител - най-високото ниво досега. За да осигури многократна употреба или рециклируемост на опаковките ЕК ще преразгледа Директива 94/62 / ЕО27, за да засили изискванията към опаковките разрешени в ЕС. Наред с това се предвиждат и други мерки за кръговата икономика:
• обучение за опаковките и отпадъците от опаковки;
• разработване на дизайн за повторна употреба и рециклируемост на опаковките;
• разработване на модели за намаляване на сложността на опаковъчните материали;
• оценка на приложимостта на етикетите за целия ЕС, която улеснява правилното разделяне на отпадъците от опаковки при източника;
• установяване на правила за безопасното рециклиране на пластмасови материали за контакт с храни, различни от PET;
• наблюдение и подкрепа за изпълнението на изискванията на Водната директива, за да се направи питейната вода от чешмата достъпна на обществени места, което ще намали зависимостта от бутилирана вода и предотвратяване на отпадъците от опаковки.
Мерки в отделните държави
Държавите от ЕС трябва да вземат мерки, например национални програми, стимули чрез схеми за разширена отговорност на производителя и други икономически инструменти, за предотвратяване на генерирането на отпадъци от опаковки и за свеждане до минимум на въздействието на опаковките върху околната среда.
Държавите от ЕС следва да насърчават увеличаването на дела на опаковките за многократна употреба, пуснати на пазара и на системите за многократна употреба на опаковките, без да се застрашава безопасността на храните. Това може да включва: схеми за депозиране —връщане; икономически стимули; определяне на минимален процент на опаковките за многократна употреба, пуснати на пазара, за всеки тип опаковка и др. Държавите от ЕС трябва също така да вземат необходимите мерки, за да постигнат определени цели за рециклиране, които се различават в зависимост от опаковъчния материал, и за тази цел трябва да прилагат нови правила за изчисление. Директива (ЕС) 2018/852 предвижда:
- До 31 декември 2025 г. трябва да се рециклират най-малко 65% от теглото на всички опаковки. Целите за рециклиране за всеки материал са: 50% за пластмаса, 25% за дърво, 70% за черни метали, 50% за алуминий, 70% за стъкло и 75% за хартия и картон.
- До 31 декември 2030 г. трябва да се рециклират най-малко 70% от опаковките. Това включва: 55% за пластмаса, 30% за дърво, 80% за черни метали, 60% за алуминий, 75% за стъкло и 85% за хартия и картон.
Пазарът в цифри
- Проучване на „Галъп интернешънъл“ показва, че 70% от участниците определят потенциала на България за летен туризъм като добър или много добър.
- Коронавирусът е направил българите много по-предпазливи по отношение на конкретните планове: спрямо декември, намеренията за организирана почивка (на море, планина и т.н.) в летния сезон са намалели близо три пъти. Сред онези, които продължават да планират почивка това лято, с десет пункта нараства делът на предпочитанията за лятна морска почивка в България.
- Намеренията за лятна почивка на море в чужбина показват спад - от около 1.1 млн. души, планиращи такава почивка преди месеци, до около 300 хиляди души сега.
- Близо две трети от онези, които все пак възнамеряват да отидат на море навън, се насочват към Гърция, а 30% – към Турция.
- Подкрепа за оказване на държавна помощ за българския туризъм изразяват 72% от пълнолетните граждани.
- За над 80% от планиращите лятна почивка намеренията са за пътуване с автомобил. Регистрира се очакван отказ от авиотранспорта.
- Планираната продължителност на лятната почивка (9 дни средно) незначително нараства. Относителният дял на планирани по-високи разходи също нараства (1321 лв. средно).
Календар на потребителя
До 30 юни местните данъци за недвижими имоти и МПС ще се плащат с 5% отстъпка, след като срокът беше удължен заради кризата. От Столична община припомнят, че най-удобният и безопасен начин за плащане, без никакво чакане, е през портала на следния адрес: https://szp.sofia.bg/OnlineReportWSClient/pages/login.jsf. За да ползвате тази електронна услуга, е необходимо да имате един от идентификационните кодове: ПИН – код, издаден от отделите „Общински приходи“ на СО; ПИК – код, издаден от НАП; валиден електронен подпис (само за физически лица). Плащания могат да се извършват и през финансовите посредници, с които СО има сключени договори за разплащане на местните данъци и такси.
От 15 до 17 юли в хотел Falkensteiner в Белград ще се проведе Балканският международен винен конкурс и фестивал.
|