За Активни потребители, сиренето, някои добри и лоши новини
След няколкократните изследвания, поръчани от асоциация Активни потребители, на водното съдържание на сирената на нашия пазар, чиито отчайващи резултати добиха голяма популярност сред обществото и потребителите, дойде една
Добра новина
Министерството на земеделието и храните разпространи проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 2021 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните. Предвижда се киселото мляко и сиренето, които се предлагат в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, да бъдат със защитените наименования за произход /ЗНП/ „Българско кисело мляко“ и ЗНП „Българско бяло саламурено сирене“. Причина за това е, че производство на продуктите със ЗНП се извършва при строго спазване на спецификацията им, което е обект на контрол от сертифициращи фирми. Включването на млечни продукти със ЗНП в менюто на децата в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения ще осигури предлагане в тези обекти на сертифицирани храни с гарантирано високо качество, съгласно спецификациите им, които предвиждат тези продукти да са произведени от 100% българско сурово мляко, а фуражите за млекодайните животни да са поне 80% на годишна основа, произведени в Република България. Тези изисквания не са включени в БДС № 12:2010 и БДС № 15:2010 и понастоящем в тях се влага и чужда суровина. При ЗНП всички суровини са от географския район, както и всички етапи на производство, като по този начин ще се подкрепи и стимулира родното млекопроизводство и ще се повиши добавената стойност за българските производители.
До 9 септември всички организации, производители и потребители могат да подават до МЗХ своите мнения и препоръки по бъдещата наредба. Но наред с това остават и
Лошите новини
В новия доклад на МЗХ се посочват тревожните факти:
Общият брой бизнес оператори с издадени Удостоверения за производство на кисело мляко по БДС са 52, част от които активно произвеждат по БДС. Към началото на юли 2024 г. общият брой бизнес оператори в млекопреработвателния сектор (с или без удостоверения по БДС), предприели действия за производство на ЗНП „Българско кисело мляко“ са 20, част от които вече са вписани в регистъра на производителите на ЗНП „Българско кисело мляко“, а други са в процедура.
Общият брой бизнес оператори с издадени Удостоверения за производство на българско бяло саламурено сирене по БДС са 46, част от които активно произвеждат по БДС. Към началото на юли 2024 г. общият брой бизнес оператори в млекопреработвателния сектор (с или без удостоверения по БДС), предприели действия за производство на ЗНП „Българско бяло саламурено сирене“ са 19, част от които вече са вписани в регистъра на производителите на ЗНП, а други са в процедура.
И тревожните въпроси
Дори „ненаучният“ потребителски поглед открива почти ежедневно в търговската мрежа нови и нови марки кисели млека и сирене. Много от тях са от напълно непознати производители и населени места. Знае ли се колко фактически у нас са техните производители, колко произвеждат мляко и сирене от българско прясно мляко, както се рекламират по опаковките си, колко са проверените производствени обекти, колко са затворените и наказаните, заради откровени измами на българските потребители, колко са проверените и наказаните, заради разкритията на Активни потребители?
Ето, на тези и други въпроси, свързани с киселото мляко и сиренето, не намираме отговори в последния доклад на МЗХ. Но ще ги очакваме!
И един анахронизъм. В доклада на МЗХ към проекта за наредба дословно е записано:
- „Включването на млечни продукти със ЗНП в менюто на децата ще гарантира консумацията на млечни продукти с доказано качество и произход“.
-Това публично признание ли е, че ние – обикновените потребители, консумираме хиляди тонове мляко и сирене годишно без доказано „качество и произход“? Защо? Чия е отговорността и вината?
И все пак остават „големите“ въпроси:
За децата – добре.
Но какво купува и то на „солени“ цени българският редови потребител?
Кога ще се измислят и влязат в действие подобни защити и за него?
И кой ще следи как тези иначе добри нормативни разпоредби се прилагат в практиката? Защото всеки у нас знае, че правила има, но те не се спазват. Както наредбата за продажбата на закуски и храни в училищата и около тях.
Кога ще има сериозно наказани виновни производители и търговци, които си позволяват да мамят потребителите с продукти с 85% вода?
И те да бъдат публично обявени, за да знаят потребителите, че наистина имат защита на пазара, а „колегите“ на производителите на ментета да имат едно наум.
С вашите въпроси: След отмяна на концертите на Тейлър Суифт
На 7 август бяха отменени концертите на Тейлър Суифт във Виена на 8, 9 и 10 август, част от нейното турне The Eras Tour, поради опасения от терористична атака. За тях се очакваха десетки хиляди фенове, сред които и много българи, закупили билети за концерт, транспорт или направили резервация за хотели и места за настаняване.
Не закъсняха и многото въпроси от ощетени български потребители, които не знаят как да си възстановят направените разходи. Ето нашите съвети:
Какво да направим при купен билет за някой от концертите?
Ако имате закупени билети за някой от тези концерти от официалния портал за събитието Oeticket, цената на билетите ви ще бъде възстановена автоматично по банков път от сметката, от която сте заплатили билетите, в рамките на 10 дни. Това обяви в своя публикация в Инстаграм организаторът Barracuda Music и в сайта си порталът за билети Oeticket. Проблем обаче може да се появи при покупка на билета от трета страна. Например, редица платформи закупуват месеци напред хиляди билети, чиито цени често завишават с много. Сериозен проблем може да се появи, ако сте закупили билет „на ръка“ от физическо лице или чрез фенски портал, както и от други прекупвачи. В такъв случай съветът ни е да се свържете с продавача и да поискате възстановяване на сумата от него.
Ако сте закупили билетите си като част от пакет със самолетни билети или с хотелски престой, най-добре ще е да се свържете с туроператора, който ви е предоставил тази услуга и да поискате възстановяване на цялата или част от цената.
Може ли да се върне билетът за транспорт?
Ако самолетните билети са закупени на тарифа без възможност за промени или анулиране на пътуване, парите няма да бъдат възстановени от авиокомпаниите. При този случай потребителите ще трябва да изгорят с билетите или да се разходят до Виена. Не така стои въпросът за потребители със застраховка „Отмяна на пътуване“. В такъв случай те трябва да предявят претенциите си пред компанията-застраховател.
Австрийските железници заявиха, че ще възстановят разходите за билети, закупени от тях за пътуване до и от концертите на Тейлър Суифт във Виена, ако те не са били използвани. Можете да направите това или като посетите гише на Австрийските железници в страната, или като изпратите имейл, в който прикачите копие от билета за концерта или потвърждение за покупката му и номер на билета за влака на следния адрес: https://www.oebb.at/en/reiseplanung-services/kundenservice/refundierung-chatbot
Възстановяват ли се парите за нощувки?
При нощувките в хотели или апартаменти през платформите Booking и Airbnb защитата е като при пакетните пътувания със застраховка и личните застраховки. Ако потребителите са резервирали хотел или апартамент през платформите без възвръщаема стойност, тогава парите няма да им бъдат върнати. Но ако са направили с възможност за канселиране до няколко дни преди пътуването, тогава парите ще им бъдат възстановени или пък въобще няма да бъдат таксувани.
От Европейския потребителски център – България уточниха, че има авиокомпании, които връщат парите за билетите, но срещу определена такса. При всички случаи е добре да се провери на сайта на превозвача. За нощувките е възможно да се възстанови платената сума, ако са били срещу право на безплатно анулиране или пък ако се плати такса. В този случай също препоръчват потребителите да се свържат с мястото за настаняване и проверят дали е възможно да се отложи настаняването за друг период или да се плати по-малка такса за анулиране.
Подкрепа за домакинствата при либерализацията на пазара на електрическа енергия - 2
Анализът „Свободният пазар на електроенергия: проблеми и предизвикателства, мерки за повишаване на енергийната ефективност и подкрепа за домакинствата“, разработен от ИСС, показва, че ситуацията на енергийния ни пазар при подготовката на неговата либерализация изисква намесата и подкрепата на държавата, на всички свързани организации и социални партньори.
По данни на НСИ за десетгодишен период (2014 - 2023) общият доход средно на лице от домакинство нараства 2.3 пъти - от 4 813 лв. през 2014 г. на 10 846 лв. през 2023 година.
Реалните доходи на домакинствата също нарастват през целия разглеждан период. През 2023 г. индексът на реалните доходи нараства с 10.0% в сравнение с 2022 г., а спрямо 2014 г. - с 158.5%.
Разходите на домакинствата също нарастват. Общият разход средно на лице от домакинство през 2023 г. в номинално изражение е 2.2 пъти по-голям в сравнение с 2014 г. и се увеличава с 19.7% спрямо предходната година.
Календар на потребителя
До 31 август се приемат възражения относно отчетените показания на уредите, изравнителната сметка, както и заявки за допълнителен отчет на уредите за топлинна енергия.
Националната агенция за приходите е извършила досега над 1 800 проверки по Черноморието. Съставени са повече от 350 акта за различни нарушения. Близо 100 от тях – за неиздаване на касов бон и разлика в касовата наличност. Данъчните отчитат подобрена фискална дисциплина и повишаване на оборотите вследствие на контролните действия. Разликите в касовите наличности и неиздаване на фискален бон остават най-честите нарушения. Те се наблюдават при всяка 14-а проверка. В същото време драстичните нарушения на данъчно-осигурителното законодателство са единични – до момента само малки обекти по крайбрежието са установени да извършват дейност без фискално устройство. Няма запечатани търговски обекти. Не са установени и случаи на сезонни работници, назначени без договори. Това е още един положителен ефект от контролната кампания за спазване на данъчното и осигурителното законодателство по Българското Черноморие. От приходната агенция напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Промяната в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.) цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права. Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: [email protected].