Тест
ТЕСТ слънцезащитни средства
Качествените кремове против слънце гарантират обявената на етикета защита и не се отмиват лесно при влизане във вода.
Целта на теста е да изследва качеството на няколко продукта за деца и семейна употреба. Качественият крем трябва преди всичко да гарантира обявеното на етикета равнище на защита. То се обозначава най-често с понятието „слънцезащитен фактор” (SPF - sun protection factor), с което се означава защитата от UVB лъчите от слънчевия спектър. С натрупването на все повече знания за ефектите от излагането на слънцето слънцезащитата все повече се разбира като защита от UVA + UVB, тъй като UVA радиацията предизвиква все по-голяма загриженост. За да се оценят максимално качествата на продуктите се провежда и тест за водна издръжливост на кремовете, както и оценка на козметичната поносимост.
Използване на слънцезащитните продукти
Резултатите от поведенчески проучвания показват, че препоръките за употреба обикновено не се спазват (често се пренебрегват някои зони на кожата, не се прилагат достатъчно начесто или в достатъчно количество от продукта). Потребителите също погрешно смятат, че по-голям фактор означава, че те могат да останат изложени за по-дълго време на слънце.
Най-добрата защита остава избягване на слънцето в зависимост от индивидуалните възможности на човека, да се адаптира към слънчевата светлина. Използването на слънцезащитен продукт е само един от елементите за борбата с кожните увреждания, причинени от слънцето. Така че общественото образование трябва да се фокусира, от една страна за безопасни слънчеви бани, а от друга, относно правилната употреба на продукти за защита от слънцето. В допълнение, той трябва да се уточни, че прилагането на един продукт за защита от слънцето е предназначено за употреба извън сградите, като част от нормалния живот, а не с оглед на разширяването на продължителността на излагане на слънце.
Според експертите, продуктите с индекс, по-нисък от 6 не представляват продукти, предназначени за защита от слънцето. От друга страна, горната част на индексите следва да бъде ограничен до 60, тъй като с настоящото състояние на методите за оценка и научни данни, те не предлагат по-голяма защита от продуктите с индекс 60.
Етикетиране
Според Препоръка на Европейската Комисия (2006/647/ЕС), слънцезащитните средства не бива да изразяват претенция за ефикасност, която внушава следните характеристики:
- 100% - ова защита срещу UV радиация – като например: „слънцеблокаж” или „тотална защита”;
- че не се налага продуктът да се нанася отново при каквито и да е обстоятелства, като напр. „24-часово предпазване” или „целодневна защита”.
Препоръката обръща внимание и на рекламирането на слънцезащитните продукти. В рекламите трябва да се предупреждава, че същите не предоставят стопроцентова защита, както и да се дават съвети относно предпазните мерки, които следва да се съблюдават в допълнение към употребата им.
Могат да се включат предупреждения като например:
- „Не се излагайте прекалено дълго на слънце, дори когато употребявате слънцезащитни продукти”;
- „Не излагайте бебета и малки деца на директна слънчева светлина”;
- „Прекомерното излагане на слънце представлява сериозна заплаха за здравето”.
ЗАПОМНЕТЕ
• Трябва да се избягва стоенето на слънце (особено в най-слънчевите часове на деня), • Да не се допуска безотговорно поведение по отношение излагането на слънце - слънчевото изгаряне е опасно, особено при деца.
• Използвайте защитно облекло: широки шапки, слънчеви очила, тениски и т.н.), • Правилно използване на продуктите за слънчева защита. Използването на козметичен продукт с двойна защита (UVA и UVB), вероятно ще намали риска от рак на кожата и застаряването на населението. • Избор на продукт подходящ за индивидуалните потребности за защита от слънцето. |
Слънцезащитните продукти трябва да съдържат инструкции за употреба, гарантиращи, че заявената ефективност ще бъде постигната, напр. инструкции като следните:
- „Слънцезащитният продукт се нанася преди излагане на слънце”;
- „За да се поддържа защитата, продуктът трябва да се нанася отново и многократно, особено след изпотяване, след плуване или избърсване”.
За да се постигне заявената ефективност, слънцезащитните продукти трябва да съдържат инструкции за употреба гарантиращи, че върху кожата се нанася достатъчно количество от продукта. Нужното количество може да се означи чрез пиктограма, илюстрация или мярка (напр. мерилна лъжичка). Инструкциите за употреба трябва да съдържат и обяснение за рисковете при полагане на по-малко от необходимото количество, напр.: “Предупреждение: Намаляване на количеството значително снижава нивото на защита”.
Въпреки че, прилагането на изискванията на Европейската препоръка не е задължително, голяма част от производителите се съобразяват с нея и поставят предупредителни надписи на продуктите. За съжаление трябва да отбележим, че вносителите на тези продукти в България доста често спестяват средства, за да ги преведат на български и те си остават написани на чужд език на опаковките. Примери за такива продукти ще намерите в рубриката АВТОГОЛ (стр. 25). Ние препоръчваме, при избор на слънцезащитен продукт да купувате тези, които предоставят пълна и разбираема информация на български език.
Кратък речник
“слънцезащитен продукт” – всеки продукт (кремове, масла, гелове, спрейове), предназначени за полагане върху човешката кожа с цел изключително или главно да я предпазят от UV радиация, която да абсорбират, разпръскват или отразяват.
“минимална еритемна доза” – количеството енергия причиняваща еритема; “слънцезащитен фактор” (SPF - sun protection factor) – съотношението на минималната еритемна доза върху кожа защитена от слънцезащитен продукт към минималната еритемна доза върху същата незащитена кожа; „UV“ - ултравиолетова радиация
“UVВ радиация” – слънчева радиация в спектъра 290-320 nm; “UVA радиация” – слънчева радиация в спектъра 320-400 nm; “UVA защитен фактор” – съотношението на минималната доза UVA, необходима да причини трайно пигментиране на кожа, защитена от слънцезащитен продукт към минималната доза UVA, необходима да причини минимален ефект на потъмняване върху същата незащитена кожа.
“претенция за ефикасност” – всяко изявление относно характеристиките на даден слънцезащитен продукт под формата на текст, наименования, търговски марки, илюстрации, фигуративни или други знаци използвани при етикетирането, излагането за продан и рекламирането на слънцезащитните продукти |
<< Кликнете на картинката, за да видите пълните резултати от теста!
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous