Нови мерки срещу дезинформацията
Пандемията от коронавирус е придружена от масирана вълна от невярна или подвеждаща информация, включително опити за оказване на влияние върху европейските граждани и вмешателство от външни на ЕС субекти във вътрешноевропейските дебати. Освен това, много потребители бяха подведени да закупят на завишени цени безполезни или потенциално опасни продукти.
Примери за дезинформация:
- Неверни твърдения, като например „пиенето на белина или чист алкохол може да лекува инфекции с коронавируса“ — точно обратното, пиенето на белина или чист алкохол е много опасно. Белгийският център по токсикология е регистрирал увеличение с 15% на броя на инцидентите, свързани с белина.
- Конспиративни теории, например, че коронавирусът е „инфекция, създадена от световния елит с цел намаляване на нарастването на населението“. Научните данни са ясни — вирусът е от семейство вируси с животински произход, което включва други вируси, като например тези, предизвикващи ТОРС и MERS.
- Твърдения, че „вирусът се разпространява чрез 5G мрежите“. Тези теории са необосновани и доведоха до нападения срещу антени.
Поуки от кризата
Разбиране — важно е да се разграничи незаконното съдържание от онова, което носи вреди, но не е незаконно. Невярната или повеждаща информация относно коронавируса може да навреди на сплотеността на обществото, но преди всичко тя е заплаха за общественото здраве. Тя се разпространява под различни форми, които изискват различни ответни мерки:
- Съдържанието може да не е незаконно, но въпреки това да е вредно.
- То може да варира от дезинформация /разпространявана умишлено/ до невярна информация.
- То може да включва подвеждаща здравна информация, измами на потребителите, киберпрестъпления, незаконно слово на омразата, целенасочени операции за оказване на влияние от страна на чуждестранни субекти.
- Мотивацията може да варира от икономическа изгода /онлайн измами/, причинявайки обществени вреди, до политически цели.
Комуникация — ЕС активизира работата си по осведомяване на гражданите относно рисковете и засили сътрудничеството си с други международни субекти срещу дезинформацията. ЕК публикува опровержения на митовете около коронавируса
Сътрудничество – онлайн платформите да се насърчават за популяризиране на достоверните източници, да не популяризират съдържание, за което е доказано, че е невярно или подвеждащо, и да премахват незаконно съдържание или съдържание, което може да доведе до физическо нараняване.
Прозрачност — ЕК следи отблизо действията на онлайн платформите в съответствие с Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията. Новосъздадената Европейска обсерватория за цифрови медии ще окаже по-сериозна подкрепа на проверителите на факти и анализаторите.
Ваксините – равен и справедлив достъп за всички
Не стихва през последните години борбата между потребителите „за“ и „против“ ваксините. Въпреки категоричните доказателства в полза „за“, движението „против“ упорито продължава да настройва обществото в тяхната вреда. Резултатите от двубоя са особено актуални с разпространението на коронавируса. Още преди дори да се открие ваксина срещу него, противниците й набират сили и се организират за масово отхвърляне. На фона на разгарящата се пандемия, обаче, единственото спасение е в разума.
Европейската комисия представи стратегия за ускоряване на разработването, производството и въвеждането на ваксини срещу COVID-19. Ефективната и безопасна ваксина срещу вируса е най-добрият ни шанс да постигнем трайно излизане от кризата, породена от пандемията. Времето е от решаващо значение. Всеки месец, спечелен при откриването на такава ваксина, ще спаси живота и поминъка на много хора и ще спести милиарди евро. Вече е направена важна стъпка към съвместни действия между държавите от ЕС чрез създаването на приобщаващ Алианс за ваксини от Франция, Германия, Италия и Нидерландия. Стратегията на ЕС за ваксините се основава на съвместен подход.
Стратегията на ЕС се основава на два стълба:
- Осигуряване на производството на ваксини в ЕС и достатъчен запас за неговите държави членки чрез предварителни споразумения за закупуване с производителите на ваксини чрез Инструмента за спешна подкрепа. Допълнително финансиране и други форми на подкрепа могат да бъдат предоставени в допълнение към тези споразумения.
- Адаптиране на регулаторната рамка на ЕС към извънредните обстоятелства в момента и използване на съществуващата регулаторна гъвкавост, за да се ускори разработването, разрешаването и наличността на ваксини при спазване на стандартите за качество, безопасност и ефикасност на ваксините.
За да се подкрепят дружествата при бързото разработване и производство на ваксина, Комисията ще сключи споразумения с отделни производители на ваксини от името на държавите членки. В замяна на правото да закупи определен брой ваксини в даден срок, Комисията ще финансира част от първоначалните разходи на производителите на ваксини. Това ще стане под формата на предварителни споразумения за закупуване. Предоставеното финансиране ще се смята за авансово плащане за ваксините, които в действителност ще бъдат закупени от държавите от ЕС. Средствата ще бъдат осигурени чрез Инструмента за спешна подкрепа, чийто бюджет е 2,7 милиарда евро. Допълнителна подкрепа ще бъде предоставена чрез заеми от Европейската инвестиционна банка.
Отвъд кризата: кръговата икономика
Започнахме темата за кръговата икономика и нейното значение за възстановяването на Европа след голямата пандемия. Кръговата икономика като философия и стратегия има място както в общественото стопанство, така и в живота на гражданите и потребителите в частност.
Храна, вода и хранителни вещества
Кръговата икономика може значително да намали отрицателното въздействие на добива и използване на ресурсите върху околната среда и да допринесе за възстановяване на биоразнообразието и природния капитал в Европа. Биологичните ресурси са ключов принос за икономиката на ЕС и ще играят още по-важна роля в бъдеще. Около 20% от общата произведена храна се губи в ЕС. Комисията ще предложи цел за намаляване на хранителните отпадъци.
- В съответствие с целите на ООН за устойчиво развитие държавите членки трябва да се стремят да намалят хранителните отпадъци с 30% до 2025 г. и с 50% до 2030 г.
- За да се предотврати изхвърлянето на храни, държавите членки трябва да предоставят стимули за събирането на непродадени храни и тяхното безопасно преразпределение.
- Осведомеността на потребителите относно значението на датите на етикетите „Използвай до“ и „Най-добър до“ също трябва да бъде подобрена.
Комисията също ще разгледа конкретни мерки за повишаване на устойчивостта на разпределението и потреблението на храни. В рамките на инициативата за устойчиви продукти Комисията ще започне аналитична работа за определяне на обхвата на законодателна инициатива за повторна употреба за заместване на опаковки, прибори за хранене и прибори за еднократна употреба с продукти за многократна употреба в хранителни услуги. Новият регламент за повторна употреба на вода ще насърчи кръговите подходи за повторна употреба на вода в селското стопанство. Комисията ще улесни повторната употреба и ефективността на водата, включително в промишлените процеси. Освен това Комисията ще разработи интегриран план за управление на хранителните вещества с оглед осигуряване на по-устойчиво прилагане на хранителни вещества и стимулиране на пазарите на възстановени хранителни вещества. Комисията ще направи също преглед на директивите относно пречистването на отпадъчните води и утайките от канализацията и ще предостави оценка на естествените средства за отстраняване на хранителни вещества, като водораслите.
Важни срокове
- До 2025 г. поне 55% от битовите отпадъци (от домакинствата и бизнеса) трябва да бъдат рециклирани, до 2030 г. – до 60%, и 2035 г. - 65%.
- 65% от материалите за опаковки трябва да бъдат рециклирани до 2025 г., а 70% – до 2030 г. Предвидени са отделни цели за различните видове опаковъчни материали като хартия и картон, пластмаса, стъкло, метал и дърво.
- България е рециклирала 32% от отпадъците през 2016 г.
- Предвижда се да се намали делът от битови отпадъци, който може да бъде депониран в сметища, до максимум 10% до 2035 г. Частта от отпадъците в България, която е изхвърлена на сметища през 2016 г., е 64%.
- Текстилните продукти и опасните отпадъци от домакинствата ще трябва да бъдат събирани разделно до 2025 г.
- До 2024 г. биоразградимите отпадъци ще трябва да бъдат събирани разделно или да бъдат рециклирани като компост в домашни условия.
Пазарът в цифри
- Последните данни на БНБ показват, че домакинствата държат в банките 56,889 млрд. лв. /в края на месец май/.
- За една година спестяванията на населението са нараснали със 7,8% или с 4,1 милиарда лева.
- Само през май - третият месец от пандемията, депозитите на гражданите са се повишили с около 180 млн. лв.
Календар на потребителя
Започва обучение относно изискванията на Закона за защита на потребителите при предоставяне на услуги към крайни потребители, организирано от КЗП. Участниците ще получат отговор на следните въпроси: Каква информация трябва да бъде предоставяна на потребителите при предлагане на услуги? Какви са изисквания на Закона за защита на потребителите към безопасността на услугите, в т.ч. гаранции и право на рекламации? Какво представляват нелоялните търговски практики в сферата на услугите? Кои са спецификите при упражняване на туроператорска, турагентска, хотелиерска и ресторантьорска дейност - изисквания на Закона за туризма и Закона за мерките и действията по време на извънредното положение? Обучението е еднодневно и безплатно за участниците. То ще се проведе в: София – 13 юли - хотел „Централ Форум“; Пловдив – 20 юли – Парк хотел „Пловдив“, Варна – 30 юли – хотел „Черно море“, Бургас – 3 август – хотел „Мираж“. За повече информация: https://kzp.bg/.
На 15 юли ще се проведе онлайн курсът „Как да си направим сами онлайн магазин“. Участниците ще овладеят основните стъпки, техники и елементи, нужни за създаване и публикуване на собствен онлайн магазин или сайт в интернет. За повече информация: www.seminari.bg.
|