Колекторска фирма е осъдена да плати обезщетение на мъж заради съобщение, че дължи близо 9950 лв., а към онзи момент остатъкът от задължението му възлизал на 1170 лв. Върховният касационен съд (ВКС) постанови мъжът да получи обезщетение от 500 лв. заради стреса, който му е причинило писмено известие. Това съобщава lex.bg и е важно, защото много потребители са потърпевши от колекторските фирми и техните „методи“ на работа и отношение.
Преди четири години гражданинът е завел дело срещу колекторската фирма, в което претендира обезщетение от 6000 лв. като компенсация за системен психически тормоз от страна на дружеството в продължение на една година, изразяващ се в телефонни обаждания и текстови съобщения. Всъщност между него и фирмата е подписано споразумение за разсрочване на задължението, съобразно посочен в него погасителен план. Мъжът твърди, че служители на колекторската фирма са му се обаждали по телефона преди настъпването падежа на всяка вноска, за да му напомнят, като не се съобразявали с часа, в който звънят. Тези напомнящи обаждания продължили и след като той им обяснил, че изпълнява добросъвестно задълженията си по споразумението и няма нужда да го притесняват.
Един ден получил и текстово съобщение на телефона, с което дружеството го информирало, че към тази дата размерът на задължението е 9949.69 лв. Това сериозно го притеснило, тъй като съгласно сключеното споразумение, общото му задължение било 6000 лв., а той вече бил платил 10 вноски, първата от които 4200 лв., а останалите – по 70 лв. Т.е. бил платил вече 4830 лв. и продължавал да дължи 1170 лв., а не посочените в съобщението близо 9950 лв.
ВКС подчертава, че се претендира обезщетяване на неимуществени вреди за психически тормоз чрез телефонни позвънявания и изпращане на текстови съобщения, съдържащи невярна информация за размера на дълга, които са се отразили по неблагоприятен начин на здравословното състояние на ищеца. ВКС отхвърля иска за психически тормоз чрез обаждания от служителите на колектора. „От събраните по делото доказателства не се установява колко на брой телефонни обаждания и текстови съобщения са изпращани на ищеца преди падежа на всяка вноска. Не се установява това да е ставало в неподходящо време на денонощието, когато обичайно хората почиват (през нощта или в ранните сутрешни часове)“, обясняват върховните съдии. И посочват, че по делото не е установено колко са били обажданията и с какво съдържание, за да се квалифицират като прекомерни и несъответни на целта им – да напомнят на длъжника за падежа на вноската.
„Като неправомерно обаче следва да се оцени изпращането на текстово съобщение (SMS) до длъжника за дължимост на сума, която значително надхвърля общия размер на дълга, още повече, че голяма част от вземането вече е било погасено“, категоричен е ВКС.
В решението се посочва, че е установено, че в деня, в който е получено това съобщение, мъжът е бил прегледан от лекар и е констатирана остра стресова реакция. „Доколкото по делото не са ангажирани доказателства за други причини за това състояние, настоящият състав приема за доказана причинно-следствената връзка между него и текстовото съобщение. Като взе предвид, че няма данни ищецът да е изпаднал в продължително стресово състояние, продължило повече от един ден, настоящият състав приема, че претърпените неимуществени вреди са в рамките на обичайните от краткотрайно стресово състояние, справедливото обезщетение за които е в размер на 500 лв.“, заключават върховните съдии.
Съвети за вас: Как да изберете бюджетен лаптоп
Пазарът на лаптопите е необятен – фирмите предлагат продукти с разнообразни характеристики. Най-общо по ценови категории лаптопите могат да бъдат разделени на три – бюджетни лаптопи до около 1000 лв., лаптопи на средна цена за пазара – около 1500 лв. И висок клас лаптопи - над 2000 лв. Как обаче да се ориентирате кой лаптоп отговаря най-добре на нуждите ви? Всъщност в момента повечето лаптопи на пазара са достатъчно мощни да извършват голяма част от рутинните задачи, за които ни трябват. Ако не използвате големи и тежки програми или не играете игри с детайлни графики, лесно можете да намерите добър вариант и сред по-ниско тарифните устройства. За да сте спокойни с вашия избор, подготвихме тези три полезни съвета, с които да откриете най-добрия бюджетен вариант за вас.
Година на производство на процесора
Често потребителите се притесняват относно скоростта на процесора. За да избегнете закупуването на лаптоп, който реагира бавно на команди, проверете коя година е произведен процесорът. Ако купувате лаптоп, който струва по-малко от 500 лв., намерете процесора в полето с характеристики на устройството, копирайте наименованието и го пуснете в любимата си търсачка. Ако процесорът е Intel или AMD, още първият линк най-вероятно ще ви отведе към уебсайта на съответния производител. В страницата на производителя ще откриете информация за годината, в която е произведен съответният процесор.
Не ви съветваме да купувате лаптоп, който има Intel Atom, Celeron или AMD Athlon отпреди повече от четири години. Те са били бързи за времето си, но не и за настоящите стандарти. Още повече, че по-старите процесори вече не се поддържат и е възможно това да ви създаде проблеми при боравенето с по-нови версии на любимите ви програми. Разбира се, бюджетните лаптопи не са устройствата с най-добра скорост на пазара, но ако преди това сте работили на по-стар модел лаптоп, със сигурност ще останете с добро впечатление.
Един лаптоп трябва да може да върши няколко неща наведнъж. Добър начин да проверите процесора е, като отворите едновременно няколко раздела в уеб браузъра и документ или видеоклип. При по-старите модели зареждането на програмите може да отнеме малко повече време.
Дисплей
Мнозина използват лаптопи и компютри почти всеки ден, затова трябва внимателно да подберат модел, който има ярък и пъстър екран. По-евтините лаптопи рядко успяват да предложат добри варианти в това направление, които да отговорят на тези изисквания. Най-често компромисите са екрани с по-мрачни цветове, с лоши ъгли на видимост или с по-размазан текст.
За да сте сигурни, че ще имате хубав дисплей, по-добре се насочете към лаптоп с Full HD резолюция на екрана (1920 x 1080 или x 1200). Това означава, че дори цветовете да са по-тъмни, може да имате ясен текст с разумни размери на шрифта.
Тонколони и звук
Силата на звука при голяма част от лаптопите е проблем, независимо към коя ценова категория спадат. Добър вариант да проверите звука е или да посетите магазин, в който е изложен съответният модел, или да потърсите видео в интернет, в което продуктът се тества. Голяма част от вградените тонколони на лаптопите са достатъчно добри за гледане на видеа онлайн. Ако планирате да използвате лаптопа главно за гледане на филми и телевизия, ще ви трябва модел с по-мощни тонколони, или може да заложите на слушалки, които също се предлагат в различни варианти.
Подкрепа за домакинствата при либерализацията на пазара на електрическа енергия - 3
Започнахме да ви представяме анализа „Свободният пазар на електроенергия: проблеми и предизвикателства, мерки за повишаване на енергийната ефективност и подкрепа за домакинствата“, разработен от Икономическия и социален съвет /ИСС/. Ето предложенията на ИСС за необходимите промени за повишаване на енергийната ефективност, за да се защитят интересите на потребителите на електроенергия и особено на енергийно бедните домакинства.
Нормативна уредба на енергийната ефективност
Енергийната ефективност (ЕЕ) е стратегически приоритет за ЕС и в частност за България като страна членка. Тя има ключово значение в контекста на прехода към либерализиран енергиен пазар и създаване на условия за успешен преход към зелена и цифрова трансформация на икономиката. Мерките за повишаване на енергийната ефективност се разглеждат като средство за намаляване на емисиите на парникови газове, на разходите за производство и потребление на електроенергия, за по-висок топлинен комфорт и за преодоляване на енергийната бедност в страните членки.
Основен законодателен документ е Директивата за енергийна ефективност, преработена през 2018 г., като част от пакета „Чиста енергия за всички европейци“, с която се повишиха целите на ЕС за намаляване на потреблението на първична и крайна енергия до 2030 г., а държавите членки се задължиха да въведат мерки за намаляване годишното си потребление на енергия със средно 4,4% до 2030 г. Съгласно новата Директива за енергийната ефективност, в сила от 10 октомври 2023 г., целта за намаляване на крайното потребление на енергия в ЕС се повиши до 11,7% до 2030 г. Общата рамка на енергийната ефективност в ЕС се допълва от изисквания към енергийната ефективност и енергийни характеристики на сградите, комбинирано производство на енергия, в т.ч. когенерация (собствено производство чрез използване на ВЕИ) и повишена енергийна ефективност на продуктите. В България европейските цели са транспонирани в Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ), (посл. изм. ДВ, бр. 41 от 10.05.2024 г.), който урежда обществените отношения, свързани с провеждането на държавната политика за повишаване на енергийната ефективност като част от политиката за устойчиво енергийно развитие. Съществува и цяла група от свързани по темата законови и подзаконови актове, които определят обхвата на енергийната ефективност в по-широк смисъл като средство за намаляване на парниковите газове и в по-тесен смисъл – като пазарен буфер срещу евентуалните пазарни рискове в процеса на либерализация на енергийния пазар в т.ч. и спрямо битовите потребители.
Идентифициране на домакинствата в положение на енергийна бедност
В контекста на предстоящо либерализиране на енергийния пазар за домакинствата и разглеждането на енергийната ефективност като буфер срещу очаквани пазарни рискове, се засилва ролята на домакинствата изобщо и в частност на тези в състояние на енергийна бедност в разглежданите процеси. В този смисъл съществено място заема проблемът със спешното идентифициране на тези домакинства. Съгласно данни от Евростат за 2022 г. България е на първо място сред страните от ЕС по дял на хората, които не могат да поддържат дома си адекватно топъл – това са 20,5% от българските домакинства. В Анализ за енергийната ефективност за 2023 г. Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР) дава прогноза за дела на енергийно бедните домакинства - относителният дял на очаквания брой лица под линията на бедност с отразен разход за енергия от общото население към 31.12.2022 г. е 28% или това са 1 809 406 лица.
Без съмнение, като положителна крачка напред следва да се посочи приемането на законовата дефиниция на „домакинство в положение на енергийна бедност“ (Закон за енергетиката - ЗЕ, ДВ, §1, т.13г), а също и приемането от МС на Наредба за критериите, условията и реда за определяне на статут на домакинство в положение на енергийна бедност и на статут на уязвим клиент за снабдяване с електрическа енергия, в сила от 12.12.2023 г. Така се създаде добра нормативна основа, регламентираща критериите и правилата за разработване и функциониране на специална информационна система за енергийно бедните домакинства. В същия закон (чл.8, ал. 7, в сила от 17.11.2023 г.), се възлага на министъра на труда и социалната политика съвместно с министъра на енергетиката и министъра на регионалното развитие и благоустройството, да изготви дългосрочна програма за намаляване на енергийната бедност в съответствие на Стратегията за устойчиво енергийно развитие на България, Националната стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2030, Националната жилищна стратегия 2018 – 2030 г. и Дългосрочната стратегия за обновяване на националния сграден фонд от жилищни и нежилищни сгради до 2050 г.
Съгласно цитираната нормативна уредба следва да се създаде информационна система (регистър на домакинствата в положение на енергийна бедност) от националната отговорна институция, определена за разработването на Националния социален климатичен план съгласно Регламент (ЕС) 2023/955 на Европейския парламент и на Съвета от 10 май 2023 г. за създаване на Социален фонд за климата и за изменение на Регламент (ЕС) 2021/1060, или от друг орган, определен с акт на Министерския съвет. ИСС изразява загриженост, че до средата на 2024 г. не са предприети конкретни управленски мерки за създаване на регистър на домакинствата в положение на енергийна бедност. ИСС настойчиво апелира към формиране на политическа воля и добра координация в работата на компетентните институции за изпълнение на нормативните изисквания. Първостепенна задача е своевременното определяне на водеща институция със съответния капацитет и отговорност в областта на енергийната бедност като необходимо и задължително условие за справедлив енергиен преход. Успешното провеждане на нормативно заложените дейности по идентифициране на лицата и домакинствата в положение на енергийна бедност ще създаде базова предпоставка за включване на тези субекти в различни програми за повишаване на енергийната ефективност и е важно условие за по-лесен достъп до финансиране за обновяване на жилищните сгради с цел повишаване на тяхната енергийна ефективност.
Прилагани мерки за енергийна ефективност и енергийно бедните домакинства
Поради законодателно и административно забавяне на процесите за идентифициране на домакинствата в положение на енергийна бедност, към настоящия момент усилията на държавата са ограничени до подпомагане на лица и домакинства с ниски доходи и специални потребности за осигуряване на отоплението им през зимния период. Условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление (с електроенергия, топлоенергия, твърдо гориво, газ) през съответния отоплителен сезон са регламентирани в Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. По данни от компетентната институция Агенция за социално подпомагане (АСП), за отоплителен сезон 2023/2024 г.са подпомогнати 324 674 лица и семейства, а изплатената сума е в размер на 176 849 155 лева. Следва да посочим, че програмата за осигуряване на средства за отоплението на уязвимите групи от населението няма нищо общо и по никакъв начин не допринася за повишаване на енергийна ефективност.
Важно направление от държавната политика за енергийна ефективност е енергийното обновяване на жилищните сгради, осъществявано чрез Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради (НПЕЕМЖС) действаща от 2015 г., а към момента - чрез обявените два етапа на финансиране със средства на Националния план за устойчивост и развитие (НПУР). Цитираната програма се разглежда като ключова за намаляване на разходите за енергия, за осигуряване на по-добри условия на живот и на топлинен комфорт на гражданите в многофамилни жилищни сгради и представлява инструмент за справяне с енергийната бедност у нас. По данни, събрани от доклади за напредъка на програмата за периода 2017-2024 г., публични обсъждания, статии и други, резултатите са меко казано неудовлетворителни – за близо 10 години само 4,2%-4,5% са обновените жилища със 100% публично финансиране, в т.ч. по реда на националната програма.
В рамките на финансиране със средства по НПУР, през първия етап (2023 г.), при 100% финансиране на енергийното обновяване са одобрени 756 многофамилни жилищни сгради в 102 общини. Така повече от 1,128 млрд. лв. ще се инвестират изцяло безвъзмездно за енергийно обновяване на жилищния сграден фонд, като отново не е отчетено обстоятелството, че в жилищните сгради съжителстват както домакинства в положение на енергийна бедност, така и такива, които са извън обхвата на дефиницията за енергийна бедност, но същите се възползват централизирано от енергийното обновяване на своите жилища при условията на 100% финансиране.
За втория етап (2024 г.) е предвиден бюджет в размер на 282,4 млн. лв., като одобрените сгради за участие ще получат до 80% безвъзмездна финансова помощ, а сдружението на собствениците от съответната сграда ще трябва да осигури самоучастие чрез собствен финансов ресурс в размер на 20% от стойността на допустимите разходи по проекта. За този етап се отчита значително по-малък интерес – 307 проекта срещу 3068 за първия етап. Една от съществените причини за това е, както нагласата и очакването за 100% безвъзмездно финансиране, така и неотчитането на нуждата от диференциран подход към различните домакинства, доколкото някои от тях са в положение на енергийна бедност.
Разширяване обхвата на мерките за енергийна ефективност и ролята на домакинствата в състояние на енергийна бедност
Политиката за подпомагане на уязвимите домакинства с целеви средства за отопление през зимния сезон не стимулира тези домакинства за предприемане на енергоефективни дейности и за повишаване на енергийната ефективност на жилищата им, но поради големия обхват на тези лица и семейства, същите следва да бъдат подпомагани и в бъдеще по програми за подпомагане. В същото време усилията следва да се насочат към политики, стимулиращи енергоефективни инвестиции и развиващи енергоефективно поведение на домакинствата.
Следва да продължи прилагането на политиката за саниране на моногофамилни и еднофамилни сгради чрез инструментите на НПЕЕМЖС, на НПУР, както и на оперативните програми, в т.ч. Оперативна програма „Региони в растеж“(ОПРР), като задължително се въведе диференциран подход, при който домакинствата в положение на енергийна бедност се ползват със 100% безвъзмездно финансиране, а за останалите домакинства се прилага съответен % самоучастие. Така ще се акумулират повече финансови средства и ще се увеличи обхватът на домакинствата, които биха се възползвали от програмите за саниране.
Едновременно със съществуващите програми за саниране следва да се обсъди още един подход, различен от централизирания. А именно: държавната администрация да предложи и схеми за финансиране на преминаването към по-горен енергиен клас на жилище/сграда, като финансовото подпомагане е под формата на субсидия – парична сума за домакинства, които при постигнат конкретен резултат – енергийно обновяване на собственото жилище до съответен енергиен клас, да могат да се възползват директно от тази субсидия. За избягване на злоупотреби следва да се субсидират само жилища от най-ниските класове (D, Е, F и G) и съответно построени преди 2000 г. Това предложение се базира и на протичащите повече от 10 години индивидуални дейности по фактическо саниране на отделни жилища в многофамилни и еднофамилни сгради, като този процес, по неофициални данни се отнася до повече от 20% от жилищата. Известно е, че този процес е стихиен, липсва каквато и да е систематизация, изисквания за спазване на законови процедури, сертифициране и др. подобни. Но този процес е резултат от осъзната необходимост и инициативност на част от домакинствата в цялата страна.
Процесът на жилищно саниране следва да се съпътства и с нови модели за подпомагане на домакинствата чрез съфинансиране от банкови и други публични институции с безлихвени, нисколихвени, разсрочени във времето заеми по кредитни линии за енергийна ефективност и други благоприятни за гражданите финансови стимули, в т.ч. значително по-облекчени условия за енергийно бедните домакинства.
Следва да се обмисли и мярката за облекчаване на условията за финансиране на физическите лица и домакинствата, в т.ч. енергийно бедните такива, чрез Фонд „Енергийна ефективност и възобновяеми източници“ (ФЕЕВИ), за да се изпълнят с ново съдържание функциите на този фонд за осъществяване на инвестиционни проекти.
Стимули за инвестиране в енергийно ефективни системи за отопление
В последните години климатиците и термопомпените системи за отопление и охлаждане добиват все по-голяма популярност сред домакинствата в Европа. Целта на ЕС (чрез Визия RePowerEU) е до 2026 г. да бъдат инсталирани около 20 милиона термопомпи, а до 2030 - близо 60 милиона. В сравнение с класическите отоплителни електроуреди климатиците и термопомпите изразходват 4-6 пъти по малко електроенергия за единица произведена топлина. Макар инвестиционните разходи в термопомпени системи да са все още прекалено високи, отоплението с тези системи е много по-евтино, тъй като около 75% от енергията си те получават директно от възобновяеми източници в околната среда, а само 25% - от електричество. За облекчаване на евентуалния негативен ефект при либерализацията на пазара на електроенергия за домакинствата и в търсене на възможно най-чист източник на енергия за отопление и охлаждане, следва да се проучи опитът на редица европейски страни, които насърчават използването на възобновяемата енергия от термопомпи (в т.ч. климатици). Редица държави-членки предлагат субсидии и други стимули за закупуване и инсталация на термопомпи, създадени на принципа: въздух-въздух, въздух-вода, геотермални и термопомпи за санитарна гореща вода (земя-вода и вода-вода). На европейско равнище стимулите, които държавите предлагат са целеви и обикновено са във вид на субсидия за закупуване и инсталиране от домакинствата на термопомпи. За някои държави като Австрия, Хърватия, Чехия, Дания, Нидерландия, Ирландия, размерът на субсидията е до 5-6 хил. евро. В други, като Франция, Германия, Испания, Литва – субсидиите са в размер до 14-15 хил. евро. Освен това размерът на субсидията варира и е в зависимост от вида термопомпа (с въздушен източник, геотермални и т.н.).
Освен финансови ресурси като субсидии, европейските страни предлагат и други стимули, като например: нисколихвени заеми за потребители и някои данъчни облекчения. Прилаганият в европейските страни подход стимулира инициативата и отговорното поведение на потребителите. Подходът изцяло е ориентиран към резултата – потребителят има свободата да избере и закупи съответния вид термопомпа и срещу този резултат той получава подпомагане от държавата в точно определен размер субсидия, като би следвало за енергийно бедните домакинства инвестицията да се поема от държавата на 100%.
Включване на лицата и домакинствата в енергийни общности
Енергийните общности в ЕС се разглеждат като важно средство и инструмент за активизиране инициативността на гражданите и за тяхното отговорно участие в процесите за формиране на енергоефективно поведение. В този смисъл провеждането на целенасочена политика за облекчени процедури при създаване на енергийни общности и за активна информационна кампании за стимулиране, активизиране и включване на гражданите в процесите на създаване на тези общности по места е гаранция за формиране на енергоефективно поведение и прилагане на нови модели на гражданска инициатива, които чрез въвеждане/изграждане на различни системи за възобновяеми енергийни източници се превръщат в просюмъри (потребители-производители). Въвличането на гражданите, с фокус към енергийно бедните домакинства, е важна предпоставка за постигане на икономия на енергопотреблението и за намаляване на сметките за тока.
Средства от Социалния климатичен фонд за преодоляване на енергийната бедност
Очакваните средства от 2 милиарда 280 милиона евро за периода от 2026 до 2032 година по линия на Социалния климатичен фонд (СКФ) съгласно Регламент (ЕС) 2023/955 на Европейския парламент и на Съвета от 10 май 2023 година за създаване на Социален фонд за климата и за изменение на Регламент (ЕС) 2021/1060 следва да се насочат към уязвимите домакинства, които имат затруднения при плащане на сметките за ток. Причина за създаването му е включването на сградите и автомобилите в Системата за търговия с емисии (СТЕ) от 2027 г. Средствата ще се предоставят при наличие на 25% национално съфинансиране и представяне от страна на държавите-членки на мерки като краткосрочни помощи за бедни семейства, мерки за енергийна ефективност, декарбонизация на отоплението и др. За да се възползва от средствата, до юни 2025 г. България следва да разработи национален социален климатичен план, който да се основава на ясно планиране и картиране на домакинствата в положение на енергийна бедност. По този начин във фокуса на финансиране от СКФ ще са мерките, които помагат на енергийно бедните семейства да се справят със сметките за електроенергия и да подобрят условията си на живот чрез повишаване на енергийната ефективност на своето жилище. Очаква се социалният климатичен фонд да заработи от януари 2026 г.
Възможна линия на финансиране е тази за закупуване от държавата на интелигентни електромери за енергийно бедните домакинства. Тези модерни уреди, освен измерване на основно потребление на електроенергия имат функции за двупосочно измерване на различни тарифи, функция за потребителски контрол, двупосочна функция за комуникация на данни, функция за проследяване на кражба и др. Интелигентното измерване може да предоставя на потребителите подробна информация за потреблението, което им позволява да управляват по-добре своето потребление на електроенергия, за да постигнат целта за пестене на електроенергия и намаляване емисии на парникови газове и в този смисъл могат да са механизъм за повишаване на енергийната ефективност.
В жегата – предимства на мобилните климатици
Предлагането на мобилни климатици през последните години е голямо. При големите горещини не бързайте да се втурвате към магазините без ясно дефинирани нужди, като размера на помещението, което ще оборудвате и желаните опции на устройството. На рафтовете в магазините ще трябва да проверите елементи като енергийната ефективност, мощност, енергиен клас и ниво на шум. И внимавайте за повишение в цените, което е типично за летните месеци.
В обобщение
Мобилен климатик моноблок е достатъчен, ако искате да охлаждате дома си само няколко месеца в годината, в случай на горещини. За постоянен монтаж се обърнете към сплит климатиците. Те изискват професионален монтаж, но са по-ефективни и по-малко енергоемки. Устройство с охлаждаща мощност от 2500 W (за стая от приблизително 25 m2) струва в електричество приблизително 0,20 ст. на час употреба или около 2-3 лева на ден. Относно нивата на шум, произвеждани от устройствата, имайте предвид, че няма такова нещо като безшумен мобилен климатик.
Защо да изберете мобилен климатик моноблок?
Ако планирате да употребявате устройството определени дни в годината, може да се насочите към мобилните климатици. Основното предимство е тяхната простота: могат да се монтират за няколко минути, могат да се пренасят от една стая в друга (хола през деня, спалнята вечер и т.н.), могат да се съхраняват в шкаф през зимата и са в по-нисък ценови диапазон. Преди всичко те са ефективни: най-добрите референции в направен тест успяват да понижат температурата в стаята от 35 до 30°C само за няколко минути. Мобилните климатици произвеждат ниската температура чрез термопомпа, разположена в устройството.
Видео: Рискове, опасности и съвети при онлайн пазаруването
По последни данни на НСИ през юли месечната инфлация, измерена с индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 0.8% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за юли 2024 г. спрямо юли 2023 г. е 2.4%.
През юли спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: „Развлечения и култура“ (+8.7%), „Ресторанти и хотели“ (+3.9%), „Транспорт“ (+0.9%), „Здравеопазване“ (+0.4%) и „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ (+0.4%).
Намаление е регистрирано в групите: „Облекло и обувки“ (-3.0%) и „Съобщения“ (-0.6%).
Месечната инфлация, измерена с хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), е 1.2%, а годишната инфлация е 2.8%.
Календар на потребителя
От 27 до 29 септември в Стара Загора ще се проведе традиционният Фестивал на виното и културното наследствоАвгустиада 2024. И този път изложението се организира на открито наАнтичната улица в центъра на града.
Народното събрание прие на второ четене Законопроекта за въвеждане на еврото в България. Законът урежда принципите, правилата и процедурите за въвеждане на еврото като парична единица на страната ни, определят се ключови за преминаването към единната европейска валута правила, въвеждат се преходни периоди, които ще позволят на гражданите да се адаптират към новата валута. Със законопроекта не се определя конкретната дата на въвеждане на еврото или официалният валутен курс на лева към еврото. Те ще бъдат определени от Съвета на ЕС с единодушно решение на държавите членки, чиято парична единица е еврото, и България, се посочва в законопроекта. Парламентът прие да се въведе т.нар. период на двойно обозначаване на цените, в рамките на който цените и другите парични суми за плащане ще бъдат изписвани както в левове, така и в евро. Това задължение ще започне един месец след датата на влизане в сила на Решението на Съвета на ЕС за приемането на еврото от България и ще остане в сила за срок една година след въвеждането на еврото. След изтичането му двойното обозначаване ще бъде прекратено, за да се даде на гражданите възможност да свикнат напълно с новата валута. Въвежда се и "период на двойно обращение на лева и еврото". В срок до един месец от датата на въвеждане на еврото левът и еврото едновременно ще бъдат законни платежни средства.
Европейската комисия направи задължителни ангажиментите на TikTok за окончателно оттегляне на програмата „TikTok Lite Rewards“ от ЕС. Тези ангажименти бяха представени от TikTok в отговор на опасенията, изразени от Комисията в рамките на официално производство, открито срещу TikTok на 22 април 2024 г. по Законодателния акт за цифровите услуги (DSA).
От Комисията заявяват: „Безопасността и благосъстоянието на потребителите на социалните медии трябва да бъдат основен приоритет. Характеристиките на дизайна на платформите с ефекти на пристрастяване излагат на риск благосъстоянието на техните потребители. Ето защо направихме правно обвързващи ангажиментите на TikTok в рамките на Законодателния акт за цифровите услуги. Ще следим внимателно спазването им от страна на TikTok. Днешното решение също така изпраща ясно послание до цялата индустрия на социалните медии. Мозъкът на младите европейци не е обменна монета за социалните медии и никога няма да бъде. Получихме окончателното оттегляне на програмата „TikTok Lite Rewards“, което би могло да доведе до силно пристрастяване. Законодателният акт за цифровите услуги е в пълен ход.“ С това решение ангажиментите стават правно обвързващи, което означава, че всяко тяхно нарушение би представлявало нарушение на DSA и следователно би могло да доведе до глоби. Това е първият случай, който Комисията приключва съгласно Законодателния акт за цифровите услуги 105 дни след откриването на производството. Това е и първият път, в който Комисията приема ангажименти от онлайн платформа, срещу която е открила официално производство по DSA. Същевременно продължава разследването по първото официално производство на Комисията срещу TikTok от 19 февруари 2024 г.