Какво съдържат готовите салати?
Само 3 от 14 салати снежанка съдържат кисело мляко, а в руските салати няма яйца, но има поне по 3 консерванта.
Традиционните рецепти на салатите „руска” и „снежанка” са добре известни на всички. Индустриалните им варианти обаче, все повече се отдалечават от оригиналите.
Руска салата
Освен традиционните съставки (колбас, зеленчуци и майонеза) индустриално произведените и пакетирани салата изобилстват от технологични добавки:
1. Добавени въглехидрати - във всички индустриални руски салати са прибавяни много източници на въглехидрати. Без изключение в продуктите присъстват захар, нишесте и полизахаридни сгъстители – т.нар. гуми (карегенан, гума ксантан и/или гума гуар). Средно във всяка марка има 7,5 добавени източника на въглехидрати (минимум 5, максимум 9).
2. Нетрадиционни суровини - в търговските марки присъстват средно 3,8 нетрадиционни суровини. Освен вече споменатото нишесте, във всички продукти се открива соев протеин. В мнозинството (9 от 13) се влагат и свински протеин и/или колаген.
3. Консерванти - готовите руски салати съдържат средно по 3 консерванта – калиев метабисулфит/сорбинова киселина/калиев сорбат, натриев нитрит и/или натриев бензоат. Само в 3 от 13 има по-малко от три консерванта.
4. Други технологични добавки - азиатската добавка глутамат и фосфатни соли присъстват в 11 от 13 марки. Без никаква нужда се влагат между 1 и 3 вида от тези съединения. Не са забравени и оцветителите. От 13 марки, само в 1 не се открива боичка. Предпочитаните оцветители са кармин и каротен. Ако за боите е ясно защо се влагат, ние бяхме много учудени от наличието в 2 търговски марки на добавен силиций, по същество това е фин пясък или пепел. Няма разумно обяснение за това, освен може би евтина компенсация за тегло и обем на продуктите.
Снежанка
Кисело мляко има само в 3 от 14 марки снежанка! Отсъствието му е „компенсирано“ с множество от технологични добавки, превръщайки готовата салата по-скоро коктейл от химикали, чиято консумация е нежелана.
1. Добавени въглехидрати - една готова „снежанка“ съдържа средно 3 допълнителни източника на въглехидрати – захар, царевично нишесте, гума гуар и гума касантан.
2. Нетрадиционни суровини - отсъствието на основна суровина като киселото мляко е щедро компенсирано с множество необичайни съставки – средно 5,2 - нишесте, сухо мляко, млечен протеин, хидрогенирана палмова или друга растителна мазнина, майонеза и дори желатин.
3. Консерванти - влагането на консерванти в готовите „снежанки“ е умерено – средно по 1 съединение, обикновено това е сорбинова к-на. Повече не е и нужно, използваните заводски рецепти не са по вкуса дори на напретенциозните бактерии.
4. Други технологични добавки - от неспоменатите досега добавки основните са подкиселители – лимонена и оцетна киселина, които производителите използват в ролята на консерванти. В 7 от 14 търговски марки се установява прибавяне на пектин. Той се използва като сгъстител, допълвайки или замествайки гума гуар, гума ксантан и желатина.
Изводи
Нека обобщим: изключвайки подправките в руските салати се откриват 6 (от 7) традиционни суровини, плюс още около 20 „нетрадиционни“. При „снежанките“ ситуацията е аналогична – 1 (краставица) от двете традиционни суровини, допълнени от 11 други.
Повечето нетрадиционни компоненти не са естествено получени храни, а представляват индустриално произведени хранителни/технологични добавки и/или химикали. Предназначението на добавките е различно – захари, пълнители, киселинни регулатори, консерванти, оцветители, емулгатори и сгъстители. Те се използват като заместители на качествените естествени суровини, подобрители на технологичния процес и/или външния вид, консистенцията и сроковете на съхранение на готовите салати. Нито една от нетрадиционните съставки няма място в оригиналните рецепти за тези салати. Нито една от добавките не подобрява качеството на продуктите, или носи каквато и да е полза за здравословното състояние на консуматорите. Казано по друг начин, влаганите химикали и заместители са от полза само за производителите на индустриалните салати – намаляват себестойността и удължават трайността.
Пълното проучване можете да прочетете на aktivnipotrebiteli.bg
За проучването:
Проучването на „Активни потребители“ анализира състава на индустриално приготвени и пакетирани салати. За разлика от други наши тестове, в сегашния ние не извършвахме лабораторни анализи. Цялата представена информация е извлечена от етикетите, т.е. от това което самите производителите на салати са дакларирали! В проучването са включени 13 марки руска салата и 14 салати „Снежанка“, закупени от 4 търговски вериги през месец декември 2017г.