Летните почивки и ваканции са към своя край и всички гледат към предстоящата нова учебна година и връщането обратно към работа. Докато лятото е период на безгрижие и по-високи разходи, свързани със заслужена почивка, периодът от септември до декември може да бъде предизвикателен за личните ни финанси. Началото на учебната година, промоциите около Черния петък, коледните празници, когато традиционно закупуваме подаръци и пътуваме, за да прекараме време със семейството – периодът между септември и декември може да бъде тежък за личните ни финанси, ако нямаме план. Как да се справим с някои от големите предизвикателства на есента съветва финансовият консултант Георги Захариев.
Предстоящата учебна година
За много родители идва нов сезон на гордост, премеждия и множество емоции с началото на учебната година. Разбира се, раница, дрехи, учебници, пособия и всичко друго нужно за учениците струва пари и може да бъде предизвикателство към нашия бюджет. Затова е важно още преди да започнем подготовката, да сме си записали точно какви разходи очакваме да направим около първия учебен ден, за да не бъдем изненадани и да не се чудим как ще ни стигнат парите. Там, където е възможно, учебниците втора употреба могат да бъдат много голям приятел на семейния бюджет. Ако има допълнителни пособия, които не са задължителни, може да обмислим да изчакаме с тяхното закупуване, за да преценим дали действително ще бъдат нужни, или по-скоро може и без тях.
Покрай първия учебен ден ни заливат стотици оферти и промоции. Разликата в цените на ученическите раници, например, достига 3-4 пъти. А дали са реални те или обслужват практиката на търговци „ден година храни“. Затова е нужно да се проучи пазарът, да се сравнят цени и качество, да се „държат под око“ е-офертите и намаленията, да се четат етикетите и задължително да се пазарува в проверени търговски обекти, с касови бележки и документи за произход и гаранции.
Черен петък
През последните години Черният петък се наложи като време, в което масово хората пазаруват на отстъпка и дори се запасяват с подаръци за коледните празници. За съжаление, не всички търговци са лоялни и не всяка отстъпка, която виждаме, е реална. В същото време бизнесът се опитва да измести Черния петък колкото се може по-напред във времето, за да успее да събере парите ви преди другите конкуренти да са го направили. Това води до бомбардиране с реклами, промоции и отстъпки през почти целия ноември. За да успеем да вземем максимума от промоциите и в същото време да не обявим банкрут, можем да следваме много семпло правило: Да си направим списък на конкретни продукти или услуги, които искаме за нас, за близките ни или за подарък, и да следим конкретни вериги или уебсайтове, които ги предлагат. За да бъдем ефективни, трябва да си запишем стандартната цена, на която се предлагат и още от септември/октомври да заделяме пари за покупките през ноември. По този начин, когато започнат промоциите, ще можем да сравним дали реално цената е намалена, или сме жертва на некоректна търговска практика, както и да закупим конкретните неща, от които имаме нужда, без да правим импулсивни покупки.
Изграждане и попълване на авариен фонд
Едно от водещите правила на личните финанси е създаването и попълване на авариен фонд. Това са „бели пари за черни дни“, които не използваме за нищо на света, освен за много тежки моменти. Аварийният фонд помага в ситуации, ако например останем без работа или здравословното състояние на нас или нашите близки се влоши. Той включва между 3 – 6 месеца от нашите месечни разходи. Например, ако месечният ни разход е 1500 лева месечно, то аварийният ни фонд следва да бъде 4500 – 9000 лева, които не използваме за нищо друго освен за сигурност.
Придобиване на нови знания и умения
В съвременната динамична среда работата и доходите ни зависят от адаптивността и уменията, които имаме. Новите знания и умения са гарант, че ще останем конкурентни на пазара на труда или че ще намерим източници на допълнителни доходи в свободното си време, които да ни помагат в постигането на личните ни финансови цели дългосрочно. Уменията могат да бъдат пряко свързани с нашата работа или да бъдат нови знания, които да ни помагат в живота – например как да изградим финансова свобода, как работят инвестициите, как да автоматизираме част от доходите си. В днешно време, ако стоим на едно място и не се развиваме, всъщност правим крачка назад.
Син пакт на ЕС за водата
Европейският икономически и социален комитет отправя призив за специален „син пакт на ЕС“ под формата на ново становище относно устойчивостта на водите. Силната обществена подкрепа за засилени мерки в областта на водите придава тежест на призива на ЕИСК за действие. Според проучване на Евробарометър 78% от европейците смятат, че ЕС трябва да предприеме по-решителни действия по отношение на водните проблеми.
Световната банка и енергийната бедност на българина
По данни на Евростат 22,5% от българските домакинства не могат да отопляват добре дома си и по този показател ние заемаме първо място в ЕС. Средно за страните от ЕС само 9,3% от населението не могат да отопляват жилището си. България е и сред страните, в които плащането на битовите сметки и наемите са проблем за голяма част от домакинствата - 15,1% от семейния бюджет отиват за покриване на тези сметки.
Какво казват експертите на Световната банка /СБ/ за този наш голям проблем?
Дефиниция и измерване
Справянето с енергийната бедност се очертава като едно от основните предизвикателства пред бедността в България и политика за социално приобщаване, особено в контекста на европейското зелено споразумение и настоящата криза в Украйна. За да се справи ефективно с неблагоприятните последици от енергийната бедност, задълбочената стъпка включва точното дефиниране и измерване на този въпрос. Идентифициране на домакинствата, засегнати от енергийната бедност е от съществено значение за формирането и прилагането на целенасочени политики. Това изследване представя различни определения на енергийната бедност в рамките на българския контекст от:
1. Систематично преразглеждане на настоящите методологии и мерки в контекста на ЕС;
2. Оценка на осъществимостта на прилагане на тези мерки в България въз основа на данни за наличност, сравняване на честотата на енергийната бедност, използване на алтернативни мерки и представяне на характеристики на енергийната бедност с цел информиране на потенциалните инструменти на политиката;
3. Предоставяне на препоръки за политиката за измерване и мониторинг на енергийната бедност.
Начинът, по който енергийната бедност се измерва и припокрива с бедност на доходите, оформя видовете решения на политиката, които се възприемат като възможни и подходящи, за да се справим с проблема. Оценката подкрепя необходимостта от промяна от единични индикатори до многоизмерни подходи в измерване на енергийната бедност. Освен това, подобряване на качеството и честотата на разходите и проучванията на доходите могат да допринесат за по-лесна оперативна реализация на тези понятия и по-добро разбиране на демографията на енергийната бедност. Изследването предлага проучване на алтернативни методи за генериране на данни, като интелигентни измервателни уреди, по-нататъшно подобряване на разбиранията за динамиката на енергийната бедност.
Анализ на ситуацията
България все още е сред страните в ЕС с най-високи нива на бедност и неравенство. Преди 2023 г. българската схема за социално подпомагане / месечна социална помощ имаше ограничено покритие, строги критерии за допустимост и ограничено въздействие върху намаляването на бедността. Освен това тя не е коригирана или свързана с инфлацията. Българското правителство въведе реформа през 2022 г., насочена към увеличаване на обхвата и достъпа на лицата до социална подкрепа чрез увеличаване на базата за определяне на диференцирания минимален праг на дохода (сега 30 процента от относителната линия на бедност) и параметрите, свързани с възрастта, здравословното състояние и социален статус, засягащ свързаните с него социални програми, като месечната социална помощ и помощите за отопление. Очаква се въведените с реформата промени в нормативната уредба за определяне на достъпа до социално подпомагане да създадат известно облекчение на индексирането на обезщетенията във времето. Сега те ще бъдат обвързани с развитието на относителната линия на бедност и следователно ще бъдат свързани с развитието на средния доход. Резултатите от симулациите на политиката показват, че комбинираният ефект от промените в месечните социални помощи и помощите за отопление допринася за леко намаляване на разликата в бедността, но не достатъчно, за да изведе значителен дял от хората от бедността, както се вижда от незначително въздействие върху процента на риска от бедност. Неравенството почти не е засегнато. В сравнение с българската хранителна кошница, резултатите показват, че праговете за допустимост все още са рестриктивни. Тези резултати предполагат допълнителни възможности за подобрение в дизайна на тези програми, включително обвързването им с абсолютна линия на бедност или базова потребителска кошница.
За връзката между енергийната бедност и доходите четете в следващия ни брой.
Видео: Как да се предпазим от неравноправни клаузи?
БНБ отчита, че кредитите за домакинствата и НТООД са 43.009 млрд. лв. (22% от БВП) в края на юли 2024 година.
Спрямо същия месец на 2023 г. те се увеличават с 19.6% (19% годишно повишение през юни 2024 година).
В края на юли 2024 г. жилищните кредити са 22.730 млрд. лв. и нарастват на годишна база с 25.1% (24.8% годишно увеличение през юни 2024 година).
Потребителските кредити възлизат на 18.528 млрд. лв. и се увеличават с 14.7% спрямо юли 2023 г. (14% годишно повишение през юни 2024 година).
На годишна база другите кредити нарастват с 10.7% (5.8% годишно повишение
през юни 2024 г.), като достигат 432.1 млн. лева.
Кредитите за работодатели и самонаети лица се увеличават с 10.9% на годишна база през юли 2024 г. (8.9% годишно повишение през юни 2024 г.) и в края на месеца са 480.6 млн. лева.
Календар на потребителя
На 2 септември стартира услугата, свързана с достъпа на пациентите, чрез мобилното приложение е-Здраве, до електронното им досие. В него всеки гражданин може да открие медицински данни, независимо от източника на тяхното финансиране: прегледи, направления, ваксинации и резултати от лабораторни изследвания. НЗОК насърчава здравноосигурените лица активно да проверяват информацията в пациентските си досиета с цел подобряване контрола върху изразходването на обществения ресурс. Това е много ефективна форма на контрол на лечебните заведения и аптеките, договорни партньори на НЗОК. Като здравноосигурителен орган, НЗОК също събира и съхранява медицинска и персонална информация за здравноосигурените лица (ЗОЛ), като предпоставка за заплащане на дейностите, извършени от лечебните заведения, договорни партньори на НЗОК. Повече по темата може да видите на страницата на НЗОК www.nhif.bg, в рубриката „НЗОК за теб“, „Преглед на досие от здравноосигурените лица“. https://www.nhif.bg/bg/nzok-za-teb/useful/569.
На 6 септември влязоха в сила Общите условия на договорите за клиентите, които "Електрохолд Продажби" снабдява като доставчик от последна инстанция (ДПИ). Те улесняват клиентите, които вече не трябва да сключват индивидуални договори с ДПИ. Важна промяна е, че фактурите за консумирана електроенергия на клиентите на ДПИ ще се изпращат по електронен път, като те ще имат на разположение електронен архив, където фактурите се съхраняват. Изпращането на хартиени фактури се преустановява от ноември 2024 г., като клиентите имат възможност да активират достъпите си до портала за електронна фактура, следвайки указанията, които ще получат на имейла адреса, който са предоставили за контакт, което става на интернет адрес www.electrohold.bg/faktura. Клиентите могат да получат съдействие и в търговски център на "Електрохолд" или на телефон 0700 10 010
На 26 септември Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: „Новата европейска рамка на мерките срещу изпиране на пари. Последни изменения в ЗМИП и ППЗМИП“.
До 31 октомври можете да подадете заявление-декларация за отпускане на целева помощ за отопление за отоплителен сезон 2024/2025 г. Това става на място в дирекциите „Социално подпомагане“ (ДСП) или в специално организирани за целта приемни, чрез Системата за сигурно електронно връчване, както и чрез лицензиран пощенски оператор, включително чрез електронна административна услуга. Заявлението-декларация може да бъде изпратено и на електронната поща на ДСП, като образец на същото може да бъде изтеглен от електронната страница на АСП, рубрика „Социално подпомагане“ - „Социални помощи“ - https://asp.government.bg/bg/deynosti/sotsialno-podpomagane/sotsialni-pomoshti. След изтегляне на заявлението, то следва да бъде попълнено, подписано, сканирано и изпратено като прикачен файл с необходимите удостоверителни документи. Размерът на електронно съобщение не трябва да надхвърля 10 МВ. Информация за връзка с ДСП може да намерите на следния електронен адрес: https://asp.government.bg/bg/kontakti/teritorialni-strukturi. Целевата помощ се отпуска за период от пет месеца - 1 ноември 2024 г. до 31 март 2025 г. Размерът й се определя ежегодно със заповед на министъра на труда и социалната политика, съобразно промените в цените на електроенергията за битов потребител. Право на целева помощ за отопление имат лица и семейства, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца, преди месеца на подаване на заявление-декларацията, е по-нисък или равен на индивидуално определен диференциран доход за отопление. За да получат помощ за отопление, безработните лица в трудоспособна възраст задължително трябва да са регистрирани в дирекциите „Бюро по труда“ най-малко 3 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация и да не са отказвали предлаганата им работа или включване в обучения. Целевата помощ за отопление се отпуска, ако лицата или семействата отговарят на следните допълнителни условия: обитаваното от тях собствено жилище да е единствено; да не осъществяват дейност като еднолични търговци и да нямат участие в капитала на търговско дружество; да нямат вземания, доходи от движимо или недвижимо имущество, влогове, дялови участия и ценни книжа, чиято обща стойност за отделното лице или за всеки един от членовете на семейството да надхвърля линията на бедност за съответната година (за 2024 г. - 526,00 лв.), с изключение на боновете или акциите от масовата приватизация; да нямат сключен договор за предоставяне на собственост срещу задължение за издръжка и/или гледане; това изискване не се прилага в случаите, когато поелите задължения за издръжка и/или гледане са учащи се, безработни, в нетрудоспособна възраст или хора с увреждания; да не са прехвърляли жилищен, вилен, селскостопански или горски имот и/или идеални части от тях срещу заплащане или чрез даряване през последните 2 години, като общата стойност на сделките не трябва да надвишава 3 787,20 лв. (24-кратния размер на основата за подпомагане, която за 2024 г. е в размер на 157,80 лв.). В срок до 20 дни от подаването на заявлението-декларация социален работник извършва социална анкета и изготвя социален доклад, а в 7-дневен срок от изготвянето му директорът на ДСП или упълномощено от него лице издава заповед за отпускане или отказ за отпускане на помощта. Целевата помощ за отопление се предоставя, както следва: При отопление с топлоенергия, електроенергия и природен газ – в пари на правоимащото лице или семейство, съобразно заявения начин на изплащане. При отопление с твърдо гориво: В пари на правоимащото лице или семейство, съобразно заявения начин на изплащане. На търговец на твърдо гориво, който е осъществил доставката – при изрично отразено в заявлението желание от страна на лицето или семейството.
Съдът на Европейския съюз(СЕС), най-висшият съд на общността, потвърди глобата в размер на 2,4 милиарда евро, наложена през 2017 г. от Европейската комисия на Google заради предполагаемо нарушение на правилата на ЕС за конкуренцията. СЕС потвърждава глобата, наложена на американския технологичен гигант за "злоупотреба с господстващо положение чрез рекламиране на собствена услуга за сравнение на продукти". СЕС се произнесе окончателно и по дело, заведено от ЕК през 2016 г. срещу Apple, нареждащо на компанията да внесе 13 млрд. евро данъци, твърдейки, че американската компания не е платила дължимите данъци в блока вследствие на предполагаема сделка с Ирландия.