• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар

    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Коментар > Статии > Новите права при гаранции и неравноправни клаузи

Още по темата:

Потребителски права, които най-малко познаваме

Новите изисквания към етикетите на храните

Новите права при гаранции и неравноправни клаузи

Статия

Новите права при гаранции и неравноправни клаузи

Публикуван на: 16/02/2015
Tweet
photo

В няколко поредни броя на сп. „Активни потребители” ви представяме новите промени в Закона за защита на потребителите. Сега ще разгледаме промените, касаещи гаранционната отговорност и неравноправни клаузи в договорите.

Гаранции и рекламации

С измененията в Закона за защита на потребителите беше прецизирано определението за търговска гаранция. По този начин законът по-ясно ще разграничава търговската от законовата гаранция ("съответствие с договора за продажба"). Най-важният елемент от това определение е, че търговската гаранция е допълнение на законовата. Т.е. тя трябва да съдържа по-широк обхват или по-дълъг период от изискванията за съответствие с договора за продажба.

Друго съществено нововъведение предвижда право на потребителя да върне стоката и да си получи обратно заплатената цена след третата удовлетворена рекламация. Това означава, че при четвърта повреда на дадена стока можем да развалим договора и да си поискаме парите обратно.

В закона се въвежда и ясно определение за това кой е обвързан от търговската гаранция а именно - този който я предоставя. Това на практика означава, че търговците няма да могат да отклоняват или препращат рекламации с аргумента, че това е отговорност на вносител, производител и т.н. В допълнение се въвежда и изричното изискване търговската гаранция да не поражда разходи за потребителя в отговор на някои практики да се предлагат гаранции срещу определено заплащане.

Регистрация на рекламациите

Досега законът задължаваше търговецът да поддържа регистър на рекламациите и да вписва всяка рекламация от потребител в него. Много често обаче, недобросъвестни търговци пропускаха да вписват рекламациите или просто отказваха да ги приемат устно. Измененията вече изрично задължават търговеца да приеме рекламацията, независимо от това, дали ще я удовлетвори или не. За целта той трябва да издаде разписка, която да съдържа датата и номера, вида на стоката и лицето приело рекламацията.

Другото нововъведение в ЗЗП задължава търговците с повече от един магазин с подобна дейност да приемат рекламациите във всички свои обекти, а не само в този, от който е закупена стоката. Това означава, че ако например закупите стока от търговска верига във Варна по време на лятната си почивка, но решите да предявите рекламацията в града, където живеете по-късно, тя ще трябва да бъде приета в магазина във вашия град.

Неравноправни клаузи

Новите изменения в закона въвеждат повече защита и във връзка с предлаганите стоки и услуги при общи условия на договор. Те са две:

1. При сключване на договор

Потребителят трябва да получи копие от общите условия на търговеца и да се съгласи с тях. Това се удостоверява с неговия подпис. Законът обаче забранява това да става чрез отметка или клауза за съгласие в индивидуалния договор. Ако общите условия не са били предоставени, то те няма да бъдат обвързващи за потребителя.

2. При изменения на общите условия

В случай че търговецът направи изменения в общите си условия, той трябва да уведоми потребителя в 7-дневен срок по телефон, електронна поща или писмено. Ако потребителят не е съгласен с измененията, той ще има възможност да се откаже от договора, без да посочва причина и без да дължи обезщетение или неустойка, или да продължи да го изпълнява при действащите преди изменението общи условия. Несъгласието на потребителя се упражнява с писмено уведомление до търговеца в рамките на един месец от уведомяването.

!Запомнете!

Дефиниция на търговска гаранция Чл. 117. (1) (в сила от 25.07.2014 г.) 

Търговската гаранция е всяко задължение, поето от търговеца или производителя към потребителя в допълнение към неговото задължение по този закон да осигури съответствие на стоката с договора за продажба, да възстанови заплатената сума или да замени или поправи стоката, или да предостави друг вид обслужване, свързано със стоката, когато тя не отговаря на спецификациите или евентуално на други изисквания, несвързани със съответствието на стоката с договора за продажба, посочени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция или в съответната реклама, направена в момента на сключване или преди сключване на договора.
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia