Насред кризата: Тест на препарати за дезинфекция на ръце
Вече близо 2 месеца България се намира в условията на епидемия от новия коронавирус (SARS-CoV-2). Това промени коренно ежедневието на всички. На първо място хората са принудени да спазват редица ограничения за предотвратяване на заразяването с вируса. Най-важните индивидуални мерки според Световната здравна организация (СЗО) е поддържането на висока лична хигиена, включително постоянното миене и дезинфекция на ръцете.
Проучването на Активни потребители
След като в началото на епидемията от търговската мрежа се изчерпаха спиртът и препаратите за дезинфекция, сега вече те се предлагат масово в аптеки, магазини, бензиностанции и супермаркети. Скоростната поява на толкова много марки поражда обаче опасения за качеството им, затова Асоциация „Активни потребители“ реши да проучи и тества основни негови аспекти на предлаганите препарати за дезинфекция на ръце. Търговските марки са сравнени по информацията, поднесена на етикетите, включително и цената. Чрез лабораторни анализи е идентифицирано активното вещество на всеки продукт и е определена неговата концентрация.
Информацията от етикетите
В изследването са включени 21 търговски марки. В съдържанието на етикетите са установени редица пропуски. При един продукт, с наименованието Dettol, не е изписан производителят. При същия са „пропуснали“ и активното вещество. При други 6 препарата отсъства информация за концентрацията на активното вещество. Празнини има и при описанието на помощните съединения. В 6 продукта те отсъстват. При 2 търговски марки не са поставени задължителните надписи и пиктограми за опасност (риск от запалимост). Ако обобщим, само при 8 от 21 продукта етикетите дават достатъчно информация на потребителите. От етикетите се вижда, че в препаратите са вложени много помощни вещества. Това са най-вече различни растителни масла и екстракти, както и парфюми и ароматизанти. Те не оказват влияние върху способността за дезинфекция, а целят по-скоро подобряване на търговския вид на продуктите, например външен вид, аромат, консистенция и т.н.
Интересна информация се получава от анализа на цените. Ако се преизчисли цената за 1 литър, се виждат огромни разлики при различните продукти. Тя варира от 15 до 259 лева за литър! Няма ясна корелация между цена и качество, ако то е измерено в концентрация на алкохола. Някои от евтините продукти съответстват на критериите за дезинфектанти за ръце. Обратно, при скъпи марки се установява недостатъчна концентрация на алкохол, но пък се набляга на присъствието на безсмислени добавки от масла и парфюми.
Лабораторните анализи
При всичките 21 търговски марки посредством хроматография е определена концентрацията на алкохолите. Идентификацията на активните бази показва, че с две изключения, в препаратите за дезинфекция на ръце се влага етилов алкохол. При марката Denk mit е добавена втора активна база пропанол, а в Biotrade maxi protect присъства бензолкониев хлорид. Съобразно изискванията на СЗО и ЕС етиловият алкохол е правилен избор за дезинфекция на ръцете.
Основен критерий за качеството на търговските продукти е концентрацията на активната база, т.е. на спирта. Съгласно изискванията на СЗО и ЕС в препаратите за дезинфекция на ръце трябва да има 70 тегловни или 80 обемни процента етилов или пропилов/изопропилов алкохол. Това не е изпълнено при мнозинството от продуктите на нашия пазар. Само при 3 от 21 препарата се установява концентрация на алкохола от 70% (маса/маса). Това са марките Clean hands gel, Бочко и Biotrade maxi protect. При 16 препарата измереното количество на алкохола е в диапазона от 50 до 69,9%. Това означава, че способността им да убиват микроорганизмите е по-малка в сравнение с оригиналната рецепта на СЗО. При 2 препарата - Denk mit и Steriman Gel, стойностите измерени за етанол са под 50%. Концентрацията на алкохола в тях не е достатъчна за дезинфекция и те не би трябвало да се използват за тази цел.
Изводът
Като цяло, само 3 (14,3% от изследваните) търговски марки съответстват напълно на изискванията на СЗО за концентрация на алкохол! Допълнително всичките 21 проби бяха анализирани за наличието на токсичния за хората метилов алкохол. През последните години върху неговата употреба за технически и медицински цели са наложени редица забрани. Например, в течността за автомобилни чистачки, широко използваният в миналото метанол беше редуциран до 0,5%. Относно препаратите за дезинфекция на ръце няма единен стандарт. В тях обаче е възможно да се влага и не особено качествен спирт и затова има опасност от попадане на метилов алкохол. Резултатите от нашия анализ показват ниски нива на замърсяване с метанол. Само при една проба (Dettol) беше установена концентрация от 0,5% м/м метилов алкохол, което е относително ниско и не може да предизвика интоксикация при външна употреба. При останалите препарати нивата са около 0,1% или по-ниски.
В следващия брой: Полезни съвети за избора на дезинфектанти
Вашите права - Как се възстановява прекъснато здравно осигуряване
Кризата с коронавируса ускори завръщането в страната на много българи, пребивавали в чужбина по една или друга причина. Сред тях преобладават гражданите без редовни здравноосигурителни права, което ги поставя пред необходимостта да заплащат медицинските услуги, а държавните и общинските болнични заведения - да поемат за своя сметка средствата за лечението им от коронавируса. Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Периодът се брои до началото на месеца преди месеца, в който лицето потърси медицинска помощ, платена от НЗОК. Според промяната в Закона за здравното осигуряване, прекъснатите здравноосигурителни права на гражданите, осигуряващи се за своя сметка, се възстановяват, ако се заплатят всички дължими осигурителни суми за последните 60 месеца плюс дължимата върху тях лихва . Това не важи за потребителите, които са неосигурени по вина на работодателя. Всеки гражданин може да направи справка за своя осигурителен статус и провери каква е дължимата от него сума на е-страницата на НАП: https://inetdec.nra.bg/, както и на телефон: 0700 18 700.
Казуси
- За всеки български гражданин с прекъснати осигурителни права са обявени месеците без данни за здравно осигуряване в период от 5 години назад.
- Ако се представят документи за месеците с внесени осигуровки в чужбина, те ще бъдат признати и за тях не се дължи заплащане.
- Калкулаторът на НАП за здравно осигуряване изчислява дължимите суми за период от 60 месеца назад, включително и лихвите по тях, към датата на внасяне на осигуровките от всеки гражданин.
Според Закона за здравното осигуряване неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, който е поне половината от минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица. Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца след месеца, за който се отнасят. Всички, които се осигуряват сами, трябва да подадат декларация Образец 7 в офиса на НАП по постоянен адрес до 25-число на месеца. Санкцията за неподаване на тази декларация е от 500 до 1000 лева. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.
В следващия брой: Как се възстановява загубена или открадната здравноосигурителна книжка.
Права при пътуване по море и вътрешни водни пътища по време на епидемията
Пътническите правила за морски и вътрешни водни пътища са приети с Регламент (ЕС) 1177/2010.
Право да бъдете информирани
Пътниците трябва да бъдат информирани за ситуацията не по-късно от 30 минути след планирания час на отпътуване и приблизителното време за пристигане веднага след като тази информация е налице.
Право на пренасочване или възстановяване
Когато превозвачът очаква пътническата услуга да бъде отменена или забавена на пристанищния терминал за повече от 90 минути, той трябва да предложи на пътниците избор:
- · пренасочване към крайната дестинация при сравними условия, както е посочено в договора за превоз, при първа възможност и без допълнителни разходи или
· възстановяване на цената на билета и, когато е уместно, услуга за връщане безплатно до първата отправна точка, както е посочено в договора за транспорт, при първа възможност. Що се отнася до продължаването на маршрута / пренасочването, при обстоятелствата на огнището на COVID-19 то може да доведе до значително забавяне.
Първо, пътниците трябва да бъдат информирани за закъснения и / или несигурности, когато им предлагат избор между пренасочване и възстановяване.
Второ, ако пътникът избере все пак пренасочване при първа възможност, следва да се счита, че превозвачът е изпълнил задължението си за информация, ако съобщи своевременно услугата, достъпна за пренасочване.
Трето, разпоредбите за пренасочване и възстановяване на суми, както и обезщетение не се прилагат за круизни кораби (член 2, параграф 1, буква в).
Право на помощ
Пътниците имат право на: 1. Закуски и освежаващи напитки; 2. Настаняване, ако се налага престой с една или повече нощувки при максимална цена от 80 евро на нощ; 3. Транспорт до настаняването и връщане до терминала.
Право на обезщетение
Минималното обезщетение е 25% от цената на билета, но ако забавянето надвишава двойно продължителността по договор, компенсацията трябва да бъде 50% от цената на билета. Член 20, параграф 4 от Регламента предвиждат някои изключения от правото на обезщетение, като мерки, предназначени да ограничат пандемията Covid-19. Когато никой не би пътувал, корабът ще остане празен и в такива ситуации е законно превозвачът своевременно да анулира транспортната услуга (и дори без да е сигурен за правата на различните пътници да пътуват). В такива случаи отмяната може да се разглежда като „причинена“ от предприетата от публичните органи мярка. Когато превозвачът реши да отмени транспортна услуга и покаже, че това решение е оправдано с цел защита здравето на екипажа, такава отмяна също се счита за „причинена“ от извънредни обстоятелства.
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ през март - първият месец от извънредното положение, се наблюдава понижаване на цените на стоките и услугите с 0.6% в сравнение с февруари т.г.. В сравнение с март 2019 г. обаче има инфлация от 3%, а поскъпването от началото на годината (март 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е 0.4%.
- Данните на НСИ показват, че през март спрямо предходния месец поевтиняват: облекла и обувки - с 1.5%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0.1%; жилищно обзавеждане и домакински уреди - с 0.5%. Разходите за развлечения и култура намаляват с 4.1%, за транспорт - с 2.7%, за съобщения - с 1.3%.
- Поскъпване има общо при хранителните продукти и безалкохолни напитки - с 0.1%; здравеопазване - с 0.1%; ресторанти и хотели - с 0.3%. Цените на алкохол и тютюневи изделия и за образователни услуги остават без промяна в сравнение с февруари. Цените на лекарствените продукти и услуги са се увеличили с 0.1% и 0.3%, а цените на стоматологичните услуги остават на същите равнища.
- От храните поевтиняват: свинското месо, колбасите, зърнените закуски, рибата, пълномасленото мляко, доматите, краставиците, лукът, листните зеленчуци, бобът, маслините и др.
- Поскъпват: оризът, брашното, макаронените изделия и хлябът, месото от домашни птици и каймата, сиренето, кашкавалът, киселите и нискомаслените пресни млека, маслото, олиото и др.
Календар на потребителя
На 19 май ще се проведе онлайн обучение на тема „Защита на личните данни в условията на пандемията от коронавируса. Добри практики по прилагането на Общия регламент за защита на личните данни – ЕС 2016/679“. Общият регламент е широкоспектърен законодателен акт, който урежда правилата, които се прилагат за обработването на лични данни в контекст като този, свързан с COVID-19, както по отношение на обработването на лични данни, включително специални категории данни от компетентни органи, така и в сферата на трудовите правоотношения и по отношение на телекомуникационните данни. За повече информация: http://tbm-bg.com/obuchenia/283
|