Заедно в защита на потребителите
Европейският парламент и Европейската комисия обсъдиха актуални проблеми за защита на потребителите в условията на криза. Досега от ЕК са приети основно краткосрочни мерки по отношение на правилата за пътуване, пакетните почивки и екскурзии, за нелоялните търговци и надзора на пазара на продукти, пуснати за продажба в ЕС. От ЕК сега повдигат въпроса за важността на постигането на точен баланс между защитата на потребителите и подкрепата за икономическите оператори.
Сектори във фокус
Туристическия сектор
По правилата за пакетно пътуване комисията не е против ваучерите, които предлагат масово туроператорите като алтернатива на възстановяването на пари в брой. Изтъкват се обаче две важни условия, за да се защитят потребителите на туристически услуги: първо, ваучерите да са доброволни и второ, да са обезпечени срещу несъстоятелност на операторите.
Цени и измами
В условията на пандемия се изтъква необходимостта от общите усилия – на комисията и държавите членки. ЕК и националните органи за сътрудничество в областта на защитата на потребителите (мрежата CPC) работят за защита на потребителите срещу поскъпване на цените и фалшиви претенции относно „чудодейните“ продукти и сътрудничество с онлайн платформи за борба с дезинформацията и незаконните практики.
На дневен ред са:
1. Комисията да работи съвместно с държавите за стратегия за излизане и възстановяване, като се спазва издадената препоръка за общ подход на ЕС за използването на мобилни данни и приложения в отговор на пандемията на коронавируса;
2. Новият дневен ред на потребителите ще трябва да даде дългосрочни отговори на дълбоките въздействия, които кризата оказва върху икономиките и обществата на всички държави-членки.
Защита в застраховането при COVID-19
Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване EIOPA обяви необходимите действия за смекчаване на въздействието на COVID-19 върху застрахователния сектор в ЕС и възможността на потребителите да управляват своите рискове, като им осигуряват защита срещу несигурност. В настоящата ситуация потребителите може да не са в състояние да изпълняват договорни задължения или могат да бъдат принудени да променят нормалното си поведение. Например: Не са в състояние да подадат иск в предписан срок; Не са в състояние да извършат проверка (например проверка на автомобил или медицински преглед); Домашната среда се превръща в работно пространство, което е необичайно. EIOPA очаква всички участници на пазара да продължат да действат в интерес на потребителите и в съответствие с изискванията за защита на притежателите на полици (Директива 2016/97 и Директива 2009/138 / ЕО).
Пред нови изисквания на пазара
EIOPA обръща внимание на някои мерки, наложителни в условията на пандемията:
1. На потребителите да се предоставя ясна и навременна информация за договорните права. Изключително важно е потребителите да са наясно с обхвата на договорното покритие, изключенията, които се прилагат и въздействието на COVID-19 върху техните застрахователни полици.
2. Към потребителите трябва да се подхожда справедливо и ясно при всички комуникации. Да се избягват неясни термини, които могат да бъдат тълкувани погрешно или да доведат до объркване. Участниците на пазара да вземат предвид как потребителите могат да реагират на нестабилните пазари с цел намаляване на рисковете от тяхна вреда.
3. Да се информират потребителите за мерките в извънредни ситуации, които предприемат застрахователите и посредниците; за тяхното влияние върху договорните отношения и предоставяните услуги: Непрекъснатост на услугите (например, преместване на услуги към онлайн канали); Валидност на застрахователните договори (например, временно автоматично удължаване за продължителността на аварийната ситуация); Промени в процедурите за управление на искове или към други потребителски услуги; Допълнителни договорености за справяне с потребителски запитвания, свързани с COVID-19 (например, публикуване на често задавани въпроси на потребителите, данни за контакт, линия за помощ и т.н.).
4. Да се продължи прилагането на изискванията за надзор и управление на продуктите (POG), като се взема предвид въздействието на огнището на COVID-19; когато е необходимо, да се направи преглед на продукта. Докато застрахователите се насърчават да разработват нови продукти, отговарящи на застрахователните нужди, те трябва да дефинират адекватно целевия пазар и да преценят как тези продукти отговарят на нуждите, целите и характеристиките му.
5. Нужно е да се вземат предвид интересите на потребителите и се упражнява гъвкавост в начина на третиране, където е разумно и приложимо. По-специално, настоящата ситуация може да изисква гъвкавост по отношение на процесите и времевите рамки, за да позволи на потребителите да запазят важно покритие, което в противен случай би било загубено. Важно е да се признае, че в случай на широко разпространена пандемия обединяването на рисковете, необходими за застраховането, може да бъде трудно постижимо, като се поставят граници за това, което може да предложи секторът. Като общ принцип налагането на обратно действие за покриване на претенции, които не са предвидени в договори, би могло да създаде съществен риск от платежоспособност и в крайна сметка да застраши защитата на застрахованите лица и стабилността на пазара, като утежни финансовите и икономическите въздействия на настоящата здравна криза.
Подкрепа за хората в най-голяма нужда
Епидемията от COVID-19 прави по-трудно осигуряването на храна и материална помощ за най-уязвимите хора в обществото. За да гарантира, че помощта ще продължи да достига до тези хора дори в условия на социално дистанциране, Европейският парламент одобри на 17 април промени в правилата на Фонда за европейско подпомагане за най-нуждаещите се лица. Той е създаден през 2014 г., за да подпомага борбата с най-тежките форми на бедност в ЕС: хора, които гладуват, бедни деца, бездомни.
Навременна помощ
- Фондът осигурява основни продукти на хората в нужда - храна, облекло, обувки, тоалетни принадлежности, но също така насърчава социалното приобщаване чрез оказване на психологическа подкрепа, езикови курсове и др.
- Подкрепата се предоставя чрез партньорски организации и се адаптира към местните нужди и приоритети. Например, в България фондът си сътрудничи с общинските власти в Габрово за предоставяне на евтино обедно меню за хора в нужда в града.
- Вноската на ЕС за фонда за 2014-2020 г. е 3,8 млрд. евро. Държавите членки съфинансират поне 15% от разходите за програмите.
Вашите права при пътуване с автобус по време на епидемията
Правата на потребителите на транспортни автобусни услуги са уредени с Регламент (ЕС) 181/2011).
Право да бъдете информирани
Съгласно член 24 от регламента, превозвачите и органите, които управляват терминали, трябва да предоставят на пътниците подходяща информация по време на пътуването. Член 20 от регламента съдържа подробни разпоредби за информацията, която трябва да бъде предоставена в случай на отмяна или забавяне на заминаването.
Право на продължаване на пътуването / пренасочване или възстановяване
В случай на редовни автобусни превози с планирано разстояние от 250 км или повече, Регламентът на ЕС предвижда пренасочване или възстановяване. Когато превозвачът очаква заминаването на редовна услуга от терминал да бъде отменена или забавена за повече от 120 минути, пътниците имат право да избират между продължение или пренасочване до крайната дестинация без допълнителни разходи при първа възможност при съпоставими условия или възстановяване на пълната цена на билета. Това може да бъде комбинирано, когато е уместно, с безплатна услуга за връщане при първа възможност до първата отправна точка, посочена в договора за транспорт. Същият избор е на пътника, ако заминаването е отменено или забавено от автобусна спирка. Що се отнася до продължаването на маршрута / пренасочването при „най-ранната възможност“, огнището на COVID-19 може да доведе до значително забавяне. Предвид високото ниво на несигурност, засягащо движението на автобусите: Първо, пътниците трябва да бъдат информирани за закъснения и / или несигурности, когато им предлагат избор между продължаване на пътуването / пренасочване и възстановяване на сумата. Второ, ако пътникът избере все пак пренасочване при първа възможност, трябва да се счита, че превозвачът е изпълнил задължението си за информация, ако съобщи бързо и своевременно услугата, достъпна за продължение или пренасочване.
Право на помощ
Когато заминаването на междуселищна услуга с планирана продължителност над 3 часа се отменя или забавя за повече от 90 минути, пътниците имат право на храна и освежителни напитки в разумна зависимост от времето на чакане, при условие че са налични в автобуса или в терминала или могат да бъдат доставени. Ако пътниците трябва да пренощуват, е нужно да се осигурят до 2 нощувки при максимална цена от 80 евро на нощ, те да се транспортират до тяхното настаняване и да се върнат до терминала. Регламентът не съдържа нищо, което би позволило превозвачът да бъде освободен от своите задължения, включително тези за помощ. Намерението на регламента е да осигури адекватна грижа, по-специално за чакащите пътници за пренасочване по член 21.
Право на обезщетение
Потребителите на автобусни услуги имат право на обезщетение в размер на 50% от цената на билета в случай, че услугата бъде анулирана и превозвачът не предложи на пътника избор между възстановяване и пренасочване.
Пазарът в цифри
- Коронавирусът и повсеместната карантина в много от страните промениха и онлайн търговията.
- Е-поръчките на фитнес уреди за дома са нараснали с 300% през март в сравнение със същия месец на 2019 г., показва проучване за електронната търговия в света.
- Най-търсената стока през март са еднократните ръкавици, като покупките им са се увеличили с 670%.
- При продажбите на хлебопекарни ръстът е 652%. Такава тенденция има и в България, като след лаптопите, най-търсената техника през март е била именно хлебопекарната.
- При онлайн пазара на храни най-голям ръст има при покупките на пакетирани продукти (+377%), като при спагетите увеличението е с 250%.
- Хората се запасяват не само с храни, но и с витамини и хранителни добавки, а това води до 160% ръст на поръчките им.
- Храната за домашните любимци също бележи повишен интерес и е-покупките й нарастват със 159%.
|