• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало

Какво съдържат готовите салати?

Само 3 от 14 салати снежанка съдържат кисело мляко, а в руските салати няма яйца, но има поне по 3 консерванта.

                Традиционните рецепти на салатите „руска” и „снежанка” са добре известни на всички. Индустриалните им варианти обаче, все повече се отдалечават от оригиналите.

Руска салата

Освен традиционните съставки (колбас, зеленчуци и майонеза) индустриално произведените и пакетирани салата изобилстват от технологични добавки:

1. Добавени въглехидрати - във всички индустриални руски салати са прибавяни много източници на въглехидрати. Без изключение в продуктите присъстват захар, нишесте и полизахаридни сгъстители – т.нар. гуми (карегенан, гума ксантан и/или гума гуар). Средно във всяка марка има 7,5 добавени източника на въглехидрати (минимум 5, максимум 9).

2. Нетрадиционни суровини - в търговските марки присъстват средно 3,8 нетрадиционни суровини. Освен вече споменатото нишесте, във всички продукти се открива соев протеин. В мнозинството (9 от 13) се влагат и свински протеин и/или колаген.

3. Консерванти - готовите руски салати съдържат средно по 3 консерванта – калиев метабисулфит/сорбинова киселина/калиев сорбат, натриев нитрит и/или натриев бензоат. Само в 3 от 13 има по-малко от три консерванта.

4. Други технологични добавки - азиатската добавка глутамат и фосфатни соли присъстват в 11 от 13 марки. Без никаква нужда се влагат между 1 и 3 вида от тези съединения. Не са забравени и оцветителите. От 13 марки, само в 1 не се открива боичка. Предпочитаните оцветители са кармин и каротен. Ако за боите е ясно защо се влагат, ние бяхме много учудени от наличието в 2 търговски марки на добавен силиций, по същество това е фин пясък или пепел. Няма разумно обяснение за това, освен може би евтина компенсация за тегло и обем на продуктите.

Снежанка

Кисело мляко има само в 3 от 14 марки снежанка! Отсъствието му е „компенсирано“ с множество от технологични добавки, превръщайки готовата салата по-скоро коктейл от химикали, чиято консумация е нежелана.

1. Добавени въглехидрати - една готова „снежанка“ съдържа средно 3 допълнителни източника на въглехидрати – захар, царевично нишесте, гума гуар и гума касантан.

2. Нетрадиционни суровини - отсъствието на основна суровина като киселото мляко е щедро компенсирано с множество необичайни съставки – средно 5,2 - нишесте, сухо мляко, млечен протеин, хидрогенирана палмова или друга растителна мазнина, майонеза и дори желатин.

3. Консерванти - влагането на консерванти в готовите „снежанки“ е умерено – средно по 1 съединение, обикновено това е сорбинова к-на. Повече не е и нужно, използваните заводски рецепти не са по вкуса дори на напретенциозните бактерии.

4. Други технологични добавки - от неспоменатите досега добавки основните са подкиселители – лимонена и оцетна киселина, които производителите използват в ролята на консерванти. В 7 от 14 търговски марки се установява прибавяне на пектин. Той се използва като сгъстител, допълвайки или замествайки гума гуар, гума ксантан и желатина.

Изводи

                Нека обобщим: изключвайки подправките в руските салати се откриват 6 (от 7) традиционни суровини, плюс още около 20 „нетрадиционни“. При „снежанките“ ситуацията е аналогична – 1 (краставица) от двете традиционни суровини, допълнени от 11 други.

                Повечето нетрадиционни компоненти не са естествено получени храни, а представляват индустриално произведени хранителни/технологични добавки и/или химикали. Предназначението на добавките е различно – захари, пълнители, киселинни регулатори, консерванти, оцветители, емулгатори и сгъстители. Те се използват като заместители на качествените естествени суровини, подобрители на технологичния процес и/или външния вид, консистенцията и сроковете на съхранение на готовите салати. Нито една от нетрадиционните съставки няма място в оригиналните рецепти за тези салати. Нито една от добавките не подобрява качеството на продуктите, или носи каквато и да е полза за здравословното състояние на консуматорите. Казано по друг начин, влаганите химикали и заместители са от полза само за производителите на индустриалните салати – намаляват себестойността и удължават трайността.

Пълното проучване можете да прочетете на aktivnipotrebiteli.bg

За проучването:

                Проучването на „Активни потребители“ анализира състава на индустриално приготвени и пакетирани салати. За разлика от други наши тестове, в сегашния ние не извършвахме лабораторни анализи. Цялата представена информация е извлечена от етикетите, т.е. от това което самите производителите на салати са дакларирали! В проучването са включени 13 марки руска салата и 14 салати „Снежанка“, закупени от 4 търговски вериги през месец декември 2017г.

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia