• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси

    • Банки
    • Други

  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Финанси > Други > Статии > Внимание колектори

Още по темата:

Бързите кредити стават безплатни

Топ 5 на финансовите измами

За банките, лихвите и кредитния рейтинг

Статия

Внимание колектори

Публикуван на: 08/09/2023
Tweet
photo

    В асоциацията регулярно постъпват сигнали от потребители, които са притеснявани от колекторски фирми. Често обаче те претендират малки суми (50-100 лева) по задължения към доставчици от преди 5 години. В разговора колекторът най-често заплашва потребителя, че ще бъде даден на ЧСИ, ако не плати веднага. За да издължи обаче, потребителят ще трябва да плати законната лихва за годините назад и някакво „адвокатско“ възнаграждение, най-често в порядъка на 200-300 лева, който, ако не бъде платен – ще бъде включен в разноските чрез ЧСИ-то и сумата може да нарасне значително. Тези фактури на стойност 50-100 лева, обаче, са стари, настъпила е давност и не подлежат на принудително изпълнение чрез ЧСИ (могат да бъдат платени само по желание. Какви са правата ни и как може да постъпим и в такива случаи?

    Ако получите такова обаждане от лице, което се представя за служител на фирма, на която е са прехвърлени стари фактури дължими към оператор, трябва да изискате имената му, длъжността, която заема, и името на фирмата и идентификационния номер на дружеството в търговския регистър. Ако не пожелае да сподели, която и да е от информацията – просто затворете телефона.

    След това изискайте от лицето номера и датата на фактурата (запишете си ги на лист) и към кое дружество се дължат. Ако „служителят“ не пожелае да сподели такава информация – просто му затворете телефона.

    В случай, че лицето сподели номера на фактурата отидете и проверете при оператора дали наистина съществува такава фактура. В случай, че такава не съществува –  споделете го с колектора, който може да ви потърси отново, и му затворете телефона.

    В случай, че съществува такава фактура – проверете от коя дата е станала дължима. Особеност в правото е, че периодични задължения като сметка за телефон имат давност от 3 години. След тези 3 години, това задължение не може да бъде принудително изпълнено, но въпреки това то съществува и може да бъде платено.

 

Внимание!

    Тригодишната давност не се прилага служебно, като се наблюдават случаи на издадена заповед за изпълнение от съда, срещу която не е възразено от потребителя. Ако е издадена от съда заповед за изпълнение, то тогава е от изключителна важност да се подаде от потребителя възражение срещу заповедта за изпълнение. Възражението се осъществява като се попълни бланка на гърба на листа за заповедта за изпълнение. Имате ЕДИН месец срок да подадете възражението към съда. В случай, че не възразите – заповедта ще влезе в сила и ще има силата на съдебно решение. В този случай ще дължите задълженията описани в заповедта за изпълнение.

 

Други особености, за които да внимаваме!

    Съгласно правилата за прехвърляне на вземане, операторът (кредитор по фактурата) е длъжен да уведоми длъжника (потребителя), че е прехвърлено вземането на трето лице (в случая колектор), за да породи ефект на прехвърлянето спрямо потребителя. В случая, че длъжникът (потребителят) не е уведомен – той не дължи нищо на третото лице – колектор.

Препоръка!

    Ако колектор Ви позвъни – заявете, че не им дължите нищо, защото не сте уведомени от оператора за прехвърлянето на вземането.

 

    В хипотезата, в която колекторът твърди, че е упълномощен от оператора (кредитора) да уведоми потребителя (длъжника), поискайте нотариално заверено пълномощно от оператора, с което да докажат, че са упълномощени да извършват такива действия и докато не Ви ги представят не смятате вземането за прехвърлено. Този похват може да бъде използван независимо давностния срок.

    Асоциация Активни потребители счита, че прехвърлянето на дребни вземания с над 3 годишен срок на колектори, които да заплашват, тормозят и да се възползват от незнанието на потребителите, е непрофесионално и неетично. В голям процент от случаите потребителите не знаят за тази фактура и не са я заплатили именно поради незнанието за такова задължение, като най-често това се дължи на липса на комуникация с потребителя от страна на оператора.

     В случай, че сте попаднали в такава хипотеза не се колебайте да ни сигнализирате!

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia