Статия
Водородните автобуси

Първите автобуси с водородно гориво вече пътуват в Европейските градове
Гражданите на Амстердам, Барселона, Берлин, Хамбург, Лондон, Люксембург, Мадрид, Порто, Стокхолм и Щутгарт са първите щастливци, които имат възможността да се придвижват с градски автобуси, задвижвани от двигатели с водородно гориво. Това е възможно благодарение на проекта HyFLEET:CUTE (стартирал през 2006 г.) съфинансиран от Европейския съюз и продължител на досегашния проект CUTE (2001-2006). 31 партньорски правителствени организации, университети, индустриални и консултантски фирми създадоха партньорство, за да създадат основата на транспортната система на бъдещето.
Проектът предвижда проектиране, построяване и тестване на първите автобуси, задвижвани от водородни двигатели. Също така трябва да се създаде инфраструктура за зареждане на автобусите - предприятия за синтезиране на водород и зарядни станции. Не на последно място обект на проекта е общественото мнение, което ще бъде запознато с предимствата и рисковете на транспорта с водородно гориво.
Технологията за задвижване на двигатели с водородно гориво е позната от много години, но тя започва да се разработва една сега, когато изчерпващите се залежи от петрол и нарасналото търсене в световен мащаб започнаха системно да повишават цената на черното злато. Ясно е, че без бързото разработване на алтернативни източници на енергия човечеството ще бъде изправено пред непредвидим катаклизъм.
|
Устройството, наречено горивна клетка, не е ново. Изобретено е от Уилям Гроув още през 1839 г. През 60-те години на нашия век космическите кораби Ggemini и Apllo използваха горивни клетки за производство на електроенергия на борда си. За какво става дума?
Горивна клетка е електрохимично устройство подобно на батерия, но се различава с това, че притежава способност за непрекъснато зареждане на консумираните реактанти (например: една обикновена батерия притежава ограничено количество вътрешна енергия, а горивната клетка произвежда електричество от външно захранване с гориво водород и кислород,). Електродите в една батерия реагират (химически) и се променят при зареждане и разреждане на батерията, докато електродите на горивната клетка са катализаторни и са относително стабилни. Типичните реактанти, използвани в горивната клетка са водород, подаван на анодната страна и кислород (от въздуха) на катодната страна (водородна клетка). Съществуват различни видове горивни клетки, но най-рентабилната сред тях е протонно обменната.
|
Поради голямата им ефективност и идеалната беземисионна работа (за разлика от текущо по-използваните горива като метан и природен газ, които отделят при горенето си въглероден диоксид), горивните клетки са много привлекателни за редица приложения. Единственият остатъчен продукт на водородната горивна клетка е водната пара. Все още обаче най-големият проблем е енергоемкият процес за производството на водород, който също води до замърсяване и все още изисква изкопаемо гориво, ядрена енергия или някакъв друг алтернативен добив на енергия. В това отношение не може да се каже, че водородната горивна технология може да намали рязко зависимостта от изкопаемите горива.
|
Предимствата на водородните автобуси
- Използват гориво от възобновяеми източници (водород и кислород)
- Не отделят вредни газове във въздуха, а само водна пара
- По-тихи са от сегашните автобуси
Недостатъци
- Наличната технология е все още скъпа
- Синтезирането на водород е все още много енергоемко и консумира изкопаеми горива
- Няма изградена инфраструктура за производство съхранение и транспорт на водородното гориво
|
Кога ще ги има и в България?
Това никой не може да каже все още. Но би било хубаво и някой наш кмет да прочете този материал.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous