Статия
Автомобили за ремонт
Потребителите би трябвало да могат свободно да избират автосервиз или лесно да заменят доставчика на услуги, който им предлагат застрахователите, в случай че им се налага да ремонтират автомобила си след пътно транспортно произшествие. Това е основната препоръка от доклада „Ремонт на катастрофирали автомобили – как да се гарантират свободният избор и безопасността на потребителя?“ на специализираната секция „Единен пазар, производство и потребление“ към Европейския икономически и социален съвет (ЕИСК).
Пазарът за ремонт на катастрофирали автомобили е свързан с поправка на каросерията и пребоядисване на увредената повърхност на превозното средство в резултат на произшествие. Той включва и работата по структурата и безопасността на автомобила. Проблемът е, че обикновено собственикът на автосервиза знае стойността на извършения ремонт на автомобила, а потребителят не я знае и плаща толкова, колкото му поискат. Потребителите са изправени пред информационна асиметрия в сравнение със собствениците на автомобилни паркове и застрахователите, които могат редовно да проверяват качеството на работата и да договарят цените с доставчика на услуги. По тази причина има риск потребителите да станат жертва на неравностойни условия в резултат на споразумения между автосервизите и застрахователните дружества, които нарушават правилата на лоялната конкуренция.
В интерес на обществото е пазарът за ремонт на катастрофирали автомобили и процесът по възстановяване на щетите, нанесени при авто произшествия, да е конкурентен и да гарантира безопасността на потребителите. Потребителите трябва да могат да разчитат на надеждна, безопасна и бърза ремонтна работа и застраховка на конкурентни цени. За тази цел отношенията между потребители, застрахователи, автосервизи, производители на автомобили трябва да са икономически жизнеспособни, но и коректни. Договорните отношения трябва да се възприемат като справедливи от всички участници, като се осигурят механизми за прозрачност и отчетност.
По принцип законодателството на ЕС не забранява на застрахователите да предлагат възстановяване на щетите, нанесени вследствие на произшествия. Ако този процес се управлява коректно, той е в интерес на всички заинтересовани страни – застрахователи, автосервизи и потребители. Въпреки това ЕИСК препоръчва на Европейската комисия свободата на избор на доставчик на услуги да се утвърди като принцип на пазара за ремонт на катастрофирали автомобили. Това ще гарантира правото на потребителите на достъп до пазара на ремонтни услуги и свободната конкуренция между сервизите, застрахователите и др.
Друга препоръка е да се наблюдава съотношението между качеството и разходите за ремонта на катастрофиралите автомобили, за да се гарантира, че сервизите и застрахователите не злоупотребяват с доверието на потребителите. По данни на Европейската комисия ремонтите представляват 40% от общите разходи на собствениците за техните автомобили. Тенденцията напоследък е към увеличение на тези разходи. Разликите в разходите за труд и цената на резервните части в различните държави от ЕС са големи, но по разбираеми причини потребителите прибягват единствено до услугите, които им предлага местният пазар. По същия начин – предимно на национално равнище – са организирани и пазарите за автомобилно застраховане. Правилата за получаване на обезщетение след катастрофа не са хармонизирани. Ето защо ЕИСК препоръчва взаимоотношенията между застрахователи, сервизи и потребители да се извършва на национално равнище.
Някои потребители оставят автомобила си неремонтиран, опитват се да го поправят сами или го дават за ремонт на места без необходимата квалификация. Макар това да е тяхно право, то има отрицателни последици за пътната безопасност. Задължителният технически контрол след основен ремонт може да се окаже добра мярка за противодействие на тази тенденция.
ЕИСК призовава браншовите организации в различните държави да разработят доброволни национални регистри на професионалните сервизи и автомонтьори, в които да бъдат посочени техните квалификации, обученията, през които са преминали, цените за резервни части и единичните разходи.
Както при подписването на застрахователна полица, така и след произшествие, застрахователите трябва да предоставят на потребителите ясна информация за правото им на свободен избор на автосервиз.
По-малки разходи за ремонт, по-добро качество
Производителите на автомобили не са единствените доставчици на качествени резервни части. Те произвеждат по-малко от 20% от резервните части, а останалото купуват от производители на резервни части и го препродават чрез собствената си мрежа. Същите производители на резервни части снабдяват директно и автосервизите. Когато потребителят има право на свободен избор кой да поправя автомобила му, той може да договори по-изгодни цени за същото качество.
За да се подобри конкуренцията при резервните части и да се постигне по-достъпна цена за тях, ЕК предложи директива относно „клауза за ремонт“, която да освобождава видимите части на автомобила (стъкла, части по каросерията и др.) от защита на дизайна. Европейският парламент одобри предложението през декември 2007 г. Все още предстои предложението да се гласува в Съвета на Европа, което би било крачка към намаляване на разходите за собствениците на автомобили в ЕС.
Пазари на резервни части и авторемонтни услуги
В Европа има 224 милиона леки автомобила, които представляват 87% от автомобилния парк. Като дял най-много са автомобилите в Германия (17,7%), Италия (15,4%), Франция (13,3%), Обединеното кралство (12,5%) и Испания (9,5%). Средното равнище на ползване на моторни превозни средства в ЕС е 466 автомобила на 1000 души от населението. Пазарът за поддръжка и ремонт или пазар на следпродажбеното обслужване е отделен от пазара на нови автомобили, т.е. от първичния пазар.
Според Европейския съвет за търговия и ремонт на автомобили (CECRA) в пазара за търговия и ремонт на автомобили участват 380 000 дружества, от които приблизително една трета имат договорни взаимоотношения с производител/вносител на автомобили, а другите са независими автосервизи. Обемът на пазара на ремонтни услуги възлиза на около 80 милиарда евро годишно, а този на пазара на резервни части – на около 90 милиарда евро.
|
Автомобилното застраховане в Европа
Пазарът на автомобилното застраховане е най-големият и най-конкурентен пазар за общо застраховане в по-голямата част от Европа. През 2008 г. премиите за автомобилно застраховане достигат около 126,5 милиарда евро, като се съсредоточават основно в Италия (16,5%), Германия (16,1%), Франция (14,1%), Обединеното кралство (13,0%) и Испания (9,6%). Задължителните застрахователни премии („Гражданска отговорност“) представляват около 60% от всички премии за автомобилно застраховане. Застраховките „Автокаско“ са доброволни и поради това представляват по-малък, но нарастващ дял от всички премии за автомобилно застраховане (около 40%) и не са еднакво разпространени във всички държави-членки.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous