Кампания
Седмичен бюлетин брой 3 (476)
Кълновете – вкусна салата, но и рисков инкубатор за бактерии
Наричани от почитателите си „жива храна“ кълновете стават все по-популярни. Основна причина за славата е идеята за здравословен начин на живот. Те обаче могат да са и обект на химически и/или микробиологични замърсявания. За да проверим направихме микробиологично проучване на готови за консумация салати от кълнове.
Прочетете повече тук
Светът инвестира в термопомпи. А ние кога?
САЩ, Китай и ЕС намаляват въглеродния си отпечатък с големи инвестиции в термопомпи. Те са подценявана алтернатива, която макар да работи на ток, харчи от 3 до 4 пъти по-малко, отколкото печките.
Прочетете повече тук
Кой кой е на пазара у нас
Тристранното проучване, проведено в края на 2023 г. от MSL Sofia в партньорство с Pragmatica, за втора поредна година представя актуални нагласи за инфлуенсър кампаниите в България, като разкрива прилики и разлики между трите целеви аудитории - потребители, инфлуенсъри и брандове. След успеха на своето първо проучване през 2022 г., PR агенция MSL Sofia, част от Publicis Groupe България, съвместно с маркетингова агенция Pragmatica, представят второто издание на „Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България“. Тристранното проучване, което обследва нагласите на инфлуенсъри, потребители и брандове в тяхната съвместна работа, показва затвърждаване на нагласите в няколко направления, но изменения в някои показатели спрямо 2022 г.
Социалните мрежи продължават да са основен източник за инфлуенсър съдържание за 75% от всички анкетирани потребители. Забелязва се спад от 6% в доверието към създателите на съдържание в социалните мрежи, въпреки че 47% от потребителите споделят, че не биха спрели да следват дадено лице, ако то е замесено в обществен скандал. За 92% от компаниите позитивният имидж е най-важен критерий за работа с инфлуенсъри в сравнение със 71% миналата година. 64% от компаниите и през 2023 г. избират лица, които най-естествено ще разкажат посланията им. 88% избират спрямо това дали лицето отговаря на бранд същността и ценностите, което е три пъти повече спрямо 2022 г.
„Пулсът на инфлуенсър маркетинга в България е полезен и необходим инструмент на брандове и инфлуенсъри, защото дава практически съвети на двете ключови аудитории. Разбирането на локалните нюанси от гледна точка на потребител, бизнес и възможности помага за създаването на по-идейни и ефективни кампании, които да носят резултат за компаниите и инфлуенсърите. Не е необичайно да виждаме разлики и промени спрямо предходната година, което е предпоставка индустрията да търси актуалния пулс и какво работи най-добре за крайния потребител, който едновременно е консуматор на съдържание и консуматор на продуктите и услугите, които лицата промотират.“ – коментират от MSL Sofia.
През 2023 г. автентичното съдържание е все по-търсено от 67% от потребителите, като споделят че държат лицата да показват реални примери и продукти, които ползват в ежедневието си, смятайки че по този начин доверието към предоставяната информация би било по-голямо. Проучването показва, че 96% от инфлуенсърите държат да тестват продуктите и услугите, преди да пишат за тях. През последната година с 6% повече потребителите използват инфлуенсър съдържанието за разтоварване и забавление, за да избягат от стреса на ежедневието (63%, спрямо 57% през 2022 г.).
Темите, които предизвикват най-голям интерес сред потребителите, са: пътувания (54%), красота (50%) и мода (47%). Друга тема, която набира популярност през 2023 г., е „личностно развитие“ (43%), особено във възрастовата група 18 - 29 г., въпреки че по-малко инфлуенсъри споделят тази тема (24%, спрямо 39% през 2022 г.). Запазва се и тенденцията потребителите във всички възрасти да смятат за важно инфлуенсърите да застават зад социално значими каузи (75%). 53% от създателите на съдържание споделят, че биха подкрепили социални каузи.
Разбирането на спецификите на нагласи и поведения при различните поколения е ключово за инфлуенсър маркетинга. Виждаме изменения между младите и възрастните при теми и профил инфлуенсъри, които следят. Например по-младото поколение следва повече микро и нано инфлуенсъри, за разлика от възрастното поколение, което търси съдържание от експерти. За младежите от изключителна важност е инфлуенсърът да бъде позитивен и с хубаво излъчване, но с покачване на възрастта това изискване намалява за сметка на изискването човекът зад екрана да предоставя полезна информация. Интересни разлики има и при отделните теми, които потребителите следват, което е нормално спрямо възрастовите разлики. При всички случаи, към добрите практики за успешна инфлуенсър кампания, важно е да се разбира търсенето от крайния потребител.
Instagram остава най-предпочитаният канал за инфлуенсър съдържание и при трите целеви аудитории на проучването за втора година. Facebook отново заема второ място. TikTok продължава да е на заден план както за брандове, така и за инфлуенсъри, а потребителите избират канала като четвърти предпочитан.
„Активни потребители“ и в медиите
„Активни потребители”: Кутиите тежат повече от шоколадовите бонбони в тях - Общество - България - Събуди се - Nova.bg
"Сюжети от деня" с Давид Калпачки - (bnr.bg)
Изяли сме 12 000 тона сирене с палмова мазнина - Новини СЕГА (segabg.com)
Пазарът в цифри
- Лихвите по кредитите продължават да намаляват, показват данните на БНБ.
- През ноември 2023 г. средният лихвен процент по кредитите за потребление в левове остава на нивото от предходния месец 8.59%.
- Годишният процент на разходите (ГПР) по тези кредити намалява с 0.01 пр. п. до 9.09%.
- При жилищните кредити лихвата се понижава с 0.01 пр. п. до 2.58%.
- ГПР по тези кредити се повишава с 0.06 пр. п. до 2.92%.
- Поскъпват обаче заемите за Работодатели и самонаети лица, като ръстът е с 0.05 пр. п. до 4%.
- През ноември 2023 г. средният лихвен процент по овърдрафта в левове намалява с 0.22 пр. п. до 14.64%, а при кредитите по кредитни карти, извън безлихвен гратисен период, в левове – с 0.05 пр. п. до 20.82%.
Календар на потребителя
До 30 април се обявяват доходи, заработени през миналата година. До края на април е и срокът да се платят дължимите данъци за довнасяне. За разлика от предишни години внасянето на данъка ще става по единна сметка на Националната агенция за приходите в БНБ, а не по сметката на населеното място по местоживеене. Всеки, който има да довнася данък и иска да се възползва от отстъпка, трябва да декларира и плати до 1 април по електронен път. Отстъпката е 5%, но не може да надхвърля 500 лв. Условията, за да бъде ползвана, не са променени - не трябва да има стари, неплатени дългове. От началото на март ще е налична и въведената от няколко години предварително попълнена декларация, която се подава от хората, които имат ПИК или електронен подпис. Данъкоплатците имат право да правят промени в нанесените суми, ако те се разминават с действително получените. Не е необходимо да се прилагат бележки, удостоверяващи доходите. При надвесени суми може да се избере за какво да бъдат използвани те - за погасяване на стари или бъдещи задължения, или да се посочи банкова сметка, по която да бъдат възстановени. При избор на последната опция, обичайно парите постъпват по сметките при вярно и коректно попълнена декларация за 3-7 дни, въпреки че срокът е до 1 месец.
Във връзка с отправени запитвания и случаи за неполучени имейли за потвърждение на заявления за обучение с ваучери за придобиване на дигитални умения по ключова компетентност 4 „Цифрова компетентност“, финансирани по Националния план за възстановяване и устойчивост, Агенцията по заетостта информира, че в заявлението за участие лицето следва да попълни всички задължителни полета. След неговото подаване, на посочения имейл адрес, кандидатстващият ще получи информация за номера, под който е регистриран в системата на Агенция по заетостта. Ако до 24 часа от подаване на заявлението не сте получили имейл за регистрация в системата на Агенция по заетостта, имате възможност да подадете ново заявление като въведете вече коректния си имейл адрес.
36 318 осемнайсет годишни европейци, сред които 709 българи, ще получат безплатна карта за пътуване, за да опознаят разнообразието на Европа, да научат за нейното културно наследство и история, и да се свържат с хора от целия континент. Това става благодарение на DiscoverEU, финансирана по програма Еразъм+ на ЕС. Печелившите младежи, ще могат да осъществят пътуванията си с влак между март 2024 г. и май 2025 г. В есенния кръг на конкурса DiscoverEU са кандидатствали общо 144 038 младежи, родени между 1 януари и 31 декември 2005 г. Следете и за нови покани от ЕК.