COL-SUMERS_2
Сподeлената икономика става част от живота ни чрез технологичните средства
Използването на технологични мрежи се увеличава навсякъде по света в необразим мащаб дори когато става въпрос за най-ежедневните дейности като пазаруване, плащане на сметки, наемане, отдаване под наем, обмен или споделяне на продукти. Развиването на икономическите платформи за споделяне увеличава разнообразието на предлагани продукти и услуги; всъщност повече от половината от всички граждани на ЕС са запознати с икономиката на споделяне и всеки шести човек вече я използва (Euro-barometer, 2016).
Преди десет години списание Time публикува статия, която определя икономиката на споделяне като една от десетте инициативи, които ще променят света. Това, което се счита за „старо“ от някои, е „ново“ за други, така че вместо да бъде изхвърлено, може да бъде заменено за нещо друго или да бъде подарено. Купувайки по-малко и само това, от което се нуждаем, само когато се налага, нашите рафтове и мазета няма да бъдат претрупани и ще има по-малко отпадъци и повече удовлетворение.
Не всеки има умения или ресурси да участва в дигиталния свят. Гореспоменатите дейности често изискват познания за дигиталната среда. Тъй като делът на възрастните хора се увеличава, съответно нарастват и рисковете от социално изключване - не са редки случаите, когато хората не могат да си позволят основни стоки и услуги или плащат много (твърде много), за да ги получат (например онлайн банкиране и др.) поради нарастващата сложност на пазара и и поради липсващите нужни цифрови умения.
Липсата на участие може да е резултат от липса на доверие
При обмен на стоки или услуги, получаването им на първоначално обявената цена или само покриване на разходите се осъществява директно между потребителите по равнопоставен начин, най-често чрез онлайн платформа. Доверието между хората е от съществено значение и точно това обаче е подложено на изпитание. Взаимното доверие между хора, които не се познават, е най-важният компонент на този феномен. Без доверие е много трудно да бъдат привлечени достатъчен брой хора (т.е. да бъде достигната достатъчно голяма критична маса), които да са готови да участват в инициативата, за да я направят работеща. Най-успешните системи включват ефективни механизми за гарантиране на доверието между доставчици и потребители, като например референтна система на платформата CouchSurfing или даването на отзиви (обратна връзка) в eBay. Словенската платформа за споделяне на автомобили (споделено пътуване) prevoz.org също позволява преглед на шофьорите и по този начин допринася за осигуряването на възможно най-малко ненадеждни шофьори. Чрез подобни механизми платформите печелят доверието на потребителите, като по този начин се увеличава броят на хората, които ги използват (и броя на транзакциите през платформата).
Различни организации в Словения предоставят на възрастните хора възможности за придобиване на цифрови умения. Ако това би помогнало на някой от вашите близки или познати да стане отново социално активен, помогнете му да намери подходящ курс след като рискът от COVID-19 приключи и го запознайте с всички възможности, които ще получи. Възрастните хора имат богатство от знания и могат да бъдат както от тези, които придобиват, така и от тези, които предоставят. Може би размяната на услуги е най-добрата първа стъпка - обучение на чужд език вместо градинарстване или миене на прозорци. Възможностите са безкрайни.
За повече информация, свързана с проекта, посетете www.col-sumers.eu
Контакти:
Българска национална асоциация Активни потребители
Ул. „Врабча“ 26
Тел. 02/9890106
e-mail: [email protected]
https://aktivnipotrebiteli.bg