Заедно срещу енергийната бедност
„Решения за справяне с енергийната бедност” (STEP) е проект за разработване на лесен, иновативен и възпроизводим модел, състоящ се от мерки за справяне с енергийната бедност.
Проектът обхваща част от страните с най-висок процент на енергийна бедност в Европа. Това са България, Кипър, Чешката република, Латвия, Литва, Полша, Португалия, Словакия и Обединеното кралство. Общата цел на STEP е да облекчи енергийната бедност чрез насърчаване на поведенчески промени и нискобюджетни решения за енергийна ефективност сред потребителите, които страдат или са в риск от енергийна бедност чрез надеждни и съобразени спрямо конкретните нужди съвети.
Конкретни цели:
- Да се ангажират потребителски групи и организации, работещи директно със засегнатите потребители, които съветват, да си партнират и да предоставят препоръки на енергийно бедните потребители.
- Да се помогне на енергийно бедните потребители да пестят енергия и да подобрят стандарта си на живот. Ще съветваме потребителите за по-ефективно потребление на енергия и как това може да им помогне да спестят пари и да подобрят здравословното си състояние и благополучието си. Ще проведем информационни кампании, ще предоставим съвети как се пести енергия, ще демонстрираме начини за икономия на разходите и ще помогнем за въвеждането на нискобюджетни мерки за енергийна ефективност.
- Да се разпространят най-добрите практики и избор на стратегии, които могат да облекчат енергийната бедност и да се насърчи тяхното възпроизвеждане в други страни от ЕС.
Моментна снимка
Португалската потребителска организация DECO публикува четири доклада, обобщаващи състоянието на енергийната бедност в страните по проекта:
- Насочване на енергийно слаби потребители. Този доклад представя дефинициите на енергийната бедност, налични в страните по проекта, причините и различните мерки, които могат да бъдат използвани за справяне с нея на национално ниво.
- Дефиниране на енергийната бедност. Резултатите от проучване, направено сред 151 организации, подчертават препятствията, пред които са изправени организациите, когато предоставят съвети на потребителите, изложени на риск от енергийна бедност.
- Обобщение на наличните схеми за подкрепа. Този доклад изброява всички схеми за подкрепа, които се предлагат в страните по проекта и са посветени на потребителите, които изпитват трудности да плащат сметките си.
- Добри практики в страните по проекта STEP. Независимо дали чрез повишаване на осведомеността, намиране на нови начини за достигане до уязвимите потребители или получаване на правилния метод за справяне с енергийната бедност, този доклад предлага най-добрите налични практики досега.
Тема с продължение: Потребителите - двигател на прехода
Новата програма за потребителите, приета от Европейската комисия и представена в предишния ни брой, предлага визия за политиката на ЕС за защита на потребителите в периода 2020 — 2025 г., и е съсредоточена върху пет ключови приоритетни области.
Екологичен преход
Комисията цели достъп до устойчиви продукти и информиран избор. През следващата година ЕК ще представи предложение за осигуряване на по-добра информация за потребителите относно устойчивостта на продуктите и за борба с определени практики, като заблуждаващи твърдения за екологосъобразност (Greenwashing) или преждевременно излизане от употреба на продуктите.
Цифрова трансформация
ЕК иска да се справи с онлайн търговски практики, които не зачитат правото на потребителите за информиран избор, злоупотребяват с техните поведенчески нагласи или изкривяват процесите на вземане на решения, като например „тъмни“ модели и скрита реклама. Интересите на потребителите трябва да бъдат отчетени и при определянето на правилата за цифровата икономика и изкуствения интелект. В областта на финансовите услуги ще бъдат преразгледани директивите за потребителските кредити и за дистанционната търговия на финансови услуги.
Ефективно прилагане на правата на потребителите
Въпреки че прилагането на правата на потребителите е отговорност на държавите членки, Комисията има координираща и подкрепяща роля. Тя ще подпомага държавите в навременното въвеждане и прилагане на законодателството за защита на потребителите, включително чрез мрежата за сътрудничество. Комисията също така ще подкрепя националните органи, вкл. чрез набор от иновативни електронни инструменти за укрепване на капацитета на националните органи за справяне с незаконни онлайн търговски практики и установяване на опасни продукти.
Специфични нужди на определени групи потребители
Някои групи потребители в определени ситуации може да бъдат особено уязвими и да се нуждаят от специфични гаранции, например децата, възрастните хора или хората с увреждания. ЕК ще разгледа стандартите за продуктите за деца. Що се отнася до хората, чието положение е влошено от COVID-19, тя ще увеличи финансирането за подобряване на дълговото консултиране в държавите, като също така ще подкрепя инициативи за предоставяне на консултации на местно равнище относно достъпа до информация онлайн и офлайн.
Международно сътрудничество
В един глобализиран свят, в който онлайн покупките надхвърлят границите на отделните държави, сътрудничеството с международните партньори е от решаващо значение. През 2021 г. ЕК ще разработи план за действие с Китай за повишаване на безопасността на продуктите, продавани онлайн, ще започне също разработването и на регулаторна подкрепа, техническа помощ и изграждане на капацитет за регионите партньори на ЕС, включително в Африка.
На преден план – цифровите умения
Образованието остава на челно място в политическата програма на ЕС. Европейската комисия прие две инициативи, които ще засилят приноса на образованието и обучението за възстановяването на ЕС от кризата. Като определя визия за европейското пространство за образование, което да бъде постигнато до 2025 г., ЕК предложи нови инициативи, повече инвестиции и по-силно сътрудничество на държавите членки, за да се помогне на всички европейци — от всички възрасти — да се възползват от богатите възможности за образование и обучение, предлагани от ЕС. Тя прие и нов План за действие в областта на цифровото образование, който отразява поуките, извлечени от кризата, и полага основите на високоефективна екосистема за цифрово образование, позволяваща да се придобият по-добри цифрови умения, необходими за цифровата трансформация.
Въпреки инвестициите на държавите членки в цифрова инфраструктура за образование и обучение през последните години, продължават да съществуват големи различия както между отделните държави, така и вътре в тях. Противно на общоприетото мнение, че днешните млади хора са „цифрово поколение“, резултатите от проучванията показват, че много от тях не разполагат с достатъчно умения. Във всички включени в проучването държави над 15% от учениците имат незадоволителни цифрови умения. Освен това данните от ОИСР показват, че учителите в прогимназиалното образование в държавите от ЕС рядко получават обучение за използването на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) с цел преподаване, както и че учителите съобщават за силна необходимост от професионално развитие при използването на ИКТ умения за преподаване.
Новият енергиен етикет
Европейският енергиен етикет вече над 25 години насърчава иновациите и развитието на пазара за енергийно-ефективни технологии, като стимулира производителите да правят нововъведения, а потребителите и професионалните купувачи - да търсят този вид продукти.
Използваната в момента концепция за етикетиране, включваща енергийни класове от А+++ до D вече е изчерпана и недотам ефикасна. Затова ЕС все решение за връщане към първоначалната концепция за класове A–G, съчетана с бъдещо преразпределение на класовете, отговарящо на развитието на технологиите и пазара.
Новият енергиен етикет ще се появи официално от 1 март 2021 г., като първоначално ще обхване хладилници, съдомиялни машини, перални и перални със сушилня, телевизори и електронни екрани. Преди тази дата той няма да бъде видим в търговските обекти и онлайн магазините. Възможно е обаче след ноември 2020 г. в продуктовата опаковка на закупения от вас електроуред да откриете два енергийни етикета, защото в преходния период някои стоки вече ще се доставят едновременно с два енергийни етикета - настоящия и бъдещия. Проектът LABEL 2020 цели да съдейства за гладкото преминаване към новите енергийни етикети. Той ще продължи до януари 2023 г. и се координира от Австрийската енергийна агенция, като се изпълнява в 16 държави.
Проектът подкрепя:
- потребителите чрез информационни кампании, услуги и материали;
- търговците на дребно за коректното, ефикасно и ефективно въвеждане на новия етикет в търговската мрежа и онлайн магазините;
- производителите в предлагането на коректно етикетиране и информация за стоките;
- отговорниците за политиката, разпространителите и останалите заинтересовани страни в използването и популяризирането на новите етикети в национални програми, инициативи и схеми.
Научете повече на https://bg.label2020.eu/
Пазарът в цифри
- Нова анкета на ЕП показва, че повече хора имат положително мнение за ЕС в сравнение с пролетта, въпреки пандемията.
- В България делът на анкетираните, които усещат несигурност, е под средния за ЕС - 38%, докато 42% изразяват надежда за подобряване на ситуацията.
- В България 70% от хората са съгласни, че ЕС трябва да има повече компетенции за справяне с пандемията, при средно за ЕС 66%.
- 54% от анкетираните в ЕС смятат, че Съюзът трябва да разполага с повече финансови средства за справяне с последиците от кризата.
- 51% от българските респонденти споделят същото мнение.
Календар на потребителя
На 9 ноември започна да тече – до 1.02.2021 г., срокът за кандидатстване за изданието на конкурса за проекти, които демонстрират практически примери за сътрудничество и единение между младите хора в Европа, организиран от ЕП и фондация „Карл Велики“. Първата награда е 7 500 евро, втората - 5 000 евро, а третата - 2 500 евро.
От 1 до 31 декември можете да смените личния си лекар. Това сега може да стане, като попълните и изпратите на избрания от вас нов личен лекар регистрационна форма за първоначален, постоянен или временен избор по електронен път, безплатно, чрез електронна услуга, предоставяна от НЗОК.
Европейската комисия предприема първите стъпки към изграждането на Европейския здравен съюз, чрез укрепване на рамката на ЕС за здравна сигурност и за засилване на ролята на ключови агенции на ЕС по отношение на подготвеността и реакцията при кризи, интегрирана система за наблюдение, която ще използва изкуствен интелект и други авангардни технически възможности.
|