• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Други
    • Здравно осигуряване
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Спорт и отдих
    • На ски
    • Авто гуми
    • Автомобили
    • Екскурзии
    • Спорт
  • Деца

    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки

    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2018
    • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2019
  • Статии

Анкета

Трябва ли да се публикуват марките на опасни храни и стоки?

ДА, при наличие на обосновани съмнения за опасност
ДА, но само когато безусловно се докаже, че стоката е опасна
НЕ, така се накърняват правата на производителя
НЕ, контролните органи трябва да работят на спокойствие

Гласувай

Начало > Деца > Играчки > Статии > Електронните игри и децата

Още по темата:

Безопасни детски играчки

Детските играчки

Никакъв живак в играчките!

Статия

Електронните игри и децата

25/08/2007
Tweet
photo

Подходящи ли са всички електронни игри? Как да разпознаем, кога една игра е подходяща за дете на определена възраст?

Едно от най-популярните развлекателни средства през последните години са електронните игри. Тяхната популярност нараства непрекъснато през осемдесетте и деветдесетте години и до днес. Това се дължи на първо място на непрекъснато увеличаващият се избор от игри. Непрестанно се увеличават и техническите възможности, което способства за нарастване на качеството и на предлаганите възможности за развлечение. В същото време развлекателните игри стават все по-достъпност, поради увеличаващият се брой на компютрите и по-ниските цени на предлаганите на пазара игри. Ползвателите на електронни игри са представители на различни възрастови групи, но най-активни са децата и младежите.

Положителни страни на игрите

  • Игрите въвеждат децата в компютърните технологии.
  • Някои игри създават логически умения и умения за разрешаване на казуси.
  • Игрите развиват рефлексите и пространствената представа на децата.
  • Игрите предоставят възможности деца и родители да играят заедно.
  • Има игри с терапефтично предназначение за пациенти.
  • Игрите са весели и забавляват.

Все още малко хора се замислят над рисковете, които употребата на видео и електронни игри крие за подрастващите. За да може да се предизвика реакция по темата трабва да се предизвика вниманието на обществото към важността на този проблем и трябва да се разберат рисковете, които той съдържа. На възрастните е трудно да вникнат и да оценят опасността за детската психика, но световният опит показва, че прекаленото общуване с игри, съдържащи насилие, вулгарен език, провокиращи страх или безпокойство и съдържащи сексуални елементи, трябва да се ограничава и отговорността за това имат не само родителите, но и обществото като цяло. Тези рискове са в най-голяма зависимост от възрастта на децата. Колкото по-малки са те, толкова повече рискове съдържат забавните игри. Различните форми на насилие, неприличен език или представяне на сексуални теми по неподходящ начин могат да доведат до нежелани и непоправими последици за детската психика. Влиянието им във формирането на ценностната система и мироглед могат да се превърнат в опасен фактор генериращ престъпност и девиантни отклонения, с фатални последствия за обществото и самите тях. Най-леките форми на отклонения предизвикват отчуждение, саможивост и затруднена социализация на младежите. В по-тежките случаи способстват формирането на младежка култура, в която насилието може да се превърне в ценностна норма, а не изключение.

Негативни страни на игрите

  • Зависимостта от електронните игри предразполага към социална изолация и саможивост.
  • Насилието изобилстващо в игрите може да провокира по-агресивно поведение у децата. Не трябва да се забравя, че ценносттната система и психиката на децата не могат да се сравняват с тази на възрастните. Децата възприемат повечето неща буквално.
  • Игрите изобилстват от насилие, агресия и полова неравнопоставеност.
  • Много игри предлагат единствено оръжия, стрелба, кръв и убийства.
  • Много игри не изискват проява на самостоятелно мислене и креативност.
  • Игрите могат да доведат до объркване между измислено и реално.
  • В много игри с насилие, в хода на играта на играчите се налага да стават все по-агресивни, за да спечелят.
  • Постиженията в училище спадат обратно пропорционално на времето прекарано в игра на видеоигри.

Решенията

В страните, където влиянието на рисковете, съдържащи се във видео игрите е почувствано по-рано, поради по-ранното и по широкото им разпространение, се предприемат най-различни мерки, ограничаващи възможностите за вредно въздействие на развлекателния софтуер. На първо място се обръща внимание на обучението на родителите. Много от родителите са небрежни по отношение на това, с което се занимават децата им в свободното време. Често пъти изобщо не обръщат внимание на насилието, което се съдържа в някои електронни игри или вулгарният език, с който те боравят. Когато те са запознати с рисковете и негативните характеристики на някои електронни игри, родителите могат да въздействат най-ефективно върху своите деца. За това им помага дейността на много неправителствени организации, които следят съдържанието на новопоявяващите се на пазара игри и алармират за наличието на вредно съдържание.

Друго важно средство за предпазване от вредното въздействие на игрите върху децата е тяхното ограничено използване в обществени институции и игрални зали. Отговорността за това пада изцяло върху собствениците или управляващите такива институции. За да се постигне такова ограничение, обаче е нужно да се предвидят нормативни ограничения или с други думи, да се забранят рисковите игри, които съдържат в прекомерна степен насилие или вулгарен език. Възможността да се разчита на съзнанието на предприемачите и те сами да ограничават предлагането на такива игри за подрастващите е неособено перспективна. Не трябва да забравяме, че игралните зали все пак работят, за печалба и ограничаването на достъпа на малолетни до някои игри, може да се отрази на техните икономически интереси.

В някои държави съществуват рейтингови системи, които оценяват съдържанието на игрите и ги обозначават с определени символи, като по този начин родителите могат да се ориентират, дали дадена игра е подходяща за възрастта на детето си. Тъй като повечето игри на пазара са американски дори в България може да откриете определени символи на много от видео игрите продавани в магазините. В таблицата сме ви представили символите използвани от Борда за оценяване на развлекателен софтуер в САЩ.

======================

Любопитно!

След като през последните години продажбите на електронни игри надминаха по приходи холивудските кино продукции, сега те са на път да детронират и музикалния бизнес, сменяйки на първото място по доходност в рамките на развлекателните индустрии.

Според прогнозата на Прайсуотърхаус Купърс, в доклада "Global Entertainment and Media Outlook - 2007-2011" продажбите на компютърни игри през следващите 4 години ще нарастнат драстично и ще надминат по приходи музикалния бизнес още до края на тази година.

========================

Символите на Борда за оценяване на развлекателен софтуер в САЩ (Entertainment Software Rating Board - ESRB)

400_7aae990fdf6f83514307ea7564aab510.gif

Ранно детство (Early childhood)
Подходящи за най-малките деца на възраст над 3 години. Не съдържа материал, който родителите да сметнат за неподходящ.

За всеки (Everyone)
Подходящи са за всички деца над 6 години. Съдържат ограничено количество анимация, фантазии, ограничено насилие и лош език.

За всеки над 10г. (Everyone 10+ )
Подходящи са за всички деца над 10 години. Игрите в тази категория могат да съдържат повече анимация и измислици, както и умерено насилие и използван език.

Тийнеджъри (Teen)
Подходящи са за деца над 13 години. В тях може да се съдържа насилие, неприлични сигнали, остър хумор, молко кръв, симулиран хазарт и спорадична употреба на груб език.

За зрели (Mature)
Подходящи са за хора над 17 години. При тях може да има интензивно насилие, кръв и наръгване, сексуално съдържание и остър език.

Само за възрастни (Adults only)
Подходящи са само за пълнолетни (над 18 години). В тях може да се съдържат сцени на насилие и графично сексуално съдържание и голотии.

Tweet

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Проекти |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia