COVID-19: Как да разпознаем истинските дезинфектанти?
Продължаваме разговора за дезинфектантите – как да ги подберем и как да ги използваме.
За да разпознаем дали продуктът е дезинфектант, можем да проследим следните елементи:
Номер на биоцидна регистрация. На първо място (ако продуктът е дезинфектант) на задния етикет трябва задължително да има номер на биоцидна регистрация, която може да бъде сверена с публичния регистър на биоцидите, поддържан от МЗ. Номерът е петразряден с цифри и дата XXXX-Х/дата.
Претенция за антимикробно действие. Ако на предния или задния етикет е изписано дезинфектант и претенция, че убива бактерии, вируси и др. (бактерицидни, вирусоцидно /частично или ограничено вирусоцидно действие, дрождеицидно, спороцидно и т.н. действие, най-вероятно продуктът е дезинфектант. Ако обаче някоя от тези претенции е изписана, но на задния етикет не е посочен номер на биоцидна регистрация – вероятно продуктът е менте.
Твърдение за дерматологично тестване. Претенции като дерматологично тестван не се допускат за биоцидните продукти. Ако има такава претенция вероятно продуктът не е биоцид (дезинфектант), а козметичен продукт. Козметичните продукти обаче не могат да се наричат дезинфектанти, нито да претендират за антибактериално или вирусоцидно действие, тъй като не са преминали през лабораторни изпитвания за ефективност. Тези продукти обикновено използват други наименования (като течност или гел за почистване на ръцете).
Предупреждения (знаци) за опасности. Продуктите, които са на алкохолна основа (поради запалимостта на алкохола), ако са спазени всички изисквания за етикетиране следва да имат и тактилен знак (триъгълник) за опасност на опаковката или на задния етикет (за незрящи). Усеща се при прокарване на пръста върху задния етикет на опаковката или на друго място върху самата опаковка. На етикета (освен при най-малките разфасовки) следва да има и други предупредителни знаци за опасност (удивителен знак и пламък, поместени в ромбове – когато продуктът е на алкохолна основа) .
При най-малките разфасовки тези данни може да не фигурират върху етикета в пълен обем, но в търговския обект трябва да могат да представят на всеки желаещ подробен етикет на продукта с пълната информация за него. Сериозните производители имат и интернет страници (често посочени на задния етикет), където следва да има подробна информация за продукта и неговия състав.
Ефикасен дезинфектант ли е спиртът, закупен от аптеката?
Да! Обикновено в аптеките се продава 70% или 95% етанол. Този с концентрация от 70% може да използвате директно за лична хигиена, докато 95% трябва да бъде предварително разреден с дестилирана вода до 70%. В този случай по-високата концентрация на етанол не значи по-ефективна дезинфекция. Важно уточнение е да се знае, че дълготрайната употреба на чист спирт, като този от аптеката, може да доведе на нараняване на кожата. За да се намали тази опасност, в професионалните препарати се влагат вещества протектори, например глицерин.
Вашите права при плащания в Европа
Благодарение на правилата на ЕС електронните ви плащания стават по-евтини, по-лесни и по-сигурни. Ето как:
- Можете да извършвате плащания в цяла Европа (ЕС, Исландия, Норвегия и Лихтенщайн) толкова лесно и сигурно, колкото и в България.
- Търговците не могат повече да начисляват допълнителни разходи, когато плащате с карта, издадена в ЕС.
- Правилата обхващат всички видове електронни плащания (напр. кредитни преводи, директни дебити, плащания с карти и т.н.).
- Всеки, който пребивава законно в Европа, има право на банкова сметка за извършване на електронни плащания (т.н. „платежна сметка за основни операции“).
Електронните плащания са достъпни за всички
Всеки потребител, който пребивава законно в ЕС, има право да ползва безплатно или срещу приемлива такса, платежна сметка за основни операции (т.е. сметка по дебитна карта, позволяваща теглене на пари в брой, депозиране на средства, както и нареждане и получаване на плащания).
Плащания в евро със същите такси като за местните плащания
- Една сметка в евро ви позволява да извършвате плащанията си в цяла Европа.
- Трансграничните плащания в евро ще ви струват колкото националните плащания в евро.
А освен това вашите трансгранични плащания в евро ще струват колкото вътрешните плащания в националната ни валута.
- Дали у нас, или в друга държава членка - таксата за теглене на пари в брой в евро извън мрежата от терминални устройства на вашата банка следва да бъде еднаква.
Повече сигурност и по-добра защита
- Вашите електронни плащания са по-сигурни благодарение на задълбоченото установяване на идентичността на клиента. Това става чрез комбинация от различни фактори за удостоверяване на идентичността, например ПИН и вашия пръстов отпечатък. За повече информация можете да се свържете с вашия доставчик на платежни услуги.
- Вашата отговорност при неразрешени плащания, например при кражба на кредитната ви карта, е ограничена до най-много 100 лева/50 евро (освен в случаи на груба небрежност). Няма да носите отговорност за неразрешени плащания, извършени след като сте информирали банката си, или за онлайн плащания, ако вашият доставчик на платежни услуги или банка не е осигурил задълбочено установяване на идентичността на клиента.
- Когато сумата на окончателно картово плащане не е предварително известна (например при наем на автомобил или хотелски разходи), търговецът може да блокира по вашата карта само одобрената от вас договорена сума.
- При „директен дебит“ (напр. упълномощили сте дружество да събира плащания от вашата сметка) разполагате с 8 седмици, за да обжалвате всяка неправомерно начислена сума. Възстановяването на сумите става в срок от 10 работни дни.
В следващия брой: Такси при разплащане в ЕС.
Видеоигрите на прицел
Видеоигрите представляват значителен пазар с глобален годишен оборот от 83 милиарда евро през 2019 г. Оборотът на европейската индустрия за видеоигри през 2018 г. е 21 милиарда евро, като 54% от населението на ЕС (около 240 милиона души) възпроизвежда видео игри. В рамките на широката гама от дизайни на игри и иновации, които се появиха, една конкретна характеристика стана все по-популярна, като същевременно предизвика противоречия сред някои играчи, защитници на общността, политици и регулатори: плячки. Когато се плащат плячки, те се случват чрез „покупки в играта“ или „микротранзакции“. Парите, обменени чрез такива микротранзакции, са значителни. Въпреки че е трудно да се намерят по-точни данни за разходите за плячкосване, изчисленията на британско проучване за близо 3 000 деца на възраст между 11 и 16 години предполагат, че на 23 и 6% са платени пари за отваряне на плячки. Британският регулаторен орган за комуникационни услуги Ofcom публикува резултати от национално представително проучване и установи, че 4% от играчите за възрастни и 3 до 6% от децата на възраст от 8 до 15 години са похарчили реални пари.
Докато покупките в играта са важен източник на доход за разработчиците на игри, кутиите за плячка пораждат потенциални опасения от гледна точка на защитата на потребителите. Поради механизмите си за случайно възнаграждение, плячките много наподобяват хазартните игри. По този начин някои са загрижени, че биха могли да служат като „портал“ от игри към хазарт. Това би представлявало особено предизвикателство за защитата на децата и юношите, тъй като много игри, съдържащи плячки, също се играят от деца.
Необходими мерки
В резултат на това защитата на потребителите трябва да се фокусира върху проблематични дизайни на игри. Тъй като хазартът е национална компетентност на държавите-членки, подходът към въпроса може да доведе до фрагментиран пазар на видеоигри в ЕС. Например потребителите в Белгия и Холандия понастоящем нямат достъп до същите версии на игрите като потребителите в други държави, а издателите на видеоигри не могат да предлагат една и съща игра на целия единен пазар. В тази област ЕС има право да действа чрез широк набор от средства, вариращи от необвързващи препоръки до задължително законодателство. Ефективността на съществуващите инициативи, например предоставянето на съдържание за материални идеи за телевизионни видео игри, осигуряване на достъпни инструменти за родителски контрол и повишаване на осведомеността сред играчите трябва да се провери. Това може да се направи, например, чрез тестване на потребителите. Въз основа на такава оценка ЕС би могъл да предприеме стъпки за засилване на защитата на потребителите.
Пазарът в цифри
- Според проучване, проведено от търговската асоциация Toy Industries of Europe (TIE), 97% от 193 играчки, закупени чрез Amazon, Alibaba, eBay и Wish, не отговарят на правилата за безопасност на играчките на ЕС, а 76% от уж безопасни играчки са направо опасни.
- Проучването, проведено в Дания, Франция, Германия, Италия, Холандия, Испания и Швеция, открива играчки за баня, съдържащи опасни химикали, плюшени мечета с остър метал и дрънкалки с малки разглобяеми части, широко достъпни в интернет.
- В повечето случаи е невъзможно да се привлече някой към отговорност, тъй като 83% от закупените играчки нямат информация за продавачите.
Календар на потребителя
До 19 октомври в ЦУМ продължава 18-тото издание на търговското изложение „Доверете се на българското”. Участие вземат над 30 фирми - производители, търговци, предприемачи, които предлагат различни български продукти в следните области: козметични продукти, облекло, трикотажни изделия, обувки, чанти, бижута, стоки за бита и други. 80% от участниците са малки фирми. Освен стоки на добри цени, потребителите ще намерят и много полезна информация за пазара и предлагането на него. Вход свободен.
От 23 до 25 октомври в Интер Експо център ще се проведе изложението „Бебемания“ – всичко за бъдещите и настоящи родители. Организатор е Асоциацията на търговците на стоки за детето в България.
ЧЕЗ в България и „Надежда и домове за децата – клон България“ стартират „Заедно можем всичко“ – кампания за подпомагане на уязвими семейства с деца за преодоляване на негативните последствия на пандемията от коронавирус и прилагането на мерки за ограничаването й. В рамките на кампанията ЧЕЗ поема заплащането на сметките за ток за една година на социално слаби семейства, чието състояние се е влошило още повече в резултат на пандемията. Семействата са от населени места в областите Видин, Враца, Плевен, София област и столицата. Част от съвместната инициатива е и подмяната на стари електроуреди, ползвани от тези семейства, с нови, енергийно ефективни.
|