Статия
Колко честни са такситата ни?
Наскоро един чужденец ни разказа колко етични са таксиметровите шофьори в Копенхаген. "Да, взимат много скъпо, но си даваш парите някак с удоволствие". Дали българските им колеги умеят това? Отговорът на повечето от нас ще бъде категоричен и недвусмислено отрицателен. На повечето българи нееднократно им се е случвало таксиметрови шофьори да се опитват да ги правят на глупаци.
Най-драстичният случай на оплакване в Асоциацията беше от една дама, на която й бяха взели 65лева!!! От пл. "Народно събрание" до ж.к. "Света Троица" (разстоянието е около 5 км.). Жената бързала и изобщо не забелязала тарифата - 6,50 лв. на километър превоз и 3,20 лв. за минута престой! Естествено, "добронамереният" водач разчита именно на това, защото едва ли ще си хване клиент, ако потребителите винаги четяха етикетите с тарифите, които са задължителни за поставяне на предното и страничното стъкло на автомобила. Да, но в Дания първо питат пътника за къде ще пътува, след това му съобщават приблизителната цена и време за пътуване, и ако получат съгласието на пътника - потеглят по маршрута.
Българите не са глупави, но някак съществува бариера у повечето хора, когато трябва да попитат колко ще струва таксиметровата услуга преди да се качат. Едва след като пристигнат, започват разправиите при съмнително високата сметка.
Високите тарифи
В България цените на таксиметровите услуги са свободни и се определят в голяма степен от търсенето и предлагането на пазара. Неслучайно цените в доста от по-малките градове у нас са по-високи от тези в София, защото там не може да се разчита на голям оборот, а и разстоянията са твърде малки. Някои фирми или индивидуални таксиметрови коли обявяват обаче тарифи, които са фрапиращо по-големи от средните за даден град с едничката идея да заблудят някой и друг по-разсеян потребител. И успяват! Въпреки че тарифите са поставени на стъклото, голяма част от потребителите рядко им обръщат внимание, докато не дойде време за плащане. Следват разправии и заплахи, но сметката си е сметка.
Какво трябва да знаем за този вид проблем?
- На първо място, трябва да се гледа табелката с ценоразписа на таксито или още по-добре да се пита водача за приблизителната цена за желания маршрут. В това няма нищо срамно и нередно!
- Много трябва да се внимава около летища, гари и автогари и скъпите хотели или курорти - обикновено там причакват такситата, които разчитат да припечелват лесно с високите тарифи.
- По възможност трябва да се избира такси от позната марка и таксиметрова компания. За тази цел е препоръчително да се поръча такси по телефона, вместо да се спира на улицата.
Помпа в апарата
Този стар прийом все още се използва от някои таксиметрови шофьори, колкото и неприятно да звучи това. За тези, които не са запознати с тази измама, трябва да кажем, че помпата представлява устройство, което се вгражда в таксиметровия апарат и той започва да отброява повече от реално изминатото разстояние. Обикновено сметката нараства с 70-100%. Това става като водачът на таксито включи помпата, обикновено внимателно преценявайки клиента си - най-често бързащи хора, чужденци и хора, които не познават града или видимо разсеяни клиенти. Какво трябва да знаем, за да се предпазим от този вид измама.
- Винаги изисквайте касовата бележка от водача - тя ще ви послужи, за да имате доказателство, както и регистрационния номер на автомобила, който е отбелязан в нея.
- При възможност запомнете показанията на километража на автомобила при потегляне и пристигане - ако таксито е използвало помпа, трябва да има разлика между изминатите километри по километража и касовата бележка.
- Ако водачът прави странни движения бъркайки под таблото на автомобила, това може да е издайнически знак, че включва помпата - обикновено бутонът за включването й се намира под волана и арматурното табло на автомобила, но не винаги.
- Не се колебайте да сезирате държавния контролен орган или потребителско сдружение! При констатиране на наличие на помпа в таксито, лицензът му ще бъде отнет и на водача ще бъде наложена глоба.
Весела Нова година
Общоизвестно е, че на Нова година тарифите, поставени на стъклото, не се спазват. Такситата, работещи през тази вечер изискват цени, които са от 2 до 5 пъти по-високи от обявените. Обикновено тогава влиза в действие добре познатият от източните държави пазарлък. Новогодишната вечер е уникална и с това, че всички искат да ползват такси, а такситата не достигат. Елементарният пазарен отговор е - повишаване на цените. Това се случва всяка година и то не само у нас. И като се замислим, ако цените не са по-високи, кой таксиметров шофьор би излязъл на работа вместо да празнува със семейството си. Това донякъде обяснява случващото се, но не го оправдава. Цените на таксиметровите услуги са свободни и всеки водач може да използва каквато тарифа пожелае. Но не може изискването за оповестяване на цените да важи и се изпълнява 364 дни в годината, а в 1 ден да не се изпълнява. Редно е таксиметровите автомобили, които работят в новогодишната вечер с променени цени, да претарифират апаратите си и да поставят стикери с актуалната цена. Това не изисква прекалено усилие и спомага за поддържането на честни и коректни отношения с потребителите. Това важи с двойна сила за по-големите таксиметрови компании, които се опитват да поддържат имидж на коректни и положително настроени към потребителите.
ПОЛЕЗНИ СЪВЕТИ
- По възможност избирайте таксиметрова компания, която ви е позната!
Четете стикерите с ценоразписа поставени на стъклото на автомобила!
- Питайте предварително каква е тарифата и колко приблизително ще струва курса!
- Винаги изисквайте касова бележка!
- Когато имате съмнение, че са ви взели повече, отколкото е обявената тарифа, сигнализирайте в ДАИ.
|
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous