• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар

    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Коментар > Статии > Колко честни са такситата ни?

Още по темата:

Защо не пътниците, летище София е виновно

На прага на лятото: Как ще пътуваме?

Защо „Гражданска отговорност“ не покрива реалните щети?

Статия

Колко честни са такситата ни?

Публикуван на: 23/04/2009
Tweet
photo

Наскоро един чужденец ни разказа колко етични са таксиметровите шофьори в Копенхаген. "Да, взимат много скъпо, но си даваш парите някак с удоволствие". Дали българските им колеги умеят това? Отговорът на повечето от нас ще бъде категоричен и недвусмислено отрицателен. На повечето българи нееднократно им се е случвало таксиметрови шофьори да се опитват да ги правят на глупаци.

Най-драстичният случай на оплакване в Асоциацията беше от една дама, на която й бяха взели 65лева!!! От пл. "Народно събрание" до ж.к. "Света Троица" (разстоянието е около 5 км.). Жената бързала и изобщо не забелязала тарифата - 6,50 лв. на километър превоз и 3,20 лв. за минута престой! Естествено, "добронамереният" водач  разчита именно на това, защото едва ли ще си хване клиент, ако потребителите винаги четяха етикетите с тарифите, които са задължителни за поставяне на предното и страничното стъкло на автомобила. Да, но в Дания първо питат пътника за къде ще пътува, след това му съобщават приблизителната цена и време за пътуване, и ако получат съгласието на пътника - потеглят по маршрута.

Българите не са глупави, но някак съществува бариера у повечето хора, когато трябва да попитат колко ще струва таксиметровата услуга преди да се качат. Едва след като пристигнат, започват разправиите при съмнително високата сметка.

Високите тарифи

В България цените на таксиметровите услуги са свободни и се определят в голяма степен от търсенето и предлагането на пазара. Неслучайно цените в доста от по-малките градове у нас са по-високи от тези в София, защото там не може да се разчита на голям оборот, а и разстоянията са твърде малки. Някои фирми или индивидуални таксиметрови коли обявяват обаче тарифи, които са фрапиращо по-големи от средните за даден град с едничката идея да заблудят някой и друг по-разсеян потребител. И успяват! Въпреки че тарифите са поставени на стъклото, голяма част от потребителите рядко им обръщат внимание, докато не дойде време за плащане. Следват разправии и заплахи, но сметката си е сметка.

Какво трябва да знаем за този вид проблем?

- На първо място, трябва да се гледа табелката с ценоразписа на таксито или още по-добре да се пита водача за приблизителната цена за желания маршрут. В това няма нищо срамно и нередно!

- Много трябва да се внимава около летища, гари и автогари и скъпите хотели или курорти - обикновено там причакват такситата, които разчитат да припечелват лесно с високите тарифи.

- По възможност трябва да се избира такси от позната марка и таксиметрова компания. За тази цел е препоръчително да се поръча такси по телефона, вместо да се спира на улицата.

Помпа в апарата

Този стар прийом все още се използва от някои таксиметрови шофьори, колкото и неприятно да звучи това. За тези, които не са запознати с тази измама, трябва да кажем, че помпата представлява устройство, което се вгражда в таксиметровия апарат и той започва да отброява повече от реално изминатото разстояние. Обикновено сметката нараства с 70-100%. Това става като водачът на таксито включи помпата, обикновено внимателно преценявайки клиента си - най-често бързащи хора, чужденци и хора, които не познават града или видимо разсеяни клиенти. Какво трябва да знаем, за да се предпазим от този вид измама.

- Винаги изисквайте касовата бележка от водача - тя ще ви послужи, за да имате доказателство, както и регистрационния номер на автомобила, който е отбелязан в нея.

- При възможност запомнете показанията на километража на автомобила при потегляне и пристигане - ако таксито е използвало помпа, трябва да има разлика между изминатите километри по километража и касовата бележка.

- Ако водачът прави странни движения бъркайки под таблото на автомобила, това може да е издайнически знак, че включва помпата - обикновено бутонът за включването й се намира под волана и арматурното табло на автомобила, но не винаги.

- Не се колебайте да сезирате държавния контролен орган или потребителско сдружение! При констатиране на наличие на помпа в таксито, лицензът му ще бъде отнет и на водача ще бъде наложена глоба.

Весела Нова година

Общоизвестно е, че на Нова година тарифите, поставени на стъклото, не се спазват. Такситата, работещи през тази вечер изискват цени, които са от 2 до 5 пъти по-високи от обявените. Обикновено тогава влиза в действие добре познатият от източните държави пазарлък. Новогодишната вечер е уникална и с това, че всички искат да ползват такси, а такситата не достигат. Елементарният пазарен отговор е - повишаване на цените. Това се случва всяка година и то не само у нас. И като се замислим, ако цените не са по-високи, кой таксиметров шофьор би излязъл на работа вместо да празнува със семейството си. Това донякъде обяснява случващото се, но не го оправдава. Цените на таксиметровите услуги са свободни и всеки водач може да използва каквато тарифа пожелае. Но не може изискването за оповестяване на цените да важи и се изпълнява 364 дни в годината, а в 1 ден да не се изпълнява. Редно е таксиметровите автомобили, които работят в новогодишната вечер с променени цени, да претарифират апаратите си и да поставят стикери с актуалната цена. Това не изисква прекалено усилие и спомага за поддържането на честни и коректни отношения с потребителите. Това важи с двойна сила за по-големите таксиметрови компании, които се опитват да поддържат имидж на коректни и положително настроени към потребителите.

ПОЛЕЗНИ СЪВЕТИ

  • По възможност избирайте таксиметрова компания, която ви е позната!
    Четете стикерите с ценоразписа поставени на стъклото на автомобила!
  • Питайте предварително каква е тарифата и колко приблизително ще струва курса!
  • Винаги изисквайте касова бележка!
  • Когато имате съмнение, че са ви взели повече, отколкото е обявената тарифа, сигнализирайте в ДАИ.
 
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia