Подходящи ли са всички електронни игри? Как да разпознаем, кога една игра е подходяща за дете на определена възраст?
Едно от най-популярните развлекателни средства през последните години са електронните игри. Тяхната популярност нараства непрекъснато през осемдесетте и деветдесетте години и до днес. Това се дължи на първо място на непрекъснато увеличаващият се избор от игри. Непрестанно се увеличават и техническите възможности, което способства за нарастване на качеството и на предлаганите възможности за развлечение. В същото време развлекателните игри стават все по-достъпност, поради увеличаващият се брой на компютрите и по-ниските цени на предлаганите на пазара игри. Ползвателите на електронни игри са представители на различни възрастови групи, но най-активни са децата и младежите.
Положителни страни на игрите
Все още малко хора се замислят над рисковете, които употребата на видео и електронни игри крие за подрастващите. За да може да се предизвика реакция по темата трабва да се предизвика вниманието на обществото към важността на този проблем и трябва да се разберат рисковете, които той съдържа. На възрастните е трудно да вникнат и да оценят опасността за детската психика, но световният опит показва, че прекаленото общуване с игри, съдържащи насилие, вулгарен език, провокиращи страх или безпокойство и съдържащи сексуални елементи, трябва да се ограничава и отговорността за това имат не само родителите, но и обществото като цяло. Тези рискове са в най-голяма зависимост от възрастта на децата. Колкото по-малки са те, толкова повече рискове съдържат забавните игри. Различните форми на насилие, неприличен език или представяне на сексуални теми по неподходящ начин могат да доведат до нежелани и непоправими последици за детската психика. Влиянието им във формирането на ценностната система и мироглед могат да се превърнат в опасен фактор генериращ престъпност и девиантни отклонения, с фатални последствия за обществото и самите тях. Най-леките форми на отклонения предизвикват отчуждение, саможивост и затруднена социализация на младежите. В по-тежките случаи способстват формирането на младежка култура, в която насилието може да се превърне в ценностна норма, а не изключение.
Негативни страни на игрите
Решенията
В страните, където влиянието на рисковете, съдържащи се във видео игрите е почувствано по-рано, поради по-ранното и по широкото им разпространение, се предприемат най-различни мерки, ограничаващи възможностите за вредно въздействие на развлекателния софтуер. На първо място се обръща внимание на обучението на родителите. Много от родителите са небрежни по отношение на това, с което се занимават децата им в свободното време. Често пъти изобщо не обръщат внимание на насилието, което се съдържа в някои електронни игри или вулгарният език, с който те боравят. Когато те са запознати с рисковете и негативните характеристики на някои електронни игри, родителите могат да въздействат най-ефективно върху своите деца. За това им помага дейността на много неправителствени организации, които следят съдържанието на новопоявяващите се на пазара игри и алармират за наличието на вредно съдържание.
Друго важно средство за предпазване от вредното въздействие на игрите върху децата е тяхното ограничено използване в обществени институции и игрални зали. Отговорността за това пада изцяло върху собствениците или управляващите такива институции. За да се постигне такова ограничение, обаче е нужно да се предвидят нормативни ограничения или с други думи, да се забранят рисковите игри, които съдържат в прекомерна степен насилие или вулгарен език. Възможността да се разчита на съзнанието на предприемачите и те сами да ограничават предлагането на такива игри за подрастващите е неособено перспективна. Не трябва да забравяме, че игралните зали все пак работят, за печалба и ограничаването на достъпа на малолетни до някои игри, може да се отрази на техните икономически интереси.
======================
Любопитно!
След като през последните години продажбите на електронни игри надминаха по приходи холивудските кино продукции, сега те са на път да детронират и музикалния бизнес, сменяйки на първото място по доходност в рамките на развлекателните индустрии.
Според прогнозата на Прайсуотърхаус Купърс, в доклада "Global Entertainment and Media Outlook - 2007-2011" продажбите на компютърни игри през следващите 4 години ще нарастнат драстично и ще надминат по приходи музикалния бизнес още до края на тази година.
========================
Ранно детство (Early childhood) |
|
За всеки (Everyone) |
|
За всеки над 10г. (Everyone 10+ ) |
|
Тийнеджъри (Teen) |
|
За зрели (Mature) |
|
Само за възрастни (Adults only) |
|
Коментари ( 0 общо )
anonymous