„Втора ръка“ ли са българските потребители?
През 2016 г. въпросът за двойния стандарт при храните е повдигнат за първи път от български потребителски организации. През 2017 г. Словакия, Чехия и Унгария правят сравнителни анализи на хранителни продукти от еднакви марки, закупени от различни държави в ЕС, показващи съществени разлики в състава и вкуса им. ЕК реагира бързо и е приета Директива 2019/2161 като изменение на директивите за нелоялните търговски практики. У нас въпросът „Има ли двоен стандарт при вносните храни“ породи много емоции и съмнения за предлаганите ни вносни продукти. В основата му са твърдения, че големите чужди производители предлагат на западните пазари едно, а на нас – друго, второ качество.
Има ли двоен стандарт на пазара?
- За да отговори на потребителските вълнения, Комисията за защита на потребителите, съвместно с Българска агенция по безопасност на храните, Министерството на икономиката и акредитираната лаборатория „Районна ветеринарна станция“ – Русе, извършиха проверка и анализ на храни и спиртни напитки от Гърция, Португалия, Унгария, Испания, Германия и аналозите им от търговската мрежа в България. У нас са проверени храни и напитки от магазини в София, Русе, Варна, Бургас и Пловдив.
- Закупени и изследвани са образци от 6 групи продукти: макаронени изделия, шоколадови изделия, млечни продукти, консерви, зехтин и спиртни напитки – уиски, водка и джин.
- Продуктите са изследвани за: мазнини, вкл. наситени, протеини, въглехидрати, вкл. захари, сол, фибри, калкулиране на енергийна стойност на храните, санитарна микробиология – при млечните продукти, алкохолно съдържание, метанол и висши алкохоли – при спиртните напитки.
Резултати от изследването:
- При два от тестваните 11 продукта /консерви с грах и царевица/ се наблюдава значително различие в показателите. Причина са различните сортове и рецепти за производство в отделните държави, влиянието на почвата и климата върху качеството и вкуса на тези два продукта и се отправя препоръка на етикетите на консервите да се отбелязват държавата на произход на растенията, държавата на производство и сортът на растителния вид.
- Други 4 продукта имат минимални и несъществени разминавания в показателите за качеството им.
- При 5 продукта не са установени доказуеми различия.
Може да се направи следният извод: констатираните разминавания между храните и напитките, продавани в България и в държавите от Западна Европа са минимални. Не може да се направи категоричен извод дали те променят качеството на съответните търговски марки в положителна или отрицателна насока. Обичайно тези различия са правилно изписани на етикетите и не заблуждават потребителите. Консумацията на проучените стоки не води до здравни последствия за купувачите в България в сравнение с държавите от Западна Европа.
Какво следва?
С приетите поправки и допълнения към директивите, касаещи потребителите, се приема, че предлагането на продукти под една и съща марка, но с различно качество, на пазарите на отделните държави членки е допустимо, ако: съставът е коректно обявен; отклоненията в качеството са незначителни; отклоненията са продиктувани от обективни причини; потребителят би взел решение да закупи продукта и след като е информиран за отклоненията.
И най-важното! Потребителите да следят етикетите на всяка покупка и да правят информиран избор на пазара. Да обръщат внимание на качеството, още повече, ако могат да го сравнят и с предлагането на други пазари, да сигнализират за всякакви отклонения. Защото проверките са хубаво нещо, но те не могат за обхванат огромния пазар на стоки и услуги и открият различията в качеството им.
Колко струват таксиметровите услуги?
Азбучно правило в икономиката е, че едно нещо струва толкова, колкото някой е готов да плати за него. Също така е известно, че никой бизнес не може да съществува, ако разходите превишават приходите. През последните дни таксиметровият бранш публично поиска от Община София първоначалната такса за таксиметрова услуга да се увеличи 3 пъти! Във връзка с това се налага да припомним:
- По закон цените на таксиметровите услуги са свободни в рамките на долни и горни граници, определяни от местните власти. За София минимална дневна тарифа е 0,77 лв./км, а максималната – 1,30 лв./км и минимална нощна тарифа – 0,88 лв./км, а максимална – 1,60 лв./км.
- Първоначалната такса не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа в населено място с повече от 50 %. Т.е. за София тя може да е не повече от 1,95 през деня и 2,40 през нощта.
- Таксиметровите компании са свободни да се разполагат в тези ценови диапазони, но те не го правят – масовите тарифи съвпадат с минималните.
Нашият коментар
Пречи ли нещо на дадена таксиметрова компания да увеличи цената на услугата си? Да, пазарът. Щом като масовите тарифи съвпадат с минималните, значи това е справедливата пазарна цена. Всеки, който не се съобразява с нея ще губи клиенти. Таксиметровият бранш няма нужда от служебни победи, особено за сметка на потребителите.
Вашите права: личните данни
Европейската комисия публикува доклад за оценка на GDPR - Регламент (ЕС) 2016/679 - Общият регламент за защитата на данните (ОРЗД), влязъл в сила преди две години.
Основни изводи
С доклада се отчита, че Регламентът е постигнал повечето от своите цели. Гражданите разполагат с повече възможности и са по-осведомени за правата си: правото на достъп, коригиране, заличаване, правото на възражение и правото на преносимост на данните. Според резултатите, публикувани в проучване на Агенцията на ЕС за основните права, понастоящем 69% от населението в ЕС на възраст над 16 години са чували за ОРЗД, а 71% от хората са чували за националния си орган за защита на данните. У нас това е Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/.
Вие имате право:
- да получите информация за обработването на вашите лични данни;
- да получите достъп до съхраняваните за вас лични данни;
- да поискате неправилните, неточните или непълните лични данни да бъдат коригирани;
- да поискате личните данни да бъдат изтрити, когато вече не са необходими или ако обработването им е незаконно;
- да възразите срещу обработването на вашите лични данни за целите на маркетинга или на основания, свързани с вашата конкретна ситуация;
- да поискате ограничаване на обработването на личните ви данни в конкретни случаи;
- да получавате личните си данни в пригоден за машинно четене формат и да ги изпращате на друг администратор („преносимост на данните“);
- да поискате решенията, основаващи се на автоматизирано обработване, които ви засягат или значително ви засягат и са въз основа на вашите лични данни, да бъдат направени от физически лица, а не само от компютри.
За да упражните правата си, трябва да се свържете с дружеството или организацията, която обработва данните ви (т.е. администратора). Ако дружеството/организацията има служител по защита на данните (СЗД), можете да отправите искането си към него. Организацията трябва да отговори на исканията ви най-късно до 1 месец.
Как да защитите правата си
Вие имате право също да подадете жалба до КЗЛД срещу администратор на лични данни за нарушение на вашите права или сигнал за нарушение на Закона за защита на личните данни от негова страна. Подаването на жалба или сигнал става по един от следните начини: 1. Лично, на хартиен носител – в деловодството на КЗЛД на адрес: София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” 2. 2. С писмо на същия адрес. 3. По факс – номер 029153525. 4. По електронен път на адрес: [email protected]. При подаване на жалба по този начин тя трябва да бъде оформена като електронен документ, подписан с квалифициран електронен подпис. 5. Чрез Системата за сигурно електронно връчване на Държавна агенция „Електронно управление”.
Отвъд кризата: кръговата икономика
Започнахме темата за кръговата икономика и нейното значение за възстановяването на Европа след голямата пандемия. Кръговата икономика като философия и стратегия има място както в общественото стопанство, така и в живота на гражданите и потребителите в частност.
Строителство и сгради
Застроената среда оказва значително влияние върху много сектори на икономиката, върху местните работни места и качеството на живот. Тя изисква огромни количества ресурси, които представляват около 50% от всички добити материали. Строителният сектор е отговорен за над 35% от общото количество отпадъци в ЕС. Емисиите на парникови газове при извличане на материали, производството на строителни продукти, строителството и санирането на сгради се оценяват на 5-12% от общите национални емисии на парникови газове. По-голямата ефективност при използването на материалите може да спести 80% от тях. ЕК ще стартира нова цялостна стратегия насърчаваща кръгово развитие през целия жизнен цикъл на сградите чрез: • отчитане на устойчивостта на строителните продукти, включително възможното въвеждане на рециклирано съдържание за определени строителни продукти; • предприемане на мерки за подобряване на трайността и адаптивността на вградените активи; • интегриране на оценката на жизнения цикъл в обществените поръчки и устойчива рамка за финансиране и проучване на целесъобразността на определянето на цели за намаляване на въглеродните емисии; • преразглеждане на целите за възстановяване на материали, определени в законодателството на ЕС за строителството и отпадъците от разрушаване и специфичните за материала фракции; • провеждане на инициативи за намаляване на „запечатването“ на почвата, рехабилитация на изоставени или замърсени полета и увеличаване на безопасното, устойчиво и кръгово използване на изкопаните почви.
Пазарът в цифри
- Брутният вътрешен продукт през първото тримесечие на 2020 г. намалява с 3.2% в ЕС спрямо предходното тримесечие, по данни на Националния статистически институт .
- За същия период БВП в България нараства с 0.3% .
- През първото тримесечие на 2020 г. спрямо предходното тримесечие икономически растеж отчитат Ирландия - 1.2%, Румъния и България - по 0.3%, и Швеция - 0.1%. Най-голям икономически спад се наблюдава във Франция и Италия - по 5.3%, Испания и Словакия - по 5.2%, Словения - 4.5%, и Португалия - 3.8%.
- В сравнение със същото тримесечие на м.г. данните показват намаляване на равнището на БВП в ЕС с 2.6%. За същия период БВП в България нараства с 2.4%.
- През първото тримесечие на 2020 г. в сравнение със същото тримесечие на м.г. най-висок икономически растеж регистрират Ирландия - 4.5%, Румъния - 2.7%, България и Литва - по 2.4%, Унгария - 2.0%, и Полша - 1.7%. Най-голям икономически спад се наблюдава в Италия - 5.4%, Франция - 5.0%, Испания - 4.1%, и Словакия - 3.8%.
Календар на потребителя
От 24 юни гражданите вече могат да правят справка чрез Портала за административни услуги на МВР за невръчени им наказателни постановления (НП) и електронни фишове. Чрез услугата „Проверка на задължения по ФИШ/АУАН/НП с възможност за плащане“ (https://e-uslugi.mvr.bg/ESP.Web.Portal/KATActs/ActService/Index), при въвеждане на номер на свидетелство за управление на МПС (СУМПС) и ЕГН/ЛНЧ, те могат да проверяват по интернет както за неплатени задължения, така и за наличие на издадени, но невръчени наказателни постановления и/или електронни фишове. При наличие на връчени и влезли в сила наказателни документи, по които се дължи глоба, се извежда списък с неплатени задължения и е осигурена възможност за заплащане на дължимите суми директно през Портала за административни услуги на МВР. Другите възможности за заплащане са чрез терминално устройство в структура на МВР, банков превод, пощенски запис, интернет банкиране, каси за парични преводи и чрез КЕШ-терминали. Електронен фиш може да бъде връчен във всяко районно управление на МВР или в звено „Пътна полиция“, като след връчване може да бъде заплатен веднага чрез ПОС-терминал на място или чрез портала, както и останалите начини - по банков или чрез КЕШ-терминал. За връчване на наказателни постановления е необходимо водачът да посети лично звеното на „Пътна полиция“ към областната дирекция на МВР по постоянен адрес. Повече информация на: www.pariteni.bg.
|