Кампания
Новите енергийни етикети на електроуредите
	
От март 2021 г. започна поетапна смяна на енергийните етикети върху електроуредите

От своето въвеждане през 1994 г. енергийните етикети се наложиха сред потребителите в Европейския съюз като най-използвания и ясен инструмент за сравняване на енергийните характеристики на електроуредите. Благодарение на стандартизираното предоставяне на информация, близо 85 % от европейските потребители взимат под внимание енергийния етикет при избора на домакински уреди, което води до значителни икономически и екологични ползи.
Централно място върху етикета заема т.н.“ енергийна скала“, съставена от стрелки с буквени означения в цветовите оттенъци от тъмнозелено (най-ефективен) до червено (най-малко ефективен). Според техническите си характеристики и консумацията на електроенергия, всеки модел електроуред се обозначава с конкретен клас, като колкото по-ефективен е електроуредът, толкова по-високо място заема в скалата.
Енергийният етикет също така предоставя важна допълнителна информация, като потребление на енергия, консумация на вода, ниво на шум и др.
Напредъкът на технологиите през последните години позволи преобладаващата част от предлаганите електроуреди да заемат най-високите класове (А+, А++, А+++, според досегашните етикети). Несъответствието на скалата с развитието на пазара рефлектира във все по-неясно разграничаване на степента на ефективност на различните модели, което силно затрудни избора на потребителите.
За да се подпомогнат потребителите, енергийният етикет бе актуализиран, а изискванията към отделните енергийни класове бяха повишени. Новата схема на енергийно етикетиране се въвежда с Регламент (ЕС) 2017/1369 и съответните делегирани актове на Европейския съюз, и прилагането ѝ започва от тази година.
Кои продукти имат нови етикети от 2021 г.?
От 1 март 2021 г. нови етикети имат хладилните уреди, съдомиялните машини, битовите перални машини и комбинираните перални със сушилня, телевизорите и електронните екрани, а от 1 септември 2021 г. към тях ще се присъединят и светлинните източници.
Смяната на етикетирането на останалите продуктови групи ще се извършва поетапно с влизането в сила на съответните делегирани регламенти на ЕС през следващите години, с краен срок до 2030 г.
Как изглежда новият етикет?
На пръв поглед новия етикет много прилича на стария, но освен че дизайнът му е осъвременен, в него има и някои нововъведения
- 
Преобразувана скала 	на класовете на енергийна ефективност 	от А до G при запазване 	на цветовите обозначения
 
- 
В горния десен ъгъл 	на етикета ще има QR код, 	отвеждащ към регистрацията на продукта 	в европейската продуктова база данни 	EPREL, откъдето може да се 	получи разнообразна допълнителна 	информация
 
- 
Информацията за 	енергийното потребление на продуктите 	е унифицирана, има по-добра видимост и 	е разположена в средната част на етикета
 
- 
Пиктограмите, даващи 	информация за различните характеристики 	на продуктите, са разположени в долната 	част на етикета; някои от тях са запазени, 	други са осъвременени, а трети са съвсем 	нови
 
Какво друго е важно да се знае?
- 
Съгласно новата 	класификация в момента няма продукти 	в клас А, а най-ефективните модели са в 	класове В, С, D или по-ниски. 	Това в никакъв случай не означава, че 	енергийната им ефективност е по-ниска. 	Идеята е да се даде възможност за 	по-нататъшно развитие на по-ефективни 	продукти и техните иновации да бъдат 	категоризирани в най-високия клас А.
 
- 
До преформатирането 	на етикетите на всички продуктови 	групи, потребителите ще виждат на пазара 	и стари, и нови етикети. Считано от 19 	март 2021 г. в търговските обекти и онлайн 	магазините повече не трябва да се виждат 	стари етикети на 5-те продуктови групи, 	посочени по-горе. В запечатаните опаковки 	на закупените продукти обаче е възможно 	да присъстват и двата етикета.
 
 
Видеоклип
Обща брошура
Брошура за хладилните уреди
Брошура за съдомиялните и пералните машини
Брошура за телевизорите и електронните екрани
Брошура за светлинните източници
Забележка: Материалите по тази кампания са подготвени съвместно с европейската информационна кампания LABEL2020.