Изкуственият интелект и рисковете за потребителите
Изкуственият интелект и автоматизираното вземане на решения могат да направят някои неща по-сложни за потребителите, сигнализират от Европейския парламент в нарочна резолюция по темата. Защо?
Машинните алгоритми могат да обработват масиви от данни с точност и бързина, които са непосилни за хората. Това прави приложенията, използващи изкуствен интелект, все по-популярни в области като финансите, здравеопазването, образованието, правото и други. Ако, обаче, липсва човешки контрол при вземането на решения, лесно могат да възникнат проблеми. Машините се учат да разпознават модели в бази от данни. Ако в данните са заложени определени предразсъдъци, алгоритмите продължават да ги възпроизвеждат в бъдеще. В много случаи това има силно отражение върху хората, които влизат в контакт с тези системи ˗ например, при отпускане на кредити, при разглеждане на кандидатури за работа, при лечение или по правни въпроси. Автоматизираните системи могат да доведат до засилване и утвърждаване на социални разделения. Например, установени са случаи с някои алгоритми за наемане на работа, които дискриминират жените.
Грижа за гражданите
Развитието на автоматизирани модели за вземане на решения повдига въпроси за това как да се спечели доверието на потребителите и да се гарантира, че техните интереси са взети предвид. Когато потребителите влизат в контакт с автоматизирани системи, те трябва да бъдат добре информирани как точно функционира алгоритъмът. Какво трябва да се направи, според ЕП, за да се гарантират правата на потребителите?
- Да се осигурят механизми за защита на потребителите от несправедливи или дискриминационни търговски практики и от рисковете, произтичащи от услуги, които използват изкуствен интелект;
- Да се гарантира по-голяма прозрачност на автоматизираните процеси;
- Да се направи нужното за използването само на висококачествени бази от данни, в които няма дискриминация.
Спор с туроператор
Статистиката отчита растящия през последните години брой на българските туристи, които пътуват в страната и чужбина. Не рядко, обаче, те се сблъскват с проблеми по време на пътуването или престоя си в туристическите места.
Как да се защитим?
Законът позволява при възникнал спор между потребител и туроператор да не се отива към сложната и скъпа съдебна процедура, а да се приложат използваните в европейските страни алтернативни способи за извънсъдебно решаване на спорове. Съгласно чл.84, ал.1, т.7 от Закона за туризма в договора за туристическия пакет (ДТП) задължително следва да се съдържа информация за наличните процедури за разглеждане на жалби и за възможностите за алтернативно решаване на потребителски спорове (АРС) съгласно Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Направеният преглед на договори за туристически пакети показва, че в общия случай туроператорите спазват това изискване. В някои договори, обаче, се цитира законът, но без конкретни пояснения, и за потребителите не е ясно при възникнал спор каква е процедурата. В някои от договорите се препоръчва за повече информация потребителят да се обръща към сайта на КЗП.
- Когато потребител установи несъответствие при получаване на туристическа услуга, той има право да изиска подписване на съвместен протокол на място (с участието на потребителя, на представител на туроператора и на третото лице, което предоставя услугата – хотел, превозвач и др.).
- Ако потребителят не е доволен от резултата, той има право да отнесе жалбата си към орган за алтернативно решаване на спора. Това е извънсъдебно помирително производство на доброволен принцип. То се осъществява от помирителни комисии, като туроператорът изрично се ангажира с орган за АРС, като описва кой е той, посочва адрес, в т.ч. и интернет страницата му. Този подход е показател за отговорно поведение от страна на туроператора, за ясно заявена готовност да се зачитат правата и интересите на потребителите.
Нашият съвет
Преди подписването на договор за пакетно пътуване го прочетете внимателно и обърнете внимание дали е защитено правото ви на жалба при възникнал проблем и дали е гарантирано извънсъдебното решаване на спора чрез органите на АРС. Тази процедура е доброволна, безплатна за потребителя и сравнително бърза – до 90 дни от подаване на жалбата. На адрес: www.mi.government.bg/files/useruploads/files/zashtita_na_potrebitelite/spisuk_adr_2018.pdf можете да откриете органите за АРС. Общите помирителни комисии към КЗП са на адрес: www.kzp.bg и Център за алтернативно решаване на спорове „НАИС“ към сдружение Национална асоциация за извънсъдебни спогодби: www.nais.bg. Нашият съвет към туроператорите е да прегледат съдържанието на договорите, които сключват с потребителите, като обърнат специално внимание на частта, отнасяща се до АРС.
Вашите права
Започнахме да ви запознаваме с правото на потребителите в ЕС, сключили договори за търговия от разстояние, да се откажат от тях.
Какво става ако търговецът не уведоми потребителя за правото му на отказ?
Ако търговецът не е предоставил информация за правото на потребителя да се откаже от договора, както и за условията, срока и начина за неговото упражняване и стандартния формуляр за отказ, то 14-дневният срок за отказ започва да тече от момента, в който търговецът предостави тази информация. Ако търговецът изобщо не предостави информацията, правото на отказ се погасява с изтичането на 1 година и 14 дни от датата на събитието. Освен това, ако търговецът не е уведомил по предвидения в закона начин потребителя за правото му на отказ от договора, потребителят не носи отговорност за намалената стойност на стоките поради несъразмерна употреба преди връщането им обратно на търговеца. Запомнете! Потребителят не е длъжен да посочва причина, поради която упражнява правото си на отказ. Търговецът няма право да не приеме отказа, понеже не е посочена причина или не е удовлетворен от нея.
Какви са последиците от упражняване на правото на отказ?
При отказ от договора, той се прекратява, като всяка от страните е длъжна да върне на другата това, което е получила в изпълнението му. Изключение има при договорите за услуги, за доставка на вода, газ, ел. енергия, централно отопление или цифрово съдържание, което не се доставя на материален носител, чието изпълнение е започнало с изричното съгласие на потребителя преди изтичане на срока на отказ. В тези случаи договорът се прекратява не с обратна сила, а занапред, като потребителят заплаща пропорционална сума за времето на ползване на услугата. При упражняване на правото на отказ автоматично се прекратяват и всички свързани с основния допълнителни договори, като например договори за потребителски кредит, договори за доставка, за монтаж, за гаранция и други.
Регламентира ли законът отговорности на потребителя?
Упражняването на правото на отказ не може да води до никакви санкционни задължения за потребителя. Той не дължи неустойки или обезщетения, а само отговорност за намалената стойност на стоките, причинена от изпробването им, различно от необходимото, за да установи естеството, характеристиките и доброто им функциониране. Търговецът е длъжен да възстанови на потребителя всички платени от него суми, включително цената на стоката и разходите за доставка /единствено ако потребителят е платил експресна доставка, търговецът възстановява цената на обикновената доставка/ не по-късно от 14 дни, считано от датата, на която е бил уведомен за решението на потребителя да се откаже от договора. Ако търговецът не е предложил да прибере стоките сам, той може да задържи плащането на сумите на потребителя, докато не получи стоките или докато потребителят не представи доказателство, че е изпратил стоките обратно, в зависимост от това, кое от двете се е случило по-рано.
Пенсията от А до Я
Продължаваме да ви запознаваме със съветите на д-р Любомир Христов - пpeдceдaтeл нa УС нa Инcтитyтa нa диплoмиpaнитe финaнcoви ĸoнcyлтaнти. Днес той отговаря на най-често задаваните му въпроси. Първият е:“Как е по-добре за хората, които ще се пенсионират в близките 6 години, второто пенсионно осигуряване да си остане в съответния фонд или да се премести в НОИ?”
Дали ще получавате по-висока пенсия или не, зависи от индивидуалния ви коефициент /ИК/. Той е съотношение между личния ви осигурителен доход и средния осигурителен доход за страната за същия месец. Тези съотношения за всеки месец от осигурителния ви стаж се осредняват, за да се получи вашият ИК. Можете да разберете какъв е той към момента (с намаление, ако се осигурявате и в УПФ и без намаление, ако се откажете от осигуряване в УПФ) чрез услугата на НОИ “Изчисляване на прогнозна пенсия”. Дали вашите две пенсии са повече или по-малко от една, зависи също от ИК.
- Ако ИК (без намаление) е равен или по-голям от 3, то двете ви пенсии ще са повече от една и е във ваш интерес да запазите партидата си в УПФ. ИК равен или по-голям от 3 имат само хората, които винаги са се осигурявали върху максималния осигурителен доход.
- Ако ИК (без намаление) е по-малък от 3, но по-голям от 0.6, то вашите две пенсии ще са по-малко от една и за вас е по-изгодно да прехвърлите осигуряването си изцяло в НОИ. Така е, защото, който се осигурява в УПФ прави по-малки вноски в НОИ. Затова и държавната пенсия се намалява пропорционално. Пенсията от УПФ, обаче, не може да компенсира намалението на държавната пенсия, независимо дали човек се е осигурявал в УПФ 20, 30 или 40 години, и така сумата от намалената държавна пенсия и пенсията от УПФ е по-малка от държавна пенсия в пълен размер. Причината за това е ниската доходност в УПФ. Държавната пенсия се намалява само за периода, в който човек се е осигурявал в УПФ и затова е различна за пенсиониращите се през различни години. Или: Равни държавни пенсии за равни осигурителни вноски в НОИ. Всеки опит за промяна в коефициента на намаление на пенсията на осигурявалите се в УПФ ще доведе до различни права за държавни пенсии при еднакви осигурителни вноски или равни пенсии при неравни вноски.
- Ако ИК (без намаление) е по-малък от 0.6, то можете да очаквате минималната държавна пенсия, а парите по партидата си в УПФ вероятно ще получите наведнъж при пенсиониране, защото няма да са достатъчно, за да получавате пенсия от УПФ.
Прехвърляне на осигуряването от УПФ в НОИ става със Заявление, подадено в НАП, което ще намерите на: www.nap.bg/document?id=9592. На прехвърлилите осигуряването си към НОИ държавната пенсия не се намалява. Прехвърляне на осигуряването от УПФ към НОИ може да стане не по-късно от пет години преди достигане на личната ви пенсионна възраст.
Пазарът в цифри
- Най-новото проучване на Евробарометър сочи, че българите възприемат ЕС като гарант за качеството на живот.
- Мнозинството от тях одобряват осъществяването на общи европейски политики в сферите сигурност, търговия, енергетика, отбрана, социални въпроси.
- Делът на българите, които имат положителна представа за ЕС, се увеличава от 59% на 61% и е с 19 пункта над средното ниво.
- България е сред трите страни членки, за чиито граждани ЕС е с най-висок позитивен имидж – редом до Ирландия (63%) и Португалия (59%).
- Нараства делът на българите, които се чувстват граждани на ЕС (56%, с 4 процентни пункта повече в сравнение с пролетта на 2019 г.).
- 54% от тях споделят, че повече решения трябва да бъдат взимани на ниво ЕС.
Календар на потребителя
На 28 февруари във Федерацията на НТС – София, ул. „Раковски“ 108, ще се проведе семинар на тема: „Защита от хакери“.
До 20 март Фондация Лале набира предложения за финансиране на проекти по програма „Силата на семейството и общността” за подкрепа на деца и семействата им. За повече информация: www.tulipfoundation.net.
От 2 до 8 март в Изложбената зала на ЦУМ се организира базар „Всичко за жената“.
МС прие проект на нов Закон за управление на агрохранителната верига. Целта е да се гарантира висока степен на защита на здравето и интересите на потребителите.
НАП предлага алтернатива за регистриране и отчитане на онлайн продажбите. Лицата, приемащи неприсъствени плащания с дебитни или кредитни карти, вместо да издават фискален или системен бон, могат да отчитат продажбите чрез документ за продажбата не от фискално устройство. За физическите търговски обекти, които приемат плащания с дебитни и кредитни карти, изискването за издаване на касова бележка на хартиен носител, се запазва.
|