• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар

    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Коментар > Статии > Финансирането на потребителските организации

Още по темата:

Потребителски права, които най-малко познаваме

Новите изисквания към етикетите на храните

Новите права при гаранции и неравноправни клаузи

Статия

Финансирането на потребителските организации

Публикуван на: 09/10/2009
Tweet

България вече е единствената държава в ЕС, която не отделя нито стотинка за финансиране на потребителските организации. Това проблем ли е?

Със сигурност министърът на икономиката, енергетиката и туризма няма да прочете този материал. Може и да му го преразкажат, но няма да го прочете. Дори и да му отворят страницата пред очите, ще си намери друга приоритетна задача. Вероятно това е нормално за все по-невярващите в ролята на държавата български граждани. Би било нормално и ако институциите бяха на мястото си и вършеха работата си с някаква идея за времето и пространството. Нека разясним защо.

Финансовото подпомагане не потребителските организации не е случайно и самоцелно хрумване на развитите държави с пазарно стопанство, каквито са страните членки на ЕС. То служи, за да компенсира ествената неравнопоставеност между бизнеса и потребителите и в частност между големите компании и потребителските организации. Това се прави не само, за да се овъзмездят социалните несправедливости породени от тази неравнопоставеност, а най-вече за да се стимимулира справедлива и честна пазарна среда, която способства за изграждането на по-силна националната икономика.


Финансовото подпомагане служи и за да се поддържа независимостта на тези организации от интересите на бизнеса, с други думи, за да не могат да бъдат изкушени от финансовите възможности на компаниите. Затова и българският законодател е предвидил редица законодателни ограничения в статута на потребителските организации - те не могат да получават финансови средства от бизнеса, а членовете на ръководните им органи нямат право да притежават или управляват фирми. Поради тази причина финансовото подпомагане от държавата се превръща не само в справедливо обезщетение за заложените в закона ограничения, а в жизнена необходимост за да съществуват и изпълняват своите мисии.

Според еврокомисар Меглена Кунева, трябва да се засили и ролята на потребителските организации. Има страни, които инвестират в политиката за защита на потребителите 10 - 15 пъти повече от България. Това е добра инвестиция, защото се изплаща на държавата и България трябва да засили този начин на контрол върху пазара. Ако вложим в потребителските организации и култура, ще се намери нов баланс и на публичните разходи, струва си да се направи това. Бих искала да видя много повече инвестиции в тази политика, а не нещо временно.

България е държавата, която заедно с Румъния, според статистическата информация на Европейския съюз отделя най-малко средства за финансиране на потребителските организации в ЕС - 4 евро на хиляда жители при средно за ЕС - 191 евро. Тези цифри не са показателни за бюджетните възможности на съответната държава, а за разбирането за ролята и значението на политиката за защита на потребителите и в частност на гражданските потребителски организации като осоновни партньори на държавата в провеждането й. След като в края на октомври министърът на икономиката със заповед спря съществуващата процедура за финансово подпомагане на потребителските организации за 2009 година, става ясно, че България ще застане категорично на последното място в тази класация с 0 евро на хиляда жители, при средно за ЕС ..... няма значение.

В бюджета на Министерството на икономиката за 2009 година са заложени 100 000 лева, но те просто не бяха разпределени. Този факт вероятно ще бъде оправдан с икономическата криза и бюджетен недостиг, но не трябва да се забравят социалните последици от спестяването на 100 000 лева, които с нищо не допринасят за провеждането на реални икономии в разходната част на бюджета.

Подобен факт ще предизвика поне няколко обществено значими последици:

1. През следващата година Европейската комисия ще обърне внимание на България, че умишлено се отказва от провеждането на политика за защита на потребителите. Ако тази теза ви се струва пресилена, само ще добавим обстоятелството, че Националният съвет за защита на потребителите не е свикван от Министъра на икономиката и енергетиката от 3 !!!! години, при изискуеми от закона най-малко веднъж на 4 месеца. За да предвидим негативната реакция на Европейската комисия трябва да вземем предвид и обстоятелството, че скоро ще има нов комисар за защита на потребителите, който вероятно няма да бъде безкритичен към България, най-малкото, защото няма да бъде представител на България.

2. Потребителските организации ще бъдат принудени да се откажат от голяма част от извършваните от тях дейности:

- прекратяване на текущи съдебни производства срещу компании нарушаващи законодателството за защита на потребителите;

- отказ от внасяне в съда на нови съдебни дела, поради липса на средства;

- невъзможност за предоставяне консултации на потребители с нарушени права;

- невъзможност за задържане на експерти и сътрудници на организациите и тяхното безвъзратно изгубване;

- загуба на натрупан институционален капацитет.

3. При липса на средства и дейност на потребителските организации ще се наложи единствено да се оплакват в медийното пространство от липсата на държавна подкрепа, вместо да критикуват и дебатират с бизнеса по важни въпроси от обществено значение. Това би било наистина жалко пилеене на обществена енергия и чудесен повод за нелоялния бизнес да се развихри.

4. Гореизброените обстоятелства ще създадат в обществото впечатлението, че правителството защитава социалната несправедливост и неравенство, подкрепяйки косвено нелоялните и нечестни компании за сметка на потребителите.

5. Има опасност да продължи да се налага впечатлението, че държавата не желае да харчи пари, които не съдържат корупционен потенциал. С други думи спестява се там, където парите на могат да отидат при "обръчите от фирми". Ние считаме, че подобно възприемане на действията и бездействията на държавата трябва да останат в историята.

Накрая трябва да припомним на министъра, който няма да прочете тази статия, но поне може да му бъде докладвана, че всички знаят каква е предишната му месторабота. Политически недалновидно е, да се налага у хората впечатлението, че министърът толерира бизнеса за сметка на потребителите, които с огромни усилия си плащат сметките за тока, парното и водата, защото те са и избиратели, много избиратели. Подобно отношение към потребителската защита по никакъв начин няма да демонстрира, че България има ново правителство, което не продължава "политиките" на тройната коалиция.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia