Внимавайте за нелоялни търговски практики в условията на епидемия
Разпространението на вируса COVID-19 създава благоприятни условия за избуяване на нелоялни търговски практики, особено свързани с предпазване и лечение на заболяването. Изкушени от възможности за бързи печалби, някои търговци рекламират и продават на потребителите продукти като защитни маски, дезинфектанти и хранителни добавки или хапчета, които уж предотвратяват или лекуват инфекция. В общ интерес е да се гарантира безопасна среда за търговия, в която потребителите се чувстват сигурни от всякакви незаконни практики, които потенциално биха могли да застрашат здравето им.
Съвети за потребители и търговци
Потребителите трябва да бъдат внимателни, ако търговците в своята маркетингова кампания използват:
- Език или изображения, които изрично или косвено подсказват, че продуктът е в състояние да предотврати или лекува инфекция с COVID-19.
- Препращат към самообявили се лекари, здравни специалисти, експерти или други неофициални източници, заявявайки, че продуктът е в състояние да предотврати или излекува инфекция с новия вирус.
- Име или лого към държавни органи, официални експерти или международни институции, които твърдят, че са одобрили лечебните процедури, без да препращат към официални документи.
- Твърдения за недостиг като „налично само днес“, „бързо изчерпване“ и др.
- Прилагат твърдения за пазарните условия като „най-ниска цена на пазара“, „единствен продукт, който може да излекува инфекции с COVID-19“ или други подобни.
- Предлагат цени, които са много над нормалната цена за подобни продукти поради факта, че те биха предотвратили или излекували инфекцията с COVID-19.
Напомняме на потребителите, че националните правителства в ЕС предоставят официални съвети, основани на научни доказателства за това как да се предотврати заразяване с COVID-19. Ако срещнете необосновани или подвеждащи претенции на търговците, сигнализирайте за неподходящо съдържание Комисия за защита на потребителите.
Търговците трябва да действат отговорно: да се въздържат от използване на маркетингови практики като споменатите и да вземат предвид всички инструкции и съвети на официалните органи във връзка с мерките за защита от COVID-19.
COVID-19 и разплащанията. Какво показва чуждият опит
С разпространението на COVID-19 на хората се препоръчва да бъдат предпазливи и да спазват всички официално обявени предпазни мерки. Европейската организация на потребителите БЕУК обръща внимание и на платежните услуги в условията на пандемията и по-специално на начина, по който потребителите плащат в магазините. Търговците в европейските страни посочват висок риск от предаване на вируса чрез банкноти и монети, ограничават приемането на пари в брой и препоръчват на потребителите да плащат с безконтактни карти. В Обединеното кралство, например, посочва БЕУК, от 1 април се увеличи лимитът за плащане с безконтактна карта (без да се изисква ПИН код) при разходите в магазина - от 30 на 45 британски лири.
Какво казват публичните органи и експертите?
Няколко публични институции на ЕС като германската Бундесбанк и френското здравно министерство посочиха, че рискът от заразяване с COVID-19 чрез пари е изключително минимален. Експертите изтъкват, че разпространението на вируса чрез банкноти и монети не е по-голямо, отколкото чрез други предмети, като дръжки за врати, кошница за пазаруване или парапет.
- В Италия 80% от плащанията са в брой, но с епидемията навиците на хората се променят. Тегленето на пари от банкомати става по-рядко, като кредитните и дебитните карти се използват повече.
- В Австрия лимитът за безконтактни плащания ще бъде увеличен от 25 на 50 евро. От потребителската организация заявиха: „Ние не сме против тази мярка, освен ако правната норма, регламентираща пълната отговорност на издателите на дебитни и кредитни карти за злоупотреба не се промени; освен това бихме предпочели срок за това увеличение и / или опция на притежателя на картата да запази текущия лимит“. - В Португалия също има значителни промени в начина, по който потребителите използват методите на плащане. Тегленето на пари от банкомати е намаляло наполовина (49%) от първия случай на инфекция с Covid-19, а средният размер на тегленията се е увеличил с 25%. Покупките в брой в супермаркети и аптеки възлизат на 54%, но картовите и мобилните плащания се увеличават. Banco de Portugal повиши лимита на безконтактните плащания – сега те са разрешени до 50 евро (срещу стария лимит от 20 евро).
- В Словакия няма официално ограничаване на използването на пари в брой. В отворените обекти - хранителни магазини, аптеки, дрогерии и бензиностанции, е възможно да се плаща в брой, а също и чрез кредитни карти. Потребителят трябва да реши сам. Разрешени са онлайн продажбите. Някои онлайн търговци на дребно или доставчици са поставили правила, като приемат плащания само с карта или пари в брой в хартиена торбичка. Търговци и банки настояват потребителите да използват безкасовите плащания.
- В Дания само 16% от всички плащания в магазините са били в брой през 2019 г. И поради вирусната криза още по-малко плащат в брой. Въпреки това датските политици обсъждат дали да забранят приемането на пари в магазините по време на цялата криза, като към датския закон за епидемиите е добавен текст, който позволява на министъра на здравеопазването да забрани на магазините да приемат временно пари.
Български потребители съобщиха, че техните банки също са увеличили дневния лимит за безконтактно плащане от 50 на 100 лева.
Коронавирусът активизира кибератаките
Ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса ни карат да прекарваме повече време онлайн, за да работим дистанционно или следим последните новини. Кризата също така засилва стреса, което ни кара да забравяме за опасностите онлайн. Това повишава риска за кражба на банкови сметки, лични данни или бази данни на организации.
Най-често срещани методи на кибератаки по време на кризата:
- Фалшиви съобщения или линкове, представящи информация за чудодейни лечения, карти за разпространението на вируса, искания за дарения, имейли от името на здравни организации. В действителност те водят до зловредни сайтове или съдържат зловреден код.
- Фалшиви съобщения или обаждания уж от Microsoft, Google Drive или други, които изискват вашето потребителско име и парола, като предлагат "помощ" или заплашват с временно затваряне на профил.
- Фалшиви съобщения за несъществуващи доставки.
Как да се защитите?
ЕС упражнява натиск върху телекомуникационните оператори да гарантират ефективна защита на мрежите си срещу кибератаки. Много мерки за защита можете да вземете и лично вие:
- Бъдете подозрителни към имейли, обаждания и съобщения, които не са по ваша инициатива, особено ако те използват кризата, за да ви притискат да заобиколите обичайните процедури за сигурност. Киберпрестъпниците знаят, че често е по-лесно да заблудят човек, отколкото да хакнат добре изградена система. Не забравяйте, че банките и други организации няма никога да ви карат да разкриете паролата си.
- Обезопасете мрежата си вкъщи. Не разчитайте на парола по подразбиране за Wi-Fi мрежата: променете я. Ограничете броя на свързаните в мрежата устройства и допускайте само такива, които познавате.
- Подобрете паролите си. Използвайте дълги пароли, които включват комбинация от числа, букви и специални символи.
- Защитете устройствата си. Не забравяйте да актуализирате всички системи и приложения, инсталирайте антивирусен софтуер и го обновявайте.
- Бъдете нащрек с други членове на семейството и с гости. Децата могат по погрешка да изтрият или да променят информация или дори да заразят устройство, затова не ги допускайте до устройства, които използвате за работа.
Европейският парламент е приел мерки за безопасност на мрежите и информационните системи. Във ваша полза могат да бъдат ЕК, Агенцията на ЕС за киберсигурност, Европол и екипът за отговор на информационни инциденти и заплахи CERT-EU, които следят за злонамерени действия и информират потребителите.
Вашите права при пътуване с влак при COVID-19
Регламентът на ЕС /ЕО/1371/2007 определя правата на пътниците в жп транспорта. Преди всичко, още преди да купите билет доставчикът на транспортни услуги трябва да ви даде информация за пътуването, включително за евентуални прекъсвания. По време на самото пътуване имате право на информация за закъснения, проблеми със сигурността и безопасността.
Право на възстановяване или продължаване / пренасочване
Член 16 от Регламента урежда тези въпроси. Когато се очаква, че забавянето на пристигането до крайната дестинация ще бъде повече от 60 минути, пътниците имат избор между възстановяване на цената на билета, да продължат пътуването или да бъдат пренасочени: а) правото на възстановяване се отнася до цената на билета за неизвършената част или части от пътуването; б) продължаването на пътуването или пренасочването трябва да се извърши при сравними транспортни условия и в кратък срок от време. Що се отнася до продължаването на пътуването или пренасочване „при най-ранната възможност“, COVID-19 може да доведе до значително забавяне поради високото ниво на несигурност на железопътния трафик. Първо, пътниците трябва да бъдат информирани за закъсненията и несигурните връзки, когато им предлагат избор между тези възможности. Второ, ако пътникът избере все пак продължаване на пътуването или пренасочване, превозвачът трябва да има влак на разположение.
Право на помощ
В случай на забавяне над 60 минути пътниците имат право на храна и освежителни напитки в разумни граници; настаняване при престой за една или повече нощи, където и когато това е физически възможно; транспорт до жп гарата или до алтернативната точка на тръгване или до крайната дестинация, където и когато това е възможно, ако влакът е блокиран на коловоза. Според регламента железопътното предприятие е длъжно да изпълни тези права, дори когато отмяната на влак е причинена от Covid-19. Регламентът предвижда помощта да бъде адаптирана за хора с увреждания и с намалена подвижност.
Право на обезщетение
Когато пътниците са избрали продължаване на пътуването или пренасочване, също имат право на обезщетение. За забавяне от 60 до 119 минути то възлиза на 25% от цената на билета, а за забавяне 120 минути и повече - 50%.
Пазарът в цифри
- По данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата през първата седмица на април има леко движение в цените на едро на основни храни.
- Цената на едро за килограм захар през последната седмица е нараснала от 1.35 до 1.44 лв.; на фасула – от 3.58 до 3.82; на ориза – от 2.01 до 2.05; на сиренето – от 6.81 до 6.87 лв.; на хляба – с 4%.
- Без промяна са цените на едро на свинското месо – 9.20 лв. за кг, на яйцата – 20 ст. за брой и др.
- С 1 ст. за литър е поевтиняло на едро олиото, пилешкото месо – с 4 ст. за кг.
- От плодовете и зеленчуците най-голямо увеличение на цените имат червените чушки от внос, лимоните и оранжерийните краставици.
- Прави впечатление, че поради търсенето на повече лимони заради кризата цената им на едро е 3.44 лв. за кг, а в редица магазини цената им на дребно е 6 лв. за кг.
|