Европейски потребителски центрове
С разрастването на Общия европейски пазар трансграничната търговия между гражданите на различни държави нараства неимоверно. Отпадането на множество митнически изисквания и контрол и различията в ценовите равнища ще предразполага все повече хора да пресичат границата и да пазаруват в съседни държави. Това от своя страна неизбежно ще увеличи и случаите на потребителски проблеми.
С приемането на България в Европейския съюз, по силата на членските задължения страната ни вече е пълноправен участник в европейските потребителски мрежи. Тези мрежи са доказали ефективността си инструмент за ефективна потребителска защита. В особена степен това засяга жителите на пограничните райони с Румъния и Гърция.
Мрежата от потребителски центрове, известни още под наименованието Еврогишета, подпомагат потребителите при осъществяване на транс гранични сделки – най-вече чрез предоставяне на информация и съдействие при разрешаване на проблемни случаи. Към момента Европейските потребителски центрове функционират в 27 държави. През 2007 Европейски потребителски център беше изграден и в България.
Дейности на Центровете
- Информират потребителите за възможностите, които единния пазар предлага.
- Предоставят съвети на отделни потребители, които имат проблем и ги подпомага при осъществяването на трансгранично оплакване.
- Сътрудничат помежду си и с други Европейски мрежи като EEJ-net (European Extra Judicial network) и FIN-Net (Financial Network).
- Предоставят информация за законодателните изисквания на европейско и национално равнище, както и за практически казуси.
- Провеждат трансгранични сравнителни проучвания на цени, законодателство и други потребителски значими въпроси.
Функции на Центровете
1. Предоставят информация на потребителите – изпълняват два типа дейности:
- проактивни дейности – центровете разпространяват информация, използвайки най-удачните форми на информиране като листовки, публикации във вестници, радио и телевизия, интернет, търговски панаири, организирани събития, информационни симпозиуми и семинари и др.
- реактивни дейности – Еврогишетата откликват и на запитвания от страна на отделни потребители или потребителски сдружения или други организации. По принцип такъв вид информация се предоставя безплатно, освен ако не предполага много големи административни разноски като пощенски или телефонни разходи. Центърът може също да изисква заплащане за предоставяне на информация, която не е била получена безплатно от Европейската комисия.
2. Оказват съдействие на потребителите – при поискване Еврогишето оказва подходящо съдействие на всеки потребител, който има проблем породен от сделка с трансграничен характер. То ги информира за стъпките и процедурите и времевите ограничения, с които трябва да се съобразяват. Когато е възможно споровете се разрешават приоритетно по миролюбив начин. Оказването на съдействие поначало е безплатно, но гишетата си запазват правото да изискват заплащане за някои допълнителни разходи, които могат да възникнат в хода на процедурата.
3. Подпомагат разрешаването на трансгранични спорове – когато потребителският спор е трансграничен /т.е. въвлечени са две страни с регистрация в различни страни членки/, Еврогишето ще подпомогне потребителя да предприеме нужните стъпки или
където е подходящо, ще се свърже с търговеца или с друго Еврогише, за да разреши проблема ефективно. В случаите, когато не може да се разреши с тези средства, потребителят предпочита извънсъдебна форма на съдействие, Еврогишето намира за удачно използването на ADR /извънсъдебно разрешаване на спор/ оплакването се препраща на подходящата клийринг хаус /EEJNet/ или FIN-Net.
Връзка между центровете
Европейските потребителски центрове си сътрудничат тясно, за да поддържат информационен обмен, да действат съвместно и да избягват двойна работа. Те си сътрудничат много тясно и с другите мрежи за трансгранична дейност - /EEJ-Net/ и FIN-Net. В някои страни те се помещават дори на един и същ адрес и се администрират от една организация.
Тематични области на дейност – примери от практиката
Френски потребител си поръчва нов автомобил от испански дилър на автомобили чрез интернет и заплаща депозит по банкова сметка. Когато компанията е готова с доставката, от него се иска да доплати остатъка от сумата. Оказва се обаче, че цената вече е завишена от първоначално обявената. Потребителя се отказва от поръчката при променените условия, но компанията отказва да върне депозита. Потребителят се обръща към Еврогишето във Франция и случаят се разрешава.
Италиански потребител си поръчва няколко стоки от английска фирма по интернет. Стоките така и не пристигат при него и след няколко месеца той се обръща към системата от Еврогишета. Английското Еврогише се свързва с търговеца, който обещава, че ще оправи нещата, но се оказва, че все пак изпратените стоки, не са тези, които потребителят е поръчал. След месеци кореспонденция, най-накрая потребителят получава стоките с една година закъснение.
Допълнителна информация:
Европейски потребителски център - вече и в България
http://ec.europa.eu/consumers/redress/ecc_network/index_en.htm
За контакти с Европейски потребителски център България:
София, ул. “Бачо Киро” 14
Телефон: 02/ 986-76-72
Тел/факс: 02/ 987-55-08
e-mail: [email protected]
http://ecc.kzp.bg/