Както често коментираме, електронната търговия на стоки и услуги върви напред и се превръща в „незаобиколим фактор“ на световния, регионалния и българския пазар. През миналата година като цяло тя отбелязва растеж, особено явен в Югоизточна Европа. Това е видно от официалните данни по отношение на дигитализацията и появата на нови компании. За България се очаква годишен ръст от 19%. У нас действат над 30 000 магазина за електронна търговия, бе отчетено на конференцията за електронна търговия и дигитален маркетинг.
Няма съмнение, че върхът на е-търговията е преди празници. Доказаха го и големите опашки пред офисите за получаване на пратки около Коледа и Нова година. Но пред нас са отново празници – Трифон Зарезан, Свети Валентин, Баба Марта, 8 март, майските празници и още… Какво трябва да знаем преди да ползваме услугите на е-търговци, подготвяйки се за тях? Поръчката онлайн трябва да предлага удобство - затова винаги е неприятно, когато потребител се сблъска с неуспешна доставка, дефектна стока или подвеждаща обява за продукт. Проблемите с онлайн поръчките могат да бъдат още по-трудни за разрешаване по време на празниците, когато сме изправени пред риск от загуба или повреда на продуктите или фалшиви оферти.
Факти в подкрепа
По данни на НСИ от декември 2024 г. през последните три месеца на годината 33.3% от българските потребители са купували стоки и услуги по Интернет за лични цели.
Те са представени така: 37% в градовете и 22% в селата от всички потребители.
Жените са по-активни /36%/ от мъжете, търгували по Интернет /32%/.
Югозападният район е най-активен – с 45% любители на е-търговията, следвани от жителите на Северния Централен и Североизточния район.
Последни са потребителите от Югоизточния район – 22%.
Преди да извършите поръчка, е добре да направите предварително проучване, за да сте сигурни, че офертата е наистина изгодна. Понякога удобството да си закупим стока, без да напускаме дома, може да ни излезе прекалено скъпо. Ето няколко съвета как да си гарантираме, че пазаруването ще мине възможно най-гладко.
Винаги сравнявайте цените с други онлайн или физически магазини
Едно от основните предимства на онлайн пазаруването е възможността да сравнявате цените на едни и същи продукти или марки при различните търговци. Сайтовете за сравняване на цени, като Google Shopping, Pazaruvaj или Izgodnobg дават възможност за проверяване цените (включително таксите за доставка). Такъв вид сверяване на часовника, ако и разполагате с достатъчно време, е важно да се направи и за различните сайтове за сравнение, тъй като понякога те показват различни цени за едни и същи продукти.
Някои търговци на дребно ще ви дадат отстъпка от първата поръчка, ако се абонирате за техния бюлетин.
Платете с кредитна карта или чрез PayPal
Когато купувате по интернет, разполагате с потребителски права - като например, две години законова гаранция. Не давайте кредитна карта на деца. Те лесно могат да бъдат подведени и да купят нежелани стоки.
Проучете търговеца на дребно
Ако попаднете на магазин, за който не сте чували преди, струва си да проучите дали е легитимен, преди да направите поръчка. Можете да прочетете онлайн отзиви (не забравяйте да прегледате еднозвездните и петзвездните отзиви онлайн на търговеца, за да добиете по-ясна представа за обслужването, което вероятно ще получите), както и да прегледате набързо страниците на търговеца на дребно в социалните мрежи.
Не забравяйте, че фалшивите отзиви са широко разпространени в интернет, така че ако отзивите изглеждат подозрителни - може би търговецът на дребно е имал наплив от петзвездни отзиви за много кратко време, най-добре е да преосмислите решението си. По същия начин, ако търговецът на дребно предлага цена, която изглежда твърде изгодна, по-добре потърсете друг.
Разумно пазаруване
Това означава да знаем какво правим. Трябва да предоставяме личните си данни само на сайтове, на които имаме пълно доверие. Едни от най-разпространените начини на плащане онлайн са PayPal или Worldpay. Ако онлайн магазинът или доставчикът не ги използва, трябва да се запознаем обстойно с общите му условия и да сме сигурни, че:
Предоставените лични данни си остават конфиденциални.
Ще получим имейл с номера на поръчката, потвърждаващ плащането.
Има информация относно правото на отказ и възстановяването на парите, ако продуктът не ни удовлетворява.
Магазинът е предоставил информация относно правото ни на рекламация.
Запознайте се с политиката за право на връщане
Преди да платите за избрания продукт, задължително проверете политиката за правото на отказ. Някои търговци на дребно удължават сроковете за връщане на стоки през празничния сезон, което ви позволява да върнете нежелани или дублирани подаръци.
Право на отказ
Потребителят има право да се откаже от договора от разстояние или от договора извън търговския обект в 14-дневен срок без да посочва причина, без да дължи обезщетение или неустойка и без да заплаща каквито и да е разходи с изключение на тези за доставката на намалената стойност в резултат от изпробването на стоката (когато има такава).
14-дневният срок започва да тече от деня следващ датата на получаване на стоката, а при услугите – от датата на сключване на договора за услуга. Срокът за отказ следва да бъде удължен с една година, когато търговецът е пропуснал да предостави на потребителя информация за правото му на отказ от договора. Ако обаче търговецът поправи пропуска си и в даден момент предостави тази информация, срокът за отказ става 14 дни от датата на уведомяването.
Как да разкриете фалшивите сред истинските електронни магазини и сайтове? Прочетете на сайта на Активни потребители: https://aktivnipotrebiteli.bg/.
Енергийната ефективност «излиза» на имотния пазар
През 2024 имотният пазар демонстрира устойчивост и активност, сключените сделки за пореден път увеличиха броя си. Въпреки че цените през годината растяха, интересът към покупка на имоти остана устойчив, като хората подхождаха внимателно при покупките си и се стремяха да отсяват качествените жилища. Стабилността на пазара се дължеше и на това, че недвижимите имоти традиционно се разглеждат като сигурно вложение и оптимална форма за запазване стойността на парите.
Началото на годината отбелязва и значителен ръст в цените на жилищата. Някои купувачи проявяват предпазливост, изчаквайки евентуално понижение на цените, но приближаването на България към еврозоната и високата себестойност на строителството затвърдиха очакването, че цените ще се запазят стабилни. Тази година започва и с промени на имотния пазар. На него се намесва и енергийната ефективност. С нарастващата необходимост от устойчивост и екологично съобразно развитие, България въвежда нови регулации, които ще трансформират пазара на недвижими имоти. От 1 януари 2025 г. оценителите на имоти са задължени да включват енергийната ефективност като ключов компонент в своите оценки. Това изискване има за цел да подчертае важността на енергоефективните сгради и да ги позиционира като предпочитани активи на пазара.
Какво включват новите регулации? Съгласно актуализираните нормативни рамки, енергийната ефективност вече е важен фактор при определяне на стойността на недвижимите имоти. Оценителите трябва да използват данните от енергийния сертификат на сградата, който предоставя информация за: • Енергийния клас на сградата (A+, A, B, C и т.н.). • Специфичния годишен разход на енергия в kWh/m². Сертификатът се издава от регистрирани консултанти по енергийна ефективност и е задължителен за нови сгради, както и за тези, които са преминали основен ремонт или реконструкция. Новите изисквания стъпват на съществуващи нормативни актове, включително: • Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ), който регулира процеса на сертифициране. • Закона за устройство на територията (ЗУТ), който изисква енергийният сертификат да бъде част от техническия паспорт на сградата. Тези закони предвиждат собствениците да предоставят сертификата при продажба или отдаване под наем на имота. Липсата на такъв документ може да доведе до затруднения в сделките и да намали интереса на потенциалните купувачи.
Влияние върху пазара на недвижими имоти За купувачи и инвеститори:Енергоефективните имоти ще станат по-привлекателни, тъй като предоставят икономии от по-ниски разходи за енергия. Това ги прави отлична дългосрочна инвестиция, особено в контекста на нарастващите цени на енергията. Купувачите ще могат да вземат информирани решения, базирани на реални данни за енергийното представяне на имота. За собственици и продавачи: Продавачите ще бъдат мотивирани да инвестират в подобрения на имота си, като изолация, енергийно ефективни дограми и прозорци, както модерни отоплителни системи, за да повишат неговата стойност. Имотите с по-високи енергийни класове ще се продават по-бързо и на по-високи цени, отколкото тези с по-ниски класове. За наематели: Наемането на енергоефективен имот ще означава значително по-ниски сметки за отопление и електроенергия, което е съществено предимство в дългосрочен план.
Какви промени ще видим на пазара? По-голям фокус върху качеството на строителството. Имотите, проектирани и построени съгласно съвременните стандарти за енергийна ефективност, ще се радват на по-голямо търсене. Стимули за енергийно обновление. Собствениците на стари сгради ще бъдат насърчавани да инвестират в подобрения, за да повишат стойността и привлекателността на имота си. Промяна в потребителските нагласи. Купувачите ще отдават по-голямо значение на енергийния клас, който ще се превърне в ключов индикатор за стойността на имота.
Вярно – Невярно: Статистика или стъкмистика
Ново напрежение се заформи в публичното пространство у нас. Покрай споровете „за“ и „против“ еврото се появиха съмнения и обвинения за верността на официалните данни за постигане на критериите за членство в еврозоната. С първите съобщения, че предстои да бъде изпълнен последният критерий - размерът на инфлацията, лидерът на „Възраждане“ заяви от трибуната на Народното събрание, че инфлацията не е 2%, каквито са данните на Националния статистически институт (НСИ), а е фалшифицирана с цел България да отговори на изискванията за членство в еврозоната. Твърдението, че данните се манипулират е излъчено от новинарския сайт novini.bg и е споделено десетки пъти от профили на депутати и други граждани във Фейсбук. Потребителите масово са склонни да се „вържат“ на познатата от миналото практика за „стъкмистиката“, тъй като от началото на януари се сблъскват с растящите цени на стоки и услуги на нашия пазар. „Всичко върви нагоре“ ни се оплакват много от тях.
Имаме ли основание да се съмняваме в официалните данни за инфлацията у нас, на които и ние често се позоваваме? И как се определя тя? За помощ потърсихме проучванията на Factcheck Bulgaria.
През септември 2024 г. екип от експерти на Евростат е бил на двудневна мисия в Националния статистически институт, за да направи оценка за надеждността на данните за хармонизирания индекс на потребителските цени, въз основа на който се изчислява инфлацията и стойността му е един от критериите за влизането в еврозоната. Докладът от проверката е публикуван през декември, а в изводите му е записано следното: „Евростат оценява, че българският Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е в съответствие с правните изисквания на ЕС, с изключение на тези, които се отнасят до актуализирането на ценовите тегла на ХИПЦ, момента на събиране на цените на „Домашен социален патронаж“ и момента, в който се въвежда новата цена на топлинната енергия”.
Какво показват данните от официалните източници
През последните два месеца на 2024 г. – октомври и ноември, годишната инфлация отново тръгва нагоре, се вижда от данните на НСИ. Според индекса на потребителските цени инфлацията през ноември е 2.1% , а според хармонизирания индекс, който ползва Евростат – 2% на годишна база. Данните за годишната инфлация през декември 2024 г. спрямо декември 2023 г. е 2.2 % според ИПЦ и 2.1% според Евростат. Инфлацията спрямо ноември 2024 г. е 0.4%. Средногодишната инфлация за периода януари 2024 – декември 2024 г. спрямо периода януари 2023 – декември 2023 г. е 2.4% по ИПЦ и 2.6% по ХИПЦ.
Как се изчислява инфлацията
Инфлацията е паричен феномен, при който е налице общо повишение на цените на стоките и услугите, а не само на някои отделни артикули. Това би означавало, че за един лев днес може да се купи по-малко от вчера. Когато се изчислява средното увеличение на цените, по-голямо отражение имат цените на стоките, за които харчим повече – например електричество. Всяко домакинство има различни покупателни навици. Някои притежават автомобил и ядат месо, други пътуват само с обществен транспорт или са вегетарианци. Затова средните покупателни навици на всички домакинства взети заедно определят какво тегло получават различните продукти и услуги в измерването на инфлацията.
България ползва две различни изчисления на инфлацията – индекс на потребителски цени (ИПЦ), който е структуриран спрямо реалното потребление в страната, и хармонизиран индекс на потребителски цени (ХИПЦ), който позволява сравнение с ценовите процеси в целия ЕС, тъй като за изчислението му всички държави в ЕС прилагат една и съща методология. Тъкмо затова, когато се следи дали България е отговорила на критерия за стабилност на цените с оглед приемането си в еврозоната, се гледа размерът на инфлацията, изчислен по ХИПЦ. ИПЦ и ХИПЦ са доста близки, но има известни разлики при пресмятането им: Според методологията на НСИ, за изчисляването на индекса на потребителските цени се отчита фиксиран набор стоки и услуги, потребявани от домакинствата през годината, които формират т.нар. „потребителска кошница“. Разликата с ХИПЦ е, че в него влизат освен разходите на обикновените домакинства, и тези на институционалните домакинства и на чуждестранните граждани. Така например, за изчисляването на двата индекса през 2023 г. са се гледали цените на 853 стоки и услуги, сред които:
услуги (например фризьорски услуги, застраховки, жилищни наеми).
Кои точно ще влязат в „потребителската кошницата“ се определя чрез наблюдение на домакинските бюджети, в които самите домакинства записват какви стоки потребяват. За решението кои стоки и услуги да влязат в потребителската кошница на ХИПЦ се използва още и експертното мнение и практическият опит на регистраторите по цените, както и техника на целеви подбор. След като съставът бъде определен, елементите от кошницата получават различна тежест, която се определя от важността им в бюджета на средностатистическото домакинство. Събирането на данните конкретно за ИПЦ се извършва от т.нар. „регистратори на цените“. Това са хора, които отиват на място в даден магазин, ателие, ресторант, кафене и др. и записват цената на определен продукт, който е най-продаваният в наблюдавания търговски обект и който отговаря най-точно на предварително определените характеристики на продукта, включен в извадката за наблюдение на цените. За всеки продукт се събират няколко цени от различни търговски обекти (хипермаркети, супермаркети, универсални и специализирани магазини, кооперативни пазари) в различни райони на страната и отделните населени места. Цените на електроенергията, автомобилите, мобилните телефони, персоналните компютри, електронните игри, книгите, комплексните услуги за почивка, финансовите услуги, хотелите във ваканционни селища и на някои транспортни и телекомуникационни услуги се регистрират от интернет сайтовете на съответните доставчици.
Усещане за инфлация
Защо имаме чувството за нарастване на цените от началото на 2025 г., докато данните за инфлацията са успокояващи?
Потребителите формират възприятията си за нивата на инфлация според определен кръг стоки, които купуват по-често и са относително евтини. Проучванията показват, че повишенията на цените привличат вниманието на хората повече от стабилните или спадащите цени. През последните години цените на някои продукти и услуги, които се купуват често, са се повишили над средното. Такива са горивата и хлябът. Когато се мисли за инфлацията, често се обръща повече внимание на промените в цените на тези продукти. Така е възможно в крайна сметка да се надцени реалният темп на инфлация. Например, ако цената на бензина се повиши много повече от цените на други стоки и услуги, възможно е хората, които използват често автомобилите си, да „усещат“ инфлация, надхвърляща ХИПЦ, тъй като личните им разходи за бензин са по-високи от средните. Обратното, домакинствата, които използват кола рядко или никога, ще имат по-нисък „личен“ темп на инфлация.
За формирането на усещанията на хората е възможно да играят роля цени отпреди няколко години. В продължителен период от време тенденцията е цените да се повишават съществено, дори ако годишният темп на инфлация е нисък. Ако например годишното изменение на ХИПЦ е 2%, след 10 години общото равнище на цените ще е по-високо с над 20%.
Според новата „Макроикономическа прогноза“ на БНБ средногодишната инфлация ще възлезе на 3.3% през 2025 г. с основен принос на храните, стоките и услугите с административно определяни цени и тютюневите изделия, както и групата на услугите.
Оценка на базата на текущата прогноза за инфлацията в България и последната прогноза на ЕК за инфлацията в останалите държави–членки на ЕС, показва, че България може да изпълни конвергентния критерий за ценова стабилност през януари 2025 г. и да продължи да го изпълнява през остатъка от годината.
През 2026 г. средногодишната инфлация е прогнозирано да се забави до 2.1%, най-вече поради понижението на инфлацията в групата на храните и административно определяните цени.
Календар на потребителя От 1 януари оценителите на имоти са задължени да включват енергийната ефективност като ключов компонент в своите оценки. Това изискване има за цел да подчертае важността на енергоефективните сгради и да ги позиционира като предпочитани активи на пазара.
На 28 януари традиционно отбелязахме Деня за защита на личните данни. Възникнал като европейски, Денят за защита на данните вече се празнува в световен мащаб и извън Европа. Основната цел на този празник е насърчаване на осведомеността и формиране на разбиране за значението на личните данни в цифрови свят и глобален обмен на информация – дейности вече превърнали се в част от ежедневието на всеки един от нас. През 1981 г. Съветът на Европа прие първия международен договор, който се занимава с правото на хората на защита на личните им данни: Конвенция за защита на лицата по отношение на автоматичното обработване на лични данни, известна като „Конвенция108”. И до днес тя все още остава единственият правно обвързващ международен инструмент със световен обхват на приложение, отворен за всяка страна и с потенциал да се превърне в глобален стандарт. Договорът установява редица принципи, които държавите да транспонират в своето вътрешно законодателство, за да гарантират, че данните се събират и обработват справедливо и чрез процедури, установени от закона, за конкретна цел, че се съхраняват не по-дълго от необходимото за тази цел, и че лицата имат право да имат достъп до тях, да коригират или изтриват своите данни.
От 1 февруари на основание чл. 35 от Закона за Българската народна банка БНБ определи основен лихвен процент (проста годишна лихва) в размер на 2.82 на сто.
От 9 до 11 мартв Интер Експо Център ще се проведе международното туристическо изложение Ваканция и СПА Експо.
Прегледът на европейската електроенергетика подчертава напредъка на ЕС в преминаването от изкопаеми горива към възобновяеми енергийни източници. Налагат се следните изводи: Слънчевата енергия е най-бързо растящият източник на енергия, с 22% увеличение на производството от 2023 г., произвеждайки 304 TWh и представлявайки 11% от електроенергията в ЕС; Делът на въглищата в електроенергийния микс спада до 10%, с което слънчевата енергия става третият по дял енергиен източник в ЕС след ядрената и вятърната енергия; Вятърната и слънчевата енергия, инсталирани от 2019 г. насам, са предотвратили разходи за внос на изкопаеми горива в размер на 59 млрд. евро, като намаляват зависимостта на ЕС от газ с 92 млрд. куб. м и вноса на въглища с 55 млн. тона; Възобновяемите енергийни източници представляват 47% от електроенергията в ЕС, благодарение на значителното увеличение на производството на слънчева, вятърна и водна енергия. Отправят се и следните препоръки за политиката в отделните държави: Да се съкратят сроковете за издаване на разрешителни за проекти за възобновяема енергия до две години или по-малко; Разширяване на акумулаторните батерии и гъвкавостта на търсенето за стабилизиране на производството на енергия от възобновяеми източници; Приоритизиране на изпреварващите инвестиции в мрежата и укрепване на взаимосвързността, за да се справи с ускорената интеграция на възобновяеми източници.
По данни на Министерството на икономиката КЗП е предявила в съда 10 колективни иска срещу фирми за бързи кредити заради това, че не са се съобразили с предписанията за отстраняване на неравноправни клаузи в договорите със своите клиенти. По три от тези искове Софийски градски съд вече е образувал дела. Предстои комисията да предяви още 4 колективни иска. През последните 3 месеца на миналата година комисията е проверила 357 договора с общи условия на различни фирми за бързи кредити, в които е открила 1147 неравноправни клаузи във вреда на потребителите. Тя е направила предписания за отстраняване или коригиране на тези клаузи в 14 дневен срок. В 85% от случаите фирмите за бързи кредити са изпълнили предписанията, а за тези, които не са се съобразили с препоръките, са заведени колективни искове. Най-често нарушенията са: непълна и подвеждаща информация във формулярите, с които се кандидатства, начисляване на различни и прекомерно високи такси, които водят до надвишаване на законовите ограничения за лихвите и ГПР, тежки неустойки за просрочия, включително разваляне на договори и обявяване на предсрочна изискуемост и др.