ОТВОРЕНО ПИСМО ДО ТЪРГОВСКИТЕ ВЕРИГИ
ОТВОРЕНО ПИСМО
от
Българска национална асоциация АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ
ДО
ТЪРГОВСКИТЕ ВЕРИГИ,
предлагащи хранителни стоки
СДРУЖЕНИЕ ЗА МОДЕРНА ТЪРГОВИЯ
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
През последните години Асоциация „Активни потребители“ извърши редица проучвания на качеството, търговското представяне и съдържанието на етикетите на традиционни за българските потребители хранителни продукти, предлагани в търговската мрежа. Ако само до преди едно-две десетилетия имитиращите продукти бяха непознати на българските потребители – млечните продукти се правеха само от мляко, майонезата имаше кратка трайност заради яйцата в нея, в бозата имаше захар, в лютеницата имаше предимно чушки и домати, медът беше продукт, произведен единствено от цветен нектар, събиран от медоносни пчели, а синтетичния оцет беше познат само в химическата индустрия, то днес имитациите на автентични за българските потребителски навици хранителни стоки започват да имат все по-голямо присъствие на пазара.
Времената се промениха и различни нововъведения в хранителната индустрия позволяват да се произвеждат все повече продукти, които само външно приличат на традиционните, но в съдържанието нямат много общо. Лошото е, че производителите на такива продукти се опитват чрез изобретателни начини да накарат потребителите да смятат, че това са същите храни. Не, не са. Това са алтернативи, имитации, а в някои случаи дори откровени фалшификати и ментета и Вие трябва добре да знаете това. Появата на нови продукти произведени чрез алтернативни технологии в редица случаи не може да бъде забранена. Често тя се обуславя от предлагането на стоки с по-ниски цени. Но имитиращите продукти не бива да си пробиват път по нечестен начин.
Днес модерната търговия е централно звено във веригата от доставки между производителя и крайния потребител. Именно търговските вериги упражняват най-голямо влияние върху поведението, както на производителите, така и на потребителите на хранителни стоки. Това е привилегия, но и голяма отговорност.
Наред с цената, за избора на всеки потребител съществено значение имат точната информация за съдържанието и ясното представяне на продукта. Големият въпрос е, дали това е достатъчно, за да осигури на потребителите информиран избор, тъй като освен наименованието, етикетите съдържат също изображения, слогани, различни шрифтове и цветове. Към това трябва да добавим и мястото и начина на излагане на съответния продукт в магазина. Така например, когато оцетни заместители се предлагат на щанда, на който пише оцет или когато имитиращият млечен продукт се постави наравно с истинското саламурено сирене, потребителите лесно могат да бъдат подведени.
Винаги сме вярвали, че саморегулацията сред търговците като подход, воден от съображения за предоставяне на информиран избор на потребителя, може да бъде по-ефективна от всяка нормативна уредба, колкото и строга да е тя. В тази връзка се обръщаме към Вас с призив да обърнете по-сериозно внимание на този неблагоприятен за българските потребители феномен, свързан с търговското представяне и позициониране на имитиращите продукти, наравно с автентичните такива в търговските вериги. Апелираме към полагане на усилия от Ваша страна за по-ясно разграничаване на имитиращите от истинските продукти чрез отделянето им на различни щандове/рафтове и ясното им обозначаване в обектите за търговия.
С уважение,
Българска национална асоциация
АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ