Тест
ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
Проучване на някои от водещите европейски вериги показва равнището на тяхната отговорност към местата на труд и местните производители от развиващите се страни.
През последните години корпоративната социална отговорност (КСО) придобива все по-голямо значение за развитието на дадена компания. Ползите от нея могат да се отчетат в няколко направления. От една страна тя оказва влияние върху директните продажби. Редица изследвания сочат, че все повече потребители са склонни в по-голяма степен да купуват стоки, чиито приходи са обвързани с някаква обществено значима кауза, вместо продукти, които са обект на конвенционални търговски промоции. Освен това, програмите от направлението КСО несъмнено оказват своето положително влияние върху обществото като цяло не само по отношение на чисто финансовите параметри, но и по отношение на подобряването на общата среда. Ползи, които са от особено значение не само за развиващите се страни, но и за икономическите лидери. Също така, компаниите биха могли да използват ползите от програмите за корпоративната социална отговорност като допълнителен стимул за своите служители, като метод за обединяването им около дадена цел или кауза. Не на последно място, програмите за КСО са важен елемент от положителния имидж на компаниите за ползите от което е излишно да се говори.
Програмите за корпоративна социална отговорност могат да бъдат насочени в най-различни сфери: общество, култура, изкуство и др. Едни от най-интересните обекти за изследване в това отношение са веригите супермаркети. Това не е чудно - те заемат ключово място в икономиката на всички държави, без значение дали става въпрос за силно развити или развиващи се страни. Покупката на хранителни стоки от тези вериги е механизъм за достигането на огромна по своя мащаб целева публика и оказва пряко влияние върху потребителите.
В периода април-ноември 2013 г., международната потребителска асоциация Consumers International организира изследване върху програмите за корпоративна социална отговорност на водещи вериги супермаркети в Европа. В изследването участваха 25 търговски вериги от Италия, Холандия, Швеция, Дания, Испания, Белгия и Португалия. Те бяха избрани на база на пазарен дял в съответната държава. Три от веригите - Carrefour, Delhaize и Lidl са работили или работят и на българския пазар.
Целта на изследването е да се определи влиянието, което европейските вериги супермаркети оказват върху страните от третия свят и тяхното население. Фокусът е върху политиката по отношение на работниците и изкупните практики, прилагани спрямо местните производители. В проучването са оценени КСО политиките на компаниите, изпълнението на тези политики, работните стандарти и търговските практики при изкупуване на пресни плодове и зеленчуци (F&V Purchasing). Специален фокус на изследването бяха изкупните практики на веригите на продукти от местни производители.
На челно място в класацията са италианската Co-op, следвана от Ahold (Холандия) и ICA (Швеция). От представените в България вериги, обект на изследването, са Carrefour, които попадат в първата десетка и заемат осма позиция, Delhaize (бившите собственици на Пикадили), които заемат 12-о място и Lidl, които заемат 14-о място.
В рамките на проучването е направена оценка на 12 инициативи, които се подкрепят от 22 от общо 25-те изследвани компании. За да се интерпретират точно резултатите от тях, те трябва да бъдат съпоставени с профилите на компаниите, както и с други подобни инициативи, които компаниите развиват.
В оценките на веригите са включени различните инициативи за подобряване на стандартите на труд както и търговските практики в развиващите се страни в които участват те. В рамките на проучването бяха оценени 20 КСО инициативи, прилагани от 22 от общо 25 анкетирани компании. 22 от анкетираните вериги супермаркети работят по повече от една КСО инициатива, като в някои случаи бройката им достига и до 10. Сред програмите, които се подкрепят от компаниите са Глобалният договор на ООН, Бизнес инициатива за социално съгласие (BSCI) и сертификацията на социални и етични системи SA8000.
Проблемите
Един от основните проблеми, които установи изследването, е трудността при комплексното прилагане на политиките за корпоративна социална отговорност. В страните, където супермаркетите нямат директни отношения с производителите например е трудно да се оцени до каква степен те се прилагат и изпълняват от техните доставчици.
Всички супермаркети се представят слабо в сферите, които изискват по-детайлна и комплексна оценка. Те не се въвличат пълноценно в процеси като мониторинг на цените, условия за покупка от доставчиците както и с определяне на заплатите на работниците в различните страни.
Гореизброените елементи са в основата на политиките за корпоративна социална отговорност, които са обекти на изследването. За съжаление, в процеса на проучването информацията по тях не винаги беше достатъчна. Тук обаче трябва да се отчете и факта, че тъй като отговора на тези въпроси изисква предоставянето на конфиденциална информация с търговски характер, много вериги се въздържаха от отговори по време на проучването. Това неминуемо оказва влияние върху точността на резултатите.
Като общ проблем може да се посочи и факта, че повечето компании нямаха достъпна информация за наличните си КСО инициативи и не пожелаха да я предоставят от съображения за конфиденциалност.
Това в известна степен води и до другия голям проблем – този на „валидирането”, т.е. доказването на информацията, предоставена от компаниите при попълването на въпросниците. В този смисъл, изследването се концентрира върху следните показатели, които подлежат на насрещно доказване:
- Обхват и дълбочина на прилаганите политики. Например, дали съответните супермаркети имат разработени политики, насочени към местните производители и как работят те на практика.
- Проверка на условията на труд в развиващите се страни
- Търговски практики, които определят отношенията между веригите супермаркети и техните доставчици, или иначе казано – политиките на изкупуване
Delhaize (Пикадили)
Оценките на Delhaize са ниски, защото от компанията не пожелаха да споделят много информация по време на изследването. Мотивите бяха липса на релевантност на въпросите и конфиденциалност на исканата информация.
Carrefour (Карфур)
Carrefour получи най-висок резултат от изследването в Белгия, въпреки че също не пожела да се включи в изследването. Причината за доброто представяне е факта, че компанията принципно комуникира широко своите активности. Макар че не цялата общодостъпна информация е свързана с въпросите третирани от изследването, Карфур е дала доста информация за своите активности, както и за работата си с доставчици от третия свят. Тъй като част от въпросите в изследването са свързани с търговските практики на компанията, Карфур не пожела да отговори, което доведе до ниски резултати в тази област.
Lidl (Лидл)
Оценката на тази търговска верига се базира на отговорите от офисите й в Португалия, Испания, Италия и Холандия. Лидл се включи в изследването като предостави копие от своя етичен кодекс, който не е публично достояние. Членството на веригата в BSCI осигурява определено ниво на политиката й. Има индикации, че веригата се фокусира върху трейнинга и одита на нехранителните стоки в по-голяма степен от хранителните стоки. В рамките на изследването не е предоставена и информация за целите на програмите за социална отговорност или отчет. Трябва да се отбележи, че при Лидл има най-голяма разлика между собствената и валидирането. Т.е. резултата, който компанията си е дала на база на собствените си отговори е 53% спрямо 25% при валидирането на информацията.
|
Как проучвахме?
В проучването на Consumers International участват: 25 вериги магазини в седем европейски държави (Италия, Холандия, Швеция, Дания, Испания, Белгия и Португалия).
Период на проучването: април – ноември 2013 г.
Оценени са следните показатели:
- КСО политики на компаниите
- Изпълнение на политиките
- Работни стандарти
- Покупки на плодове и зеленчуци (F&V Purchasing)
Метод на проучването:
Специално за изследването беше разработен въпросник, първоначалната информация в който беше получена от публично достъпни източници на компаниите като например техните уебсайтове. Той беше изпратен на компаниите, а крайната оценка отразяваше както базовата информацията, така и онази, която се съдържаше в техните отговори. Крайната оценка съдържа и резултатите, получени при насрещната проверка, т.нар. валидиране от авторите на изследването.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous