• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало

Проучване на процедурите за жалби в авиокомпании

Проучване на процедурите за жалби в авиокомпании

            Повечето авиокомпании, които извършват редовни полети от и до България, предоставят на своите интернет страници подробна информация за правото на потребителите да получат финансово обезщетение при отмяна на полет и отказан достъп до борда на самолета. Част от тях обаче не посочват размера на компенсацията при закъснение на полета. Това показва проучване на „Активни потребители“, проведено през декември 2017 г. От разгледаните 21 авиокомпании 9 дават пълна информация за дължимите финансови обезщетения и при трите вида проблеми, 6 спестяват само информацията за правото на парична компенсация при закъснение на полет, а 6 не описват стойността на обезщетението в нито един от случаите. 

            Пътниците с въздушен транспорт в Европа имат право на грижи и на финансово обезщетение от страна на авиокомпаниите при отменен полет, отказан достъп до борда на самолета и закъснения съгласно Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета. Паричните компенсации при закъснения на полети не се съдържат в самия регламент, но са узаконени със съдебни решения и са описани в Тълкувателни насоки за Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета.           При възникване на проблем обаче повечето потребители в България не са наясно със своите права. Авиокомпаниите се възползват от това незнание и рядко се стига до изплащане на обезщетения, особено при закъснения.            Регламент (ЕО) № 261/2004 на Европейския парламент и на Съвета и тълкувателните насоки към него не задължават авиокомпаниите да информират на сайтовете си пътниците за техните права, но публикуването на такава информация е израз на добра търговска практика.

Резултати от проучването

1. Език на информацията. Авиокомпаниите, които извършват полети от „Летище София“, разчитат, че пътниците ще владеят минимум един чужд език – английски. Само 5 от превозвачите имат български версии на сайтовете си, като две от страниците не са локализирани изцяло. Всички останали 16 компании предлагат английски варианти, като потребителят може да избере да ги чете и на други чужди езици (например немски, френски, испански).

2. Откриване с Гугъл. Сайтовете на всички разгледани авиокомпании са добре индексирани и лесни за откриване в Гугъл, включително като се съчетае търсенето на името на превозвача с конкретната информация, от която пътникът се нуждае (например за резервации, чекиране, пътнически права и др.).

3. Форма за подаване на оплакване. Три от разгледаните авиокомпании не предоставят форма за подаване на оплакване. Всички други превозвачи дават възможност на потребителите да изпратят жалба чрез сайта им. На повечето уеб страници за целта е пригодена формата за обратна връзка, в която пътниците избират от падащо меню темата на своята комуникация - похвала, оплакване, запитване и др. В зависимост от това се сменя и форматът. По-рядко се среща отделен формуляр за оплаквания.   

4. Форма за обратна връзка. От 21 компании само 3 нямат форма за обратна връзка.

5. Кол център. 12 авиокомпании имат телефон за обслужване на клиенти на български език, дори и когато сайтовете им са само на английски. Повечето кол центрове обаче работят между 9 до 17.30 часа, като част от тях – само в работните дни (от понеделник до петък). Телефонът на една от нискобюджетните авиокомпании (Wizz Air) е импулсен и се начислява близо лев на минута разговор Трима от превозвачите предлагат на потребителите от България да се свържат с кол център в друга държава – напр. Великобритания, Люксембург или Гърция. Останалите 6 авиокомпании нямат телефонни номера за обслужване на клиенти от България.

6. Свързване с авиокомпанията. Всички авиопревозвачи са предоставили поне две възможности на потребителите да се свържат с тях. Най-често се среща комбинация от следните три начина – телефон, форма за обратна връзка и имейл. 

Пълното проучване е достъпно на aktivnipotrebiteli.bg

Как проучваме (Методология на изпитването)

В проучването са включени 21 авиокомпании, които извършват редовни полети от/до летища в България (София, Варна и Бургас).

Проучване на сайтовете: декември 2017 г.

Авиопревозвачите са сравнени по следните показатели:

- Дават ли информация за правата на пътниците при закъснения, отмяна и отказан достъп до борда на самолета;

- На какъв език е информацията;  

- Лесно ли се откриват сайтовете и информацията в тях при търсене в Гугъл;

- Има ли форма за подаване на оплакване;

- Има ли форма за обратна връзка;

- Има ли кол център за България и каква е цената на обаждането;

- При какви условия се предоставя безплатно чекиране за полетите;

- Какви са начините, по които потребителите могат да се свържат с авиокомпанията
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia