Статия
Съвети за е-пазаруване
Мрежата на Европейските потребителски центрове ни съветвa за какво да следим, когато пазаруваме онлайн.
Най-напред трябва да подчертаем, че голяма част от настоящите съвети са валидни както за пазаруване от чужбина по електронен път, така и за пазаруване от електронни магазини в рамките на България. В същото време, не забравяйте, че при пазаруване от онлайн магазини извън държави членки на Европейския съюз вашите права са ограничени.
1. Бъдете наясно от кого точно пазарувате
Опитвайте се да пазарувате от познати за вас или препоръчани ви сайтове.
Уверете се, че имате името и пълните данни за контакт на търговеца, включително пощенски адрес. Не се доверявайте на търговци, които са посочили на уебстраницата си само телефон, имейл или адрес на пощенска кутия в съответната държава или град.
Когато пазарувате от чуждестранни сайтове, не си мислете, че електронният магазин е със сигурност базиран в страната, посочена от домейна. Например това че адресът на уебстраницата завършва с .fr не гарантира, че уебсайтът е базиран във Франция.
Помнете: Ако пазарувате от електронни магазини от страни извън ЕС, потребителските права, предвидени в европейското законодателство, няма да важат и може да се укаже, че тярбва да платите много високи такси за доставка, данъци и мита.
2. Бъдете внимателни
Избягвайте непроверени уебсайтове, които са се появили наскоро! Това не означава автоматично, че с този сайт нещо не е наред, но за съжаление на пазара много бързо се появяват и още по-бързо изчезват измамни сайтове и рискът да се окаже, че сте платили с банковата си карта голяма сума пари, а всъщност няма да получите нищо е голям.
Винаги търсете подробни данни за непознати за вас търговци преди да направите поръчка! Ако просто изпишете името на търговеца в търсачка в Интернет за много кратко време ще можете да видите дали има отрицателни коментари, оставени от потребители. Имайте предвид обаче, че някои безскрупулни търговци сами добавят за себе си от различни имена много положителни коментари, особено на техните уебсайтове.
При търсачките в интернет има опция даден уебсайт да заплати определена сума за реклама и по този начин той да се появява в горната част на резултатите при търсене по определена ключова дума. Търсачките няма как да проверяват всеки един техен клиент. По този начин измамен електронен магазин може да ви излиза като първи резултат в Гугъл например.
3. Уверявайте се в безопасността на плащането
Никога не изпращайте пари в брой, защото ако нещо се обърка много по-трудно ще ви бъдат възстановени. Много по-защитени сте, ако плащате при доставката или използвате кредитна карта.
Уверете се, че въвеждате данните от кредитната си карта в защитен уебсайт. Вижте дали в горната част на браузъра ви има знак със затворен катинар и също така дали адресът на уебсайта, където въвеждате данните си, започва с “https://”
Проверявайте дали компютърът ви има актуализирана антивирусна програма и инсталирана защитна стена.
4. Внимавайте да не бъдете измамени
Никога не отговаряйте на нежелани съобщения (СПАМ) и внимавайте, когато кликате върху линкове в получените имейли, за да избегнете потенциални заплахи, като т.нар. фишинг например. Фишингът представлява измама, при която се разпращат електронни писма, които изглеждат като изпратени от популярна компания (напр. Facebook, Microsoft), с които се опитват да ви убедят да въведете ваши лични или финансови данни.
Внимавайте за сигурните знаци за измами: обещания за големи парични награди, искания за плащания на минимална сума с обещание за голяма печалба и т.н. Отнасяйте се скептично към всички нежелани съобщения и помнете, че ако нещо звучи твърде хубаво, за да е вярно, то вероятно не е.
Не въвеждайте лични данни, които не са необходими, за осъществяването на съответното плащане. Всички ваши лични данни, заедно с данните от ваши банкови карти, попаднали в ръцете на измамници, могат да бъдат използвани противозаконно и да ви създадат много проблеми.
Избягвайте да купувате стоки, за които по всичко личи, че са менте – например подозрително евтини маркови стоки. Такива продукти често са с много ниско качество и дори опасни. Освен това, много трудно ще получите обезщетение, ако претърпите някакви вреди от тях. Имайте предвид, че продажбата на фалшиви стоки е незаконно.
5. Проверявайте вашите задължения
Винаги четете дребния шрифт, за да бъдете наясно какви са вашите права и задължения. По-специално – запознайте се подробно с политиката на търговеца за отказ от покупката и за връщане на стоката.
Задължения на търговеца При закупуване на стока в и Интернет търговецът е длъжен да посочи на видно място при поръчката: - Име на фирмата и информация за контакт - Стойността на поръчката, вкл. разходи за доставка - Конкретна информация за правото на отказ в 7-дневен срок от стоката, при което няма нужда да давате обяснения защо връщате стоката. |
Ако нещата се объркат… - Подайте писмена жалба до търговеца. - Правете скрийншотове на екрана на компютъра ви по време на целия процес, когато купувате стоки от интернет. По този начин ще имате писмен архив на всички направени стъпки. - Пазете цялата кореспонденция между вас и търговеца. - Не забравяйте, че винаги можете да се обърнете към Активни потребители или Европейския потребителски център, ако имате някакви колебания или забележки. |
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous