Кампания
Седмичен бюлетин брой 6 (479)
Колко достъпна е информацията за ипотечните кредити?
Законът за кредитите за недвижими имоти на потребителите вменява задължение на банките да осигуряват обща информация за отпусканите от тях жилищни/ипотечни кредити. Целта е да се даде възможност на потребителя за вземане на информирано решение при получаване на кредит за недвижим имот и да избере продукт и банка. Проучването установи, че 7 от 15 банки не предоставят в пълнота Обща информация за кредитния продукт на интернет страниците си.
Прочетете пълното ни проучване
Конкуренцията може да ни избави от телекомното крепостничество
За трета поредна година телекомите индексират договорите на потребителите спрямо инфлацията, като това не остана незабелязано от правителството, регулаторите и най-вече – джоба на потребителите. Мнозина се запитват защо телекомите могат да индексират договорите и не е ли това неравноправна клауза, която трябва да се забрани и кой може да го направи?
Проблемът с индексацията на цените на действащи срочни договори от трите мобилни оператора е само една пъпка, която не се лекува отделно, защото е симптом за заболяване, което може да се премахне само с повече конкуренция. В България броят на виртуалните мобилни оператори е 0.
Прочетете пълния текст
Животът на дрехите - 2 част
Започнахме да ви представяме новата брошура на Асоциация Активни потребители „Животът на дрехите – съвети и препоръки“. Темата е избрана, защото всяка година в ЕС се изхвърлят 5 млн. тона текстил, купуваме близо 15 кг текстил годишно, а изхвърляме 11 килограма. Неслучайно наричат текстила "новата пластмаса". Парниковите емисии от този бранш са колкото тези от авиацията, железопътния и корабния транспорт взети заедно. Ако непотребният вече текстил се изхвърли заедно с битовите отпадъци и се депонира в сметищата, остава там за десетилетия и при разграждането се отделят вредни газове и токсични вещества, които се просмукват в почвата и подземните води. Какво можем да направим в домакинството срещу тази заплаха за чистотата и бъдещето на нашата планета?
Поправки и ремонт
Едно от най-неприятните чувства е това, когато забележим, че някоя от любимите ни дрехи се е скъсала. Преди да се засилим към контейнера за боклук обаче, можем да помислим какви са възможностите за ремонт.
Малки дупки или накъсвания можем лесно да зашием с игла и конче. Друг вариант е да използваме текстилни пачове за покриване на дупки в дрехата или протърквания на плата. Можем също така да се обърнем към шивач, с който да се консултираме дали има вариант да зашие дрехата или има някакъв начин да се преработи, така че да продължим да я ползваме още. Например, дънките с дълги крачоли можем да скъсим.
Рециклиране у дома
Когато дрехите не могат да се ремонтират или преработят, така че още да се носят, вариант е да потърсим как да ги рециклираме в домашни условия. Има много идеи какво можем да си направим от стари дрехи. От някоя красива блуза може да стане чудесна калъфка за възглавница, от крачол на панталон можем да си направим калъф за чадър. Друг вариант е да нарежем дрехите на платове, които да използваме за забърсване на праха или пък да зашием една топка от тениски за игра за кучето ни.
Рециклирането в домашни условия е чудесна опция, защото всъщност много малко дрехи биват рециклирани по промишлен начин, хубаво е да направим всичко по силите си да използваме текстила възможно най-дълго. На практика можем да направим всичко, дори нови дрехи. Не се притеснявайте да потърсите в интернет идеи, защото има много изобретателни предложения. Например, това топче от тениски.
Контейнери за текстил
Ако нямаме на кого да дадем своите дрехи и не искаме да ги продаваме, нека намерим начин да ги дарим. Хубаво е да потърсим дарителска кампания, където да ги предадем, или да ги пуснем в контейнер за текстил. Дрехите, които искаме да дарим, трябва да нямат петна, да са в добро състояние и да са чисти. В контейнера трябва да ги пуснем, след като сме ги прибрали в торбичка. Не е добре да се слагат твърде много дрехи в една торбичка, защото може да заседне в отвора на контейнера, а често злонамерени хора вадят торбите с дрехи и ги късат.
Когато видим, че в контейнера няма място за повече дрехи, е хубаво, вместо да ги пуснем тогава, да се обадим на посочения на контейнера номер, за да дойдат представители на съответната фирма, които да извозят дрехите, и след това да подадем нашите пакети. Контейнери за текстил вече можем да открием в повечето по-големи градове около ключови улици и булеварди или около големите супермаркети.
Да изхвърлим е лесно, но нека направим това, едва след като сме изчерпали всички други опции. Нека изхвърляме на боклука само стари, овехтели дрехи или платове, които сме използвали докрай. Важно е да осъзнаваме, че дрехите, които изхвърляме, едва ли ще бъдат рециклирани, възможно е да бъдат депонирани в земята или изгорени, което силно замърсява нашата среда.
Бъдещето на текстила
Удължаване живота на текстилните продукти е най-малкото, което ние, потребителите, можем да направим, за да намалим влиянието си върху климата и природата. Бързо избледняващи цветове, крехка материя, чупливи ципове и хлабави шевове са само част от причините хората да изхвърлят своите дрехи, но Европейската комисия възнамерява да промени това.
Очаква се да бъдат наложени ограничения при използването на химикали за създаването на дрехи, като се предвижда да се забрани внос и производство на дрехи, за чиято изработка са се използвали опасни за здравето на човека и природата химикали. Дрехите следва да се изработват от висококачествени и устойчиви материали. За момента много компании унищожават дрехите, които не са били продадени или са били върнати. Предложението на Комисията включва забрана унищожаването на непродадени и върнати дрехи и ново задължение за търговците да разкриват какво да правят с тях - дали ги даряват, рециклират и т.н.
Значително количество микропластмаса попада във водите чрез пране на дрехи от синтетични материали. Новата законова уредба ще засегне не само използването на подобни материали, но и ограничения в производствените механизми, етикетирането, мотивиране използването на иновативни решения. Предвижда се и създаването на филтри за пералните, които да ограничат попадането на микропластмаса във водата.
Една от идеите е да се създаде и дигитален паспорт на дрехите, чрез който потребителите лесно и бързо да получават цялата нужна информация. Всички тези мерки са обнадеждаващи, но все още са в разработка. Трябва да разчитаме на собствените си усилия и навици. Наш дълг е да се погрижим да намалим негативния си отпечатък върху околната среда и да ползваме и купуваме дрехи и текстилни изделия отговорно и разумно!
Вярно – невярно: Мамят ли ни със сметките за ток
През януари в социалните мрежи за пореден път се разпространиха твърдения, че енергийните компании завишават сметките за ток на домакинствата, като манипулират данните от електромерите. Масово споделяна публикация във Фейсбук твърди, че цифровите и смарт електромерите са „измама и грабеж“. Според поста те позволяват загубите по мрежата да бъдат за сметка на потребителите, а електромерите с дистанционно отчитане дават възможност за свободно манипулиране на показанията за консумираната енергия. Твърди се също, че при по-ниско напрежение по мрежата цифровите електромери отчитат консумация като за стандартно напрежение от 230 волта, като по този начин ощетяват домакинствата. Factcheck.bg провери откъде идват разпространяваните твърдения и отговарят ли на истината.
Не е вярно, че консумираме по-ниска мощност, а плащаме за висока
Основното твърдение в разпространяваната публикация е, че енергийните доставчици умишлено подават понижено напрежение по мрежата, за да намалят реалната консумация на енергия. В същото време според автора новите електромери отчитат потребление като за 100% мощност и така ощетяват потребителите. Това е невярно. Ако напрежението е по-ниско, то и електромерът ще отчете по-малко количество енергия за единица време. Това обясниха енергийните доставчици „Електрохолд“ и „Енерго-про“. Ако опитаме да загреем 1 литър вода от една и съща начална температура до 100 градуса при по-високо и при по-ниско напрежение, разликата ще бъде единствено във времето, необходимо за кипване на водата. При по-ниско напрежение това време се удължава, а при по-високо то е по-кратко. Консумираното количество енергия не се променя и електромерът на потребителя и в двата случая ще отчете еднакво потребление.
Factcheck.bg се обърна за експертен коментар към доцент Николай Николаев, ръководител на катедра „Електроенергетика“ в Техническия университет във Варна. Той потвърди, че твърдението за измама чрез цифровите електромери е категорично невярно. При понижено напрежение домакинските уреди като фурни, бойлери, акумулаторни или конвекторни печки консумират по-малко мощност и отдават по-малко топлина за единица време, но това е свързано и с понижена стойност на отчетената от електромера консумация.
Доцент Николаев обясни също, че пониженото напрежение в мрежата не се дължи на конспирация за завишаване на сметките от страна на енергийните компании, а на два много по-тривиални фактора. Единият е повишаването на консумацията на домакинствата, а другият – състоянието на мрежата, която е стара и в много райони е оразмерена за по-ниско потребление. Проводниците са с недостатъчно сечение в много селски или вилни райони, в които при изграждането на мрежата почти не е имало потребители, които да се отопляват на ток, да използват климатици, електрически печки и бойлери, каквито масово използват съвременните домакинства. При по-висока консумация в такъв тип мрежа напрежението понякога спада под нормативно установените граници, а решението на този проблем е в обновяване на мрежата.
Домакинствата се таксуват само за консумираната активна енергия
Друго твърдение в разпространяваната публикация е, че новите цифрови електромери отчитат пълната вместо само активната мощност. Мощността има две компоненти – активна и реактивна, обяснява доцент Николаев. Комбинацията от двете дава така наречената пълна мощност. Активната мощност е тази, която върши полезната работа – топли, свети, върти, и т.н. Реактивната е необходима за работата на променливотоковите електрически вериги. Съвременните електромери отчитат в отделни регистри както активната, така и реактивната мощност. Битовите клиенти се таксуват единствено по регистъра на отчетената активна енергия. Твърдението, че подновяването на електромерите дава възможност загубите по мрежата да бъдат прехвърлени за сметка на потребителя също е невярно, заявяват от „Електрохолд“ и „Енерго-про“. „Енерго-про“ изтъкват, че електромерите не са устроени да измерват и отчитат загуби по електрическата мрежа. От „Електрохолд“ също поясняват, че загубите от електропренос са по електроразпределителната мрежа преди електромера на потребителя и затова няма как да бъдат отчетени като консумация.
Електромерите с дистанционно отчитане не манипулират
Разпространяваната публикация твърди, че електромерите с дистанционно отчитане позволяват на енергийните компании да записват в електромера „каквото си поискат“, включително да надписват сметките за ток. Това твърдение също е невярно. Тези електромери имат така наречената двупосочна връзка, която позволява отчитане от разстояние, но от „Енерго-про“ обясниха, че тя им дава единствено дистанционен достъп за четене на енергийните регистри на електромера. Доцент Николаев също е категоричен, че през двупосочната връзка промяна на отчетните регистри не може да се прави. През нея може да се отчитат консумирана енергия, електрически характеристики относно качеството на захранване, товарови графици и т.н. От „Електрохолд“ също категорично отрекоха манипулирането на показанията на електромерите да е технически възможно. Според компанията всички електромери, които тя монтира, са снабдени с хардуерна и софтуерна защита, сертифицирани са и отговарят на държавните стандарти, на Закона за измерванията и Наредбата за средствата за измерване. И двете електроразпределителни дружества подчертават, че всички електромери периодично преминават през задължителни проверки в лаборатории, оторизирани от съответните регулаторни органи и в нормативно зададени срокове, което ги прави сигурни за използване от потребителите.
Кой разпространява неверните твърдения
От началото на 2024 г. цитираните твърдения се разпространяват най-вече чрез копиране и споделяне на публикация във Фейсбук, за автор на която се посочва Емил Андреев. В постовете не се уточнява дали той има компетентност в областта на енергетиката и в какво качество е коментирал функционирането на електромерите. В публикацията се използват термини и формули, които създават впечатление за експертност, но според консултантите, към които Factcheck.bg се обърна, техническата материя е представена по манипулативен и подвеждащ начин. Проверката показва, че оригиналната публикация е направена на 25 февруари 2019 г. и не би могла да има отношение към евентуално покачване на сметките за ток за декември 2023 г., за каквото говорят потребителите, споделящи съдържанието в момента. След 2019 г. постът има вълни на разпространение всяка година в интервала януари-март, когато пристигат зимните сметки за ток на домакинствата. До момента оригиналната публикация е натрупала над 18 000 директни споделяния, както и още много копирания.
Изводи
Енергийните доставчици не могат да завишават сметките на домакинствата чрез подаване на по-ниско напрежение. Ако напрежението в мрежата е понижено, това води и до отчитане на по-ниско потребление. Цифровите електромери отчитат единствено консумираната от потребителите активна енергия, използването им не води до таксуване на домакинствата за реактивна мощност или за загубите по мрежата. Показанията на смарт електромерите с дистанционно отчитане не могат да се манипулират от разстояние от доставчиците на енергия. Споделяната публикация е отпреди пет години и се разпространява всяка зима заедно с неверни твърдения за „двойни сметки“ за ток.
Резултатите от пълната проверка ще намерите на: Не е вярно, че цифровите електромери позволяват завишаване на сметките за ток (factcheck.bg)
„Активни потребители“ и в медиите
Има ли размерът значение преди Деня на влюбените: Големи кутии, а в тях - малко бонбони - bTV Новините (btvnovinite.bg)
Богомил Николов: Потребителите са крепостници на мобилните оператори! - На фокус (bnr.bg)
Полупразни бонбониери заливат пазара - Новини СЕГА (segabg.com)
Как банките у нас определят лихвите по кредити - Кредитиране - www.pariteni.bg
Пазарът в цифри
- За 2023 г. от Националния център за безопасен интернет е отчетен 100% ръст на сигналите за онлайн престъпления срещу деца.
- В 95% от случаите става дума за опити за онлайн сексуална експлоатация на непълнолетни деца и младежи.
- Данните показват, че това е най-високият брой сигнали, обработени от началото на съществуването на Центъра в рамките на 1 година.
- През изминалата година близо 47 000 сигнала са обработени на деца и младежи, станали жертви на онлайн тормоз. Ръстът от предходната е двоен, като тогава установените случаи са били малко над 23 000.
- Рискът зад екрана на монитора, особено за непълнолетните младежи, става все по-реален.
- От Центъра съветват: Много е важно да се направят екранни снимки, т.н. скрийншот на комуникацията, в която има изнудване, изпращане на голи снимки, тормоз, за да можем ние да знаем какъв е случаят и съответно да предприемем нашите процедури. Всичко, което правим, особено когато е свързано с онлайн престъпления, отива, след обработка от наша страна в дирекция "Киберпрестъпност" и те започват да работят по случая веднага.
Календар на потребителя
На 15 февруари започва 6-седмичен тренировъчен лагер за управление на личните финанси. Финансов треньор ще бъде Деян Василев – управител на Моитепари Консулт.
На 14 и 15 февруари от 9 до 13 ч. Германско-българската индустриално-търговска камара организира онлайн уъркшоп "Прегърнете революцията на изкуствения интелект (ИИ)".
На 19 февруари от 9.30ч. в Хотел Интерконтинентал в София Асоциация Активни потребители организира кръгла маса на тема „Представяне на CDE Index за 2023 в България и Дискусия относно целите на Цифровото десетилетие до 2030“.
През 2024 г. ще се приеме европейската директива за разширяване правата на потребителите за битовите електроуреди, които са си купили. Тя предвижда да бъде удължена с една година законовата гаранция за ремонтираните уреди, най-вече за бялата техника. Така вместо двегодишна, колкото е гаранцията при закупуване на нов уред, ЕС ще изисква от производителя и търговеца да отпуснат още година гаранция след ремонта му. Производителите на битови електроуреди вече няма да имат право да произвеждат уреди, които не могат да се ремонтират, а сервизите и търговците да отказват тяхната поправка. Независимите сервизи за ремонт на тези уреди ще получат право на по-добър достъп и цена на резервните части. Целта е потребителите да предпочетат да занесат уреда си на ремонт в сервиз, вместо да купуват нов. По този начин ще бъдат насърчени практиките на "по-устойчиво потребление" в европейските страни. Споразумението обхваща домакински уреди, бяла техника, сред които перални машини, прахосмукачки и дори смартфони. След приемане на директивата държавите членки трябва да я транспонират до 24 месеца в националното си законодателство.