Кампания
Седмичен бюлетин брой 20 (493)
Безопасно ли е да пазаруваме от Temu?
Европейската потребителска асоциация и 18 национални организации внесоха жалби срещу Temu за нарушения на новото законодателство на ЕС.
В онлайн средите се появи нова платформа, която бързо разви своята мрежа и набра популярност в българското и европейското онлайн пространство. Платформата Temu обаче не осигурява достатъчно защита на потребителите си и с това нарушава европейските правила относно цифровите услуги:
- Temu не предоставя достатъчна проследимост на търговците, които продават продукти на платформата.
- Temu разчита на различни манипулативни практики и тъмни модели, за да привлече повече потребители и да ги убеди да закупят повече продукти без да дава конкретна информация на какъв принцип препоръчва продуктите.
Тези нарушения на законодателството на ЕС относно цифровото съдържание са само част от притесненията на потребителите относно безопасността на предлаганите стоки. Именно те са и причината европейската потребителска организация BEUC и 18 национални организации да подадат на 16 май жалби до компетентните национални органи срещу тази популярна платформа с опасението, че тя не защитава потребителите си и използва манипулативни практики, които са в противоречие с актуалното европейско законодателство.
Факти в подкрепа
- BEUC е подал жалба до Европейската комисия, докато 18 от членовете на BEUC са подали същата жалба до своите компетентни национални органи.
- Тези организации са Arbeiterkammer (Австрия), Testachats/Testaankoop (Белгия), Асоциация Активни потребители (България), dTest (Чехия), Forbrugerrådet Tænk (Дания), Kuluttajaliitto ry (Финландия), UFC - Que Choisir (Франция), EKPIZO и KEPKA (Гърция), Altroconsumo (Италия), Consumentenbond (Холандия), Forbrukerrådet (Норвегия), Federacja Konsumentow (Полша), DECO (Португалия), Spoločnosť ochrany spotrebite Poprad (Словакия), CECU и OCU (Испания), Sveriges Konsumenter (Швеция).
Нарушения
Над 75 милиона потребители в ЕС използват платформата всеки месец, а тя често не предоставя нужната информация на потребителите относно търговците, които я използват. Това означава, че платформата не проверява дали продуктите, които предлага, отговарят на изискванията за безопасност в ЕС. Платформата за онлайн пазаруване също така не предоставя нужната информация относно системите си за препоръчване на продукти и какви критерии следва да бъдат изпълнени, за да предложи определен продукт.
Този онлайн пазар разчита на манипулативни техники – тъмни модели, чиято цел е да изкушават потребителите да харчат повече пари, отколкото първоначално са възнамерявали, или да усложнят процеса по премахване на потребителски профил.
Temu нарушава Акта за цифровите услуги в ЕС по всички горепосочени основания и следователно следва да бъде проверен от компетентните органи.
Моник Гойенс, генерален директор на Европейската организация на потребителите (BEUC), заяви: „Temu набира все по-голяма популярност в Европа, но чрез своите действия ние целим да привлечем вниманието на общността към многобройните незаконни практики на платформата, които пренебрегват интересите на потребителите. Temu разчита на различни манипулативни техники, предназначени да накарат потребителите да харчат повече на съответната платформа. Например, предлагат се евтини продукти и ако потребителят отвори офертата да я разгледа, излизат множество по-скъпи опции – в различни цветове или с различен дизайн. Има и различни препятствия, които целят да затруднят средния потребител, който желае да изтрие профила си. Temu също така не дава пълна информация от кого потребителите закупуват продуктите. По този начин платформата затруднява вземането на информирано решение и пречи на потребителите да узнаят дали даден продукт отговаря на правилата за безопасност на ЕС.“
„Temu нарушава Акта за цифровите услуги на ЕС, който е важна нова уредба, създадена да осигури безопасност на потребителите в онлайн средата. Продуктите, независимо дали са купени онлайн или на място, независимо дали са европейски, американски или китайски, следва да бъдат безопасни и да отговарят на европейското законодателство, щом се продават на европейските потребители.“
Проучвания на потребителски организации разкриват:
Потребителските организации в ЕС поставят под въпрос законността и безопасността на продуктите, продавани на платформата Temu. Например, италианската потребителска организация Altroconsumo установи през октомври 2023 г., че 9 от 13 тествани козметични продукта, закупени на платформата, или нямат списък със съставки, или този списък е непълен. По-рано тази година германската VZBV сподели своите опасения, че Temu нарушава потребителското право, като показва подвеждащи отзиви за продукти или подвежда потребителите чрез начина, по който показва отстъпки от цената на продукта.
Съдът на Европейския съюз и заповедите за изпълнение
Все по-често ни сигнализират потребители на бързи кредити, че са получили от съда заповед за изпълнение за сума, която е съставена предимно от главница, договорна и мораторна лихва. Потребителите се оплакват, че по свои сметки са заплатили голяма част от задължението и не им става ясно защо съдът иска от тях да заплатят на фирмата за бърз кредит такава голяма сума.
Потребителите на бързи кредити се задължават с допълнителни разходи по договора за кредит, които не могат да бъдат избегнати, и тези разходи – наричани такса „гарантиране“, пакет „допълнителни услуги, „банкова“ гаранция и други наименования, често оскъпяват кредита с размер близък до главницата на договора. Такъв тип задължителни разходи разяснихме в предишна статия. Те водят до недействителност на договора и от там потребителят дължи само толкова, колкото е взел. Самите клаузи, които предвиждат пораждането на тези разходи, са неравноправни клаузи и като такива – не пораждат действие за потребителя.
Така при искането си до съда, фирмите за бързи кредити отчитат платените от потребителя суми първо по допълнителните разходи, после лихви и накрая главницa. Фирмите спестяват факта, че е плащано по допълнителните разходи по неравноправни клаузи, защото съгласно Гражданскопроцесуалния кодекс съдът трябва служебно да следи за такива клаузи при издаването на заповедта. Де факто потребителят е заплатил главницата по недействителния договор и неоснователно се иска заплащане на главница и лихви, като съдът не винаги следи за неравноправни клаузи и това прехвърля тежестта върху потребителя да се брани срещу неравноправните клаузи на търговеца.
Какво казва практиката на Съда на Европейския съюз
Прочетете цялата статия
С вашите въпроси: Митове и факти за еврото в България
Продължаваме да отговаряме на въпроси на потребителите за въвеждането на еврото у нас и последиците от него. Въпросите са насочени най-често към очакваната промяна на цените, инфлацията и доходите, на които ние вече отговорихме. Често ни питате какво ще се случи с банките и дали държавата ни има готовност не само да влезе, но и да се справи в еврозоната.
Прочетете цялата статия
Видео: Какво трябва да знаем за гаранциите?
От нашето видео ще научите какво представлява гаранцията; какви видове гаранция има; особености при дигиталните стоки и стоките с дигитални елементи.
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов: Държавата се е отдръпнала, оставени сме сами срещу мобилните оператори - На фокус - БНР Новини (bnr.bg)
Прекалено много сол в хляба - какви рискове крие за здравето ни? - Последни Новини от DNES.BG
Д-р Сергей Иванов каза в какво да накиснем купешките плодове и зеленчуци, за да ги "обезвредим" от нитрати и микроорганизми: - За Жената (zajenata.bg)
Пазарът в цифри
- Издадените разрешения за строеж на жилища (според площта) през първото тримесечие на 2024 г. растат с 23% в сравнение с първото тримесечие на 2023 г.
- Приблизително с толкова нараства и площта на започнатите нови жилищни сгради.
- Спад на разрешенията от 27% се отчита в София, при ръст в Пловдив с 91%, Варна с 67% и Бургас с 62%.
- За 12-месечен период ръстът на годишна база е 2,7%.
Календар на потребителя
На 23 май Master Events ще проведе онлайн обучение „Данъчно и счетоводно третиране на трансакциите с криптовалути“. Ще се коментират темите: Продажба на криптовалута срещу фиатни пари; Трудови и извънтрудови възнаграждения под формата на крипто; Подаръци, криптонагради, рекламни услуги (fork/airdrops); Деклариране и облагане при нерегулярни сделки с криптовалута; Съвети за данъчно планиране и препоръки за оптимизиране на данъчно-осигурителната тежест.
Европейската комисия откри официално производство, за да прецени дали „Meta“, доставчикът на „Facebook“ и „Instagram“, е нарушила Законодателния акт за цифровите услуги. Предполагаемите нарушения обхващат политиките и практиките на „Meta“, свързани със заблуждаваща реклама и политическо съдържание. Те се отнасят и до липсата на ефективен граждански дискурс в реално време на трета страна и инструмент за наблюдение на изборите преди вота за Европейски парламент. Освен това Комисията подозира, че механизмът за сигнализиране за незаконно съдържание в услугите, както и механизмите за правна защита на ползвателите и за подаване на жалби не са в съответствие с изискванията на Законодателния акт за цифровите услуги и че има недостатъци в предоставянето на достъп на „Meta“ до публично достъпни данни на изследователите.