• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
    • Двойното обозначаване на цените
    • Kакво се случва с небанковите финансови услуги?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар
  • Права „втора употреба“
  • Местни обучения по потребителско право
  • Защо е важно да знаем за стандартите?
  • Защо стандартите са важни за потребителите?
  • Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени

Публикуван на: 24/07/2025
Tweet
photo

      Турското правителство преподаде урок как се прави информационен портал за наблюдение и сравнение на цените на основни продукти от потребителската кошница на гражданите. Направихме сравнение с българската „платформа“.

      Платформата marketfiyati.org.tr е създадена с цел да предостави на турските граждани информация за цените на основни стоки и да насърчи конкуренцията между големите вериги. Създател на платформата е Турският научно-технологичен изследователски съвет – TÜBİTAK, в сътрудничество с Министерството на промишлеността и технологиите на Турция.

     Платформата предоставя в реално време цените на над 10 000 продукта, вариращи от хранителни стоки като месо, млечни продукти, плодове и зеленчуци, до продукти за домакинство и лична хигиена. Това позволява на потребителите да взимат решения въз основа на най-актуалните данни, което е особено важно в контекста на инфлацията в Турция.

     Създателите на платформата заявяват, че ще включат 50 000 продукта, от които потребителите ще могат да избират. Актуализацията на данните е ежедневна и това помага на потребителите да се ориентират и сравняват цените на стоките. Вижда се постепенния прогрес на добавени нови стоки на платформата, което показва ангажираността към постигане на заявената цел.

     Какви са функциите на платформата:

  • Бърза търсачка за определен продукт на главната страница;
  • Видове продукти - плодове и зеленчуци, месни изделия, млечни продукти и закуска, основна храна, напитки, десерти, продукти за почистване и лична хигиена;
  • Ежедневно обновяване на цените на продуктите;
  • Падащо меню с основните видове продукти;
  • Интерактивна карта с опция за избор на местоположение, за да покаже най-близките магазини;
  • Върху всеки продукт има бутон с интерактивна карта, на която се показва къде е наличен този продукт в близост до потребителя;
  • Секция „Моята количка“ (списък на покупки) за бързо сравнение на цените на всички продукти, които са избрани от потребителя, сред различните магазини. Не може да се поръчва през платформата;
  • На страница на продукт показва кога е обновена цената последно, цените на този продукт в другите магазини, включително и процентното съотношение на намалената цена, и показва подобни продукти, от които потребителя да избира;
  • Търсачка с филтри – вид стока, магазин, цена, тегло.

 

Българският сайт за сравнение на цените

     Нека сега направим преглед на българския еквивалент създаден преди около 2 години - https://foodprice.bg/ онлайн платформа за сравнение на цените.

     „Порталът дава информация за цените на стоките по цялата верига на доставките, от производителя до щанда в магазина, и възможност за сравнение с цените на същите продукти в няколко страни от Европейския съюз. Данните се актуализират и предоставят всяка седмица от държавните структури, които разполагат с информация за всеки етап от веригата на доставки. “


Съдържа справка за цените на 36 основни стоки:

     Брашно тип 500 – 1кг, Олио 1л, Ориз 1кг, Боб 1кг, Захар 1кг, Прясно мляко 3,2%-3,6% 1л бутилка или тетрапак, кисело мляко 2% 400гр, Кисело мляко 3,6% 400 гр., масло 250 гр., бяло саламурено сирене 1кг от витрина, бяло саламурено сирене 400 гр., кашкавал от краве мляко 1кг., кашкавал от краве мляко 400 гр., кайма 60/40 свинско/телешко 1кг, свински бут без кост охладен, цяло пиле 1,2/1,4 кг охладено, цяло пиле 1,2/1,4 кг замразено, пилешко филе охладено,  пилешки бутчета охладени, яйца М кутии цена за брой яйце, Адаптирано сухо мляко за кърмачета 0-12 мес 800 гр, хлебна пшеница, маслодаен слънчоглед, прасета угоени, мляко краве, домати, краставици, картофи, лук зрял, моркови, ябълки, банани, лимони, портокали, бял хляб 650 гр, хляб добруджа 650 гр,


Функционалности на платформата
foodprice.bg:

  • Обновяването на цените е ежемесечно и позволява да се проследи движението на цената на избрания продукт.
  • Възможно е да се избира цената на съответния продукт по райони.
  • Платформата предоставя възможност да се съпоставят в съответните региони цените на продукти и с нивото на цените в цяла България.

     Не става ясно обаче кои марки продукти струват толкова и изглежда това да е осреднена цена за този тип продукт. Например цената на кашкавал от краве мляко 1 кг е на цена от 23,66 лева, но не става ясно как се получава тази цена, защото марка не се посочва. Впечатление прави, че преди юли 2024 г. цените са обновявани ежеседмично, след което започват да се обновяват само веднъж месечно.

     Тази платформа е по-скоро насочена към статистици, отколкото към потребителите. Средната цена за потребителя не му помага да направи информиран избор, доколкото реалността в магазините е друга. Тази платформа също не подпомага и по-засилената конкуренция между търговците, защото не се прави съпоставка на цените на конкретни продукти в реално време (ежедневна актуализация)


Съпоставка между функциите на двете платформи:

  Foodprice.bg marketfiyati.org.tr
Интерактивна карта с магазини в близост Не Да
Сравнение на цени между различни марки на продукти Не Да
Покритие на заявените възможности Не
(не се обновява седмично)
Не
(обхванати са 10 000 предукта при заявени 50 000)
Разделение на видове стоки Не Да
Търсачка на продукти Не Да
Разделение на видове продукти Не Да
Графа за осреднени цени Да Не
Ежедневно обновяване на цени Не Да
Тендиции в промяна на цените Да Не
Конкуриране на цени на търговци Не Да

 

     Дали България ще се възползва от добрия пример на комшиите предстои да разберем. Асоциация Активни потребители категорично поддържа виждането, че инструментите за сравнение на цени помагат на потребителите, засилват тяхната роля на пазара и засилват конкуренцията на пазара.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia